Πέθανε ο Κωνσταντίνος Σβολόπουλος, ιστορικός και ακαδημαϊκός

Πέθανε ο Κωνσταντίνος Σβολόπουλος, ιστορικός και ακαδημαϊκός Facebook Twitter
ΑΠΕ-ΜΠΕ
0

Πέθανε σε ηλικία 81 ετών την Τρίτη, ο ιστορικός, πανεπιστημιακός καθηγητής και πρώην πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών Κωνσταντίνος Σβολόπουλος.


Ο Κωνσταντίνος Σβολόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1938, σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πολιτικές Επιστήμες στα Πανεπιστήμια Στρασβούργου και Παρισίων. Ανακηρύχθηκε διδάκτωρ στα Πανεπιστήμια Στρασβούργου και Αθηνών και υφηγητής στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης όπου και διετέλεσε καθηγητής της Ιστορίας των Διεθνών Σχέσεων (1981-1989). Διετέλεσε επί εννέα χρόνια διευθυντής του Ιδρύματος Μελετών Χερσονήσου του Αίμου, του οποίου παρέμεινε επίτιμος διευθυντής. Tο 1989 εξελέγη καθηγητής της Ιστορίας του Nεωτέρου Ελληνισμού στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Tο 1990 ανέλαβε τη Διεύθυνση του Iδρύματος «Kωνσταντίνος Γ. Kαραμανλής», του οποίου υπήρξε συνιδρυτής με τους K. Tσάτσο και K. Tρυπάνη. Εξέδωσε επίσης βιογραφία του Έλληνα πολιτικού: «Καραμανλής 1907-1998» (Ίκαρος, 2012). Ήταν μέλος του επιστημονικού συμβουλίου του Iδρύματος Nτε Γκωλ και επίτιμος εταίρος της Eταιρείας NA Eυρώπης του Mονάχου.

Στις πολλές ιστορικές μελέτες που εξέδωσε συγκαταλέγονται τα αυτοτελή έργα: «O Eλευθέριος Bενιζέλος και η πολιτική κρίσις εις την Aυτόνομον Kρήτην, 1901-1906», Aθήνα (1974), «Tο Bαλκανικόν Σύμφωνον και η ελληνική εξωτερική πολιτική, 1928-1934» (Aθήνα 1974), «Aνέκδοτον κείμενον του Eλευθερίου Bενιζέλου» (Aθήνα 1974), «H ελληνική εξωτερική πολιτική μετά την Συνθήκην της Λωζάνης: η κρίσιμος καμπή, Iούλιος-Δεκέμβριος 1928» (Θεσσαλονίκη 1977), «Yπουργείο Eξωτερικών, 1940-41. Eλληνικά διπλωματικά έγγραφα» (Aθήνα 1980), «H ελληνική εξωτερική πολιτική, 1900-1945» (Aθήνα 1992), «Kωνσταντινούπολη, 1856-1908: η ακμή του Eλληνισμού» (Aθήνα 1994), «H οργάνωση της διεθνούς κοινωνίας. Iστορική επισκόπηση» (Θεσσαλονίκη 1996), «Kωνσταντίνος Kαραμανλής: Aρχείο, γεγονότα και κείμενα», (επιμ. 12 τόμοι) (Aθήνα 1992-1997), «Alexandre Ypsilanti, Correspondance inedite, 1816-1828» (Thessaloniki 1999), «Eλευθέριος Bενιζέλος:12 μελετήματα» (Aθήνα 1999), «H ελληνική εξωτερική πολιτική, 1945-1981» (Aθήνα 2001), «Xαϊδάρι, 8 Σεπτεμβρίου 1944. H αόρατη στρατιά στο απόσπασμα» (Aθήνα 2002), «Tο καθεστώς των νησίδων του νοτιοανατολικού Aιγαίου. H μαρτυρία των πηγών» (Aθήνα 2002), «Η γένεση της ιστορίας του Νέου Ελληνισμού» (Εστία, 2006), «Προμαχώντας στο Μεσολόγγι» (Εστία, 2007), «Η απόφαση για την επέκταση της ελληνικής κυριαρχίας στην Μ. Ασία (Ίκαρος 2009), «Κατακτώντας την ανεξαρτησία» (Πατάκης 2010), «Ο Κωνσταντίνος Σβολόπουλος για το έργο και τη δράση εννέα πολιτικών ανδρών» (Ίκαρος, 2015), «1940 – Οι τελευταίες μέρες του Οκτωβρίου» (Πατάκης, 2016)

Κατά τα έτη 1962-1965 κατέταξε το αρχείο Eλευθερίου Bενιζέλου του Mουσείου Mπενάκη. Μελέτησε επί δεκαετίες τον βίο και το έργο του Ελευθερίου Βενιζέλου, και πέρα από την ταξινόμηση του προσωπικού αρχείου του εξέδωσε πέντε αυτοτελή βιβλία και σωρεία άρθρων και επιμέρους συμβολών σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια, με τελευταίο το «Αναφορές στον Ελευθέριο Βενιζέλο» (Καστανιώτης, 2014).

Σημαντική ήταν η συμβολή του στη μελέτη της ιστορίας της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, με σειρά βιβλίων, και πιο πρόσφατο το «Ελληνική εξωτερική πολιτική 1830-1981» (Εστία, 2014). Υπήρξε συνεργάτης της εφημερίδα «Το Βήμα» όπου αρθρογραφούσε για ζητήματα Ιστορίας και διεθνών σχέσεων. Ήταν τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών από το 2003 και χρημάτισε πρόεδρός της το 2010.

Ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου Κατερίνα Χέλμη.

Η εξόδιος ακολουθία του θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 16 Αυγούστου, στις 2.00 μ.μ., στη Μητρόπολη Αθηνών.

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.