Τα «άδηλα και κρύφια» του Κωστή Δρυγιανάκη

Τα «άδηλα και κρύφια» του Κωστή Δρυγιανάκη Facebook Twitter
0

Επικοινωνούμε με τον Κωστή Δρυγιανάκη από το 1987. Φοιτητές ακόμη… Μου το θύμισε ο ίδιος, πριν κάποιο καιρό, όταν είχαμε συναντηθεί σε δισκάδικο του κέντρου. Διατηρούσε, δηλαδή, στη μνήμη του το γεγονός πως του είχα στείλει (όντως) γράμμα στο Βόλο, εκείνη την εποχή (τέλη ’87), ψάχνοντας για το πρώτο LP της Οπτικής Μουσικής. Μου είχε ταχυδρομήσει, τότε, την... 517η κόπια από τις 1000 που είχε τυπώσει, όπως αργότερα μου έστελνε και τις υπόλοιπες ηχογραφήσεις του (από την «Δίσκοι ΕΔΩ» ή... αλλού). Κάτι που εξακολουθεί να συμβαίνει και τα πιο πρόσφατα χρόνια.

 

Τον τελευταίο καιρό ξαναδιαβάζω και ξανακούω πολλά για τον Δρυγιανάκη – και χαίρομαι γι’ αυτό. Χαίρομαι, επειδή βρίσκεται στην επικαιρότητα το όνομα ενός σεμνού δημιουργού, που ζει εκτός των τειχών, παράγοντας σημαντικό έργο.

O Δρυγιανάκης επανέρχεται σ' αυτό το πολυσήμαντο και αδιάστατο abstract σκηνικό που στήνει από 30ετίας, προτείνοντας τέσσερα 20λεπτα σχεδόν tracks, που τιτλοφορούνται «Πρώτο», «Δεύτερο», «Τρίτο» και «Τέταρτο μέρος».

Έτσι, απολαμβάνω στις «εμβοές», το ωραίο πρόσφατο fanzine του Νικόλα Μαλεβίτση, τη σχετική κουβέντα, όπως και στο grekamag.gr τη συνέντευξή του στην Μαρία Παππά, ακούω τις επιτόπιες τσιγγάνικες εγγραφές του από το καλαίσθητο CD-book «Η τσιάι ’σι λουλουντί… - Τραγούδια και σκοποί των Ελλήνων Ρομά από τους Σοφάδες Καρδίτσας (1992)» [Εκδοτική Δημητριάδος], ενώ ρίχνω στο player το τελευταίο προσωπικό άλμπουμ του, μιαν ανεξάρτητη CD παραγωγή, με ωραίο hardback εξώφυλλο, υπό τον τίτλο «άδηλα και κρύφια» (κομμένη σε 200 αριθμημένα αντίτυπα).

Μετά από ένα δίσκο «διάλειμμα» (έτσι φρονώ), και αναφέρομαι στο εξαιρετικό LP «Blow into breeze» του 2013, ο Δρυγιανάκης επανέρχεται σ’ αυτό το πολυσήμαντο και αδιάστατο abstract σκηνικό που στήνει από 30ετίας, προτείνοντας τέσσερα 20λεπτα σχεδόν tracks, που τιτλοφορούνται «Πρώτο», «Δεύτερο», «Τρίτο» και «Τέταρτο μέρος».

Τα «άδηλα και κρύφια» του Κωστή Δρυγιανάκη Facebook Twitter

Τα κομμάτια, οι συνθέσεις του βολιώτη πειραματιστή, είναι έμπλεες ηχητικών σπαραγμάτων. Φωνές, ήχοι και θόρυβοι που σκάνε από παντού (φυσικής προέλευσης, ηλεκτρονικής ή αποκομμένοι από το YouTube) και που ανακατεύονται ευφυώς θα έλεγα με κανονικά όργανα. Συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, οι Νίκος Βελιώτης τσέλο, Έλενα Κακαλιάγκου γαλλικό κόρνο, Χρήστος Χονδρόπουλος κρουστά, Δημήτρης Παπαδάτος-Κορίνα Τριανταφυλλίδη ηλεκτρονικά (Virilio), Κωστής Κηλύμης ηλεκτρονικά, Νικόλας Μαλεβίτσης θόρυβοι και Θανάσης Χονδρός-Αλεξάνδρα Κατσιάνη στη συμπαραγωγή (ex-Δημοσιοϋπαλληλικό Ρετιρέ κ.λπ.) με τα ονόματα να είναι αποδεικτικά, εγώ θα πω, της αγάπης και του σεβασμού που τρέφει προς τον Δρυγιανάκη η νεώτερη (και η… λιγότερο νεώτερη) ελληνική πειραματική σκηνή.

Δεν γνωρίζω αν υπάρχει concept στο μυαλό του συνθέτη και διαχειριστή, ή αν ό,τι ακούμε έχει κι έναν χαρακτήρα τυχαίο, αυτοσχεδιαστικό, απρόσμενο κ.λπ., που δημιουργείται σταδιακά, μέσα από μια πειραματική προσέγγιση/διαδικασία. Πιθανώς και τα δύο… Όπως κι αν έχει το πράγμα ένα είναι σίγουρο. Ο Δρυγιανάκης αφήνει «ίχνη».

Μπορείς, με άλλα λόγια, να υποθέσεις κάτι από εκείνο που εξελίσσεται, λαμβάνοντας υπ’ όψη σου τις φωνές βασικά, ή, καλύτερα, τους τίτλους των βίντεο στο YouTube από τα οποία έχουν παρθεί αποσπάσματα… «18.000 homes destroyed in Gaza, number of refugees still rising», «Blood & Tears. Gaza August 2014», «Gaza under attack 2014», «Penn Museum: Royal Tombs of Ur», «Ancient, hidden cemetery discovered», «Fighting in Syrian Streets», «Ukraine war: Battle for Donetsk Airport» κ.λπ.

Τα «άδηλα και κρύφια» του Κωστή Δρυγιανάκη Facebook Twitter

Δεν χρειάζονται πιο πολλά… αν και βρίσκω προτιμότερο το να αφεθεί κανείς ελεύθερος, χωρίς ιδιαίτερο (πέραν του ηχητικού) πληροφοριακό επεξηγηματικό υλικό, καθότι εκείνο που φθάνει στ’ αυτιά μας, και στα τέσσερα μέρη των «αδήλων και κρυφίων», είναι από μόνο του ένας «κόσμος». Αυτάρκης και αυτόνομος, που μπορεί να περνά μέσα από πολλά και διαφορετικά… αντιδημοφιλή ηχοτοπία (avant, ηλεκτρακουστικά, ηλεκτρονικά, free improv, noise κ.λπ.), έχει όμως τη δική του ροή, τη δική του γοητεία.

Έξοχο το τέταρτο και τελευταίο μέρος, που το αντιμετωπίζω κάπως σαν επιτάφιο. Σαν μοιρολόι. Όλων εκείνων που έχουν προηγηθεί…

Ένα δείγμα από τα «άδηλα και κρύφια» έτσι όπως παρουσιάστηκαν την 7/3/2015 στο φεστιβάλ Borderline (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών). Σύνθεση Κωστής Δρυγιανάκης, βίντεο Κώστας Ανέστης, δράση (στη σκηνή, όχι στο βίντεο) Νίκος Κατούνης…

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT