Οι μουσικοί ως installation στο πρωτότυπο πείραμα «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη

Οι μουσικοί ως installation στο πρωτότυπο πείραμα «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη Facebook Twitter
Δεν γίνεται να μη νιώσεις τη θετική ενέργεια και να μην εισπράξεις την ευχάριστη διάθεση όσων συμμετέχουν. Φωτο: Γιάννης Σούλης
0

Στο «Who ['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη που θα παρουσιάστει στις 12 Οκτωβρίου στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης ο Σάμιουελ Μπέκετ συναντά την ποίηση του Μίλτου Σαχτούρη και τη σάτιρα του Φράνκ Ζάππα με φόντo την Κόκκινη Συνοικία του Άμστερνταμ.


Ως τίτλος θυμίζει αμερικανική χιπ-χοπ ρίμα κι ας προέρχεται από το «χους ει και εις χουν απελεύσει», αλλά αυτές οι μικρές εκπλήξεις που πιάνεις κάθε φορά δείχνουν πως ο Σιγανίδης έχει στήσει ένα πρότζεκτ ανοιχτό σε ερμηνείες, αρκετά εμπνευσμένο και ζωντανό.

Ο εκθεσιακός υπόγειος χώρος της Στέγης έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε οι μουσικοί και οι καλλιτέχνες να παίζουν μέσα από βιτρίνες και το κοινό να μπορεί να κυκλοφορεί ανάμεσά τους ελεύθερα και να τους χαζεύει καθ'όλη τη διάρκεια της παράστασης.


Οι μουσικοί ως installation δεν είναι κάτι καινούργιο στον χώρο της τέχνης. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι αυτό της PJ Ηarvey που έφτιαξε το Hope Six Demolition Project, το ένατο άλμπουμ της, κυριολεκτικά μπροστά στο κοινό.


Αντί όμως για την ψυχρότητα που μπορεί να κρύβει κάτι τέτοιο, η ατμόσφαιρα καθώς μπαίνεις στο υπόγειο λίγα 24ωρα πριν από την παράσταση είναι εντελώς διαφορετική.

Είναι δύσκολο να πω από πού εκκινεί όλο αυτό, ίσως από αυτήν τη σχέση του προσώπου με κάτι περίκλειστο, έγκλειστο, όπως λέει ο Μπέκετ στο ποίημά του, «χωρίς φωνή ανάμεσα στις φωνές που είναι έγκλειστες μαζί». Υπάρχει η έννοια του εγκλεισμού, ότι ο καθένας αντιμετωπίζει ό,τι συμβαίνει εντός του μόνος του. Αυτό το βρίσκω συναρπαστικό».


Δεν γίνεται να μη νιώσεις τη θετική ενέργεια και να μην εισπράξεις την ευχάριστη διάθεση όσων συμμετέχουν, ακόμα κι όταν τους βλέπεις σε τέτοια κατάσταση.


Μέσα στα booths οι ερμηνευτές μεταμορφώνται, αποκτούν μια θεατρική επιβλητικότητα που δεν απομακρύνει, αντίθετα ελκύει τον θεατή. Στις βιτρίνες βρίσκονται η Σαβίνα Γιαννάτου, η Μάρθα Μαυροειδή, ο Γαβριήλ Ν. Πεντζίκης, ο Δημήτρης Χαΐνης Αποστολάκης, η Ναταλία Μαντά, υπεύθυνη για την σκηνογραφία, και, φυσικά, ο Evan Parker.


Αν και έξω από τα νερά του, ο Parker, αυτός ο σπουδαίος σαξοφωνίστας της σύγχρονης τζαζ, φαίνεται να το καταδιασκεδάζει. «Είμαι ενθουσιασμένος που συμμετέχω» μου λέει κάπως ντροπαλά στο μικρό διάλειμμα από την πρόβα.


Θα απαγγείλει το ποίημα του Μπέκετ «Τι θα 'κανα χωρίς αυτόν τον κόσμο», που αποτέλεσε τη βασική έμπνευση του Μιχάλη Σιγανίδη για την παράσταση. Οι δύο μουσικοί γνωρίζονται αρκετά χρόνια.

Οι μουσικοί ως installation στο πρωτότυπο πείραμα «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη Facebook Twitter
Ο Σιγανίδης επιβεβαιώνει από κοντά τον χαρακτηρισμό που του έχει αποδοθεί ως ενός από τους πιο ιδιοσυγκρασιακούς Έλληνες μουσικούς. Φωτο: Γιάννης Σούλης


«Η γνωριμία κρατάει από τα χρόνια που ο Φλώρος Φλωρίδης έφτιαχνε το Φεστιβάλ Τζαζ της Θεσσαλονίκης», λέει στη συνέχεια ο Σιγανίδης, «το πιο πετυχημένο πράγμα που έγινε ποτέ εκεί, από τα πιο δυνατά πολιτιστικά γεγονότα, απ' ό,τι διαπιστώνω τώρα, μετά από 60 χρόνια ζωής στην Ελλάδα. Συνδέονταν με φιλία και ίσως ήταν και ο μέντορας του Φλώρου στο σαξόφωνο και στη μουσική και τον φιλοξενούσε με τη γυναίκα του Λίλιαν στη Θεσσαλονίκη. Έτσι γνωριστήκαμε και παίξαμε λίγο μαζί, αλλά περισσότερο αισθάνομαι θαυμαστής του και τον βλέπω πιο πολύ ως συνθέτη. Έτσι τους βλέπω τους μουσικούς γενικότερα. Με ενδιαφέρει το ότι έχουμε μουσικούς που συνθέτουν τη μουσική της παράστασης εν τω γεννάσθαι. Φέρνουν το φαγητό τους και το γεύμα είναι κοινό».


Ο Σιγανίδης επιβεβαιώνει από κοντά τον χαρακτηρισμό που του έχει αποδοθεί ως ενός από τους πιο ιδιοσυγκρασιακούς Έλληνες μουσικούς. Συνεχίζει να μου μιλά για τις αναφορές του –αν δεν είχαμε χρονικό περιορισμό, θα μπορούσε να μου μιλάει για ώρες‒, όταν του ζητάω να μου εξηγήσει τι είναι το εικονικό σάουντρακ και πώς του ήρθε η ιδέα γι' αυτό.


«Πιθανότατα από μια ερωτική ιστορία, που δίνει πάντα το έναυσμα για να εκδηλωθούν οι πραγματικές προθέσεις, ίσως και οι φιλοδοξίες. Σαν να μην έχει σημασία ο στόχος αλλά το ότι μπαίνεις στον κόπο να εκφραστείς. Αυτό είναι το πιο συγκινητικό, όπως και η σύμπραξη με τόσους ανθρώπους που θαυμάζω, η αγάπη που δέχομαι. Η ιδέα του installation υπήρχε από παλιά, δηλαδή να δούμε τις περσόνες των καλλιτεχνών, τη δική μας και όλων των άλλων ανθρώπων όχι ως καρικατούρες αλλά ως χαρακτήρες από την "Ανθρώπινη Κωμωδία" του Μπαλζάκ: μια υπερέκθεση προσώπων που υπονομεύει το βάθος των προσωπικοτήτων» λέει.

Οι μουσικοί ως installation στο πρωτότυπο πείραμα «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Σούλης


«Έτσι αντιμετωπίζω την πραγματικότητα και βλέπω ότι είναι ένας κοινός τόπος. Με αυτό τον τρόπο ζούμε όλοι, λίγο-πολύ. Ενέχει μια τραγικότητα το ότι φυλακίζονται τα πρόσωπα στις δυνατότητες και στα patterns τους. Το σενάριό μου λέει ότι στο τέλος θα βγουν όλοι από τα booths. Ο μόνος, όμως, που θα έχει μείνει ανενόχλητος σε όλη τη διάρκεια της συναυλίας είναι ο Χαΐνης που παίζει τον Χαμ, το πρώτο πιθηκάκι που έστειλαν οι Αμερικανοί στο φεγγάρι και γύρισε ζωντανό ‒ θυμίζω ότι η Λάικα δεν γύρισε ζωντανή.


Είναι δύσκολο να πω από πού εκκινεί όλο αυτό, ίσως από αυτήν τη σχέση του προσώπου με κάτι περίκλειστο, έγκλειστο, όπως λέει ο Μπέκετ στο ποίημά του, «χωρίς φωνή ανάμεσα στις φωνές που είναι έγκλειστες μαζί». Υπάρχει η έννοια του εγκλεισμού, ότι ο καθένας αντιμετωπίζει ό,τι συμβαίνει εντός του μόνος του. Αυτό το βρίσκω συναρπαστικό».


Το πρότζεκτ δίνει την αίσθηση ότι αγγίζει και τη σημερινή εποχή, γεγονός που με κάνει να αναρωτιέμαι πώς φαίνονται τα πράγματα από τη πλευρά ενός δημιουργού.

Οι μουσικοί ως installation στο πρωτότυπο πείραμα «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη Facebook Twitter
Στις βιτρίνες βρίσκονται η Σαβίνα Γιαννάτου, η Μάρθα Μαυροειδή, ο Γαβριήλ Ν. Πεντζίκης, ο Δημήτρης Χαΐνης Αποστολάκης, η Ναταλία Μαντά, υπεύθυνη για την σκηνογραφία, και, φυσικά, ο Evan Parker. Φωτο: Γιάννης Σούλης

«Έχει κάτι το τηλεοπτικό. Δεν ξέρω αν είναι πολύ διαφορετικά για έναν μη δημιουργό. Σκέφτομαι αυτό το κομμάτι του Χαμ, του οποίου ο ρόλος είναι να χαζεύει. Θυμίζει ευχή. Αυτή η σκλαβιά που επιβάλλει ο συγκεκριμένος ρυθμός ζωής ορισμένες φορές μοιάζει να μην έχει νόημα, όπως και η επιβίωση, που είναι σαν τολμηρό άλλοθι. Τον άλλον τον πιάνουν, τον κλέβουν, σκοτώνει για να επιβιώσει και μοιάζει με τα "Αδέσποτα Σκυλιά" του Πέκινπα. Πέρα από αυτό, όμως, είναι θλιβερή η εποχή, ο τρόπος που κοινωνικοποιούμαστε. Είναι σαν να συνεχίζει να γράφει ο Σαχτούρης ποιήματα για τον πόλεμο. Υπάρχει μια εικονική φάτνη όπου κάτι γεννιέται, μια προσομοίωση παραδείσιας, κοινοτικής κατάστασης. Είναι αδύνατο να ζήσουμε μια τέτοια εμπειρία. Δόξα τω Θεώ, όμως, μπορούμε να τη βιώσουμε με λίγους ανθρώπους».


Στην παράσταση θα ακουστούν και τα 10 ποιήματα του Μίλτου Σαχτούρη που έχει μελοποιήσει ‒ για πρώτη φορά όλα μαζί. Ο μουσικός είχε φιλική σχέση με τον ποιητή, που τον επισκεπτόταν συχνά στο σπίτι του στην Κυψέλη.


«Κάποτε μου τέθηκε η ερώτηση "τι είναι η μουσική για εσάς" και απάντησα ότι είναι μια λαχτάρα, πόθος και του τρόμος ταυτόχρονα. Το ίδιο αισθάνομαι και για την ποίηση. Είναι σανίδα σωτηρίας η ίδια η γλώσσα, όπως και η μουσική. Δεν μπορώ να τα χωρίσω αυτά τα δύο. Νιώθω ότι ο λόγος κυματίζει, όπως στο χιπ-χοπ».


«Ακούτε χιπ-χοπ;». «Ναι. Μου αρέσει πολύ ο Kendrick Lamar. Τον ακούω, όπως ακούω και τον Στοκχάουζεν. H προσληπτική μας ικανότητα πρέπει να είναι "ανοιχτή", να καταλαβαίνεις αν ο άλλος λέει κάτι, να πείθεσαι να το ξανακούσεις, να σε παρηγορεί».

Οι μουσικοί ως installation στο πρωτότυπο πείραμα «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη Facebook Twitter
Στην παράσταση θα ακουστούν και τα 10 ποιήματα του Μίλτου Σαχτούρη που έχει μελοποιήσει ο Χρήστος Σιγανίδης ‒ για πρώτη φορά όλα μαζί. Φωτο: Γιάννης Σούλης
Οι μουσικοί ως installation στο πρωτότυπο πείραμα «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη Facebook Twitter
Μέσα στα booths οι ερμηνευτές μεταμορφώνται, αποκτούν μια θεατρική επιβλητικότητα που δεν απομακρύνει, αντίθετα ελκύει τον θεατή. Δεξιά ο Evan Parker. Φωτο: Γιάννης Σούλης
Οι μουσικοί ως installation στο πρωτότυπο πείραμα «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Σούλης
Οι μουσικοί ως installation στο πρωτότυπο πείραμα «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Σούλης

Info:

To «Who['s]is Who[on]» του Μιχάλη Σιγανίδη θα παρουσιαστεί στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης από τις 12 έως τις 14 Οκτωβρίου.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ