Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι

Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
0

 

O Massimo Vitali είναι ένας από τα φωτογράφος που καταφέρνει εδώ και χρόνια να αιχμαλωτίσει την δυστοπική ομορφιά του μαζικού τουρισμού με ένα μοναδικό τρόπο. Οι φωτογραφίες του μοιάζουν με πίνακες. Οι φιγούρες σχεδόν είναι κουκκίδες φωτός σε ένα αχνό φόντο. Η ζέστη εκμηδενίζεται μέσα σε ένα εκθαμβωτικό λευκό και οι άνθρωποι μοιάζουν τοποθετημένοι, σκηνοθετημένοι σε ένα κάδρο με μαλακό φως. Οι μεγάλης κλίμακας φωτογραφίες του, απεικονίζουν παραλίες έτσι ώστε να φαίνονται στο βάθος καμινάδες εργοστασίων και μεγάλα κτίρια. Η θέα του Βιτάλι είναι ο κόσμος, οι άνθρωποι, είναι ο τουρισμός.

Η ιστορία της τεχνικής του Βιτάλι άρχισε από την κλοπή της μηχανής του στο Μιλάνο. Κάποιος έκλεψε τον εξοπλισμό του και έμεινε με μια κάμερα ογκώδη, 8x10, με την οποία μπορούσε να εστιάσει μόνο με έναν ειδικό τρόπο επάνω στο τριπόδι του. Έτσι το 1994 άρχισε να φωτογραφίζει με αυτό τον τρόπο.

Η δική μου φωτογραφία μοιάζει αν την παρατηρήσετε περισσότερο με κλασική ζωγραφική. Ο καμβάς είναι γεμάτος με επίπεδα με απλούς ανθρώπους, βασιλιάδες, αγγέλους, και είναι και ο θεός με μερικά κομμάτια του τοπίου εδώ και εκεί.

«Πήγα σε αυτά τα μέρη του μαζικού τουρισμού», λέει ο ίδιος, «γιατί τότε, μόλις είχε εκλεγεί ο Μπερλουσκόνι και ήμουν περίεργος να δω όλο αυτό τον κόσμο, τις ορδές που τον είχαν ψηφίσει. Οι παραλίες είναι ένας κοινός τόπος, συναντάς το καλύτερο, το χειρότερο, το μπανάλ, όλες τις συγχωνεύσεις που μπορεί κανείς να φανταστεί. Στην παραλία Ιταλοί αντιπροσωπεύουν παραδόξως την αθώα γυμνότητα, μια συμφιλίωση με τη φύση, μαζί με την αξιολύπητη ηδονισμό. Είχα μια βαθιά Περιέργεια για τους ανθρώπους, το ποιοί είναι και τι σκέφτονται».

«Έχω βέβαια επηρεαστεί πολύ από τον Γκούρσκι, που και εκείνος βλέπει τους ανθρώπους σαν κηλίδες, απλά μικροσκοπικά στίγματα. Έχει ακόμα επηρεάσει την αντίληψή μου γύρω από την απόσταση μεταξύ μηχανής και θέματος. Αποκτάς έτσι την ικανότητα να βλέπεις τον κόσμο με πιο καθολικό τρόπο. Παρόλα αυτά εγώ διατηρώ με τα θέματά μου μια πιο «ιταλική», πιο κοινωνική και πιο στοργική σχέση».

Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter

«Η άποψή μου συνοψίζει τη χώρα μου, τους ανθρώπους της, το τοπίο και το χαρακτήρα του. Υπάρχει αυτό το χάος, το οποίο γνωρίζω καλά και έχω γεννηθεί μέσα σε αυτό. Φωτογραφίζοντας τις μάζες δίνεις στη φωτογραφία μια πιο περίπλοκη υφή. Είναι ένας συνδυασμός δράσης με τα πρόσωπα, τα είδη ένδυσης και τις χειρονομίες. Ωστόσο, όταν φωτογραφίζω, επιχειρώ να διατηρήσω την ατομικότητα στη μάζα, ακόμα και αν ό ένας στέκεται ακριβώς δίπλα στον άλλο. Προσπαθώ να κάνω μια διάκριση. Να κάνω να φανεί ότι προσπαθούν να διατηρήσουν την ατομικότητα και την προσωπικότητά τους».

 

«Για μένα η φωτογραφία, ακόμα και όταν έγινε μέρος της τέχνης, δεν έπαψε ποτέ να αποτελεί ένα κοινωνικό σχόλιο. Η φωτογραφία είναι σαν ένα ποτάμι με χιλιάδες ρέματα που δε συγκλίνουν ποτέ. Πηγαίνουν προς την ίδια κατεύθυνση, ρέουν παράλληλα, αλλά ξεχωριστά. Αυτό είναι ανάλογο με το πώς πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να προσεγγίζουν τη φωτογραφία.  Σε αντίθεση με άλλες μορφές τέχνης, η φωτογραφία δεν έπαψε ποτέ να είναι ένα είδος ντοκιμαντέρ.  Ο φωτογράφος λειτουργεί μόνο με μια μηχανή, όμως το είδος της μηχανής και η θέση της είναι μια καλλιτεχνική διαδικασία.   Την επιλέγει με τον ίδιο τρόπο που ένας ζωγράφος θα πρέπει να επιλέξει  τα λάδια, την κιμωλία ή το ακρυλικό να δημιουργήσει την εικόνα του. Η κάμερα είναι η παλέτα του φωτογράφου. Η σύγχρονη φωτογραφία έχει αποδομήσει και μετατοπίσει τη στιγμή της δημιουργικότητας. Το καλλιτεχνικό, εννοιολογικό, δημιουργικό κομμάτι συμβαίνει πριν από τη στιγμή της λήψης μιας φωτογραφίας».

«Η δική μου φωτογραφία μοιάζει αν την παρατηρήσετε περισσότερο με κλασική ζωγραφική. Ο καμβάς είναι γεμάτος με επίπεδα με απλούς ανθρώπους, βασιλιάδες, αγγέλους, και είναι και ο θεός με μερικά κομμάτια του τοπίου εδώ και εκεί. Η ιδέα μου, έχοντας μεγαλώσει με αυτό το αποτύπωμα είναι να αναπτύξω την εικόνα μου με πολύ λίγα κενά».

Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Άμμος, αντηλιακό, κορμιά και θάλασσα: το ηδονοθηρικό καλοκαίρι του Μάσιμο Βιτάλι Facebook Twitter
Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM