Μεγαλοκοπέλες και κατσίκες: το εξυπνακίστικο soundtrack του ελληνικού swing

Μεγαλοκοπέλες και κατσίκες: το εξυπνακίστικο soundtrack του ελληνικού swing Facebook Twitter
Θα ήταν άδικο να απαιτήσει κανείς από ανθρώπους που μεγάλωσαν βαλλόμενοι πανταχόθεν από τσιφτετέλια και λαϊκά να πρωτοτυπήσουν συνθετικά στο δύσκολο αυτό μουσικό είδος.
4

Θα περίμενε κανείς πως ένα τραγούδι που σε κάνει να ακουμπήσεις κάτω το καλαθάκι του σούπερ μάρκετ και να το ακούσεις προσεκτικά αντί να συνεχίσεις τα ψώνια σου σαν υπνωτισμένος από την συνήθη αδιάφορη μουσική, θα ήταν ένα διαμάντι. Δυστυχώς όμως η "Μεγαλοκοπέλα" των 1.2.3 Swing, όπως και η "Κατσίκα" των Greco Latino Project, σου τραβάει την προσοχή γιατί προκαλεί μια βαθιά ενόχληση.

Η μελωδική προβλεψιμότητα του νεόκοπου και συνάμα παρωχημένου ελληνικού swing προσπερνιέται εύκολα. Εξάλλου θα ήταν άδικο να απαιτήσει κανείς από ανθρώπους που μεγάλωσαν βαλλόμενοι πανταχόθεν από τσιφτετέλια και λαϊκά να πρωτοτυπήσουν συνθετικά στο δύσκολο μουσικό είδος του οποίου κορυφαίοι εκφραστές ήταν οι Λούι Άρμστρονγκ, Ντιουκ Έλλινγκτον, Άρτι Σω και Καμπ Κάλλογουει.


Η ενόχληση ξεκινάει και δεν σταματάει ποτέ αν πραγματικά ακούσεις τους στίχους τους.

Aν αναλογιστεί κανείς την vintage αισθητική που αναπαράγει το νέο κύμα ελληνικού swing, το τραγούδι των 1.2.3 swing ταιριάζει απόλυτα με την παλιακή ηθική όπου η σκαμπρόζα ζωντοχήρα χρησιμοποιούνταν για να διασκεδάσει τους άνδρες τόσο ως κωμική φιγούρα όσο και ως εύκολα διαθέσιμη σεξουαλική λεία.

Στην "Μεγαλοκοπέλα" τα αλλεπάλληλα στρώματα χαριτωμενιάς και η δήθεν εξύμνηση της γυναικείας σεξουαλικής χειραφέτησης κρύβουν ένα τραγούδι με αβυσσαλέο εσωτερικευμένο μισογυνισμό. 

Μπορεί η δημιουργός να φαντάζεται πως οι στίχοι που συνοδεύουν την χαρμόσυνη ευδαιμονία της μουσικής λειτουργούν ως μανιφέστο συνειδητοποιημένων και σεξουαλικά απελευθερωμένων γυναικών, αλλά οι λέξεις και οι εκφράσεις που συνταιριάζει προδίδουν πως έχει καταλάβει κάτι λάθος.

 

1.2.3 Swing - Η Μεγαλοκοπέλα

Οποιαδήποτε γυναίκα που έχει όντως επιδιώξει να περάσει καλά στο κρεβάτι χωρίς να προσδοκά σε σχέση ή αποκατάσταση θα γελάσει αυθόρμητα με τον στίχο "ελα... μ´ένα ξυλάκι μυτερό, στου καπουτσίνο τον αφρό, οι δυο μαζί να φτιάξουμε καρδούλα από κανέλα" σε μία εποχή που ακόμα και τα εικοσάχρονα σνομπάρουνε τις καρδούλες και επιλέγουν σεξουαλικούς συντρόφους από το Tinder.

Ο εμπεδωμένος πουριτανισμός εκφράζεται και από τους επόμενους στίχους:

Και μ' ένα βρόμικο υπαινιγμό,
και μ' ένα ψέμα ευγενικό,
θα δεις πώς ξελογιάζεται μια μεγαλοκοπέλα.

Καταρχάς το σεξ και οι υπαινιγμοί που το αφορούν δεν είναι κάτι βρώμικο, τουλάχιστον όχι στο μυαλό των γυναικών που επιθυμούν να το απολαύσουν εξίσου με τους παρτενέρ τους. Επίσης, για όσους δεν το γνωρίζουν, όταν κάποια ειλικρινά επιδιώκει την επαφή το ψέμα είναι αχρείαστο. Το επίθετο "ευγενικό" ας μην το σχολιάσουμε.

Όσο για το "ξελόγιασμα", η χρήση της κατ'εξοχήν στερεοτυπικής έκφρασης προκειμένου να εξηγηθεί ή να δικαιολογηθεί κάποια που ξεγελάστηκε σε σεξουαλική επαφή κι έδωσε "τζάμπα" ότι πολυτιμότερο έχει, μάλλον αποδεικνύει πως οι χαρωπές swing φωνές δεν πιστεύουν στ' αλήθεια πως η αρπαχτή είναι ποτέ πραγματικά πρωτοβουλία της γυναίκας. Τέλος, η σεξιστική προσέγγιση μιας γυναίκας στα 40 κορυφώνεται με τον αποτυχημένο και επαρχιώτικο αυτοσαρκασμό με την αναφορά της ως μεγαλοκοπέλα και της διαβεβαίωσης πως "όσοι μιλούν για κότες και ζουμιά να ξέρεις πως είναι έτσι όπως τα λένε".

Βέβαια, αν αναλογιστεί κανείς την vintage αισθητική που αναπαράγει το νέο κύμα ελληνικού swing, το τραγούδι των 1.2.3 swing ταιριάζει απόλυτα με την παλιακή ηθική όπου η σκαμπρόζα ζωντοχήρα χρησιμοποιούνταν για να διασκεδάσει τους άνδρες τόσο ως κωμική φιγούρα όσο και ως εύκολα διαθέσιμη σεξουαλική λεία.

Από την άλλη η "Κατσίκα" του Greco Latino δεν ασχολείται με το στερεότυπο της ξαναμμένης που θέλει να αποπλανηθεί, αλλά με έτερη γυναίκα καρικατούρα: την ξίνη δημόσια υπάλληλο, επιθυμώντας να παρασύρει το κοινό σε sing-along μέσω της ταύτισης με μια ρεαλιστική κατάσταση γραφειοκρατικού αδιεξόδου στο ΙΚΑ. Το γεγονός όμως ότι το επιδιώκει τραγουδώντας "χέστηκε η κατσίκα" ή "- Σου λείπουνε χαρτιά. - Κι εσένανε σφραγίσματα" φανερώνει τον άτσαλο και κακότροπο μισανθρωπισμό που μπορεί να θεωρηθεί ως πανέξυπνο και ευρηματικό χιούμορ μόνο από εκείνους που διαμόρφωσαν την αισθητική τους τα χειρότερα σκετσάκια του ΑΜΑΝ και έχουν ως πρότυπο συμπεριφοράς την κακότροπη και ωρυόμενη Κατερίνα του Ρετιρέ

 

Greco Latino Project - Κατσίκα

Στο παρελθόν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης έκλεινε το μάτι στην αναδυόμενη σεξουαλική απελευθέρωση της ελληνικής κοινωνίας με το παιγνιώδες "Που βαδίζουμε κύριοι" ενώ το "Κάπου την έχουμε πατήσει" παρουσίαζε το ζήτημα της καφκικής καθημερινότητας με λεπταίσθητο, αυτοσαρκαστικό και κομψό τρόπο.

Από την άλλη, τα Ημισκούμπρια με το "Δημόσιο for ever" (το βίντεο του οποίου έχουν εμφανώς ξεπατικώσει οι Greco Latino Project εισάγοντας εμβόλιμα ναρκισσιστικές σκηνές ρετρό αισθητικής) ασχολήθηκαν με την ίδια θεματική με έναν πιο αδρό αλλά αληθινά ευφυή και διασκεδαστικό τρόπο. Δεν έβαζαν στο στόχαστρο μία γραφική περσόνα αλλά το σύνολο όσων βασανίζουν και βασανίζονται καθημερινά σε μια δημόσια υπηρεσία. Αν σκεφτεί κανείς πόσο ίδια ηχεί το ρεφρέν "δημόσιο φορέβα" με τον "δημόσιο φορέα" θα καταλάβει πως η έκφραση αληθινού χιούμορ απαιτεί απείρως ανώτερη αντίληψη απ' ότι η μηρυκαστική επανάληψη της λέξης κατσίκα. 

Αν λάβουμε υπόψιν όλα αυτά, καθώς και το γεγονός πως η απολαυστική σύμπραξη του Λουκιανού με τα Ημίζ στο "Νωρίς" πριν από είκοσι χρόνια ακούγεται απείρως πιο φρέσκια από ένα τραγούδι λίγων μόλις μηνών γεννάται εύλογα το ερώτημα σε ποιους απευθύνεται αυτή η μουσική παραγωγή. 

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

σχόλια

3 σχόλια
Κα Ειρήνη Αθηναία,Νομίζω οτι μπερδεύετε τα πράγματα.Έχετε κάθε δικαίωμα να βρίσκετε το κακό χιούμορ προσβλητικό. Ειναι μονομέρεια να θεωρείτε ότι το κακό χιούμορ (α) είναι αποκλειστικά σε βάρος των γυναικών και (β) σκοπό έχει να προσβάλει τις γυναίκες.Από το 'ειναι γάτα ο κοντός με τη γραβάτα' μέχρι το 'παρε τηλέφωνο τον κερατα' το κακό χιούμορ είναι εδώ και είναι σε βάρος αντρών, γυναικών και λοιπών κοινωνικών ομάδων.Έχετε κάθε δικαίωμα να καυτηριάζετε την κακή αισθητική, είναι narrow minded να θεωρείτε ότι θυματοποιουνται αποκλειστικά οι γυναίκες από αυτή.
Επιτελους καποιος τα λεει! Δεν ειναι μονο οι στιχοι, αλλα και αυτη η φτηνη αισθητικη απομιμησης που βγαζουν αυτα τα κομματια - οκ, καποια ηταν ωραια, τοσα χρονια μετα ομως μαλλον ξεχειλωσε το καλαμπουρακι.Το δελτιο τυπου για το δευτερο συγκροτημα με κανει να βαζω τα γελια:"Το σύγχρονο και ανατρεπτικό μουσικό σχήμα που ακούει στο όνομα Greco Latino Project έρχεται να ταράξει τα μουσικά νερά με ένα τραγούδι που δύναται να σηκώσει από την καρέκλα του και τον πιο δύστροπο ακροατή!"Μα ποιος γραφει αυτες τις μπαρουφες; Συγχρονο και ανατρεπτικο σχημα; Γελανε και οι κατσικες.
Ε, έχω πάθει σοκ με τους στίχους. Δεν είχα υπόψη μου τα δύο τραγούδια, το swing revival το παρακολούθησα στην αρχή του, πριν 7 χρόνια, πριν αρχίσουμε να μην χωράμε άλλοι στα μαθήματα. Τα ελληνικά συγκροτήματα δεν με συγκίνησαν ποτέ, προτιμώ τον αυθεντικό 'παλιό καλό' ήχο, όμως τώρα δεν έχω λόγια για την εξέλιξη αυτή. Συγχαρητήρια για το άρθρο.