Το νόημα της Mariah Carey

Το νόημα της Mariah Carey Facebook Twitter
Έχει το ρεκόρ των περισσότερων Νο1 επιτυχιών για σόλο καλλιτέχνη και γυναίκα τραγουδοποιό και παραγωγό, ενώ είναι και η μοναδική δημιουργός που έχει ένα Νο1 συστηματικά κάθε χρόνο για μια δεκαετία, τα '90s.
0



ΠIΣΩ ΣΤΟ 1990, όταν η 20χρονη Mariah Carey ξεκινούσε την καριέρα της με το «Vision of Love», κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πού θα έφτανε αυτό το κορίτσι με τις καστανόξανθες μπούκλες και την υψίσυχνη, σχεδόν οπερατική φωνή. Ακόμη θυμάμαι να βλέπω ως έφηβη τη φιγούρα της στο βίντεο του MTV και αυτό το εντυπωσιακό R&B κομμάτι που δεν έμοιαζε με τίποτε απ' ό,τι άκουγα τότε.

Αυτό που δεν γνώριζα τότε, και συχνά παραβλέπεται στον ανεμοστρόβιλο των κουτσομπολιών που την αφορούν, ήταν ότι γράφει μόνη της τα τραγούδια της, από τα πρώτα της βήματα μέχρι σήμερα.


Πώς όμως να λάβεις υπόψη αυτήν τη μικρή, αλλά σημαντική λεπτομέρεια, όταν για χρόνια ήταν πιο γνωστή για τις εκκεντρικές δηλώσεις της και τη χλιδή που την περιτριγυρίζει; Όσον αφορά τις γυναίκες μουσικούς σήμερα, η δημιουργικότητα και οι ικανότητές τους παίζουν πάντοτε βασικό ρόλο στην εξέλιξή τους και στον τρόπο που της αντιμετωπίζει η μουσική βιομηχανία.

Πριν από τριάντα χρόνια, όμως, όταν εμφανίστηκε στο μουσικό προσκήνιο η Carey, η κατάσταση ήταν διαφορετική. Στην περίπτωσή της προείχε πάντοτε η φωνή και η ικανότητά της ως συνθέτριας και τραγουδοποιού έμπαινε σε δεύτερη μοίρα, κι ας υπογράμμιζε συχνά με περηφάνια και ενοχλητικό τρόπο ότι υπερείχε και στα τρία, ενώ αναφερόταν στο ταλέντο της στο τραγούδι ως κάτι αυτονόητο.

Mέσα σε όλη την παράνοια της καριέρα της, παραμένει η εμπορικότερη μουσικός της γενιάς της. Έχει πουλήσει πάνω από 200 εκατομμύρια άλμπουμ παγκοσμίως. Το μόνο συγκρότημα που την ξεπερνά σε πωλήσεις είναι οι Beatles.


Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι είχε καταντήσει καρικατούρα στο ποπ υποσυνείδητο, «η απόλυτη ενσάρκωση του στερεοτύπου της ντίβας», όπως έγραψαν στην «Guardian». Εν ολίγοις, μια διασημότητα που δεν μπορούσες να πάρεις και πολύ στα σοβαρά ως δημιουργό. Και πώς να την πάρεις στα σοβαρά, όταν διάβαζες εξωφρενικές δηλώσεις π.χ. ότι κάνει μπάνιο σε γάλα.

Η ψηφιακή γενιά βρήκε στo πρόσωπό της το απόλυτο meme όταν ξεστόμισε μια χαιρέκακη ατάκα για την Τζένιφερ Λόπεζ. «Δεν τη γνωρίζω» είχε πει με απορημένο ύφος σε έναν δημοσιογράφο, όταν η Λόπεζ ήταν στο απόγειο της καριέρας της και κάπως την κόντραρε σε καλλιτεχνικό επίπεδο. Παραμένει ένα από τα θρυλικά ανέκδοτα της σύγχρονης showbiz και είναι μια ερώτηση που της κάνουν συνέχεια οι δημοσιογράφοι για να την ιντριγκάρουν.

Το νόημα της Mariah Carey Facebook Twitter
Ένα άλλο στιγμιότυπο από τη ζωή της που έχει χαραχτεί στα κιτάπια της ποπ κουλτούρας, κι αυτό από τη δεκαετία του '90, ήταν το νυφικό της, που έμοιαζε περισσότερο με άσπρο μπαλόνι.


Ένα άλλο στιγμιότυπο από τη ζωή της που έχει χαραχτεί στα κιτάπια της ποπ κουλτούρας, κι αυτό από τη δεκαετία του '90, ήταν το νυφικό της, που έμοιαζε περισσότερο με άσπρο μπαλόνι, ένα «γεγονός από μόνο του», όπως το περιέγραψε στην πρόσφατη αυτοβιογραφία της με τίτλο «The Meaning of Mariah Carey». Το φόρεσε σε ηλικία 23 ετών, όταν παντρεύτηκε τον 44χρονο τότε μάνατζέρ της και CEO της Sony, Τοmmy Mottola. Ήταν μια συναισθηματικά κακοποιητική σχέση, με τον Mottola να ελέγχει κάθε της κίνηση και την ίδια να κοιμάται με ένα βαλιτσάκι κάτω από το κρεβάτι, σε περίπτωση που τα πράγματα έφταναν στο απροχώρητο.


Το «The Meaning of Mariah Carey», που έγραψε μαζί με τη Michaela Angela Davis, μοιάζει με μυθιστόρημα γεμάτο σκληρές περιγραφές από τη βίαιη παιδική της ηλικία. Αν και αρκετές πτυχές της ζωής της είναι σχετικά γνωστές, είναι ο τρόπος που τις περιγράφει, γράφουν στην «Guardian», που το κάνουν τόσο ενδιαφέρον και επίκαιρο ανάγνωσμα. Π.χ. ο ρατσισμός που βίωσε όταν οι συμμαθήτριες και οι καθηγητές της ανακάλυψαν ότι έχει μαύρο πατέρα, η περίεργη σχέση που είχε με την προβληματική οικογένειά της, που, όταν έγινε διάσημη, πολλές φορές την έκανε να αισθάνεται σαν ένα «ATM με περούκα».

Καθώς μεγάλωνε, το σπίτι της συχνά γινόταν ένα επικίνδυνο περιβάλλον για παιδιά λόγω των άγριων καβγάδων της Ιρλανδής μητέρας της, που ήταν πρώην τραγουδίστρια της όπερας, και του πατέρα της με τα μεγαλύτερα αδέρφια της. Είναι σοκαριστική η αφήγηση του πώς η μεγαλύτερη αδερφή της προσπάθησε να την πουλήσει στον μαστροπό φίλο της όταν ήταν 12 χρονών. Εν μέρει αφήνει να εννοηθεί ότι η αυτή η συμπεριφορά ευθύνεται για τον διπολισμό που εκδήλωσε σε μεγαλύτερη ηλικία.

Συχνά αστειεύεται για όσα έχει βιώσει κάνοντας ειρωνικά σχόλια, όπως αυτό για τη μεγαλύτερη επιτυχία της, τον χριστουγεννιάτικο ύμνο «All I want for Christmas is you». «Στην πραγματικότητα, δεν ήθελα τόσο πολλά για τα Χριστούγεννα, σίγουρα όχι τους μπάτσους στο σπίτι μου!». Αυτές οι χιουμοριστικές και πνευματώδεις παρατηρήσεις της αποκαλύπτουν μια άλλη Mariah, πιο οξυδερκή και με μεγαλύτερη ευαισθησία απέναντι σε κοινωνικά ζητήματα απ' ό,τι θα περίμενε κανείς.


Μετά τον χωρισμό της με τον Mottola, η καριέρα της έπαθε μια μικρή καθίζηση. H έξυπνη κίνηση να  πειραματιστεί με χιπ-χοπ ήχους δεν απέδωσε αμέσως καρπούς. Κατάφερε, όμως, να επιστρέψει θριαμβεύτρια με το «The Emancipation of Mimi» το 2005.

Το νόημα της Mariah Carey Facebook Twitter
Η αλήθεια είναι ότι είχε καταντήσει καρικατούρα στο ποπ υποσυνείδητο.


Για να είμαστε δίκαιοι, όμως, μέσα σε όλη την παράνοια της καριέρας της παραμένει η εμπορικότερη μουσικός της γενιάς της. Έχει πουλήσει πάνω από 200 εκατομμύρια άλμπουμ παγκοσμίως. Το μόνο συγκρότημα που την ξεπερνά σε πωλήσεις είναι οι Beatles. Επιπλέον, έχει το ρεκόρ των περισσότερων Νο1 επιτυχιών για σόλο καλλιτέχνη και γυναίκα τραγουδοποιό και παραγωγό, ενώ είναι και η μοναδική δημιουργός που είχε ένα Νο1 συστηματικά κάθε χρόνο για μια δεκαετία, τα '90s.

Δεν ξέρω αν σημαίνουν κάτι όλα αυτά, σίγουρα όμως δείχνουν μια απαράμιλλη συνέπεια που σπάνια συναντάς σε δημιουργούς. Έχει κυκλοφορήσει συνολικά 15 άλμπουμ μέχρι σήμερα, χώρια οι συλλογές και τα greatest hits. Ένας λόγος είναι ότι, παρά τα προσωπικά εμπόδια που αντιμετώπιζε κατά καιρούς, πάντοτε έβρισκε διαφυγή στη μουσική.


Δήλωσε πρόσφατα στην «Guardian» σχετικά με το αν ενοχλείται που την αποκαλούν ντίβα και δύσκολη. «Όχι, τι με νοιάζει; Ειλικρινά! Ω Θεέ μου, με αποκαλούν ντίβα, νομίζω πως θα βάλω τα κλάματα! Νομίζετε πως γενικά, ενώ είναι τόσα αυτά που έχουν σημασία για μένα, με πειράζει να με λένε ντίβα; Είμαι, b*tches, αυτό ακριβώς!» καταλήγει. Μαζί σου, Mariah!

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT