Ο κιθαρίστας Γιάννης Σπάθας υπήρξε ένας θρύλος του ροκ για την Ελλάδα Facebook Twitter
Απόλυτα σεμνός στο πάλκο, εντελώς αθόρυβος, χωρίς φιοριτούρες και θεατρινισμούς, ο Σπάθας ήξερε μόνο να ιερουργεί, σπέρνοντας στη σκηνή ατόφια ηλεκτρικά vibes.

Ο κιθαρίστας Γιάννης Σπάθας υπήρξε ένας θρύλος του ροκ για την Ελλάδα

0

Στα δύσκολα χρόνια της δεκαετίας του '70, όταν ξένους μουσικούς του ροκ δεν ήταν εύκολο να τους δεις στην Ελλάδα, ο Γιάννης Σπάθας, μαζί με τους υπόλοιπους Socrates Drank the Conium ή απλώς Socrates, όριζε το τι σημαίνει να παίζεις ζωντανά ροκ κιθάρα, κινούμενος μέσα στον θετικό πανικό και την έξαψη.

Αν και ως παίκτης, ο Σπάθας, δεν ήταν από εκείνους που θα ανάγκαζαν σώνει και καλά τους προβολείς να στραφούν προς το μέρος του, καθώς δεν ενέδιδε στα «καραγκιοζιλίκια» που συχνά εμφάνιζαν και εμφανίζουν επί σκηνής οι κιθαρίστες, δεν γίνεται να μην παραδεχθούμε πως για πολλά χρόνια, για δύο δεκαετίες τουλάχιστον, η εικόνα του έλληνα ροκ κιθαρίστα ήταν συνυφασμένη με το δικό του πρόσωπο και με το παίξιμό του.

Απόλυτα σεμνός στο πάλκο, εντελώς αθόρυβος, χωρίς φιοριτούρες και θεατρινισμούς, ο Σπάθας ήξερε μόνο να ιερουργεί, σπέρνοντας στη σκηνή ατόφια ηλεκτρικά vibes. Πολλοί μάθανε κιθάρα από τον Σπάθα, πολλούς δίδαξε έμμεσα ή άμεσα, μέσα από τις παρουσίες του στις σκηνές ή στους δίσκους. Και γι' αυτό η προσφορά του στο ροκ, στο δικό μας ροκ, στο πώς γίνεται αντιληπτό εννοούμε το ροκ από τις μάζες, υπήρξε καίρια. Καθοριστική όσο δεν πάει άλλο.

Το ωραιότερο άλμπουμ του Σπάθα έξω από τους Socrates ήταν το άγνωστο «Η Άλλη Άποψη» [CBS, 1985] του Χρήστου Ζέρβα. Ο άσσος κιθαρίστας εκεί βρέθηκε στο στοιχείο του ρίχνοντας φοβερές πενιές, πάνω σε διασκευασμένα ηπειρώτικα (δημοτικά).

Ο Σπάθας ξεκίνησε να παίζει μουσική στη δεκαετία του '60 φυσικά, κι εκεί γύρω στο 1966 τον βρίσκουμε, νέο παιδί, 16άρη μαθητή, να συμμετέχει στους Persons, ένα από τα συγκροτήματα του Πειραιά, μέσα από το οποίο αναδείχθηκαν, πλην του Σπάθα, ο μπασίστας-κιθαρίστας Αντώνης Τουρκογιώργης, ο ντράμερ Ηλίας Μπουκουβάλας, ο τραγουδιστής Ηλίας Ασβεστόπουλος και ο κιθαρίστας Αντώνης Πιτσολάντης. Οι Persons διατηρήθηκαν τρία χρόνια στη σκηνή, έγραψαν τρία 45άρια, αρκετά καλά για την εποχή τους ("Drive my Mustang", "All the world is mine" κ.λπ.), πριν αλλάξουν όνομα προς τα τέλη του '69, για να μεταμορφωθούν στους περισσότερο γνωστούς μας Socrates Drank the Conium.

Ο κιθαρίστας Γιάννης Σπάθας υπήρξε ένας θρύλος του ροκ για την Ελλάδα Facebook Twitter
Γιάννης Σπάθας, Αντώνης Τουρκογιώργης, Ηλίας Μπουκουβάλας (Socrates Drank the Conium)

Άλλαζε και το ροκ σταδιακά, από τα τέλη του '60 και μετά, καθώς μέσα από την ψυχεδελική εποχή του, σε Αμερική και Αγγλία, ξεπηδούσαν τα νέα «σκληρά» rock και blues-rock συγκροτήματα όπως ήταν οι Jimi Hendrix Experience, οι Led Zeppelin, οι Free, οι Allman Brothers Band, οι Ten Years After, οι Mountain κ.λπ. Με τον ήχο όλων αυτών κατά νου, αλλά και με τα δικά μας δημοτικά ακούσματα στην ψυχή τους (το κλαρίνο του Τάσου Χαλκιά φερ' ειπείν) οι Socrates Drank the Conium (Γιάννης Σπάθας κιθάρα, Αντώνης Τουρκογιώργης μπάσο, Ηλίας Μπουκουβάλας και Γιώργος Τρανταλίδης εναλλάξ στα ντραμς) άρχισαν να ανεβαίνουν στις συνειδήσεις των ντόπιων ακροατηρίων, έτσι όπως εκείνα διαμορφώνονταν μέσα από τα ακούσματα, τις ταινίες, τα δημοσιεύματα και τον ήχο των κλαμπ της εποχής (Κύτταρο, Rodeo κ.ά.).

Οι Socrates Drank the Conium αποτελούν σταθερή αξία στο Κύτταρο τον χειμώνα του 1971-72, παίρνοντας μέρος στο πρόγραμμα μαζί με Δέσποινα Γλέζου, Δάμωνα & Φιντία, Εξαδάκτυλο, Μπουρμπούλια (όλοι στο ιστορικό άλμπουμ «Ζωντανοί στο Κύτταρο»), Θανάση Γκαϊφύλια, Δημήτρη Ψαριανό... Εκεί γράφουν τον «Ηλεκτρικό Σωκράτη», ένα εξαιρετικό blues-rock jam, που τους μετατρέπει πάραυτα σε ήρωες.

Έρχονται και τα LP στην πορεία στην Polydor, το "Socrates Drank the Conium" και το "Taste of Conium", αμφότερα από το 1972, οι συνεχείς συναυλίες στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό (εμφανίστηκαν ως support στους Άγγλους Vinegar Joe, στο περίφημο Paradiso του Άμστερνταμ, αλλά η φάση είχε άδοξο τέλος, καθώς οι φίλοι μας θα βρεθούν στη φυλακή, επειδή δεν είχαν άδεια εργασίας) και βεβαίως κομμάτια σαν τα "Starvation", "Live in the country", "Something in the air", "Wild satisfaction" (θηριώδης διασκευή στο "Satisfaction" των Rolling Stones), "See see rider" κ.λπ., που θα φτιάξουν εκείνο τον πρώιμο μύθο τους. Φυσικά, σε όλα αυτά τα tracks η συμμετοχή του Σπάθα συνθετικά και παικτικά υπήρξε ακρογωνιαία.

Οι Socrates Drank the Conium γίνονται γρήγορα μύθος στην εγχώρια ροκ κοινότητα, στους ροκάδες όπως τους λέμε, και γι' αυτό μαρτυρούν (και) τα κινηματογραφημένα live τους από την συγκεκριμένη εποχή, όπως εκείνο από τον Άγιο Κοσμά (1973), που είχε προβληθεί στην εκπομπή της στρατιωτικής ΥΕΝΕΔ «Στον Ρυθμό της Ποπ» με τον Ντάνο Λυγίζο και με τους Socrates να τραγουδούν "Dreams of milk and honey" (Mountain), "Starvation", "See see rider" κ.λπ.

 

Socrates - Starvation

Είναι η εποχή όπου το γκρουπ έχει σκληρύνει τον ήχο του, προσθέτοντας και δεύτερη lead κιθάρα (δίπλα στον Γιάννη Σπάθα ο Κώστας Δουκάκης), ηχογραφώντας το, για ορισμένους, κορυφαίο άλμπουμ στην πορεία τους, το "On the Wings" [Polydor, 1973], που είχε και κάτι airplays σε ραδιοσταθμό στην Georgia, στην Αμερική (κυκλοφόρησε εξάλλου και στην Αμερική ο δίσκος από την εταιρεία Peters International, που την είχε Έλληνας).

Τα χρόνια που έρχονται είναι δύσκολα για το ροκ στην Ελλάδα. Η εποχή της Μεταπολίτευσης δεν αφήνει πολλά περιθώρια για επιβίωση, καθώς το ενδιαφέρον μεγάλου μέρους της νεολαίας μετατοπίζεται από το ποπ/ροκ, προς το έντεχνο και το αντάρτικο (ο Σπάθας θα εμφανιστεί στους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» του Γιάννη Μαρκόπουλου, το 1977). Τα κλαμπ φυτοζωούν ή κλείνουν και οι όποιοι rockers αποφασίζουν να παραμείνουν στα πράγματα εμφανίζονται σε κάτι λίγα αναψυκτήρια ή πλαισιώνουν έντεχνες ορχήστρες στις μπουάτ της εποχής (Θεμέλιο κ.λπ.).

Παρά ταύτα οι Socrates την κακή εποχή για το ροκ στην Ελλάδα (1976) κατορθώνουν να κάνουν το εξαιρετικό "Phos" [Virgin], στα Orange Studios του Λονδίνου, σε παραγωγή Βαγγέλη Παπαθανασίου (που έπαιζε και πλήκτρα στο άλμπουμ). Δυνατές συνθέσεις από τα παλαιότερα LP τους μεταμορφωμένες μέσα από την προσέγγιση του Vangelis, αλλά και κάποια καινούρια κομμάτια δημιουργούν ένα σώμα σκοπών-τραγουδιών, που ακούστηκε στο μέτρο του δυνατού, κάνοντας εντύπωση. Εδώ και το δημοτικό "Mountains" (Σπάθας, Τουρκογιώργης, Τρανταλίδης) σε μια πανέμορφη εκτέλεση.

 

Socrates - Mountains (1980 Version) (HQ)

Την ίδια χρονιά (1976) η ιταλίδα τραγουδίστρια Patty Pravo κυκλοφορεί το φερώνυμο άλμπουμ της [Ricordi SMRL 6193], το οποίο περιλαμβάνει τέσσερα ελληνικά κομμάτια, τρία εκ των οποίων καταχωρίζονται στα ονόματα των Γιάννη Σπάθα-Αντώνη Τουρκογιώργη (προερχόμενα από το "Phos"), με ιταλικούς στίχους του Luigi Albertelli. Πρόκειται για τα "La mela in tasca", "Jmanja" και "Piramidi di vetro" (δηλαδή τα "Starvation", "A day in heaven" και "Queen of the universe" αντιστοίχως). Συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους Socrates και την Patty Pravo; Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, όπως και ο αδελφός του Νίκος Παπαθανασίου (που δούλευε, τότε, ως παραγωγός στην Ιταλία).

Στα τέλη του '70 το ροκ αναζωπυρώνεται στη χώρα, και οι Socrates με νέα σύνθεση (Σπάθας, Τουρκογιώργης συν Γιώργος Ζηκογιάννης μπάσο, Παύλος Αλεξίου πλήκτρα, Νίκος Αντύπας ντραμς) μπαίνουν ξανά στα live, αλλά και στη δισκογραφία, εμφανίζοντας το "Waiting for Something" [ΜΙΝΟS, 1980]. Το άλμπουμ πάει καλά εμπορικά, τα "Mr. W.C." και "Lady" ακούγονται και στο ραδιόφωνο, ενώ πιο κοντά από ποτέ φαίνεται πως είναι και η πολυπόθητη διεθνής καριέρα. Που θα έρθει τελικά λίγο αργότερα. Σύντομη, συντομότατη μεν, αλλά τέλος πάντων υπαρκτή. Την ίδια εποχή (1980) ο Σπάθας εμφανίζεται και στο LP του Μάνου Λοΐζου «Για μια Μέρα Ζωής».

Είχε μεσολαβήσει το "Breaking Through" [MINOS, 1981], μάλλον το πιο απαρατήρητο άλμπουμ των Socrates, για να ακολουθήσει το "Plaza" [Virgin, 1983], με τους τρεις Socrates (Σπάθας, Τουρκογιώργης, Αντύπας) πλέον κουρεμένους να επιχειρούν το κάτι παραπάνω.

Έχει γίνει εν τω μεταξύ η γνωριμία με τον διάσημο παραγωγό Vic Coppersmith, ηχογραφείται το "Plaza" (σε Ελλάδα και Αγγλία), παίζουν support στους UFO, στο Hammersmith Odeon (Λονδίνο) και κάπου εκεί τελειώνει η ιστορία. Τελειώνει η ιστορία όσον αφορά τη δισκογραφία, καθώς οι Socrates θα εμφανισθούν ξανά με το ζωντανό CD "Live in Concert '99" [WEA] 16 χρόνια αργότερα.

Στο ενδιάμεσο διάστημα (1983-1999), αλλά και μετά το 1999 εννοείται, ο Γιάννης Σπάθας θα αναδειχθεί σε top κιθαρίστα των στούντιο, καθώς τον συναντάμε σε δεκάδες LP της ελληνικής δισκογραφίας, επιτυχημένους γενικώς δίσκους μεγάλων ονομάτων. Θα παίξει και τζαζ ο Σπάθας (στις Χόρες, με Τρανταλίδη, Πατερέλη κ.ά.), αλλά βασικά θα ακούμε την κιθάρα του σε εγγραφές των Μίκη Θεοδωράκη, Μάνου Χατζιδάκι, Μαρίας Φαραντούρη, Γιώργου Νταλάρα, Χαρούλας Αλεξίου, Ελένης Καραΐνδρου, Τάνιας Τσανακλίδου, Ελευθερίας Αρβανιτάκη, Χάρη & Πάνου Κατσιμίχα, Ελένης Βιτάλη, Αλκίνοου Ιωαννίδη και πολλών άλλων.

Ο κιθαρίστας Γιάννης Σπάθας υπήρξε ένας θρύλος του ροκ για την Ελλάδα Facebook Twitter
Γιάννης Σπάθας, János Lambizi, Γιώργος Τρανταλίδης, Αντώνης Τουρκογιώργης (Socrates Drank the Conium)

Πάντως το ωραιότερο άλμπουμ του Σπάθα έξω από τους Socrates ήταν το άγνωστο «Η Άλλη Άποψη» [CBS, 1985] του Χρήστου Ζέρβα. Ο άσσος κιθαρίστας εκεί βρέθηκε στο στοιχείο του ρίχνοντας φοβερές πενιές, πάνω σε διασκευασμένα ηπειρώτικα (δημοτικά).

Θα κάνει και τα δικά του άλμπουμ ο Σπάθας, το «Σύντομα Όνειρα» [Ακτή, 1989] με τον Βασίλη Λέκκα σε στίχους Ευγένιου Αρανίτση, το «Κλασσικά Εικονογραφημένα» [Ακτή, 1991] με τους ίδιους συντελεστές, το «Τα Μυστικά του Δρόμου» [Ακτή, 1999] που ήταν ένα ορχηστρικό κατά βάση CD, το «Οπωσδήποτε Παράθυρο» [Heaven Music, 2002] σε συνεργασία με τον Νίκο Αντύπα, πάνω σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου και ακόμη τον «Σπινθήρα» [Legend, 2008], πάλι με τον Βασίλη Λέκκα σε στίχους Νικολακοπούλου.

Ο χαμός του Γιάννη Σπάθα αποτελεί μεγάλο πλήγμα και για το ελληνικό ροκ, αλλά και για την ελληνική μουσική γενικότερα, καθώς στερούμαστε άπαντες μιας σημαντικής μουσικής (και όχι μόνο) προσωπικότητας. Στερούμαστε έναν μεγάλο, παγκόσμιας κλάσης κιθαρίστα και ακόμη έναν χαμηλών τόνων, σεμνότατο και γλυκύτατο άνθρωπο.

Ο κιθαρίστας Γιάννης Σπάθας υπήρξε ένας θρύλος του ροκ για την Ελλάδα Facebook Twitter
Γιώργος Ζηκογιάννης, Παύλος Αλεξίου, Νίκος Αντύπας, Γιάννης Σπάθας, Αντώνης Τουρκογιώργης (Socrates, 1980)
Ο κιθαρίστας Γιάννης Σπάθας υπήρξε ένας θρύλος του ροκ για την Ελλάδα Facebook Twitter
Από εκδήλωση στο Καφέ Παράσταση, στα Εξάρχεια, τον Φεβρουάριο 1997. Από δεξιά: Γιάννης Σπάθας, Ηρακλής Τριανταφυλλίδης (μουσικός του ελληνικού ροκ), Αργύρης Ζήλος (δημοσιογράφος), Κώστας Καραμήτρος (ντράμερ, μεταξύ άλλων, στη Λαιστρυγόνα του Σαββόπουλου), Αλέκος Καρακαντάς (άσσος κιθαρίστας από Juniors, Axis) Φωτό: Χρήστος Κοψαχείλης
Ο κιθαρίστας Γιάννης Σπάθας υπήρξε ένας θρύλος του ροκ για την Ελλάδα Facebook Twitter
Γιάννης Σπάθας, Ηλίας Μπουκουβάλας, Αντώνης Τουρκογιώργης, (Socrates Drank the Conium)
Ο κιθαρίστας Γιάννης Σπάθας υπήρξε ένας θρύλος του ροκ για την Ελλάδα Facebook Twitter
Μουσική
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ