ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
0
Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Her name was Lola

Μία από τις πιο δημοφιλείς τάσεις από καταβολής σόσιαλ μίντια είναι το μοίρασμα φωτογραφιών με φαγητά. Το χάσταγκ #foodporn, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, προσεγγίζει τις 90 εκατομμύρια αναφορές στο instagram και αυτό το νούμερο είναι απολύτως ενδεικτικό της σύγχρονης μανίας να απαθανατίζουμε και να επιδεικνύουμε αυτό που τρώμε. Και όπως σε όλες τις κατηγορίες αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η ανάγκη καλλωπισμού και ωραιοποίησης των φωτογραφιών μας, έχει οδηγήσει σε παράλληλη έκρηξη του food styling, η οποία, σε συνδυασμό με το -επίσης εξαιρετικά δημοφιλές- food blogging, γεμίζει τα μάτια μας με εικόνες που προκαλούν όλες τις αισθήσεις μας.

Η creative director και φωτογράφος Σοφία Γκααφάρ στηρίζεται σε αυτό τον παγκόσμιο κώδικα επικοινωνίας, στο καθημερινό και εντελώς οικείο τελετουργικό που ουσιαστικά αποτελεί το φαγητό και παρουσιάζει την πρώτη της ατομική έκθεση «Great Minds Eat Alike» με μια σειρά από φωτογραφίες και εγκαταστάσεις με επίκεντρο το φαγητό στο Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας. Γνώριμα υλικά συνδυάζονται με αναπάντεχα αντικείμενα (όπως είναι οι βόλοι, τα ξυραφάκια ή μία σαπουνοθήκη) και το food styling. Νέες μορφές σύνθεσης, σχημάτων, επιφανειών, ποικιλίες διάφορων μέσων εντάσσονται στο σύνολο μίας προσωπικής και όχι τυποποιημένης συνταγής. Λίγο πριν τα εγκαίνια, ρωτήσαμε τη φωτογράφο τι σκεφτόταν πριν καταλήξει σε αυτή τη θεματική.

Βομβαρδιζόμαστε με άπειρα διαφορετικά κόνσεπτ με επίκεντρο το φαγητό. Και όλα αυτά άνθισαν για να χαρίζουν μία ευχάριστη νότα στην απαιτητική και ανταγωνιστική καθημερινότητα μας. Για να ξεχνιόμαστε. Με αυτό τον τρόπο αποκτήσαμε γνώσεις ειδικών κάνοντας την δουλειά των σεφ ακόμα πιο δύσκολη.

— Γιατί μας αρέσει να φωτογραφίζουμε το φαγητό μας; Ποια ανάγκη εξυπηρετούμε μοιράζοντας εικόνες στα social media με αυτό που μαγειρεύουμε/τρώμε;

Γιατί τρώμε πρώτα με τα μάτια μας. Αισθάνομαι ότι το φαγητό φαίνεται ακόμα πιο όμορφο τραβηγμένο μέσα από ένα φακό κινητού ή φωτογραφικής μηχανής. Τα φίλτρα μετά λειτουργούν ως αλατοπίπερο. Νομίζω ότι δεν εξυπηρετούμε κάποια ανάγκη αλλά μάλλον μας εξυπηρετεί. Τον καθένα για τους δικούς του λόγους.

— Οι σπουδές σου περιλαμβάνουν φωτογραφία μόδας και διαφήμισης. Γιατί επέλεξες να σχολιάσεις αυτή ειδικά την τάση του #foodporn μέσα από την πρώτη σου προσωπική έκθεση;

Ως παρατηρητής και μετά ως φωτογράφος, όφειλα να παρουσιάσω αυτό το "trend" που ονομάζεται φαγητό με έναν καινούριο τρόπο και να ξεφύγω από τους κλασικούς τρόπους παρουσίασης και food styling. Κάποια μηνύματα διατυπώθηκαν και στήθηκαν καθαρά στις εικόνες μου, όπως αν θα έστηνα μια διαφημιστική καμπάνια ή ένα mood board για ένα editorial μόδας.

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Fish and chips

— Πού αποδίδεις τη γαστρονομική έκρηξη που έχει συντελεστεί (και στην Ελλάδα) τα τελευταία χρόνια, με όλες αυτές τις τηλεοπτικές εκπομπές μαγειρικής, το food styling & blogging και την άποψη που (θέλει να) έχει ο καθένας για το φαγητό;

Βομβαρδιζόμαστε με άπειρα διαφορετικά κόνσεπτ με επίκεντρο το φαγητό. Και όλα αυτά άνθισαν για να χαρίζουν μία ευχάριστη νότα στην απαιτητική και ανταγωνιστική καθημερινότητα μας. Για να ξεχνιόμαστε. Με αυτό τον τρόπο αποκτήσαμε γνώσεις ειδικών κάνοντας την δουλειά των σεφ ακόμα πιο δύσκολη.

Σοφία Γκααφάρ— Περίγραψέ μου την πορεία δημιουργίας ενός χαρακτηριστικού εκθέματος αυτής της δουλειάς, από τη σύλληψη της ιδέας, μέχρι την επιλογή των υλικών και έπειτα το καδράρισμα και το post-production.

Θα αναφερθώ στη γνωστή σε όλους Λόλα, την παρκετέζα που μου έδωσε και το ερέθισμα για να ξεκινήσει αυτό το πρότζεκτ. Την αντίκρισα εν ώρα δράσης πάνω σε ένα παρκέ να το αστράφτει. Είχε τόσο έντονο κόκκινο χρώμα που δεν μπορούσα να βγάλω το βλέμμα μου από πάνω της. Όσο περνούσε η ώρα, στα μάτια μου άρχισε να παίρνει άλλη μορφή από την κλασική και ο κιμάς δεν άργησε να πάρει την θέση του κόκκινου πανιού. Αντικατέστησα το αντικείμενο με ένα υλικό φαγητού. Οι ιδέες που ακολούθησαν είχαν το ίδιο μοτίβο: Καθαρά background και έντονα χρώματα, κάνοντας κάθε σύνθεση να ξεχωρίζει και να στέκεται από μακριά.

— O πατέρας σου κατάγεται από το Σουδάν και σπούδασες στο Λονδίνο. Πώς συνέβαλαν οι πολυπολιτισμικές καταβολές σου στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής σου άποψης; Μπορείς να φέρεις στο μυαλό σου μια χαρακτηριστική εικόνα (οπτική, οσφρητική, ακουστική) από την παιδική σου ηλικία;

Η πολυπολιτισμικότητα μού δημιούργησε μία σφαιρική αντίληψη και πολύπλευρη έμπνευση και ματιά. Συνέβαλε στο να είμαι ανοιχτή με όλους τους ανθρώπους και να σέβομαι όλους τους πολιτισμούς. Αυτό που μ' ενδιαφέρει είναι να είμαι πρώτα άνθρωπος και έπειτα καλλιτέχνης.

Τις Κυριακές παραγγέλλαμε (όχι μέσω mobile app) στο σπίτι πάντα πίτσα.

— Συμμετείχες στην επιλογή και τον σχεδιασμό του μενού που θα παρουσιαστεί στα εγκαίνια της έκθεσης; Αν ναι, πώς επέλεξες τα πιάτα που θα πλαισιώσουν την έκθεση;

Σε συνεργασία με τον σεφ του μουσείου επιλέξαμε ένα σετ μενού έξι πιάτων ως συνέχεια της έκθεσης. Φροντίσαμε να έχουμε ένα ισορροπημένο διατροφικά μενού, όπως θα περίμενε κανείς αν πήγαινε σε ένα οποιοδήποτε εστιατόριο, καλύπτοντας και τον πιο απαιτητικό πελάτη. Η διαφορά όμως είναι ότι εδώ δεν έχουμε πιάτα από μία κλασική συνταγή, αλλά τη συνταγή "Great Minds Eat Alike".

Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Marble tomatoes
Η τάση του #foodporn ως καλλιτεχνική εγκατάσταση Facebook Twitter
Soap in your mouth

Info:

Σοφία Γκααφάρ - GREAT MINDS EAT ALIKE

Έναρξη έκθεσης: Πέμπτη 12 Μαΐου

Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας (Αγίου Δημητρίου 1, Ψυρρή, 210 3211311)

Η είσοδος είναι δωρεάν.

Η έκθεση συνοδεύεται από ειδικά διαμορφωμένο μενού στο εστιατόριο του μουσείου.

 

0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Φωτογραφία / Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του φωτογράφου Juergen Teller και της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτης Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο της έκθεσης «you are invited» στο Onassis Ready, μας αποκαλύφθηκε πού συναντιέται ο Πάπας Φραγκίσκος με τον O.J. Simpson και η Linda Evangelista με τον Καραβάτζιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Χους εις τέφραν, εις ύδωρ. Στα νερά του Γάγγη κλείνει ο κύκλος

Φωτογραφία / Άλλη μια μέρα στον Γάγγη που καίνε νεκρούς

Μια φωτογραφική περιπλάνηση στο Βαρανάσι και στον κόσμο του, με τελικό προορισμό τον Γάγγη, όπου η καύση νεκρών, παρότι ενέχει το στοιχείο του μεταφυσικού, μοιάζει με μία ακόμα καθημερινή δραστηριότητα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ
Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT