Μεγαλοκοπέλες και κατσίκες: το εξυπνακίστικο soundtrack του ελληνικού swing

Μεγαλοκοπέλες και κατσίκες: το εξυπνακίστικο soundtrack του ελληνικού swing Facebook Twitter
Θα ήταν άδικο να απαιτήσει κανείς από ανθρώπους που μεγάλωσαν βαλλόμενοι πανταχόθεν από τσιφτετέλια και λαϊκά να πρωτοτυπήσουν συνθετικά στο δύσκολο αυτό μουσικό είδος.
4

Θα περίμενε κανείς πως ένα τραγούδι που σε κάνει να ακουμπήσεις κάτω το καλαθάκι του σούπερ μάρκετ και να το ακούσεις προσεκτικά αντί να συνεχίσεις τα ψώνια σου σαν υπνωτισμένος από την συνήθη αδιάφορη μουσική, θα ήταν ένα διαμάντι. Δυστυχώς όμως η "Μεγαλοκοπέλα" των 1.2.3 Swing, όπως και η "Κατσίκα" των Greco Latino Project, σου τραβάει την προσοχή γιατί προκαλεί μια βαθιά ενόχληση.

Η μελωδική προβλεψιμότητα του νεόκοπου και συνάμα παρωχημένου ελληνικού swing προσπερνιέται εύκολα. Εξάλλου θα ήταν άδικο να απαιτήσει κανείς από ανθρώπους που μεγάλωσαν βαλλόμενοι πανταχόθεν από τσιφτετέλια και λαϊκά να πρωτοτυπήσουν συνθετικά στο δύσκολο μουσικό είδος του οποίου κορυφαίοι εκφραστές ήταν οι Λούι Άρμστρονγκ, Ντιουκ Έλλινγκτον, Άρτι Σω και Καμπ Κάλλογουει.


Η ενόχληση ξεκινάει και δεν σταματάει ποτέ αν πραγματικά ακούσεις τους στίχους τους.

Aν αναλογιστεί κανείς την vintage αισθητική που αναπαράγει το νέο κύμα ελληνικού swing, το τραγούδι των 1.2.3 swing ταιριάζει απόλυτα με την παλιακή ηθική όπου η σκαμπρόζα ζωντοχήρα χρησιμοποιούνταν για να διασκεδάσει τους άνδρες τόσο ως κωμική φιγούρα όσο και ως εύκολα διαθέσιμη σεξουαλική λεία.

Στην "Μεγαλοκοπέλα" τα αλλεπάλληλα στρώματα χαριτωμενιάς και η δήθεν εξύμνηση της γυναικείας σεξουαλικής χειραφέτησης κρύβουν ένα τραγούδι με αβυσσαλέο εσωτερικευμένο μισογυνισμό. 

Μπορεί η δημιουργός να φαντάζεται πως οι στίχοι που συνοδεύουν την χαρμόσυνη ευδαιμονία της μουσικής λειτουργούν ως μανιφέστο συνειδητοποιημένων και σεξουαλικά απελευθερωμένων γυναικών, αλλά οι λέξεις και οι εκφράσεις που συνταιριάζει προδίδουν πως έχει καταλάβει κάτι λάθος.

 

1.2.3 Swing - Η Μεγαλοκοπέλα

Οποιαδήποτε γυναίκα που έχει όντως επιδιώξει να περάσει καλά στο κρεβάτι χωρίς να προσδοκά σε σχέση ή αποκατάσταση θα γελάσει αυθόρμητα με τον στίχο "ελα... μ´ένα ξυλάκι μυτερό, στου καπουτσίνο τον αφρό, οι δυο μαζί να φτιάξουμε καρδούλα από κανέλα" σε μία εποχή που ακόμα και τα εικοσάχρονα σνομπάρουνε τις καρδούλες και επιλέγουν σεξουαλικούς συντρόφους από το Tinder.

Ο εμπεδωμένος πουριτανισμός εκφράζεται και από τους επόμενους στίχους:

Και μ' ένα βρόμικο υπαινιγμό,
και μ' ένα ψέμα ευγενικό,
θα δεις πώς ξελογιάζεται μια μεγαλοκοπέλα.

Καταρχάς το σεξ και οι υπαινιγμοί που το αφορούν δεν είναι κάτι βρώμικο, τουλάχιστον όχι στο μυαλό των γυναικών που επιθυμούν να το απολαύσουν εξίσου με τους παρτενέρ τους. Επίσης, για όσους δεν το γνωρίζουν, όταν κάποια ειλικρινά επιδιώκει την επαφή το ψέμα είναι αχρείαστο. Το επίθετο "ευγενικό" ας μην το σχολιάσουμε.

Όσο για το "ξελόγιασμα", η χρήση της κατ'εξοχήν στερεοτυπικής έκφρασης προκειμένου να εξηγηθεί ή να δικαιολογηθεί κάποια που ξεγελάστηκε σε σεξουαλική επαφή κι έδωσε "τζάμπα" ότι πολυτιμότερο έχει, μάλλον αποδεικνύει πως οι χαρωπές swing φωνές δεν πιστεύουν στ' αλήθεια πως η αρπαχτή είναι ποτέ πραγματικά πρωτοβουλία της γυναίκας. Τέλος, η σεξιστική προσέγγιση μιας γυναίκας στα 40 κορυφώνεται με τον αποτυχημένο και επαρχιώτικο αυτοσαρκασμό με την αναφορά της ως μεγαλοκοπέλα και της διαβεβαίωσης πως "όσοι μιλούν για κότες και ζουμιά να ξέρεις πως είναι έτσι όπως τα λένε".

Βέβαια, αν αναλογιστεί κανείς την vintage αισθητική που αναπαράγει το νέο κύμα ελληνικού swing, το τραγούδι των 1.2.3 swing ταιριάζει απόλυτα με την παλιακή ηθική όπου η σκαμπρόζα ζωντοχήρα χρησιμοποιούνταν για να διασκεδάσει τους άνδρες τόσο ως κωμική φιγούρα όσο και ως εύκολα διαθέσιμη σεξουαλική λεία.

Από την άλλη η "Κατσίκα" του Greco Latino δεν ασχολείται με το στερεότυπο της ξαναμμένης που θέλει να αποπλανηθεί, αλλά με έτερη γυναίκα καρικατούρα: την ξίνη δημόσια υπάλληλο, επιθυμώντας να παρασύρει το κοινό σε sing-along μέσω της ταύτισης με μια ρεαλιστική κατάσταση γραφειοκρατικού αδιεξόδου στο ΙΚΑ. Το γεγονός όμως ότι το επιδιώκει τραγουδώντας "χέστηκε η κατσίκα" ή "- Σου λείπουνε χαρτιά. - Κι εσένανε σφραγίσματα" φανερώνει τον άτσαλο και κακότροπο μισανθρωπισμό που μπορεί να θεωρηθεί ως πανέξυπνο και ευρηματικό χιούμορ μόνο από εκείνους που διαμόρφωσαν την αισθητική τους τα χειρότερα σκετσάκια του ΑΜΑΝ και έχουν ως πρότυπο συμπεριφοράς την κακότροπη και ωρυόμενη Κατερίνα του Ρετιρέ

 

Greco Latino Project - Κατσίκα

Στο παρελθόν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης έκλεινε το μάτι στην αναδυόμενη σεξουαλική απελευθέρωση της ελληνικής κοινωνίας με το παιγνιώδες "Που βαδίζουμε κύριοι" ενώ το "Κάπου την έχουμε πατήσει" παρουσίαζε το ζήτημα της καφκικής καθημερινότητας με λεπταίσθητο, αυτοσαρκαστικό και κομψό τρόπο.

Από την άλλη, τα Ημισκούμπρια με το "Δημόσιο for ever" (το βίντεο του οποίου έχουν εμφανώς ξεπατικώσει οι Greco Latino Project εισάγοντας εμβόλιμα ναρκισσιστικές σκηνές ρετρό αισθητικής) ασχολήθηκαν με την ίδια θεματική με έναν πιο αδρό αλλά αληθινά ευφυή και διασκεδαστικό τρόπο. Δεν έβαζαν στο στόχαστρο μία γραφική περσόνα αλλά το σύνολο όσων βασανίζουν και βασανίζονται καθημερινά σε μια δημόσια υπηρεσία. Αν σκεφτεί κανείς πόσο ίδια ηχεί το ρεφρέν "δημόσιο φορέβα" με τον "δημόσιο φορέα" θα καταλάβει πως η έκφραση αληθινού χιούμορ απαιτεί απείρως ανώτερη αντίληψη απ' ότι η μηρυκαστική επανάληψη της λέξης κατσίκα. 

Αν λάβουμε υπόψιν όλα αυτά, καθώς και το γεγονός πως η απολαυστική σύμπραξη του Λουκιανού με τα Ημίζ στο "Νωρίς" πριν από είκοσι χρόνια ακούγεται απείρως πιο φρέσκια από ένα τραγούδι λίγων μόλις μηνών γεννάται εύλογα το ερώτημα σε ποιους απευθύνεται αυτή η μουσική παραγωγή. 

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Χρόνια Πολλά Μαντόνα! / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
«Love to love you baby»: Αυτό είναι το τραγούδι που γέννησε τη Disco

Μουσική / «Love to love you baby»: Το τραγούδι των 23 οργασμών που γέννησε τη Disco

Με 23 οργασμούς και τη βοήθεια του μάγου Τζόρτζιο Μορόντερ, η Ντόνα Σάμερ, μισό αιώνα πριν, εγκαινίασε επίσημα, με το επικό και ατελείωτα ερωτικό «Love to love you baby», την ντίσκο μουσική, ένα είδος που πολεμήθηκε λυσσαλέα λίγα χρόνια μετά την επέλασή του και κρατάει γερά μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Deadly Festivals

Μουσική / 9 φορές που το πάρτι μετατράπηκε σε εφιάλτη

Πάμε σε συναυλίες και φεστιβάλ για να περάσουμε καλά - δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Πράξεις βίας που έχουν σημειωθεί σε διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο αποδεικνύουν πως η ασφάλεια των συμμετεχόντων δεν μπορεί να είναι μια τεχνική υποσημείωση αλλά το θεμέλιο κάθε πολιτιστικής συγκέντρωσης.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

3 σχόλια
Κα Ειρήνη Αθηναία,Νομίζω οτι μπερδεύετε τα πράγματα.Έχετε κάθε δικαίωμα να βρίσκετε το κακό χιούμορ προσβλητικό. Ειναι μονομέρεια να θεωρείτε ότι το κακό χιούμορ (α) είναι αποκλειστικά σε βάρος των γυναικών και (β) σκοπό έχει να προσβάλει τις γυναίκες.Από το 'ειναι γάτα ο κοντός με τη γραβάτα' μέχρι το 'παρε τηλέφωνο τον κερατα' το κακό χιούμορ είναι εδώ και είναι σε βάρος αντρών, γυναικών και λοιπών κοινωνικών ομάδων.Έχετε κάθε δικαίωμα να καυτηριάζετε την κακή αισθητική, είναι narrow minded να θεωρείτε ότι θυματοποιουνται αποκλειστικά οι γυναίκες από αυτή.
Επιτελους καποιος τα λεει! Δεν ειναι μονο οι στιχοι, αλλα και αυτη η φτηνη αισθητικη απομιμησης που βγαζουν αυτα τα κομματια - οκ, καποια ηταν ωραια, τοσα χρονια μετα ομως μαλλον ξεχειλωσε το καλαμπουρακι.Το δελτιο τυπου για το δευτερο συγκροτημα με κανει να βαζω τα γελια:"Το σύγχρονο και ανατρεπτικό μουσικό σχήμα που ακούει στο όνομα Greco Latino Project έρχεται να ταράξει τα μουσικά νερά με ένα τραγούδι που δύναται να σηκώσει από την καρέκλα του και τον πιο δύστροπο ακροατή!"Μα ποιος γραφει αυτες τις μπαρουφες; Συγχρονο και ανατρεπτικο σχημα; Γελανε και οι κατσικες.
Ε, έχω πάθει σοκ με τους στίχους. Δεν είχα υπόψη μου τα δύο τραγούδια, το swing revival το παρακολούθησα στην αρχή του, πριν 7 χρόνια, πριν αρχίσουμε να μην χωράμε άλλοι στα μαθήματα. Τα ελληνικά συγκροτήματα δεν με συγκίνησαν ποτέ, προτιμώ τον αυθεντικό 'παλιό καλό' ήχο, όμως τώρα δεν έχω λόγια για την εξέλιξη αυτή. Συγχαρητήρια για το άρθρο.