Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους

Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους Facebook Twitter
0

Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους Facebook Twitter

 

Ήταν το 1994 που την αράζαμε στο ροκάδικο μπαράκι Town Pump στο Πασαλιμάνι. Οι ελληνικές επιλογές ήταν του DJ Αργύρη και περιλάμβαναν Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Νίκο Παπάζογλου, Καββαδία με ''Σταυρό του Νότου'', Σαββόπουλο, άντε και λίγο Τρύπες, που τότε δεν πολυάρεσε ο βαβουρατζίδικος ήχος τους σε εμάς τους πιο ''παλαιοροκάδες''. Ένα βράδυ ο Αργύρης έπαιξε ένα καινούργιο κομμάτι, ''Μ' αρέσει να μη λέω πολλά'' λεγόταν, που μας έκανε όλους ν'αρχίσουμε να κοιταζόμαστε. Το συγκρότημα ήταν τα Υπόγεια Ρεύματα και μόλις είχαν κυκλοφορήσει το πρώτο άλμπουμ τους, το περίφημο ''Ο Μάγος κοιτάζει την πόλη''.

Δεν ξέρω αν ήταν η φωνή του Γρηγόρη Κλιούμη ή ο κλασικοροκάδικος ήχος τους, που έκανε τα Υπόγεια Ρεύματα να ακούγονται άχρονα και διαχρονικά παράλληλα, σα να μη μπορούσε κανείς να καταλάβει αν τα τραγούδια τους ήταν του 1974, του ΄84 ή του ΄94. Δεν είναι εύκολο πράγμα αυτό, ειδικά αν δεν γίνεται συνειδητά, επιτηδευμένα.

Τα Υπόγεια Ρεύματα είναι εδώ είκοσι χρόνια μετά και μας το θυμίζουν με την έκδοση δύο δίσκων βινυλίου: Τα άλμπουμ "20 [1]" με μαύρο εξώφυλλο και "20 [2]" με άσπρο εξώφυλλο αντίστοιχα.

Γεγονός είναι πως πλέον έχει περάσει μία ολόκληρη 20ετία και ''Ο Μάγος κοιτάζει την πόλη'' θεωρείται κλασικός δίσκος με όλα τα κομμάτια κυριολεκτικά ''ένα κι ένα'': Το ''Μ'αρέσει να μη λέω πολλά'', τη μπαλάντα ''Κοιτάς μακριά'', τη μελοποίηση στα ''Ανδρείκελα'' του Καρυωτάκη, το ''Σαν φως'' κλπ.

Έκτοτε, έβγαλαν κι άλλους δίσκους με μεμονωμένα αγαπημένα τραγούδια, συνεργάστηκαν με τον Γιώργο Νταλάρα στην Ιερά Οδό και μας ξενέρωσαν λίγο, όχι πολύ, αφού από το rock μερικοί είχαμε περάσει στο ''έντεχνο'', γνώρισαν πολλές ανακατατάξεις στη σύνθεση τους και έχασαν έναν ντραμίστα τους σε αυτοκινητικό δυστύχημα, άλλαξαν πολλές δισκογραφικές εταιρείες και σήμερα αν δεν ήταν ο Κλιούμης σίγουρα τα Υπόγεια Ρεύματα του 2014 θα ήταν ένα τελείως διαφορετικό συγκρότημα.

Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους Facebook Twitter

Μέχρι πρόσφατα στις τάξεις τους ανήκε και ο Κώστας Παρίσης, ενώ αυτή τη στιγμή το συγκρότημα είναι κουαρτέτο, αποτελούμενο από τον Γρηγόρη Κλιούμη (τραγούδι, κιθάρα), τον Νίκο Γιούσεφ (ηλεκτρικό μπάσο, πριόνι), τον Τάσο Πέππα (ντραμς) και τον Μάριο Τσαγκάρη (πλήκτρα). Τελευταία δισκογραφική έξοδος τους ήταν το 2009 με το άλμπουμ ''Τους έχω βαρεθεί'' σε συνεργασία με τον Θάνο Μικρούτσικο - μία συνεργασία που είχα χαρακτηρίσει συντηρητική, κυρίως απ' την άποψη του ήχου που μετέφερε, κάτι που δεν θα έπρεπε επίσης, εφόσον ο Μικρούτσικος ειδικά ήταν ανέκαθεν δεκτικός σε jazz και rock πειραματισμούς με τα τραγούδια του.

Τέλος πάντων, τα Υπόγεια Ρεύματα είναι εδώ είκοσι χρόνια μετά και μας το θυμίζουν με την έκδοση δύο δίσκων βινυλίου: Τα άλμπουμ ''20 [1]'' με μαύρο εξώφυλλο και ''20 [2]'' με άσπρο εξώφυλλο αντίστοιχα. Σύνολο: Είκοσι τραγούδια του ένδοξου παρελθόντος, διασκευασμένα εκ νέου και ηχογραφημένα μέσα σε ένα τετραήμερο (24 - 27 Μαρτίου 2014), σαν ένας φόρος τιμής στους μουσικούς που πέρασαν από τις τάξεις της μπάντας.

Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους Facebook Twitter

Στο πρώτο "μαύρο" βινύλιο περιέχονται κομμάτια κυρίως από το "Ο Μάγος κοιτάζει την πόλη" μαζί με επιτυχίες από μεταγενέστερους δίσκους τους. Ο ήχος έχει αλλάξει, εκσυγχρονιστεί - να το πω;, καταφέρνοντας όμως να διατηρήσει ακέραιο το κλασικοροκάδικο feeling του ξεκινήματος τους. Τα Υπόγεια Ρεύματα άλλωστε παραμένουν rock συγκρότημα, ο Κλιούμης ερμηνεύει με την ίδια θέρμη και οι τωρινοί μουσικοί σολάρουν στο πλαίσιο μιας ηχητικής ανανέωσης.

Στο δεύτερο "άσπρο" βινύλιο, με εξαίρεση τη διασκευή στο ''Μ'αρέσει να μη λέω πολλά'' από το ντεμπούτο άλμπουμ του '94, έχουμε κομμάτια από το σύνολο της δισκογραφίας τους. Τα ίδια ισχύουν κι εδώ φυσικά: Εξαιρετικές ενορχηστρώσεις με απλωμένες βάσεις για πλήκτρα ενίοτε και διακριτικά εμβόλιμα electronics. Φρέσκιες αναγνώσεις ενός υλικού που μοιάζει να αποζητά τη γνωριμία με ένα εξίσου φρέσκο κοινό. 

Εν κατακλείδι, είναι ωραία ιδέα αυτή η διπλή συλλεκτική έκδοση σε βινύλιο. Τα Υπόγεια Ρεύματα τα γνωρίσαμε σε εποχές που ο ψηφιακός ακουστικός φορέας έκανε την πρώτη του μαζική εμφάνιση (το πρώτο μου CD, θυμάμαι, το αγόρασα το 1996!), άρα για πολλούς από μας είναι ένα ελληνικό rock συγκρότημα, ταυτισμένο με τα πικάπ και το χαρτζιλίκι που έφευγε όλο στα βινύλια στο Μοναστηράκι. Υποκειμενικά μιλώντας πάντα, δεν είναι τυχαίο ότι το LP ''Ο Μάγος κοιτάζει την πόλη'' βρίσκεται στη δισκοθήκη μου μεταξύ του ''Μεταφοραί-εκδρομαί ο Μήτσος'' του Πουλικάκου, του ''Φλου'' της Σπυριδούλας με τον Σιδηρόπουλο ή του ''Phos'' των Socrates. Παλιές αγάπες!

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ