Τι θα γίνει με τις συναυλίες αυτό το φθινόπωρο; Απαντούν οι διοργανωτές

Τι θα γίνει με τις συναυλίες αυτό το φθινόπωρο; Απαντούν οι διοργανωτές Facebook Twitter
0



ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΔΕΙ ΚΑΝΕΙΣ την καμπύλη των κρουσμάτων του κορωνοϊού για να καταλάβει ότι η κατάσταση δεν θα μπορούσε να είναι πιο δυσοίωνη. Η φθινοπωρινή συναυλιακή σεζόν έχει εκ των πραγμάτων ακυρωθεί, χωρίς να χρειάζεται να ανακοινωθεί και επίσημα.


Εφόσον, μάλιστα, πρόκειται για ιδιωτικές πρωτοβουλίες ‒και σε αυτή την περίπτωση οι ενδεχόμενες ζημιές θα επιβαρύνουν προσωπικά τους διοργανωτές‒, το μέγεθος του ρίσκου γίνεται ακόμη μεγαλύτερο. Ούτως ή άλλως, οι συναυλιακοί χώροι αντιμετωπίζουν αυτήν τη στιγμή σημαντικό πρόβλημα βιωσιμότητας, με όσους τους συντηρούν να πρέπει να καλύπτουν λειτουργικά έξοδα που τρέχουν, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα κάποιων αντισταθμιστικών εσόδων.


Δεν προκαλεί εντύπωση, λοιπόν, το ότι διοργανωτές κυρίως, όπως και οι μουσικοί, αναγκάζονται να ακυρώσουν συναυλίες, φοβούμενοι τις όποιες εξελίξεις. Δυστυχώς, με αυτόν τον τρόπο δεν πλήττεται μόνο ο συγκεκριμένος τομέας αλλά οτιδήποτε έχει να κάνει με τη μουσική δραστηριότητα γενικότερα.

Σήμερα το πρωί είδα την ανάρτηση μιας φίλης δημοσιογράφου στο Facebook με μια φωτογραφία όπου δύο κορίτσια έβλεπαν σε μια οθόνη τη "συναυλία" ενός εξαιρετικά δημοφιλoύς καλλιτέχνη και χόρευαν, πετούσαν στον αέρα. Λυπήθηκα και μετά έβαλα τα κλάματα για ό,τι ζούμε και για ό,τι θα ζήσουμε.

Δεν έχει νόημα να συγκρίνουμε αριθμητικά το φετινό με το περσινό φθινόπωρο. Μια απλή ματιά στις συναυλίες που έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής ως τον Δεκέμβριο φτάνει για να βγουν συμπεράσματα παρόμοια με αυτά των καλοκαιρινών μηνών. Οι ξένοι καλλιτέχνες που θα εμφανιστούν το φθινόπωρο στη χώρα μας είναι ελάχιστοι (έως ανύπαρκτοι), ενώ συναυλίες γίνονται κυρίως σε ανοιχτούς εξωτερικούς χώρους, με το κοινό καθήμενο ή μέσω streaming – που δεν αποτελεί λύση σε καμία περίπτωση. Οι περισσότερες από τις κλειστές αίθουσες δεν λειτουργούν, μέχρι νεωτέρας. Και μιλάμε για σκηνές και χώρους που από τα μέσα Σεπτέμβρη και μετά φιλοξενούσαν σχεδόν καθημερινά κάποιο event.


Επομένως, είναι λογικό να διακατέχονται από αισθήματα αβεβαιότητας, θυμού και ανησυχίας όσοι εργάζονται στους χώρους αυτούς. Και, όπως όλα δείχνουν, ο κορωνοϊός έχει επιπτώσεις όχι μόνο στο παρόν αλλά και στο μέλλον.



«Τα πράγματα είναι πάρα πολύ προβληματικά» λέει ο Βασίλης Χαραλαμπίδης που κρύβεται πίσω από τα Bios, Ρομάντσο και Latraac. «Αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει καμία οδηγία για τους κλειστούς χώρους και προσπαθούμε να σχεδιάσουμε αλλά και να αυτοσχεδιάσουμε. Είμαστε ένας οργανισμός που λειτουργεί έτσι εδώ και πάρα πολλά χρόνια, οπότε έχουμε μια σχετική ευελιξία. Βασικός μας στόχος είναι να συσπειρώσουμε μεν την κοινότητα, που αυτήν τη στιγμή είναι έτσι κι αλλιώς στο σπίτι της και μουδιασμένη, αλλά και να βρούμε νέους τρόπους παραγωγής. Πάνω σε αυτό δουλεύουμε μαζί με άλλους ευρωπαϊκούς οργανισμούς και ετοιμάζουμε πράγματα με παραγγελίες πολιτιστικού περιεχομένου, κάτι σαν ένα agency που θα μπορεί να διανέμει το καλλιτεχνικό έργο σε διάφορα κανάλια».


Αλλά για τα θεάματα που αφορούν κόσμο μαζικά, όπως το Ejekt Festival, το οποίο φέρνει μεγάλα ξένα ονόματα, το 2020, σύμφωνα με τον Σταύρο Στριλιγκά, «είναι ξεκάθαρα μια κενή χρονιά. Ευχόμαστε να μπορέσουν να γίνουν περιοδείες ‒άρα και συναυλίες‒ το ερχόμενο καλοκαίρι, για το οποίο έχουμε ανακοινώσει ήδη το Ejekt 2021, συγκεκριμένα στις 26/6/21, με τους Red Hot Chili Peppers και άλλα ονόματα. Με τα σημερινά δεδομένα, δεν αναμένουμε να αλλάξει κάτι άρδην, οπότε το πιο πιθανό είναι να μην κάνουμε κάτι ως το καλοκαίρι. Παρακολουθούμε, όμως, τις εξελίξεις σε άλλες χώρες της Ευρώπης και συνεργαζόμαστε με διοργανωτές σε αρκετές από αυτές, ώστε να μπορούμε να κινηθούμε άμεσα σε περίπτωση θετικών εξελίξεων».


Για το Plisskën Festival, «σε συλλογικό επίπεδο η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη» λέει η Θεοδώρα Καρακάση. «Άνθρωποι έχουν χάσει τα προβλεπόμενα εισοδήματά τους, εταιρείες ενοικίασης εξοπλισμού αδυνατούν να καλύψουν τα πάγια έξοδά τους, καλλιτέχνες που περίμεναν να βιοποριστούν από τις συναυλίες και τα events αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στα βασικά. Ταυτόχρονα, η διαχείριση της κρίσης από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς υπήρξε και συνεχίζει να είναι ελλιπής και επικίνδυνη. Ως διοργανωτές, είμαστε φύσει αισιόδοξοι και θα παραμείνουμε, όσο μπορούμε, προκειμένου να προστατεύσουμε όσους δουλεύουν μαζί μας με κάθε δυνατό τρόπο. Το ΥΠ.ΠΟ. "αγνοείται" εδώ και πολύ καιρό όσον αφορά τα θεάματα που διοργανώνουν ιδιωτικές εταιρείες. Σε χώρες όπως η Ολλανδία, η Γαλλία και η Γερμανία ο κλάδος του πολιτισμού υπήρξε από τους πρώτους που υποστηρίχτηκαν, για τον οποίον δίνονται συνέχεια κατευθυντήριες περί ακυρώσεων, αναβολών καθώς και νέων παραγωγών για τα επόμενα πέντε χρόνια. Εδώ ακόμα προσπαθούμε να καταλάβουμε πώς θα διαχειριστούμε το δεύτερο τρίμηνο του 2020, πριν φτάσουμε στο φθινόπωρο του ίδιου χρόνου».


Για συναυλίες μικρότερης κλίμακας σε κλειστούς χώρους, όπως το Gagarin205, είναι κάτι εντελώς πρωτόγνωρο. «Κάνουμε υπομονή» αναφέρει η Μαρίνα Δανέζη. «Είναι σημαντικό να βοηθήσουμε ο καθένας από τη μεριά του ώστε να περιφρουρηθεί η ασφάλεια του κόσμου μέσω της τήρησης των οδηγιών των ειδικών. Από την άλλη, είναι υποχρέωση της πολιτείας η ουσιαστική στήριξη όλων των πληττόμενων κλάδων που βρίσκονται ήδη σε οριακή κατάσταση. Το Gagarin205 σχεδιάζει ένα πρόγραμμα με επίκεντρο την υπερδραστήρια ελληνική σκηνή, την οποία παραδοσιακά στήριζε και εξακολουθεί να στηρίζει. Η εξέλιξη της πανδημίας, όμως, είναι κάτι ρευστό και προφανώς η υγεία είναι αδιαπραγμάτευτη και πάνω απ' όλα. Όπως καταλαβαίνετε, αναμένουμε με αγωνία την ανακοίνωση των όρων ασφαλούς λειτουργίας μας, όπως και όλος ο κόσμος που εργαζεται στον πολιτισμό. Ξέρουμε πως δεν θα είναι κάτι πάγιο ή μόνιμο, θα βοηθήσει όμως για να δούμε στην πράξη τι τύπου events θα μπορέσουν να πραγματοποιηθούν».


Η Μαρία Τσολάκη, υπεύθυνη Επικοινωνίας και Γραφείου Τύπου, δίνει μια εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί στους χώρους όπου γίνονται ακόμα συναυλίες. «Τα περισσότερα events με Έλληνες καλλιτέχνες είναι προγραμματισμένα να γίνουν κανονικά. Βλέπουμε ότι ο κόσμος σε γενικές γραμμές τηρεί τα μέτρα προστασίας (μάσκα, απόσταση κ.λπ.) και έχει ανάγκη να δει θέατρο, να πάει σε ένα live. Διακρίνουμε έναν δισταγμό στις μεγαλύτερες ηλικίες, αλλά, και πάλι, η προσέλευση, με βάση τα μέτρα, είναι ικανοποιητική. Βέβαια, το ρίσκο παραμένει τεράστιο. Οι διοργανωτές καταβάλλουν τεράστιο αγώνα για να κρατήσουν ανοιχτά τα γραφεία τους, να πληρώσουν τους συνεργάτες τους και παράλληλα να διατηρήσουν υψηλό το επίπεδο των υπηρεσιών τους, να μην κάνουν εκπτώσεις. Και όλα αυτά χωρίς να έχουν καμία εγγύηση για το τι θα γίνει από Οκτώβριο. Ειδικά οι μικροί χώροι κινδυνεύουν με αφανισμό, δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν. Αυτό σημαίνει ότι ένας τεράστιος αριθμός εργαζομένων στον πολιτισμό θα οδηγηθεί στην ανεργία».

Τέλος, σύμφωνα με την Ηρώ Παστρικού, υπεύθυνη Επικοινωνίας μεγάλων συναυλιών ξένων κυρίως καλλιτεχνών, όπως ο Wim Wertens στο Ηρώδειο, λέει: «Όσον αφορά το καλοκαίρι του '21, ελπίζω να γίνουν οι μεγάλες παραγωγές που είχαν προγραμματιστεί για φέτος και πλέον έχουν μεταφερθεί ‒ καινούργιες παραγωγές, ωστόσο, δεν θα γίνουν. Πολλοί χώροι που φιλοξενούν κυρίως παραγωγές ξένων καλλιτεχνών δεν θα λειτουργήσουν, κι αυτό για δύο λόγους: οι χώροι, εκτός από ελάχιστους, δεν έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενήσουν μεγάλο αριθμό καθήμενων θεατών, έτσι το κόστος συναυλίας ξένου καλλιτέχνη δεν καλύπτεται, και από την άλλη οι ίδιοι οι ξένοι καλλιτέχνες δεν θα έρθουν. Επίσης, καθώς τα κρούσματα αυξάνονται, οι θεατές δεν αποφασίζουν εύκολα να πάνε σε μια συναυλία. Αυτό δείχνει η εμπειρία του καλοκαιριού. Αν, λοιπόν, δεν πήγαν σε ανοιχτούς χώρους το καλοκαίρι, πώς θα αποφασίσουν να πάνε σε έναν κλειστό χώρο τον χειμώνα; Προσωπικά, στενοχωριέμαι που βλέπω συναυλίες (αλλά και θέατρο και γενικά παραστάσεις) από την τηλεόραση ή τον υπολογιστή και στενοχωριέμαι ακόμα περισσότερο που βλέπω και τους άλλους να τις παρακολουθούν. Σήμερα το πρωί είδα την ανάρτηση μιας φίλης δημοσιογράφου στο Facebook με μια φωτογραφία όπου δύο κορίτσια έβλεπαν σε μια οθόνη τη "συναυλία" ενός εξαιρετικά δημοφιλoύς καλλιτέχνη και χόρευαν, πετούσαν στον αέρα. Λυπήθηκα και μετά έβαλα τα κλάματα για ό,τι ζούμε και για ό,τι θα ζήσουμε».


Τo ρεπορτάζ έγινε πριν από την ανακοίνωση της αναστολής των συναυλιών σε οποιονδήποτε χώρο, ανοιχτό ή κλειστό, μέχρι τις 4 Οκτωβρίου. Δεν χωράει πλέον αμφιβολία πως δύσκολα θα ανακάμψει η κατάσταση σύντομα, αλλά ας κρατήσουμε μια ελπίδα ότι τα συγκεκριμένα μέτρα θα λειτουργήσουν αποτελεσματικά.

Τι θα γίνει με τις συναυλίες αυτό το φθινόπωρο; Απαντούν οι διοργανωτές Facebook Twitter
Éclair Fifi

Συναυλίες

Σύμφωνα με τα ισχύοντα μέτρα και τις οδηγίες του υπουργείου Πολιτισμού, έχουν ανακοινωθεί επίσημα οι συναυλίες και τα events του φθινοπώρου. Στο ΚΠΙΣΝ, θα παίξει ο Bloody Hawk σε live streaming (2/10). Στην ταράτσα του Bios, Δεσποινίς Τρίχρωμη (8/10). Ο Οκτώβρης έχει και μια διοργάνωση του Plisskën, που αναβλήθηκε τον Μάρτιο, ενώ οι Éclair Fifi, Effy και Giganta θα εμφανιστούν στο πλαίσιο Women in Music στο Ρομάντσο (27/10).

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ