Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά

Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Η μουσική τούς ενδιαφέρει γιατί βλέπουν ότι τους αλλάζει: αρχίζουν να ανήκουν σε μια κοινωνική ομάδα, αποκτούν φίλους, έχουν συναναστροφές κι ενδιαφέρον για κάτι, κοινωνικοποιούνται γιατί πηγαίνουν σε αίθουσες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
1

Στους τοίχους της λυόμενης αίθουσας υπήρχαν κολλημένες παντού παρτιτούρες, χαρτιά με νότες μεγεθυμένες, φωτογραφίες μουσικών οργάνων, σχεδιαγράμματα και μουσικά κλειδιά.

Στα λεπτά σχοινιά που κρέμονταν πάνω από τα κεφάλια μας ζωγραφισμένοι χαρταετοί είχαν πάνω τους γραμμένες τις λέξεις ειρήνη, συντροφιά, φιλία, αγάπη, σχολείο, φίλοι, Αφγανιστάν, ισότητα, αποδοχή, βοήθεια.

Κι ακριβώς από κάτω, αραγμένα στο πάτωμα πιτσιρίκια με παντοφλάκια, μαντίλες, χτυπημένα γόνατα, με μπάλες στα χέρια, σαγιονάρες και μποτάκια, έπαιρναν θέση για την συναυλία.

Τα μωρά ήταν γαντζωμένα από τα μεγαλύτερα αδέρφια τους, οι μητέρες στην άκρη καμάρωναν για τις λίγες νότες που γρατζουνούσαν με το βιολί τα παιδιά τους και τραβούσαν διαρκώς βίντεο, οι πατεράδες ήταν άφαντοι. Τα βλέμματα όλων ξεχείλιζαν λαχτάρα.

Το χθεσινό πρωί στο Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων στο Σκαραμαγκά δεν ήταν σαν όλα τα άλλα.

Με πρωτοβουλία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, η διάσημη Ορχήστρα της Γαλλικής Ραδιοφωνίας που για δύο βραδιές έπαιξε στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης υπό τον μαέστρο Μίκο Φρανκ τόλμησε μια ιδιαίτερη σύμπραξη.

Ζήτησε από τα πιτσιρίκια του Κέντρου Φιλοξενίας Σκαραμαγκά να παρακολουθήσουν μια κανονική τους πρόβα στο Μέγαρο και στη συνέχεια πήγαν εκείνοι στην «έδρα» τους.

Σε όσα παιδιά παίρνουν τελικά άσυλο και φεύγουν με τις οικογένειές τους για την χώρα μόνιμης εγκατάστασής τους, φροντίζουμε να τους βρίσκουμε δασκάλους για να συνεχίσουν την μουσική στο νέο τους σπίτι.

Χθες, λοιπόν, το πρωί 15 μουσικοί της ορχήστρας επισκέφθηκαν το camp, περιηγήθηκαν στον χώρο και συνέπραξαν με τα παιδιά που διαμένουν εκεί και παρακολουθούν μαθήματα μουσικής μέσω του El Sistema Greece.


Βασικός στόχος της καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος El Sistema, που εδώ κι ενάμιση χρόνο δραστηριοποιείται στη χώρα μας παραδίδοντας με 11 δασκάλους μαθήματα σε καταυλισμούς στην Αττική, είναι -πέρα από την μουσική εξοικείωση- η ενίσχυση της ενσωμάτωσης των τραυματισμένων παιδιών (προσφύγων και ευπαθών ομάδων στην Ελλάδα) στον χώρο που διαμένουν και την ευρύτερη κοινωνία.

Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Τα πιτσιρίκια του Κέντρου Φιλοξενίας Σκαραμαγκά να παρακολουθήσουν μια κανονική τους πρόβα στο Μέγαρο. Φωτο: Χάρης Ακριβιάδης


Πρόσωπα καθαρά, χαμόγελα πονηρά, μάτια λαμπερά, αμηχανία καμιά, μόνο χαρά. Με την καθημερινότητα πλάι στη θάλασσα να απαλύνει σιγά σιγά τη φρίκη των βομβαρδισμένων πόλεων και τη ζωή στο κοντέινερ να εξασφαλίζει μια σχετική ασφάλεια, τα παιδιά του Κέντρου Φιλοξενίας Προσφύγων Σκαραμαγκά έχουν από καιρό προσθέσει στην καθημερινότητά τους την μουσική.


Ανάμεσα στα δεκάδες κοντέινερ που φτάνουν ως την θάλασσα, τους άπειρους ηλιακούς που άστραφταν στη σειρά, το κύμα που μανιασμένο σηκωνόταν ως τα παράθυρα των σπιτιών/κουτιών, παιδιά επέστρεφαν από τις τσιμεντένιες αλάνες του camp, παρατούσαν τις μπάλες, άρπαζαν τα βιολιά στα χέρια κι έτρεχαν για τη συναυλία.

«Η μουσική τούς ενδιαφέρει γιατί βλέπουν ότι τους αλλάζει: αρχίζουν να ανήκουν σε μια κοινωνική ομάδα, αποκτούν φίλους, έχουν συναναστροφές κι ενδιαφέρον για κάτι, κοινωνικοποιούνται γιατί πηγαίνουν σε αίθουσες.

»Να, χθες πήγανε στο Μέγαρο να παρακολουθήσουν την πρόβα κι επιστρέφοντας είχαν κυριολεκτικά τρελαθεί που είδαν μια τέλεια αίθουσα», μας λέει η Δήμητρα Ραφτοπούλου, εκ μέρους του ελληνικού El Sistema, ενώ λίγο παραπέρα μια παρέα κοριτσιών (από πεντάχρονα μέχρι έφηβες κοπέλες) έκαναν την πρόβα τζενεράλε πριν τραγουδήσουν για τους Γάλλους επαγγελματίες.

Είχαν βάλει στη μέση τη δασκάλα τους κι επαναλάμβαναν τραγουδιστά μετά από εκείνη: «ΝΤΟ η νότα η χαμήλη/ ΡΕ το ρέμα το βαθύ/ ΜΙ μου πέσεις και βραχείς/ ΦΑε όλο το φαϊ/ ΣΟΛ ο ήλιος ο σωστός λάμπει μες τον ουρανό/ ΣΙ η νότα η ψιλή και ξανά πάλι στο ΝΤΟ»...

«Οι γονείς τους, ειδικά οι Σύριοι, βλέπουν θετικά την ενασχόληση με τη μουσική, τόσο για τα αγόρια όσο και τα κορίτσια. Υπάρχουν βέβαια κι εκείνοι που δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον για τίποτα διότι είναι σε κατάθλιψη και δεν μπορούν να ορθοποδήσουν από αυτό που τους συνέβη. Απλώς ζουν εδώ περιμένοντας να φύγουν.

»Σε όσα παιδιά παίρνουν τελικά άσυλο και φεύγουν με τις οικογένειές τους για τη χώρα μόνιμης εγκατάστασής τους, φροντίζουμε να τους βρίσκουμε δασκάλους για να συνεχίσουν την μουσική στο νέο τους σπίτι».

Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Αγαπούν πολύ τα παραδοσιακά τραγούδια αλλά έχουν έφεση και στην θεωρία. Ποτέ δεν ξέρουμε μέχρι πότε θα βλέπουμε ένα παιδί στην τάξη. Κάποια δεν τελειώνουν καν την χρονιά και φεύγουν. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Τα παιδιά, λοιπόν, από το camp του Σκαραμαγκά παρουσίασαν στους φημισμένους Γάλλους μουσικούς την πρόοδό τους στα έγχορδα και τη χορωδία, κι εκείνοι με την σειρά τους τούς έπαιξαν Μότσαρτ και Μπιζέ σπάζοντας με βιολιά, βιόλες και φλάουτα την απόκοσμη αίσθηση που αφήνει το φόντο με το βιομηχανικό τοπίο.


Η δασκάλα τους Αντιγόνη Κερεντζή, που από πέρυσι το Νοέμβριο οργανώνει την παιδική χορωδία του Κέντρου, παραδέχεται πως οικειότητα με την κλασική μουσική δεν είχαν. Ούτε και μεταξύ τους γνωρίζονται καιρό. Οι φιλίες των παιδιών στα κέντρα χτίζονται ταχύτατα για να προλάβουν να τις χαρούν πριν ξαναχωριστούν.

Αυτά που τους δένουν δεν είναι τα χρόνια που περνούν μαζί αλλά η βαθιά επιθυμία να ενταχθούν ξανά, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, σε μια κανονικότητα.

«Στα μαθήματα τα περισσότερα παιδιά είναι από οικογένειες Κούρδων της Συρίας και κάποια λίγα από το Αφγανιστάν. Εξού και η διδασκαλία γίνεται στα αγγλικά γιατί δεν υπάρχει κοινή γλώσσα.

Τρία δίωρα την εβδομάδα περνάμε μαζί τους. Αγαπούν πολύ τα παραδοσιακά τραγούδια αλλά έχουν έφεση και στη θεωρία. Ποτέ δεν ξέρουμε μέχρι πότε θα βλέπουμε ένα παιδί στην τάξη. Κάποια δεν τελειώνουν καν τη χρονιά και φεύγουν», λέει η Α. Κερεντζή.


Στο επόμενό τους ταξίδι κάποιοι από αυτούς θα έχουν μαζί και τη φωτογραφία από το χθεσινό πρωί και τη λυόμενη αίθουσα που είχε γεμίσει ασφυκτικά.

«Μαμά αυτό το τελευταίο τραγούδι θέλω να το ξανακούσω», έλεγε μια 8χρονη στην μητέρα της καθώς στριφογύριζε στους ρυθμούς της Κάρμεν και φώναζε μπράβο στους μουσικούς.

Ήξερε τι έλεγε η μικρή. Το ένστικτο την είχε οδηγήσει σωστά. Είχε ξετρελαθεί με την άρια «L'amour est un oiseau rebelle» που μιλά για ένα ατίθασο πουλί, που χτυπά τα φτερά για να πετάξει μακριά και γι' αγάπες που δεν γνωρίζουν σύνορα και νόμους.

Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Τα παιδιά από το καμπ του Σαραμαγκά παρουσίασαν στους φημισμένους Γάλλους μουσικούς την πρόοδό τους στα έγχορδα και την χορωδία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η μαγεία της μουσικής: Παίζοντας την Κάρμεν στα προσφυγόπουλα του Σκαραμαγκά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια