Η ψυχεδελική trance έχει φέτος την τιμητική της στο Plisskën Festival

«Lost in Trancelation – a festival within a festival»  Facebook Twitter
Ο Dado έκανε «ντεμπούτο» στη psy trance σκηνή το 1996 με το σχήμα Transwave, η πρώτη τους μάλιστα εμφάνιση εκτός Γαλλίας ήταν, θυμάται, εδώ, στην Αθήνα.
0

«Lost in Trancelation – a festival within a festival» είναι ο τίτλος του διήμερου psy trance event που γίνεται στο πλαίσιο του Plisskën Festival (Republic Stage) και το γεγονός ότι σε αυτό συμμετέχουν μερικά από τα κορυφαία ονόματα των πρωτοπόρων του είδους τού δίνει μια «revival» αύρα, τρεις σχεδόν δεκαετίες αφότου αντήχησαν οι πρώτες psy νότες στην πρώην πορτογαλική αποικία της Γκόα στην Ινδία, ονομαστό ταξιδιωτικό προορισμό ήδη από την εποχή των hippies. Από εκεί γρήγορα «μεταλαμπαδεύτηκαν» στην Ευρώπη, την Αμερική και τον υπόλοιπο κόσμο, σε κλαμπ, ντίσκο και βέβαια σε υπαίθρια πάρτι και φεστιβάλ, που θεωρούνται το ιδανικότερο σκηνικό για να ακούσεις και να χορέψεις μια τέτοια μουσική, ενώ πολλαπλασιάστηκαν και τα labels. 

Η ψυχεδελική trance, η (αντι)κουλτούρα της οποίας μοιράζεται πολλά κοινά με τη ροκ ψυχεδέλεια των ’60s, κάτι που ασπάζονταν και θεμελιωτές της όπως ο Laurent Garnier, ο Fred Disco, ο Raja Ram και ο πρόσφατα αποδημήσας Goa Gil, εξελίχθηκε στο πιο «φευγάτο» είδος της ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής, που είναι γνωστότερη με τη γενική ονομασία «rave». Σταδιακά χωρίστηκε κι αυτή σε διάφορα υποείδη (Goa trance, full-on, dark, forest, progressive, uplifting, psybient κ.ά.) και παρότι −με κάποιες εξαιρέσεις− δεν έγινε ποτέ ακριβώς mainstream, επηρέασε ποικιλοτρόπως και πιο εμπορικά είδη dance μουσικής, «έντυσε» επίσης μουσικά γνωστές ταινίες, όπως το «Matrix Reloaded» (Juno Reactor). Ανάμεσα στα πιο γνωστά υπαίθρια psy trance φεστιβάλ στις μέρες μας είναι τα Ozora (Ουγγαρία), Universo Paralello (Βραζιλία), το Glade stage του Glastonbury (Βρετανία), τα Voov Experience, Antaris (Γερμανία), Modem (Κροατία), Boom και ZNA Gathering (Πορτογαλία), ενώ «μελανή σελίδα» στην ιστορία της σκηνής αποτέλεσε η πολύνεκρη τρομοκρατική επίθεση στο Nova Festival στο Ισραήλ στις 6/10/23. Μέσα σε αυτή την πορεία των τριών και πλέον δεκαετιών, η psy trance γνώρισε πολλές καλές και λιγότερο καλές στιγμές, όπως συμβαίνει με όλες τις μουσικές υποκουλτούρες, παραμένει όμως «ζωντανή», με το ενδιαφέρον γι’ αυτή να εμφανίζεται ανανεωμένο. Στα πιο αξιομνημόνευτα παλιά και νεότερα labels συγκαταλέγονται τα Blue Room, Flying Rhino, Tip records, Etnicanet records, Shamanic Tales, Dragonfly, Iboga records, Sacred Technology και Nano records.

Το κεντρικό ζητούμενο για καλλιτέχνες σαν εμάς είναι να φέρνουμε κοντά ανθρώπους από όλο τον κόσμο, από όλες τις ηλικίες και τα κοινωνικά στρώματα, για να απολαύσουν και να γιορτάσουν τη δύναμη της ζωής μέσα από μια μουσικοχορευτική τελετουργία...

Αν η Γκόα υπήρξε το ασιατικό «λίκνο» της psy, το Λονδίνο ήταν σε μεγάλο βαθμό το ευρωπαϊκό του αντίστοιχο – καλλιτέχνες όπως οι Βρετανοί James Monro (Stereo Society) και Dick Trevor (Nano records), που θα εμφανιστούν στην Πειραιώς 260, ήταν από τους πιονέρους μιας μουσικής που συνδύαζε ethnic και φουτουριστικές ηλεκτρονικές μελωδίες με bpm που «τερμάτιζαν» τα κοντέρ, είχε όμως ταυτόχρονα την chill πλευρά της, από όπου επίσης προέκυψαν αριστουργήματα. Στους σπουδαιότερους βετεράνους του είδους συγκαταλέγονται ο Ιταλός Max Lafranconi (Etnicanet) και ο Γάλλος Frederick Holyszewski ή Dado (Deedrah)

«Lost in Trancelation – a festival within a festival»  Facebook Twitter
Ο Max ξεκίνησε ως DJ στα τέλη των ’70s παίζοντας disco

Ο Max ξεκίνησε ως DJ στα τέλη των ’70s παίζοντας disco, όταν το είδος αυτό κυριαρχούσε στο μουσικό στερέωμα, για να «στραφεί» αργότερα στην acid house, την electro, την techno και τη psy trance, που εν τέλει τον κέρδισε. Συνθέτης, παραγωγός, DJ και από τα μεγαλύτερα ονόματα της σκηνής –το 2005 βραβεύτηκε ως ο κορυφαίος DJ της Ίμπιζα−, ζει και εργάζεται εδώ και πολλά χρόνια στο διάσημο και για τη μουσική του σκηνή ισπανικό θέρετρο, όντας ο ιθύνων νους των Etnica, τους οποίους ξεκίνησε το 1994 μαζί με τους Maurizio Begotti, Carlo Paterno και Andrea Rizzo, όπως και των πρότζεκτ Etnicanet, Pleiadians, Crop Circles κ.ά., καθώς και των περίφημων SFS studios.

Etnica

Οι Etnica γρήγορα ξεχώρισαν για τον ιδιαίτερο ήχο τους, που αναδείχθηκε σε «σήμα κατατεθέν» κι έγιναν headliners σε πολλά διεθνή lineups. «Τα ταξίδια μας σε Ευρώπη, Ασία και Λατινική Αμερική εμπλούτισαν τόσο τις εμπειρίες όσο και τη μουσική μας, που αναλόγως με το πρότζεκτ έχει στοιχεία από psy, techno, low beat και electronic dub», λέει ο Max. «Το κεντρικό ζητούμενο για καλλιτέχνες σαν εμάς είναι να φέρνουμε κοντά ανθρώπους από όλο τον κόσμο, από όλες τις ηλικίες και τα κοινωνικά στρώματα, για να απολαύσουν και να γιορτάσουν τη δύναμη της ζωής μέσα από μια μουσικοχορευτική τελετουργία... Η μουσική είναι το “οξυγόνο” μου τριάντα χρόνια τώρα και δεν θα σταματήσω να γράφω και να παίζω όσο έχω κοινό. Αν κουραστώ ή πάψω να συγκινώ, θα αλλάξω επάγγελμα, θα γίνω ψαράς, που πολύ μου αρέσει!». Συμφωνεί ότι η psy, όπως και γενικότερα η ηλεκτρονική χορευτική μουσική, που θεωρεί μια οικουμενική γλώσσα, συνεχίζει να εξελίσσεται και κομβικό ρόλο σε αυτό παίζει «η τεχνολογία της μουσικής παραγωγής, η οποία βελτιώθηκε πολύ στην πορεία. «Ξεκινήσαμε με αναλογικά synths, όπως το Korg MS-20 και το Roland SH-101, και πλέον, χάρη στις νέες δυνατότητες που μας δίνει διαρκώς η ψηφιακή ηχογράφηση, διαθέτουμε πολύ περισσότερες δημιουργικές επιλογές». Δηλώνει ότι αγαπά ιδιαίτερα την Ελλάδα, επικαλούμενος και το γνωστό ρητό «una faccia, una razza», και διαβεβαιώνει ότι το Trancelation Festival θα σκίσει!

«Lost in Trancelation – a festival within a festival»  Facebook Twitter
Ο Dado μόλις κυκλοφόρησε το τελευταίο του άλμπουμ «Form & Void» (Shamanic Tales) μαζί με τον Shanti.

Ο Dado έκανε «ντεμπούτο» στη psy trance σκηνή το 1996 με το σχήμα Transwave, η πρώτη τους μάλιστα εμφάνιση εκτός Γαλλίας ήταν, θυμάται, εδώ, στην Αθήνα. «Τα πράγματα σήμερα στον χώρο έχουν αλλάξει πάρα πολύ, από τον ρυθμό, την τεχνολογία και το κοινό μέχρι το όλο feeling. Μια ουσιώδης διαφορά, ας πούμε, είναι τα κινητά, που χρησιμοποιούνται πια κατά κόρον σε πάρτι και συναυλίες κάθε είδους, οπότε απαθανατίζονται μεν περισσότερα πρόσωπα και στιγμιότυπα από ποτέ σε ένα event, αυτό όμως σίγουρα δεν συμβάλλει στην απερίσπαστη απόλαυση της μουσικής και στο συναίσθημα μιας κοινής μυσταγωγικής εμπειρίας. Χάρη και στη γιγάντωση των social media, η εμπειρία ενός μουσικού event είναι σήμερα περισσότερο εγωκεντρική παρά συλλογική». 

Shanti V Deedrah - Here to Eternity 

Πιστεύει, εντούτοις, ότι ο βασικότερος παράγοντας για την επιτυχία ενός τέτοιου event δεν είναι η ατμόσφαιρα, ούτε καν τα ονόματα που συμμετέχουν, αλλά ο ήχος. Aυτό, καθώς λέει, δεν είναι μόνο ζήτημα αξιόπιστων ηχοσυστημάτων αλλά και ενεργειακής ποιότητας, «κάτι που ξέρουν να κάνουν άριστα σε χώρες όπως η Γερμανία και η Ιαπωνία. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο όρος techno είναι το πρώτο συνθετικό της λέξης τεχνολογία!». Μια τεχνολογία που βέβαια αφορά και την ίδια την παραγωγή της μουσικής, τους υπολογιστές, τα όργανα, τα μηχανήματα κ.λπ., καθώς η εξέλιξη είναι ευδιάκριτη ακόμα και σε διασκευές παλιότερων κομματιών. «Κάτι άλλο ωστόσο που λείπει σήμερα είναι η προσωπική σφραγίδα του καλλιτέχνη. Παλιότερα άκουγες ένα κομμάτι κι αμέσως καταλάβαινες ποιος το έφτιαξε, σήμερα τα περισσότερα μοιάζουν να βγήκαν από την ίδια λούπα, κάτι που δυστυχώς συμβαίνει σε πολλά μουσικά είδη». Χαίρεται πάντως που διαπιστώνει ένα ανανεωμένο ενδιαφέρον για την «κλασική», τη λεγόμενη retro ή old school psy, το βρίσκει αισιόδοξο. Ο Dado μόλις κυκλοφόρησε το τελευταίο του άλμπουμ «Form & Void» (Shamanic Tales) μαζί με τον Shanti.

«Lost in Trancelation – a festival within a festival»  Facebook Twitter
Στους Έλληνες πρωτοπόρους του είδους σίγουρα συμπεριλαμβάνεται ο Stavros (Ahimsa), παρότι δεν θέλησε ποτέ να γίνει επαγγελματίας DJ.

Και οι δύο καλλιτέχνες έχουν εμφανιστεί πολλές φορές στην Ελλάδα, μια χώρα στην οποία το μουσικό αυτό είδος γνώρισε ιδιαίτερη άνθιση, παρά τις αντίξοες συνθήκες που συχνά αντιμετώπισε – από την ειδησεογραφική «κάλυψη» μιας αστυνομικής εφόδου σε ένα τέτοιο πάρτι έγινε διάσημη και η «μάνα ρέιβερ»! Όσο για τους Έλληνες πρωτοπόρους του είδους, σε αυτούς σίγουρα συμπεριλαμβάνεται ο Stavros (Ahimsa), παρότι δεν θέλησε ποτέ να γίνει επαγγελματίας DJ. Ο Stavros ξεκίνησε να παίζει rock, pop, funky και soul μουσικές το 1967 στο club Problem με τον Κώστα Τουρνά και αργότερα με τους Πελόμα Μποκιού, τον Εξαδάκτυλο και άλλα ροκ σχήματα στις Εννέα Μούσες, το Τσιν-Τσιν και αλλού. Αργότερα βρέθηκε στο Λονδίνο, όπου συνέχισε να ασχολείται με τη μουσική, παράλληλα με την επαγγελματική του δραστηριότητα, παίζοντας μεταξύ άλλων στο club Morton’s. Μετά από ένα διάστημα αποχής ξαναβρέθηκε πίσω από τα decks στις αρχές της δεκαετίας του ’90, οπότε συνέβη και η «έκρηξη» της ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής, ευτύχησε μάλιστα να είναι στη συντροφιά των πρώτων Βρετανών καλλιτεχνών που εντρύφησαν στη psy trance, όπως οι Raja Ram και Graham Wood − έκανε βέβαια κι εκείνος τη «θητεία» του στην Γκόα και ένα από τα συναρπαστικότερα υπαίθρια πάρτι που θυμάται ήταν το 1996 στο Μπαλέσουαρ της Ινδίας. «Ήταν ωραίες εποχές, ήμασταν όλοι μια αγαπημένη παρέα και παίζαμε μουσική για τη φάση μας… Σταδιακά η psy σκηνή “διασπάστηκε” και χώρισε σε διάφορα υποείδη και labels, ένα κομμάτι της έγινε πιο εμπορικό, το πνεύμα της όμως παραμένει ζωντανό κι αυτό οφείλεται στη φοβερή ενέργεια που βγάζει∙ συνεχίζει, δε, να εξελίσσεται».

Μερικά ακόμα σπουδαία ονόματα, όπως οι Iaian Rive (Cydonia, Semsis, Universal Sound), Mauricio (ο έτερος των σημερινών Etnica, που θα παίξει back to back με τον Max), μαζί και οι «δικοί μας» Nikos (Liquid Love) και Jordan (TMC Dragonfly records), συμπληρώνουν το «ρόστερ» ενός μουσικού event που για τους λάτρεις της psy trance θεωρείται άχαστο. Όπως λέει και η event manager του Plisskën Festival Θεοδώρα Καρακάση, «η ιδέα προέκυψε γιατί θέλαμε να προσφέρουμε σε μια νέα γενιά που δεν πρόλαβε την αυθεντικότητα των trance parties την “original” μορφή τους σε μια ειδικά διαμορφωμένη σκηνή, το Republic Stage. Προσπαθούμε πάντα να εντάσσουμε καινούργιες ιδέες στο φεστιβάλ, με στόχο να ενώνουμε τους πολλούς διαφορετικούς μουσικούς κόσμους ώστε κανείς να μη χάνεται στη μετάφραση!».

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για το Plisskën Festival και το Lost in Trancelation εδώ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι δουλειά είχε ο Fred again.. στη Λίμνη Βουλιαγμένης;

Μουσική / Τι δουλειά είχε ο Fred again.. στη Λίμνη Βουλιαγμένης;

Η νύχτα στη Λίμνη Βουλιαγμένης επιβεβαίωσε γιατί ο Fred again.. θεωρείται ένας από τους πιο καινοτόμους καλλιτέχνες της εποχής του, καταφέρνοντας να ενώσει τους ανθρώπους με την απλότητα και την ειλικρίνειά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Πώς το smiley face έγινε το έμβλημα της rave γενιάς

Design / George Georgiou: Ο designer που έκανε το smiley face το απόλυτο σύμβολο της rave και acid house κουλτούρας

Ο Georgiou που αναπροσάρμοσε την εμβληματική χαμογελαστή φατσούλα, μας γυρνά πίσω στο Λονδίνο των late ‘80s, την εποχή που εξερράγη το rave και ξεκίνησε να κατακτά όλο τον πλανήτη.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT