Τα «άδηλα και κρύφια» του Κωστή Δρυγιανάκη

Τα «άδηλα και κρύφια» του Κωστή Δρυγιανάκη Facebook Twitter
0

Επικοινωνούμε με τον Κωστή Δρυγιανάκη από το 1987. Φοιτητές ακόμη… Μου το θύμισε ο ίδιος, πριν κάποιο καιρό, όταν είχαμε συναντηθεί σε δισκάδικο του κέντρου. Διατηρούσε, δηλαδή, στη μνήμη του το γεγονός πως του είχα στείλει (όντως) γράμμα στο Βόλο, εκείνη την εποχή (τέλη ’87), ψάχνοντας για το πρώτο LP της Οπτικής Μουσικής. Μου είχε ταχυδρομήσει, τότε, την... 517η κόπια από τις 1000 που είχε τυπώσει, όπως αργότερα μου έστελνε και τις υπόλοιπες ηχογραφήσεις του (από την «Δίσκοι ΕΔΩ» ή... αλλού). Κάτι που εξακολουθεί να συμβαίνει και τα πιο πρόσφατα χρόνια.

 

Τον τελευταίο καιρό ξαναδιαβάζω και ξανακούω πολλά για τον Δρυγιανάκη – και χαίρομαι γι’ αυτό. Χαίρομαι, επειδή βρίσκεται στην επικαιρότητα το όνομα ενός σεμνού δημιουργού, που ζει εκτός των τειχών, παράγοντας σημαντικό έργο.

O Δρυγιανάκης επανέρχεται σ' αυτό το πολυσήμαντο και αδιάστατο abstract σκηνικό που στήνει από 30ετίας, προτείνοντας τέσσερα 20λεπτα σχεδόν tracks, που τιτλοφορούνται «Πρώτο», «Δεύτερο», «Τρίτο» και «Τέταρτο μέρος».

Έτσι, απολαμβάνω στις «εμβοές», το ωραίο πρόσφατο fanzine του Νικόλα Μαλεβίτση, τη σχετική κουβέντα, όπως και στο grekamag.gr τη συνέντευξή του στην Μαρία Παππά, ακούω τις επιτόπιες τσιγγάνικες εγγραφές του από το καλαίσθητο CD-book «Η τσιάι ’σι λουλουντί… - Τραγούδια και σκοποί των Ελλήνων Ρομά από τους Σοφάδες Καρδίτσας (1992)» [Εκδοτική Δημητριάδος], ενώ ρίχνω στο player το τελευταίο προσωπικό άλμπουμ του, μιαν ανεξάρτητη CD παραγωγή, με ωραίο hardback εξώφυλλο, υπό τον τίτλο «άδηλα και κρύφια» (κομμένη σε 200 αριθμημένα αντίτυπα).

Μετά από ένα δίσκο «διάλειμμα» (έτσι φρονώ), και αναφέρομαι στο εξαιρετικό LP «Blow into breeze» του 2013, ο Δρυγιανάκης επανέρχεται σ’ αυτό το πολυσήμαντο και αδιάστατο abstract σκηνικό που στήνει από 30ετίας, προτείνοντας τέσσερα 20λεπτα σχεδόν tracks, που τιτλοφορούνται «Πρώτο», «Δεύτερο», «Τρίτο» και «Τέταρτο μέρος».

Τα «άδηλα και κρύφια» του Κωστή Δρυγιανάκη Facebook Twitter

Τα κομμάτια, οι συνθέσεις του βολιώτη πειραματιστή, είναι έμπλεες ηχητικών σπαραγμάτων. Φωνές, ήχοι και θόρυβοι που σκάνε από παντού (φυσικής προέλευσης, ηλεκτρονικής ή αποκομμένοι από το YouTube) και που ανακατεύονται ευφυώς θα έλεγα με κανονικά όργανα. Συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, οι Νίκος Βελιώτης τσέλο, Έλενα Κακαλιάγκου γαλλικό κόρνο, Χρήστος Χονδρόπουλος κρουστά, Δημήτρης Παπαδάτος-Κορίνα Τριανταφυλλίδη ηλεκτρονικά (Virilio), Κωστής Κηλύμης ηλεκτρονικά, Νικόλας Μαλεβίτσης θόρυβοι και Θανάσης Χονδρός-Αλεξάνδρα Κατσιάνη στη συμπαραγωγή (ex-Δημοσιοϋπαλληλικό Ρετιρέ κ.λπ.) με τα ονόματα να είναι αποδεικτικά, εγώ θα πω, της αγάπης και του σεβασμού που τρέφει προς τον Δρυγιανάκη η νεώτερη (και η… λιγότερο νεώτερη) ελληνική πειραματική σκηνή.

Δεν γνωρίζω αν υπάρχει concept στο μυαλό του συνθέτη και διαχειριστή, ή αν ό,τι ακούμε έχει κι έναν χαρακτήρα τυχαίο, αυτοσχεδιαστικό, απρόσμενο κ.λπ., που δημιουργείται σταδιακά, μέσα από μια πειραματική προσέγγιση/διαδικασία. Πιθανώς και τα δύο… Όπως κι αν έχει το πράγμα ένα είναι σίγουρο. Ο Δρυγιανάκης αφήνει «ίχνη».

Μπορείς, με άλλα λόγια, να υποθέσεις κάτι από εκείνο που εξελίσσεται, λαμβάνοντας υπ’ όψη σου τις φωνές βασικά, ή, καλύτερα, τους τίτλους των βίντεο στο YouTube από τα οποία έχουν παρθεί αποσπάσματα… «18.000 homes destroyed in Gaza, number of refugees still rising», «Blood & Tears. Gaza August 2014», «Gaza under attack 2014», «Penn Museum: Royal Tombs of Ur», «Ancient, hidden cemetery discovered», «Fighting in Syrian Streets», «Ukraine war: Battle for Donetsk Airport» κ.λπ.

Τα «άδηλα και κρύφια» του Κωστή Δρυγιανάκη Facebook Twitter

Δεν χρειάζονται πιο πολλά… αν και βρίσκω προτιμότερο το να αφεθεί κανείς ελεύθερος, χωρίς ιδιαίτερο (πέραν του ηχητικού) πληροφοριακό επεξηγηματικό υλικό, καθότι εκείνο που φθάνει στ’ αυτιά μας, και στα τέσσερα μέρη των «αδήλων και κρυφίων», είναι από μόνο του ένας «κόσμος». Αυτάρκης και αυτόνομος, που μπορεί να περνά μέσα από πολλά και διαφορετικά… αντιδημοφιλή ηχοτοπία (avant, ηλεκτρακουστικά, ηλεκτρονικά, free improv, noise κ.λπ.), έχει όμως τη δική του ροή, τη δική του γοητεία.

Έξοχο το τέταρτο και τελευταίο μέρος, που το αντιμετωπίζω κάπως σαν επιτάφιο. Σαν μοιρολόι. Όλων εκείνων που έχουν προηγηθεί…

Ένα δείγμα από τα «άδηλα και κρύφια» έτσι όπως παρουσιάστηκαν την 7/3/2015 στο φεστιβάλ Borderline (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών). Σύνθεση Κωστής Δρυγιανάκης, βίντεο Κώστας Ανέστης, δράση (στη σκηνή, όχι στο βίντεο) Νίκος Κατούνης…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ