Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
0

Αυτό που δεν κατάφερε να κάνει κανένα άλλο είδος μουσικής τα τελευταία χρόνια, το κάνει το ραπ: να γίνει μαζικό, να σαρώνει στη νεανική κουλτούρα και να βγάζει και παραγωγές που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις αντίστοιχες της Αμερικής ή της Αγγλίας. Τα πιτσιρίκια μπορεί να μην ξέρουν τους στίχους των τραγουδιών της Madonna ή να μην έχουν ιδέα τι σημαίνει Pet Shop Boys, αλλά ξέρουν απ' έξω τους στίχους των κομματιών του 6ix9ine και Ελλήνων ράπερ που δεν έχεις ούτε ακουστά (αλλά «σαρώνουν» στο YouTube και στο Spotify).

Με αφορμή την πρώτη συλλογή με ελληνικό ραπ από το new wave που θα κυκλοφορήσει λίγο πριν από τα Χριστούγεννα από τη Feelgood, οι άνθρωποι που μαζεύουν το υλικό και την επιμελούνται με μεγάλη φροντίδα μάς είπαν δυο λόγια για το φαινόμενο του ελληνικού ραπ που έχει κυριαρχήσει εδώ και καιρό στο mainstream – και πού είσαι ακόμα... Ήταν την ημέρα που γυρίστηκε το βίντεο για το «Hustle» του Wizzel Badazz, το οποίο φωτογραφίσαμε στα γυρίσματα.

Το ραπ είναι ο ήχος του σήμερα, το καταλαβαίνεις από τις επιτυχίες σε όλο τον κόσμο, τους εκατομμύρια συνδρομητές που RapCaviar στο Spotify και το ότι οι Migos θεωρούνται οι «Beatles του σήμερα». Αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι ότι τελευταία, στα μαγαζιά όπου με καλούν να παίξω, το κοινό είναι πολύ νεαρής ηλικίας, μπορεί και 16 χρονών.

«Η συλλογή είναι ένα mixtape, αυτός είναι για μένα ο δόκιμος όρος στο ραπ. Ακούω πολλά χρόνια ραπ μουσική, μεγάλωσα με mixtapes και μου αρέσει να τα λέω έτσι» λέει ο Κωστής Νικηφοράκης, ο ένας από τους δύο Black Athena που συνεργάζεται στη δημουργία της συλλογής. «Περιέχει ήχους του σήμερα, δυνατά κομμάτια κυρίως από Αθήνα, οπότε είναι ένα street mixtape αθηναϊκό, με καλλιτέχνες που είναι γνωστοί και έχουν ένα ανάστημα στην ελληνική μουσική και στο ραπ, αλλά και κάποιους πάρα πολύ νέους – υπάρχει beatmaker που είναι 15 χρονών! Βγαίνει με την ίδια λογική που είχε βγει και τον Νοέμβριο του 2016 το Tribes of Athens, με περισσότερο club ήχους της Αθήνας. Περιείχε δηλαδή πολλά είδη μουσικής, και ραπ, ενώ τώρα πάμε αποκλειστικά στο ραπ γιατί έτσι κι αλλιώς από το 2016 μέχρι σήμερα οι Black Athena έχουν ταυτιστεί πιο πολύ με το ραπ. Ολόκληρο το mixtape έχει τη λογική μιας ραδιοφωνικής εκπομπής.

Το ραπ είναι ο ήχος του σήμερα, το καταλαβαίνεις από τις επιτυχίες σε όλο τον κόσμο, τους εκατομμύρια συνδρομητές που RapCaviar στο Spotify και το ότι οι Migos θεωρούνται "οι Beatles του σήμερα". Αυτό που μου κάνει εντύπωση τελευταία είναι ότι στα μαγαζιά όπου με καλούν να παίξω το κοινό είναι πολύ νεαρής ηλικίας, μπορεί και 16 χρονών. Το σοκαριστικό είναι, δε, ότι ενώ μέχρι πριν από δύο χρόνια οι Έλληνες και οι Ελληνίδες δεν το είχαν καθόλου με τον χορό, ξαφνικά βλέπω κοριτσάκια 17 χρονών να κάνουν twerking. Το ραπ είναι ο ήχος του τώρα και στην Ελλάδα.

Το Σάββατο το βράδυ έπαιζα στο Crust και έβαλα δοκιμαστικά να παίξει ένα μισάωρο ο 15χρονος παραγωγός που έχουμε στη συλλογή. Ανέβηκε στις 11:30, άρχισε να παίζει σε άτομα που είχαν έρθει μόνο γι' αυτόν κι έγινε πανικός. Ήταν πάρα πολύ καλός και όλα τα πιτσιρίκια χόρευαν και ράπαραν, ήξεραν τα λόγια όλων των κομματιών, δεν το έχω ξαναδεί αυτό».

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Ποτέ στην Ελλάδα ένα είδος μουσικής δεν είχε τόσο μεγάλο ρεύμα. Αυτό που συμβαίνει έχει ξεφύγει και, αν εξαιρέσεις το heavy metal και τα παρακλάδια του, δεν έχει και προηγούμενο. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO

Σχολιάζουμε τη δυναμική και τη μαζικότητα αυτής της μουσικής που καταφέρνει να γεμίζει μεγάλους χώρους χωρίς καμία διαφήμιση σε παραδοσιακά μέσα, κάνει εκατομμύρια views στο YouTube, την ακούνε σχεδόν αποκλειστικά άτομα νεαρής ηλικίας και έχει καλλιτέχνες που είναι 18, 19 και 20 χρονών. Ποτέ στην Ελλάδα ένα είδος μουσικής δεν είχε τόσο μεγάλο ρεύμα. Αυτό που συμβαίνει έχει ξεφύγει απ' όλους και αν εξαιρέσεις το heavy metal και τα παρακλάδια του, δεν έχει προηγούμενο.

«Για να καταλάβεις πόσο μεγάλη δυναμική έχει το ελληνικό ραπ». λέει ο Κωστής, «μιλάω με άτομα που κάνουν bookings ξένων καλλιτεχνών, κυρίως Αμερικανών ράπερ, οι οποιοι φοβούνται να κλείσουν κάποια ονόματα, ακόμα κι αν είναι πολύ γνωστά, γιατί δεν θα μάζευαν κόσμο μόνα τους. Θεωρούν ότι για να τα κλείσουν πρέπει να βάλουν ένα πολύ δυνατό ελληνικό support, δηλαδή ο Έλληνας ο ράπερ θα φέρει το κοινό. Στον 6ix9ine π.χ. support ήταν ο Snik, που έχει πιο μεγάλο κοινό απ' αυτόν στην Ελλάδα».

Και είναι ένα κοινό που δεν χρειάζεται τα παραδοσιακά μίντια, δεν τους ενδιαφέρουν, γιατί έχουν άλλους τρόπους να ενημερωθούν, όπως και οι ράπερ για να προωθήσουν τη δουλειά τους. Αυτό είναι κακό για τα παραδοσιακά media, γιατί μεγαλώνει το χάσμα που τα χωρίζει από το νεανικό κοινό και τα νέα πράγματα, δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τι συμβαίνει. Κάποτε περνούσαν όλα μέσα από τα media για να μπορούν να υπάρχουν και να φτάνουν στον κόσμο, τώρα τα media απλώς παρακολουθούν αυτό που συμβαίνει. Ή δεν τολμούν καν να το παρακολουθήσουν.

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Τα πιτσιρίκια μπορεί να μην ξέρουν τους στίχους των τραγουδιών της Madonna ή να μην έχουν ιδέα τι σημαίνει Pet Shop Boys, αλλά ξέρουν απ' έξω τους στίχους των κομμστιών του 6ix9ine και Ελλήνων ράπερ που δεν έχεις ούτε ακουστά. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO

«Η νοοτροπία στη μουσική έχει αλλάξει» λέει ο Χρήστος Κορτσέλης, ο director της Feelgood Records. «Ο δίσκος βγαίνει και υπάρχει κατευθείαν στο Spotify, υπάρχει άμεση πρόσβαση κατευθείαν, δεν περιμένεις κανέναν να σ' τον προμοτάρει, τον βρίσκεις μόνος σου. Το θέμα είναι ότι αυτή η χιπ-χοπ κουλτούρα έχει εισβάλει πια σε όλα, στο ντύσιμο, στον χορό, στον τρόπο που μιλάνε τα πιτσιρίκια. Βλέπω στον δρόμο παιδάκια που ακούνε χιπ-χοπ, όπως ήταν παλιά το boombox. Και είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό, αυτό δεν το είχαμε ξαναδεί ποτέ, ειδικά από τόσο πιτσιρικάδες. Το ενδιαφέρον είναι ότι ελληνική παραγωγή αυτήν τη στιγμή δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από παραγωγές του εξωτερικού. Και όχι μόνο η Αθήνα, όλη η Ελλάδα.

Όταν βγάζεις έναν δίσκο, μιλάς και με εμπορικούς όρους, αλλά εμάς δεν μας ενδιαφέρει να εκμεταλλευτούμε μια τρέχουσα κατάσταση. Αυτό που θέλουμε είναι είναι να βγάλουμε κάτι που να αρέσει πρώτα σ' εμάς και θα μας αντιπροσωπεύει και ως ακροατές αλλά και ως Feelgood και Black Athena. Επίσης, θέλουμε να καταφέρουμε να υποστηρίξουμε ένα είδος στο οποίο πιστεύουμε, πέρα από την οποιαδήποτε εμπορική αξία του. Στην Ελλάδα, μέχρι πριν από δυο-τρια χρόνια το χιπ-χοπ ως κουλτούρα ήταν μια απομίμηση, περνούσε στα μπουζούκια ως opening act ή ήταν πολύ στο περιθώριο. Αργήσαμε καμιά δεκαριά χρόνια μέχρι να περάσει όλο αυτό στους πιτσιρικάδες και στο mainstream, να γίνει μαζικό. Στην ιστορία της μουσικής το τελευταίο μαζικό κίνημα είναι το χιπ-χοπ κι εμείς εδώ πέρα το είχαμε στο περιθώριο».

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα του βίντεο για το "Hustle" του Wizzel Badazz. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO

«Η συλλογή ακόμα δεν έχει όνομα» λέει ο Κωστής. «Τα δύο πρώτα κομμάτια της που θα κυκλοφορήσουν σε single είναι ένα αγγλόφωνο, το "The Hustle" του Wizzel Badazz, και ένα με ελληνικό στίχο, ο "Παλμός" του MC Yinka.

O Wizzel είναι ένα πολύ ταλαντούχο παιδί που έχει περάσει πάρα πολύ δύσκολα, έχει έρθει από την Γκάνα στην Ελλάδα μόνος του, χωρίς την οικογενειά του, και υπό πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες. Προσπαθεί να "παίξει το παιχνίδι" και γι' αυτό το πρώτο του κομμάτι λέγεται "The Hustle", γιατί ένα hustle είναι όλη του η ζωή. Το beat είναι ενός 15χρονου παραγωγού, ο οποίος μου έχει δώσει μερικά από τα καλύτερα beat που έχουμε ακούσει.

Το δεύτερο κομμάτι είναι από έναν άνθρωπο που είναι ένας πραγματικός OG της Αθήνας, από τον MC Yinka, τον οποίο τον ξέρω πάρα πολλά χρόνια, από τότε που έπαιζε στο παλιό Guru, όταν έκανε MC πάνω από φανταστικούς DJs. Του έχω ιδιαίτερο σεβασμό, οπότε χαίρομαι πάρα πολύ που δέχτηκε να είναι στη συλλογή. Έχει γράψει ένα κομμάτι που σε αγγίζει πάρα πολύ, με έντονο το ελληνικό στοιχείο.

Τα βιντεοκλίπ είναι έτοιμα και για τα δύο. Το πρώτο θα βγει το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Η συλλογή ολοκληρώνεται, τον Δεκέμβρη θα κάνουμε μια παρουσίαση-πάρτι, συνδυάζοντάς το με το launch του mixtape. Από κει και πέρα, θα ακολουθήσουν κι άλλα events με βάση τη συλλογή, αλλά ο προγραμματισμός λέει ότι θα βγει λίγο πριν από τα Χριστούγεννα. Θα βγει ψηφιακά αλλά και σε βινύλιο».

Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
O Wizzel είναι ένα πολύ ταλαντούχο παιδί που έχει περάσει πάρα πολύ δύσκολα, έχει έρθει από την Γκάνα στην Ελλάδα μόνος του, χωρίς την οικογενειά του, και υπό πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες. Προσπαθεί να «παίξει το παιχνίδι» και γι' αυτό το πρώτο του κομμάτι λέγεται «The Hustle», γιατί ένα hustle είναι όλη του η ζωή. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα του βίντεο για το "Hustle" του Wizzel Badazz. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μια κουβέντα για το ραπ, το είδος που σαρώνει στο νεανικό κοινό στην Ελλάδα Facebook Twitter
Φωτογραφία από τα γυρίσματα του βίντεο για το "Hustle" του Wizzel Badazz. Φωτό: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ