Mια playlist με funkyton, τον σημερινό βραζιλιάνικο urban ήχο που ξεσηκώνει

Mια playlist με funkyton, τον σημερινό βραζιλιάνικο urban ήχο που ξεσηκώνει Facebook Twitter
Το funkyton είναι ο ήχος της φαβέλας και των φτωχοσυνοικιών του Σάο Πάολο, της εργατικής τάξης και των ανθρώπων που «δεν έχουν στον ήλιο μοίρα», κυριολεκτικά, και φτιάχνουν μουσική με την ελπίδα να ξεφύγουν από την απόλυτη φτώχεια.
0

To funkyton δεν είναι κάτι καινούργιο, έχει γίνει από τα πιο δημοφιλή χορευτικά είδη τα τελευταία χρόνια, ως baile funk ή βραζιλιάνικο funk, ένα παρακλάδι της música urbana που σαρώνει ολόκληρη την αμερικάνικη ήπειρο εδώ και δεκαετίες, από το Μαϊάμι και τη Νέα Υόρκη μέχρι την κάτω άκρη της Νότιας Αμερικής. Ως funkyton, όμως, γνωρίζει μια τεράστια άνθιση τα τελευταία τρία χρόνια και η δημοτικότητά του όλο και γιγαντώνεται και εξαπλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η μουσική δεν είναι γι' αυτούς απλά διασκέδαση και τρόπος ζωής, είναι τρόπος επιβίωσης και ο κάθε καλλιτέχνης που ξεχωρίζει και καταφέρνει να βγάλει λεφτά από τα τραγούδια του πετυχαίνει κάτι παραπάνω από μία απλή επιτυχία: μέσα σε συνθήκες ανέχειας και βίας –που για έναν δυτικό είναι αδιανόητες– αυτός γίνεται ο απόλυτος σταρ (χρησιμοποιώ το αρσενικό γένος, γιατί, όπως και στο τραπ, οι περισσότεροι καλλιτέχνες είναι άντρες).

Στην πιο λουστραρισμένη μορφή τους έγιναν γνωστά από σούπερ-σταρ όπως ο Bad Bunny – που πρόσφατα βρέθηκε στο νο. 1 του Billboard με το νέο άλμπουμ του. Ωστόσο, σε ένα μεγάλο μέρος τους παραμένουν ακατέργαστα και αυθεντικά τραγούδια για διαμαρτυρία, πέρα από διασκέδαση και ρομάντζα.

Από τις περιθωριοποιημένες κοινότητες της Νότιας Αμερικής αυτοί οι ήχοι της αφρικάνικης διασποράς –που δημιουργούνται κυρίως από σκουρόχρωμους– εξαπλώθηκαν στις μεγάλες αμερικάνικες πόλεις και σε ένα τεράστιο κοινό εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων. Τα πιο πολλά είναι ερωτικά τραγούδια και πλέον, όσο περνάει ο καιρός, έχουν τη θεματολογία του τραπ.

Άλλωστε, η τραπ και η δυτική χορευτική μουσική γενικά, τα υιοθέτησε από νωρίς, ο Drake συνεργάστηκε με καλλιτέχνες της música urbana και ο Diplo άρχισε να παίζει baile funk στα πάρτι του. Στην πιο λουστραρισμένη μορφή τους έγιναν γνωστά από σούπερ-σταρ όπως ο Bad Bunny – που πρόσφατα βρέθηκε στο νο. 1 του Billboard με το νέο άλμπουμ του. Ωστόσο, σε ένα μεγάλο μέρος τους παραμένουν ακατέργαστα και αυθεντικά τραγούδια για διαμαρτυρία, πέρα από διασκέδαση και ρομάντζα. Είναι το σάουντρακ του αγώνα αλλά και της χαράς.

Σήμερα το funkyton το αποτελούν ο ήχος του Ρίο ντε Τζανέιρο και ο ήχος του Σάο Πάολο. Η παρακάτω playlist περιέχει τον ήχο του Σάο Πάολο, με μέγα-χιτ όπως το «Parado no Bailão» των MC L da Vinte και MC Gury.

«Μέχρι το τέλος των '80s η λέξη "ραπ" δεν είχε ξεκάθαρο ορισμό για τους νεαρούς μαύρους καλλιτέχνες από το Ρίο και το Σάο Πάολο. Το funk, εξάλλου, ακουγόταν σαν τη βραζιλιάνικη μορφή του ραπ, και baile ύμνοι όπως το "Rap das Armas" (Τα όπλα του rap) και "Rap da Felicidade" (Το ραπ της ευτυχίας) ήταν υπεύθυνα για αυτήν τη μετάβαση» γράφει ο Felipe Maia στο Pitchfork.

«Αυτή η ταμπέλα του "ραπ" τελικά κολλήθηκε σε χιπ χοπ καλλιτέχνες από το Σάο Πάολο, η μουσική των οποίων έκανε αναφορά στον ήχο του boom-bap και στην κοινωνική συνείδηση αμερικάνικων γκρουπ όπως οι Public Enemy. Η πόλη του Belo Horizonte ήταν το πρώτο μέρος που οι ρυθμοί του funk συνοδεύτηκαν από πολιτικούς στίχους, πίσω στο 1990. Χρειάστηκε αρκετός χρόνος, ωστόσο, μέχρι τα πρώτα funk κομμάτια από το Belo Horizonte να φτάσουν στις ψηλές θέσεις στους πίνακες επιτυχιών. Αυτό έγινε το 2018 με τον MC L da Vinte και τον MC Gury που έκαναν ένα άνευ προηγουμένου χιτ, το "Parado no Bailão" ("Στέκομαι ακίνητος στο Bailão"), ένα συναισθηματικό τραγούδι για έναν έφηβο, ο οποίος απογοητευμένος από τον έρωτά του, αποφασίζει να πνίξει τον καημό του σε ένα baile funk πάρτι. Ο αναστεναγμός και το παράπονο, πάντως, είναι πιο πολύ κάτι γλυκόπικρο. Τα κρουστά του κομματιού είναι γεμάτα κενά σημεία και μαζί με τον ήχο του πνευστού που συνοδεύει τον ρυθμό δημιουργούν μία χορευτική αλλά όχι ακριβώς ανέμελη ατμόσφαιρα. Ο MC L da Vinte και MC Gury αποδεικνύουν ότι ακόμη και στην γιορτινή σκηνή του βραζιλιάνικου funk υπάρχει χώρος για καρδιοχτύπι και άλλοι καλλιτέχνες έχουν ακολουθήσει τα βήματά τους».

Αυτή είναι μια επιλογή από το πιο λαϊκό είδος αυτήν τη στιγμή στη Νότια Αμερική:

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ