Spotify: Η μουσική είναι και πάλι ο μεγάλος χαμένος

Η μουσική είναι ο μεγάλος χαμένος στο Spotify Facebook Twitter
Λίγες ημέρες μετά από αυτό το περιστατικό μια παλιά φιλενάδα του Neil Young, η Joni Mitchell αποφάσισε να αφαιρέσει κι αυτή τον κατάλογο της.
0

Όνομα: Spotify

Ηλικία: 16 χρονών

Εμφάνιση: Πράσινη

Έγινε κάτι καινούργιο στο σίριαλ «Neil Young εναντίον Spotify»; Εξαρτάται σε ποιο σημείο είχες μείνει.

Σε αυτό το επικό «Ή ο Joe Rogan ή εγώ». Έχεις μείνει πολύ πίσω, αλλά θα το πάρω από την αρχή για όσους δεν έχουν παρακολουθήσει την κατάσταση. Ο Neil Young ξαφνικά κατηγόρησε το Spotify εξαιτίας ενός αμφιλεγόμενου podcast του Joe Rogan που διέδιδε ψεύτικες πληροφορίες για τον Covid-19 (το ίδιο για το οποίο έστειλαν επιστολή διαμαρτυρίας 270 επιστήμονες). «Μπορούν να έχουν τον Rogan ή τον Young. Όχι και τους δύο» είπε χαρακτηριστικά. Και ποια μουσική; Το Spotify επέλεξε τον Rogan.

Το Spotify δεν ήταν ποτέ για την μουσική αλλά για το χρήμα, για να το θέσω όσο πιο ωμά γίνεται.

Μα ποιος είναι αυτός ο Rogan επιτέλους; Είναι ένας 54χρονος φιλελεύθερος κωμικός και αθλητικός σχολιαστής. Αν δεν είσαι από την Αμερική, πιθανόν να μη γνωρίζεις το όνομά του αλλά το podcast του «The Joe Rogan Experience» είναι ίσως το δημοφιλέστερο αυτήν τη στιγμή στον κόσμο. Υπολογίζεται ότι κάθε επεισόδιο έχει 11 εκατομμύρια ακροατές και το Spotify πλήρωσε 100 εκατομμύρια για να βρίσκεται στην πλατφόρμα του.

Δεν μου κάνει εντύπωση ότι το Spotify πέταξε έξω τον Young. Μα, σοβαρά τώρα, ποιον θα επέλεγε; Το Spotify δεν ήταν ποτέ για την μουσική αλλά για το χρήμα, για να το θέσω όσο πιο ωμά γίνεται. Όχι ότι δεν υπήρξαν κι άλλες αντιδράσεις. Λίγες ημέρες μετά από αυτό το περιστατικό μια παλιά φιλενάδα του Neil Young, η Joni Mitchell αποφάσισε να αφαιρέσει κι αυτή τον κατάλογο της. Από την άλλη ο Young δεν έμεινε με σταυρωμένα τα χέρια. Ανακοίνωσε στους φαν του ότι τους προσφέρει τέσσερις μήνες δωρεάν δοκιμή στην Amazon Μusic. 

Εχμ, η Amazon δεν ήταν αυτή που απέλυσε εργαζόμενους της που διαμαρτύρονταν για τις συνθήκες εργασίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας; Ναι! Υποθέτω ότι απλά δεν θέλει να μοιράζεται τον ίδιο ψηφιακό χώρο με τον Rogan και εκεί εξαντλείται η ακτιβιστική του δράση σε σχέση με το Spotify. Επίσης και αυτός και η Mitchell δεν το έχουν ανάγκη. Είναι εκατομμυριούχοι. Ειδικά ο Young που πρόσφατα πούλησε το 50% των δικαιωμάτων στην Hipgnosis για 150 εκατομμύρια δολάρια. 

Ακούγεσαι σαν να τα έχεις βάλει περισσότερο με τον Young και τη Mitchell παρά με το Spotify ή είναι η ιδέα μου; Η αλήθεια είναι ότι είμαι υπέρ του μποϊκοτάζ στο Spotify, και ήταν μια καλή κίνηση αυτή του Young και της Mitchell και για σωστούς λόγους. Το θέμα όμως με το Spotify –και κάθε streaming πλατφόρμα– έχει να κάνει κυρίως με τα δικαιώματα των μουσικών και τις αμοιβές τους και εκεί έπρεπε να καταλήξουν όλοι αυτοί εφόσον πήρε τόσο μεγάλη διάσταση το θέμα. Όλοι συζητούσαν για τον Rogan και τα όρια της ελευθερίας του λόγου και της παραπληροφόρησης όπως γίνεται λίγο-πολύ σε κάθε πλατφόρμα media. Και το Facebook και το YouTube έχουν περάσει από σαράντα κύματα, το Spotify, όμως, δεν είναι κάτι ανάλογο. Έχει να κάνει και με μουσικούς που προσπαθούν να βιοποριστούν από αυτό. Ο Rogan είναι μόνο η μια όψη του προβλήματος. Όπως πόσταρε εύστοχα στο Twitter o ράπερ Mike Eagle, «αγαπώ τον Neil Υοung, αλλά δεν πρόκειται να ακολουθήσω αυτόν τον τρελό πλούσιο τύπο πουθενά». 

Γιατί το είπε αυτό; Επειδή ένας απλός μουσικός στο Spotify βγάζει μόνο 0,003 λεπτά από κάθε stream. Στην ουσία δηλαδή  ψίχουλα, χώρια που σε ορισμένες περιπτώσεις αυτά τα χρήματα πάνε απευθείας στις δισκογραφικές. Επιπλέον, στον καιρό της πανδημίας που η μουσική νοσούσε το Spotify δεν έκανε τίποτα για να την στηρίξει. Δεν σκάει και κανείς που η Taylor Swift π.χ. δεν θα έχει τη μουσική της εκεί. Αντίθετα, θα βοηθούσε πολύ αν ο Young ή η κάθε Swift διαδήλωναν και υπέρ των μουσικών κάθε φορά που κάνουν κριτική στη σουηδική πλατφόρμα και σίγουρα θα έφερνε πραγματική αλλαγή στην πολιτική της εταιρείας. 

Σκέτη εκμετάλλευση. Τελικά κατάφεραν τίποτα με αυτό το μποϊκοτάζ; Ναι, εκτός από το να τους συζητάει όλος ο κόσμος, το Spotify έχασε 4 δισεκατομμύρια δολάρια στο χρηματιστήριο. Βέβαια γρήγορα ανέκαμψαν όταν ανακοίνωσαν ότι θα πάρουν μέτρα για κάθε podcast που θα αφορά το Covid-19, ενώ ο Joe Rogan ζήτησε συγγνώμη και δήλωσε ότι από εδώ και μπρος θα κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί. 

Τι να πεις: #cancelspotify

Τι να μην πεις: #cancelspotify

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ