Η σπαρακτική ιστορία της ζωής του Phil Elverum

Η σπαρακτική ιστορία της ζωής του Phil Elverum Facebook Twitter
Όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του νέου του άλμπουμ «Now Only», εκφράζει τον καθημερινό του αγώνα να ζει στο παρόν, να μη χάνεται στις αναμνήσεις του, να επιβιώνει και να φροντίζει την κόρη τους.
0

O Phil Elverum είναι ένας Αμερικανός μουσικός, ζωγράφος και φωτογράφος ελάχιστα γνωστός στη χώρα μας, ο οποίος έχει κυκλοφορήσει αρκετούς δίσκους πειραματικής indie folk/rock από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 μέχρι σήμερα μέσα από τα προσωπικά του πρότζεκτ, τους Microphones αρχικά κι έπειτα τους Mount Eerie.

Η ιστορία της ζωής του είναι σπαραχτική και πρέπει να καταγραφεί ωμά και κυνικά, όπως της ταιριάζει και θα επιθυμούσε και ο ίδιος.

Ο Phil Elverum γεννήθηκε τον Μάιο του 1978 στην κατάφυτη παραθαλάσσια κωμόπολη Anacortes της Ουάσινγκτον.

Μεγάλωσε στο βαθιά θρησκευτικό περιβάλλον μιας οικογένειας ψαράδων και γρήγορα ανακάλυψε την αγάπη του για τις μεγάλες βόλτες στα άγρια δάση με σεκόγιες των κοντινών βουνών και το πάθος του για τη φωτογραφία.

Τελικά, βρήκε το νόημα της ζωής του στη μουσική. Στην εφηβεία του μυήθηκε στην τοπική ροκ σκηνή δουλεύοντας στο δισκάδικο της γειτονιά του, το Business, βγάζοντας παράλληλα το χαρτζιλίκι του, ενώ μέσα από τη δισκογραφική του ιδιοκτήτη κυκλοφόρησε τις δύο πρώτες κασέτες του.

Παρόλο που οι στίχοι κάνουν σαφές ότι τις σκέψεις του μονοπωλεί ο άνθρωπος που έδινε νόημα στη ζωή του, υπάρχουν κάποιες ισχυρές ενδείξεις, μουσικά και στιχουργικά, πως ο Elverum περνάει αθόρυβα στο επόμενο στάδιο, αυτό της αποδοχής και της αναγνώρισης ότι η θλίψη του δεν είναι μοναδική, ούτε ξεχωριστή. 

Στα 19 του μετακόμισε στην κοντινή, μεγαλύτερη πόλη Olympia για να σπουδάσει στο κολέγιο Evergreen και οι μουσικές του ικανότητες έγιναν πολύ σύντομα γνωστές στον Calvin Johnson, μέλος της cult lo-fi μπάντας Beat Happening και ιδρυτή της επιδραστικής, ανεξάρτητης δισκογραφικής K Records.

Αφού πρώτα κυκλοφόρησε ένα ανεπίσημο CD και βοήθησε πολλούς τοπικούς μουσικούς ως παραγωγός, ο Elverum κυκλοφόρησε το επίσημο ντεμπούτο του στην K Records με τίτλο «Don't wake me up» και μέσα από τις περιοδείες που ακολούθησαν κατάφερε να χτίσει μια μικρή, αλλά πιστή βάση οπαδών.

Η σπαρακτική ιστορία της ζωής του Phil Elverum Facebook Twitter
Ο Phil Elverum με τη σύζυγό του Geneviève Castrée.

Το 2000 παρέμεινε δημιουργικά δραστήριος και κυκλοφόρησε τη δεύτερη, πιο φιλόδοξη δουλειά του μέχρι τότε, to «It was hot, we stayed in the water», θέτοντας τις βάσεις για το προσωπικό του αριστούργημα, το οποίο ήρθε την επόμενη χρονιά με τον τίτλο «The Glow Pκt.2», ένα διπλό, απαιτητικό άλμπουμ με ζεστή lo-fi παραγωγή, νατουραλιστικούς στίχους και εκπληκτικές εναλλαγές αισθητικής, αρμονιών και δυναμικών, των οποίων το στίγμα παραμένει έντονο στο indie μουσικό τοπίο.

Το 2003, προτού ταξιδέψει στη Νορβηγία και περάσει έναν ολόκληρο χειμώνα σε μια καλύβα στην περιοχή Finnkonevika της σκανδιναβικής χώρας, κυκλοφόρησε τον τελευταίο του δίσκο ως Microphones με τον τίτλο «Mount Eerie».

Έτσι ονόμασε το νέο του πρότζεκτ, μέσα από το οποίο έχει κυκλοφορήσει αρκετούς, διαφορετικής ηχητικής κατεύθυνσης δίσκους μέχρι σήμερα, γεγονός που το έκανε έναν από τους πιο αξιόπιστους και σημαντικούς μουσικούς στον εναλλακτικό, μουσικό κόσμο της νέας χιλιετίας.

Όταν γύρισε από την Ευρώπη γνώρισε τη μέλλουσα σύζυγό του, τη Γαλλοκαναδή Geneviève Castrée, επίσης μουσικό και σχεδιάστρια κόμικς, την οποία ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα.

Άρχισαν να συζούν στη γενέτειρά του και σύντομα παντρεύτηκαν. Όπως περιγράφει ο ίδιος, ήταν «δύο κομήτες που έτυχε να συγκρουστούν με τον πιο μαγικό τρόπο».

Τα πάντα άλλαξαν δραματικά όταν η Geneviève πέθανε στις 9 Ιουλίου του 2016, μόλις 35 χρονών, από πολύ επιθετικό καρκίνο στο πάγκρεας, αφήνοντας τον Elverum μόνο, μαζί με την 1,5 έτους κορούλα τους.

Την ίδια ημέρα ο Αμερικανός μουσικός δημοσίευσε το εξής κείμενο στο Διαδίκτυο: «Πέθανε στο σπίτι μας, μ' εμένα και τους γονείς της στο πλευρό της.

Μακάρι να κατάφερε να βρει τη γαλήνη που αναζητούσε, έστω την ύστατη στιγμή. Είναι όλα πολύ θλιβερά και σουρεαλιστικά. Ήταν πολλά αυτά που δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει. Είχε πολλές υπέροχες ιδέες, ήταν απίστευτα δημιουργική. Την αγαπάμε. Όλα είναι πολύ περίεργα».

Η σπαρακτική ιστορία της ζωής του Phil Elverum Facebook Twitter
Η πρώτη, ενστικτώδης αντίδραση του Εlverum μετά το τραγικό γεγονός ήταν να γράψει μουσική ή, για την ακρίβεια, «μετά βίας κάτι σαν μουσική», όπως τη χαρακτήρισε ο ίδιος.

H Geneviève έμαθε ότι ήταν άρρωστη τέσσερις μήνες μετά τη γέννηση του παιδιού της, την άνοιξη του 2015. Κάνοντας μια εξέταση ρουτίνας, διαγνώστηκε με καρκίνο στο πάγκρεας, στο στάδιο τέσσερα.

Για την ιστορία να πούμε πως σύμφωνα με τις ιατρικές μελέτες η συγκεκριμένη νόσος σκοτώνει το 80% των ασθενών της, το 97% των οποίων είναι άνω των 45 ετών.

Το επόμενο χρονικό διάστημα υποβλήθηκε σε έντονη χημειοθεραπεία που φυσικά την εξάντλησε. Η κατάσταση, βέβαια, δεν είχε κοινοποιηθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2016, οπότε αναγκάστηκαν να κάνουν δημόσια έκκληση για οικονομική βοήθεια ώστε να πληρώσουν τα αυξημένα ιατρικά έξοδα.

Η πρώτη, ενστικτώδης αντίδραση του Εlverum μετά το τραγικό γεγονός ήταν να γράψει μουσική ή, για την ακρίβεια, «μετά βίας κάτι σαν μουσική», όπως τη χαρακτήρισε ο ίδιος.

Η συλλογή των τραγουδιών που προέκυψε πήρε το τίτλο «A crow looked at me» και κυκλοφόρησε πέρσι την άνοιξη.

O δίσκος ξεκινάει με τους εξής στίχους: «Death is real, someone's there and then they're not/ And it's not for singing about/ It's not for making into art» (όταν κάποιος πεθαίνει, είναι αστείο να προσπαθείς να κατανοήσεις την απώλειά του μέσα από την τέχνη) και είναι ενδεικτικοί της κατάστασης στην οποία βρισκόταν ο Αμερικανός συνθέτης.

Από τις λιτές κιθαριστικές συνθέσεις απουσιάζει η μουσικότητα, γεγονός που τις απαλλάσσει από τον μελοδραματικό συναισθηματισμό.

Τα σβησμένα φωνητικά υπογραμμίζουν το μούδιασμα που επιφέρει ο θρήνος και οι μικρές, αλλά ατελείωτες παύσεις ανάμεσα στα κομμάτια μετατρέπουν τον απόηχο του πόνου του σε μια παρατεταμένη, εκκωφαντική κραυγή.

Ο θάνατος εδώ δεν εμπεριέχει συμβολισμό, ούτε λειτουργεί ως ένα διδακτικό εργαλείο: είναι τόσο αληθινός όσο ο αέρας που αναπνέουμε.

Τα πάντα στο άλμπουμ θυμίζουν την άδικη αυτή απώλεια: οι οδοντόβουρτσες, τα κοράκια, το κλάμα της μικρής, το μακρινό βουητό από το ποτάμι, μέχρι και οι ανιαρές δουλειές του σπιτιού φέρνουν στο μυαλό του Elverum το πρόσωπο της συντρόφου του, λες και είναι μπροστά του.

Η σπαρακτική ιστορία της ζωής του Phil Elverum Facebook Twitter
Όλη η οικογένεια μαζί λίγο πριν τον πρόωρο θάνατο της συζύγου του.

Στο διάστημα που μεσολάβησε ανάμεσα στη δημιουργία του δίσκου και στην κυκλοφορία του ο μουσικός ταξίδεψε με την κορούλα του στο αρχιπέλαγος Haida Gwaii, ένα νησιωτικό οικοσύστημα εντελώς απομακρυσμένο από τον δυτικό πολιτισμό, όπου τελικά κατασκήνωσαν.

Εκεί, αφού ξεπέρασε μια τροφική δηλητηρίαση, σκόρπισε στον ωκεανό τις στάχτες της γυναίκας του.

Λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ, ο Elverum πραγματοποίησε μια μικρή περιοδεία στη χώρα του, κάνοντας μερικά συγκινητικά ακουστικά lives για ελάχιστο κοινό.

Όταν την ολοκλήρωσε, ξεκουράστηκε για λίγο και ξεκίνησε να γράφει τον επόμενο δίσκο των Mount Eerie, ο οποίος κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες και ονομάζεται «Now Only».

Όπως υποδηλώνει και ο τίτλος, εκφράζει τον καθημερινό του αγώνα να ζει στο παρόν, να μη χάνεται στις αναμνήσεις του, να επιβιώνει και να φροντίζει την κόρη τους.

Παρόλο που οι στίχοι κάνουν σαφές ότι τις σκέψεις του μονοπωλεί ο άνθρωπος που έδινε νόημα στη ζωή του, υπάρχουν κάποιες ισχυρές ενδείξεις, μουσικά και στιχουργικά, πως ο Elverum περνάει αθόρυβα στο επόμενο στάδιο, αυτό της αποδοχής και της αναγνώρισης ότι η θλίψη του δεν είναι μοναδική, ούτε ξεχωριστή.

Υπάρχουν σπιθαμές μελωδίας, λέξεις που κοιτούν προς το μέλλον και εξομολογήσεις, όπως το «I don't see you anywhere», που δείχνουν ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο.

Μετά τις απότομες συναισθηματικές στροφές, ο ακροατής μένει με μια αίσθηση βαθιάς ευγνωμοσύνης για τη ζωή, τα δώρα της και τους ανθρώπους που έχει γύρω του, και η έκφραση της αγάπης του προς αυτούς μοιάζει να είναι το μόνο που έχει νόημα τελικά στο σύντομο πέρασμά μας από αυτό τον πλανήτη.

Υπάρχει ζωή και μετά τον θάνατο των πιο κοντινών μας ανθρώπων. Η τέχνη γι' αυτό μας προετοίμαζε πάντα, απλώς δεν το γνωρίζαμε.

 

Mount Eerie — Now Only (Full Album) │ 2018

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Nicolas Jaar λειτουργεί ενάντια στη λογική και τα πηγαίνει περίφημα

Μουσική / Ο Nicolas Jaar λειτουργεί ενάντια στη λογική και τα πηγαίνει περίφημα

O ταλαντούχος Χιλιανός παραγωγός ηλεκτρονικής μουσικής κυκλοφόρησε αθόρυβα μέσα στον Φεβρουάριο ένα νέο άλμπουμ, από την προσωπική του δισκογραφική Other People, με το ψευδώνυμο AAL (Against All Logic)
ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΛΕΙΤΣΙΚΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ