Studio 54

Studio 54 Facebook Twitter
0
Studio 54 Facebook Twitter

Όταν μιλάμε για βραδινή διασκέδαση, για πάρτι, για μουσική και clubs μπορεί το μυαλό μας να πάει σε πολλά μέρη. Όταν σκεφτόμαστε από που ξεκίνησαν όλα, τότε το μυαλό μας μπορεί να πάει μόνο σε ένα μέρος ταξιδεύοντας πίσω στη δεκαετία του 70. Μια δεκαετία vintage που όμως είναι και πάλι της μόδας αφού η κουλτούρα εκείνης της εποχής είναι αξεπέραστη και αναβιώνει σήμερα στις διάφορες μορφές της.

Το Studio 54 λειτούργησε 33 μήνες και τον πρώτο χρόνο λειτουργίας τα κέρδη έφτασαν τα 7 εκατομμύρια δολάρια! Τότε ο Rubell είχε πει «μόνο η μαφία βγάζει περισσότερα». Η μοναδικότητα των '70s απογειώθηκε πίσω από τις πόρτες του Studio 54 και τα πάρτι πήραν μια άλλη μορφή.

Σε αυτό το διάστημα δεν υπήρξε κανείς διάσημος που να έζησε στη Νέα Υόρκη και να μην διασκέδασε εκεί, αλλά και κανένας άσημος που δεν θέλησε να περάσει την πόρτα του. Και η πόρτα του Studio 54 κάθε άλλο παρά «εύκολη» ήταν... Πολλοί από εκείνους που στήνονταν κάθε βράδυ στην είσοδο του κτηρίου στην οδό 254 West 54th του Μανχάταν δεν κατάφεραν ποτέ να μπουν μέσα.

Studio 54 Facebook Twitter
Studio 54 Facebook Twitter

Ευτυχώς για εμάς οι "πόρτες" των αγαπημένων μας club δεν έχουν τόσο σνομπ διάθεση και μπορούμε να επιλέγουμε που θα πάμε χωρίς να περνάμε ατελείωτες ώρες με τη σκέψη του τι θα φορέσουμε για να μπούμε μέσα. Αναλογίζομαι τους διάσημους που συνωστίζονταν έξω από τις πόρτες της διάσημης ντίσκο, ενώ απολαμβάνω το αγαπημένο μου Cutty Sark παρέα με τους φίλους μας σε ένα μπαράκι του κέντρου που ανακαλύψαμε στην urban agenda. Ωραία τα 70s αλλά με διάφορες δυσκολίες...

Στο Studio 54 οι «επιλογές της πόρτας» γίνονταν με σκοπό να διασκεδάζουν μαζί διαφορετικές ομάδες ατόμων. Μια φορά, μια πολύ μεγάλη παρέα φοιτητών του Χάρβαρντ πήγε στο Studio 54 για να διασκεδάσει. Μόλις εμφανίστηκαν με τα ακριβά κουστούμια και τις γραβάτες τους μπήκαν αμέσως μέσα. Τις επόμενες ώρες, οι μόνοι που περνούσαν την πόρτα της ντίσκο ήταν τρανσέξουαλ που σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες θα μπορούσαν να κάνουν παρέα στα παιδιά του Χάρβαρντ! Ο Andy Warhol, καθημερινός θαμώνας του club έλεγε ότι στην πόρτα εφαρμοζόταν δικτατορία, αλλά εντός του καταστήματος υπήρχε η απόλυτη δημοκρατία.

Studio 54 Facebook Twitter

Λένε πως η τεράστια επιτυχία του Studio 54 κατά πολλούς οφείλεται στους ιδιοκτήτες Ian Schrager και Steve Rubbel (κυρίως στον δεύτερο) καθώς ο κανόνας διασκέδασης που είχαν επιβάλλει ήταν απαραβίαστος: «Το κλειδί για ένα καλό πάρτυ είναι να γεμίζεις τον χώρο με ανθρώπους που είναι πιο ενδιαφέροντες από εσένα».

Κάπως έτσι το Studio 54 έγινε η διασημότερη ντισκοτέκ όλων των εποχών, (ίσως μαζί με την Barbarella). Και πως θα μπορούσε να μην είναι πετυχημένη αφού βρισκόταν στην καρδιά της Νέας Υόρκης και συγκέντρωνε πίσω από τις πόρτες της όλα εκείνα τα στοιχεία που συνέθεταν τη δεκαετία του 70. Η ντίσκο μουσική ήταν στα καλύτερά της, ειδικά μετά τον «Πυρετό το Σαββατόβραδο». Τα κοινωνικά κινήματα ήταν σε έξαρση και το έιτζ ακόμη δεν είχε εμφανιστεί για να αλλάξει την ψυχολογία των θαμώνων που διέθεταν κάθε λογής σεξουαλική ταυτότητα . Η συγκυρία ήταν ανεπανάληπτη. Ήταν το κατάλληλο μαγαζί, στην κατάλληλη πόλη, την κατάλληλη στιγμή.

Κάποιοι από τους πιο γνωστούς θαμώνες του Studio 54 ήταν οι Donna Summer, Sylvester Stalone, Amii Stewart, Anita Ward, Frank Sinatra, Barbra Streisand, Diana Ross, Michael Jackson, Stevie Wonder, Grace Jones, Mick Jagger, Bianca Jagger, Dalí, Andy Warhol, Brooke Shields, Calvin Klein, Cher, Liza Minelli, Rod Stewart και Woody Allen. Όπως είναι αναμενόμενο το αγαπημένο στέκι των celebrities ήταν και αγαπημένο στέκι των παπαράτσι οι οποίοι στήνονταν με τις ώρες για να φωτογραφίσουν το διάσημο πλήθος. Κάποιες φορές οι πελάτες άνοιγαν διάδρομο από μόνοι τους για να περάσει κάποιος διάσημος, αλλά στην πραγματικότητα όλοι μέσα στο club ήταν ίσοι. Όποιος κατάφερνε να προσπελάσει το εμπόδιο «της πόρτας» γινόταν κοινωνός σε εμπειρία διασκέδασης με μοναδικά χαρακτηριστικά. Αυτός είναι και ο λόγος που το Studio 54 είχε πάρει το χαρακτηρισμό του μπάισέξουαλ club. Όπως έλεγε ο Rubell: «Δεν θέλω να γίνει ένας χώρος για ψωνιστήρι. Πρέπει να έρχονται εδώ για να διασκεδάσουν και όχι για να βρουν ερωτικό σύντροφο..."

Studio 54 Facebook Twitter

Κοιτάζω γύρω μου πόσο διαφορετικοί είναι οι θαμώνες του μπαρ. Είναι πράγματι εντυπωσιακό! Δεν μοιάζουν μεταξύ τους σε τίποτα κι όμως διασκεδάζουν στο ίδιο μέρος, απολαμβάνουν το ποτό τους όπως εγώ (πολλοί από αυτούς πίνουν επίσης Cutty Sark) και χορεύουν με τον ρυθμό της ίδιας μουσικής. Αν δεν είναι αυτό vintage κουλτούρα, τότε τι είναι; Η εποχή που oι πόρτες των μαγαζιών έκαναν face control έτσι ώστε να μπουν όμοιοι επισκέπτες τελείωσε. Επιστρέψαμε εκεί όπου ξεκίνησαν όλα. Τότε που η διασκέδαση ήταν για όλους. Άλλωστε, το urbanadventures.gr αναδεικνύει συνεχώς τις διαφορετικές αστικές κουλτούρες τόσο στην Αθήνα όσο και σε άλλες μεγάλες πόλεις και η λίστα συνεχώς μεγαλώνει. #Cuttypaizei κάθε μέρα και μπορούμε να το απολαμβάνουμε χωρίς πολλή σκέψη ή προετοιμασία γιατί η αστική διασκέδαση απέκτησε πάλι τη δημοκρατική διάθεση της δεκαετίας του 70, όπως τότε στο μακρινό Μανχάταν.

Φυσικά τότε η διασκέδαση συνοδευόταν από διάφορες εξτραβαγκάντζες (χαρακτηριστικό γνώρισμα του club, αλλά και της δεκαετίας). Για παράδειγμα η Bianca Jagger διέσχισε το club πάνω σε ένα λευκό άλογο στα 30ά της γενέθλια. Σε μια Πρωτοχρονιά οι ιδιοκτήτες έριξαν 4 τόνους χρυσόσκονη στους πελάτες για να ευχηθούν Καλή Χρονιά. Μάλιστα λέγεται ότι έβρισκες χρυσόσκονη στους τοίχους για μήνες μετά από εκείνη τη βραδιά. Τα μπαλκόνια του club, ήταν γνωστά σημεία για one night stand, μεταξύ δύο ή περισσότερων ατόμων. Ενώ οι διάσημοι που ήθελαν να αποφύγουν τα βλέμματα μπορούσαν να απομονωθούν σε έναν ξεχωριστό χώρο με την ονομασία "Το δωμάτιο του Rubell". Όλα αυτά προκάλεσαν τις αντιδράσεις των κατοίκων της Νέας Υόρκης και κατ' επέκταση των Αρχών της πόλης.

Studio 54 Facebook Twitter

Τελικά τον Δεκέμβριο του 1978, οι δύο ιδιοκτήτες συνελήφθησαν, μετά από επιδρομή για φοροδιαφυγή και πέρασαν 13 μήνες στη φυλακή. Τότε οι αρχές βρήκαν χτισμένα στους τοίχους και σε διάφορες κρυψώνες, κοκαΐνη και λεφτά...

Λίγο μετά την αποφυλάκισή τους οι ιδιοκτήτες πούλησαν το κτήριο στον Mark Fleischman και το Studio 54 άνοιξε και πάλι. Μόνο που στην πραγματικότητα το τέλος της θρυλικής ντίσκο είχε φτάσει...

Δεν ξέρω αν η ιστορία του Studio 54 θα επαναληφθεί. Είναι σίγουρο όμως ότι αποτελεί αναφορά όχι μόνο για την vintage δεκαετια των '70s αλλά και για την urban αισθητική της διασκέδασης. Πίνω την τελευταία γουλιά από το ποτό μου και ετοιμαζόμαστε να φύγουμε. Φυσικά η βραδιά δεν έχει τελειώσει. Μια ματιά στην πλατφόρμα του Cutty Sark και η urban culture των 70s μας περιμένει στο επόμενο μπαράκι. Όταν #cuttypaizei εμείς είμαστε πάντα εκεί. Κι αυτό είναι που απολαμβάνω περισσότερο στην αστική μορφή της διασκέδασης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ