Μια μικρή συνάντηση με το έργο του Τζον Τάβενερ

Μια μικρή συνάντηση με το έργο του Τζον Τάβενερ Facebook Twitter
0

Το 1995, το Μέγαρο Μουσικής κάνει ένα τριήμερο αφιέρωμα στον Τζον Τάβενερ, στο πλαίσιο του Κύκλου Ελληνικής μουσικής.

Πολλοί από εμάς γνωρίσαμε ένα μεγάλο σύνολο του έργου του για πρώτη φορά. Και το «Αγραφον», βασισμένο στην ποίηση του Σικελιάνου, μια παραγγελία του μεγάρου Μουσικής.

Φιλέλληνας, με ένα μεγάλο μέρος του έργου του βασισμένο στην εκκλησιαστική μουσική, βαπτίστηκε ορθόδοξος στα 33 του χρόνια.

Αναζήτησε συχνά στην Ελλάδα την έμπνευση των έργων του.

Song for Athene - Westminster Abbey Choir

Στην Πάτμο, στην Εύβοια, όπου το 1987 έγραψε το The Protecting Veil για ορχήστρα εγχόρδων και τσέλο, ένα από τα διασημότερα έργα του.

Ο Τάβενερ γεννήθηκε στο Γουέμπλεϊ του Λονδίνου. Είχε σπουδάσει στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής και άφησε πίσω του πλούσιο έργο αφού συνέθετε επί πέντε δεκαετίες.

Έγινε διεθνώς γνωστός για το έργο του «The Protecting Veil» και για το «Song for Athene». Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες κλασικής μουσικής της Βρετανίας, γνωστός για τα μινιμαλιστικά του έργα θρησκευτικής μουσικής.

Από το ξεκίνημα της καριέρας του ο αγγλικός τύπος τον υποδέχεται σαν μουσική ανακάλυψη. Στη μουσική του διαδρομή δέχτηκε μεγάλη επιρροή από τις λειτουργικές παραδόσεις της Ρώσικης ορθόδοξης Εκκλησίας. Μελέτησε και μελοποίησε γραπτά των Πατέρων της Εκκλησίας, ολοκληρώνοντας μία Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, τη βασική λειτουργία της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Σε κάθε επίσκεψή του στην Ελλάδα δεν παρέλειπε να δηλώνει πόσο μεγάλη πηγή έμπνευσης αποτελεί για αυτόν το ελληνικό τοπίο.

Η υγεία του τα τελευταία χρόνια ήταν εξαιρετικά κλονισμένη. Παρόλα αυτά σε σταμάτησε να δημιουργεί. Πέθανε στο σπίτι του στην Αγγλία, χθες, σε ηλικία 69 ετών.

John Tavener - The Protecting Veil

John Tavener - Song of the Angel


"Sanctus"


Στην κηδεία της Νταϊάνα το Αλληλούια του Τάβενερ


John Tavener - Ikon of Light

Τα βιογραφικά του στοιχεία, όπως είχαν δημοσιευθεί στο πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής:

1944 Γεννιέται στις 18 Ιανουαρίου στο Λονδίνο. Ο πατέρας του είναι οργανίστας στην πρεσβυτεριανή εκκλησία του Αγίου Ανδρέα. Στα μέσα της δεκαετίας του '50 κερδίζει μουσική υποτροφία και αρχίζει να σπουδάζει στο Χάι Γκέιτ Σκουλ πιάνο, όργανο και σύνθεση.

1965 Κερδίζει το βραβείο σύνθεσης στον διαγωνισμό «Πρίγκιψ Ρενιέ Γ' του Μονακό». 1968 Κερδίζει το πρώτο βραβείο της UNESCO στον διαγωνισμό για συνθέτες κάτω των 25 ετών.

1969 Προσκαλείται από τον Πίτερ Χολ και τον Κόλιν Ντέιβις να γράψει μια όπερα για το Κόβεντ Γκάρντεν. Παθαίνει κρίση δημιουργικότητας και αδυνατεί να ολοκληρώσει τη σύνθεση. Από την εταιρεία των Μπιτλς κυκλοφορούν τα έργα του «The Whale» και «Celtic Requiem».

1976 Ολοκληρώνει την όπερα «Therese» και αρχίζει να γράφει την όπερα δωματίου «Α Gentle Spirit», όπου εμφανίζεται για πρώτη φορά το σύμβολο της Εικόνας.

1977 Γίνεται μέλος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. 1978 Ταξιδεύει στην Πάτμο αναζητώντας έμπνευση για ένα κοντσέρτο για πιάνο.

1981 Η Μητέρα Θέκλα, ρωσίδα μοναχή, γίνεται μέντορας και συνεργάτις του. 1987 Γράφει στην Εύβοια το «The Protecting Veil» για ορχήστρα εγχόρδων και τσέλο.

1991 Εγχειρίζεται στην καρδιά. Στο νοσοκομείο αρχίζει να γράφει το ορατόριο «Αποκάλυψη».

1995 Ολοκληρώνει το έργο «Αγραφον» σε ποίηση του Αγγελου Σικελιανού, παραγγελία του Οργανισμού του Μεγάρου Μουσικής.

*****

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ