«Παράθυρο στο άπειρο»: Ο Γιάννης Κότσιρας σε ανέκδοτους στίχους του Άλκη Αλκαίου

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Ο ερμηνευτής κάνει μια πρόταση σε έναν δίσκο που έχει πολλά ενδιαφέροντα σημεία να σταθεί κανείς, αλλά και συναίσθημα και ευγένεια. Φωτ.: via facebook
0

Δέκα νέα τραγούδια σε στίχους του Άλκη Αλκαίου και μουσική του Μανόλη Ανδρουλιδάκη. Αυτή είναι η τυπική, σύντομη περιγραφή του νέου δίσκου του Γιάννη Κότσιρα που παρουσιάστηκε το μεσημέρι της Δευτέρας 26 Φεβρουαρίου στο αμφιθέατρο του Μουσείου Γουλανδρή στο Παγκράτι. 

Πέρα όμως από την τυπική περιγραφή, ο Γιάννης Κότσιρας μας δίνει έναν δίσκο με έναν στιχουργό κι έναν συνθέτη, όπως έχει κάνει και άλλες φορές μέσα στην 30χρονη επιτυχημένη πορεία του, με τελευταία εκείνη της κυκλοφορίας των τραγουδιών που γράφτηκαν για την τηλεοπτική σειρά «Σασμός» σε μουσική του Νίκου Τερζή, με τον ερμηνευτή να υπογράφει και τους στίχους που αγαπήθηκαν από το κοινό.

Ο ερμηνευτής σε μια άκρως δημιουργική στιγμή (με διαρκείς παραγωγές νέων τραγουδιών και εμφανίσεις) κάνει μια πρόταση σε έναν δίσκο που έχει πολλά ενδιαφέροντα σημεία να σταθεί κανείς αλλά και συναίσθημα και ευγένεια. Συνδυασμό που όλο και σπανιότερα συναντάς σε καλλιτέχνες του επιπέδου και της γενιάς του Γιάννη Κότσιρα, που παρακολουθούν αμήχανοι τους νέους να ακούνε άλλα είδη μουσικής.

«Θεωρώ ότι είναι ο καλύτερός μου δίσκος» μου είπε κάποια στιγμή ο ερμηνευτής. Φράση που έχει επαναλάβει σε πρόσφατη συνέντευξή του. Δεν ξέρω αν όντως είναι ο καλύτερός του δίσκος, αλλά σίγουρα είναι ένας καλός δίσκος.

Πώς πήραν οι ζωές μας άλλο δρόμο
Στην άνοιξη μη με γυρνάς την πρώτη
Σ’ αγγίζω τρέμοντας με χέρι πότη
Και στα γαλάζια σου νερά στεγνώνω

Το «Παράθυρο στο άπειρο» θα μπορούσε να χωριστεί σε δύο μέρη βάσει του ήχου του. Στα κομμάτια με μπουζούκι και σε εκείνα χωρίς. Ακούγεται κάπως άστοχος, ως και αστείος αυτός ο διαχωρισμός, αλλά είναι η διττή ταυτότητά του, όπως και η συνολική πορεία του ερμηνευτή. Τραγούδια που έχουν αυτό που θα λέγαμε «λαϊκή» κατεύθυνση και απεύθυνση και πιο «έντεχνα» κομμάτια, κοντά σε αυτό που ονομάζουμε «μπαλάντες».

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Στην παρουσίαση του άλμπουμ με τη Μαργαρίτα Μάτσα και τον Μανόλη Ανδρουλιδάκη. Φωτ.: Αλεξία Στουρνάρα.

Ψυχές και σώματα
Στα χαρακώματα
Και η χαρά σ’ απόσταση φωνής
Πάρε με κι όπου βγει
Λυκόφως μου κι αυγή
Μόνος δεν ανασταίνεται κανείς

κότσιρας
Γιάννης Κότσιρας, Παράθυρο στο Άπειρο 

Το άλμπουμ αποτελείται από κυρίως ανέκδοτους στίχους του Άλκη Αλκαίου, βγαλμένους από τον αμφίβιο στιχουργικό κόσμο του. Ο στιχουργός-ποιητής πάντα θα μνημονεύεται ως ένας από τους σημαντικότερους στιχουργούς του ελληνικού τραγουδιού.

Κάθε κομμάτι με ανέκδοτους στίχους του είναι μια είδηση για το τραγούδι. Τα λόγια του είναι εκείνα που βάζουν κυρίως το αισθητικό πλαίσιο και λειτουργούν ως πυρήνας του άλμπουμ, άλλωστε τα λόγια ήταν και η αφετηρία του.

Η άνοιξη γλιστράει στο καλοκαίρι
Σε θάλασσα ανήσυχη κουρνιάζεις
Που πάνε κι έρχονται μακριά κοιτάζεις
Ποστάλια, ρυμουλκά και σούπερ φέρι.

Κάποια από τα κομμάτια του δίσκου τα έχουμε ακούσει με άλλες μελοποιήσεις από άλλους ερμηνευτές. Το «Βάρδια» και το «Η άλλη όχθη» που έχει μελοποιήσει ο Δημήτρης Παπαδημητρίου με ερμηνευτές τη Βερόνικα Δαβάκη και τον Πάνο Παπαϊωάννου και το «Ρόδα της Άμμου» που είχε μελοποιήσει ο Μάριος Τόκας με ερμηνευτή τον Μίλτο Πασχαλίδη με τον τίτλο «Το τραγούδι των Σειρήνων». Όλα μετά τον θάνατο του Άλκη Αλκαίου.

Ακόμα και αυτά όμως είναι τόσο διαφορετικά από τις πρώτες μελοποιήσεις, γεγονός που μαρτυρά την ισχυρή ταυτότητα αυτής της δουλειάς που λειτουργεί ως ανθοδοχείο στα λόγια του στιχουργού της «Ρόζας», του «Πάντα Γελαστοί», του «Ερωτικού», του «Πρωϊνού Τσιγάρου», πολλών αγαπημένων τραγουδιών του Σωκράτη Μάλαμα, του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, του Μίλτου Πασχαλίδη και πολλών ακόμα.

Δρόμοι και τόξα και τροχιές
Όλα χορεύουν θες δε θες
Στων αστεριών το τέμπο
Σε ποιο ποτάμι να ριχτώ
Σε ποια πελάγη ν’ ανοιχτώ
Τον ήλιο σου να βλέπω

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Ο Γιάννης Κότσιρας βρίσκεται σε σε μια άκρως δημιουργική στιγμή με διαρκείς παραγωγές νέων τραγουδιών και εμφανίσεις.

Ένα άλλο σημείο να σταθεί κανείς στο «Παράθυρο στο άπειρο» είναι οι μουσικές του Μανόλη Ανδρουλιδάκη, ενός μουσικού και συνθέτη που έχει συνεργαστεί με πολλούς ερμηνευτές και, έχοντας χαράξει τη δική του αξιοπρόσεκτη και ταπεινή διαδρομή τις τελευταίες δύο δεκαετίες, «έσκυψε» πάνω από τους στίχους του Αλκαίου με σεβασμό και αίσθημα ευθύνης.

Πιστεύω ότι το άλμπουμ αυτό τού ανοίγει τον δρόμο και για άλλες σημαντικές συνθετικές δουλειές. Είναι προφανές ότι γράφει τις μουσικές έχοντας σαφώς κατά νου τον κόσμο και τον τρόπο του Κότσιρα αλλά και του Άλκη Αλκαίου. Γεφυρώνει τις αποστάσεις ως ταλαντούχος «εξωδικαστικός διαπραγματευτής». Το ίδιο συμβαίνει και με τις ενορχηστρώσεις του Αλέξανδρου Λιβιτσάνου, που επίσης δίνουν έναν ακόμη συνεκτικό τόνο.

Καθένας με το βράχο του και με το δαίμονά του

Όλα τα δέχεται η καρδιά
Το χάδι και τη μαχαιριά
Έρωτα πύλη της Εδέμ και γύρε του θανάτου
Αν ξέρεις άλλον ουρανό
Ξεκίνα και σ’ ακολουθώ.

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα είναι ανθοδοχείο Facebook Twitter
Ο Γιάννης Κότσιρας με τον Γιώργο Νταλάρα. Φωτ.: Αλεξία Στουρνάρα.

«Θεωρώ ότι είναι ο καλύτερός μου δίσκος» μου είπε κάποια στιγμή ο ερμηνευτής. Φράση που έχει επαναλάβει σε πρόσφατη συνέντευξή του. Δεν ξέρω αν όντως είναι ο καλύτερός του δίσκος, αλλά σίγουρα είναι ένας καλός δίσκος. Λειτούργησαν σωστά όλα τα μέρη του και έτσι «αναπνέει» στο σήμερα με έναν αέρα παλιάς καλής παραγωγής.

Και είναι δίσκος που θα αδικηθεί από την εδώ και χρόνια καθιερωμένη τακτική της προώθησης ενός, άντε, με το ζόρι δύο τραγουδιών. Είναι δίσκος που δημιουργεί ένα περιβάλλον στο σύνολό του και η αποκοπή ενός μέρους από το σώμα του γέρνει στην πλευρά της αδικίας.

Όσοι περπάτησαν κρυφά
Στον κεραυνό και στη φωτιά
Πέταξαν όλα τα κλειδιά
Και ‘κάψαν τα χαρτιά τους
Το δρόμο πήραν των πουλιών
Μιλούν την γλώσσα των παιδιών
Και στον αλήτη που γυρνά
Χαρίζουν τα φτερά τους
Οι τρελοί αυτού του κόσμου
Το σκοτάδι και το φως μου

Κρατώντας αγκαλιά τον μεγάλο πίνακα της ζωγράφου Εμμανουέλας Δασκαλάκη με τον τίτλο «Παράθυρο στο άπειρο», φεύγοντας από το μουσείο Γουλανδρή, ο Γιάννης Κότσιρας είχε πάρει αγκαλιά κι έναν ακόμη δίσκο που αναζητά την επαφή και τους ανοιχτούς λογαριασμούς σε εποχές απανθρωπιάς.

Όπως και να έχει, εδώ μπορείτε να ακούσετε τον δίσκο στις μουσικές πλατφόρμες και να έχετε τη δική σας άποψη: https://yianniskotsiras.lnk.to/ParathiroStoApiro

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ