Η Corniza απελευθερώθηκε μέσα από την ηλεκτρονική μουσική

Η Corniza απελευθερώθηκε μέσα από την ηλεκτρονική μουσική Facebook Twitter
«Θέλω να κάνω ένα μεγάλο ταξίδι στους ωκεανούς. Θέλω να ζήσω μέσα σε ένα καράβι και να ταξιδέψω στη θάλασσα, να φτάσω μέχρι την Ανταρκτική. Φυσικά, μαζί με όλα μου τα μουσικά όργανα». Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO
0

«Υπάρχουν δύο εκδοχές για το ψευδώνυμο “Corniza”», λέει η Κρυσταλλία Θεοδώρου. «Η μία είναι ότι το έχω για να το παίζω πιο “ψαγμένη”, αλλά στην ουσία το σκέφτηκα όταν είδα μια τεράστια επιγραφή μαγαζιού που έλεγε “Κρύσταλλα-Κορνίζες” ‒ την έβλεπα από το λεωφορείο καθώς περνούσα από την Παπαδιαμαντοπούλου, κοντά στο Μέγαρο Μουσικής, πηγαίνοντας στο πανεπιστήμιο. Μου άρεσε και το υιοθέτησα ως καλλιτεχνικό ψευδώνυμο».

Αυτήν τη στιγμή η Κρυσταλλία εμφανίζεται στο θέατρο Πορεία, όπου παίζει ζωντανά τη μουσική που έχει γράψει για την παράσταση Κουκλόσπιτο του Ίψεν σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου. Πρόκειται για συνθέσεις που ακούγονται άνετα και μόνες τους, ανεξάρτητα από την παράσταση. Η Κρυσταλλία είναι από τις ελάχιστες συνθέτριες ηλεκτρονικής μουσικής που δραστηριοποιούνται αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα και ασχολούνται αποκλειστικά με την ηλεκτρονική μουσική.

Είναι πολλές αυτές που έχουν φύγει στο εξωτερικό – η Κρυσταλλία ζούσε και δούλευε στη Γερμανία τα τελευταία χρόνια. «Ήμουν εγκλωβισμένη σε ένα χωριό στα σύνορα με Γαλλία, σε μια πανεπιστημιούπολη. Είχα διοικητική θέση στο πανεπιστήμιο και σκοπός μου ήταν να μαζέψω λεφτά για να αγοράσω τον αναλογικό εξοπλισμό που πάντα ήθελα», λέει.

«Ήμουν στο κρεβάτι τότε και δεν μπορούσα να κουνηθώ. Ήμουν 19 χρονών και σκεφτόμουν ότι δεν γίνεται να κάθομαι έτσι και να μην κάνω τίποτα. Ο τότε φίλος μου είχε στον υπολογιστή του το Fruity Loops και άρχισε να μου μαθαίνει τις αρχές του sequencing. Έτσι άκουσα ήχους που δεν ήξερα ότι υπάρχουν».

«Επί κορωνοϊού, όμως, απολύθηκα. Έπαθα ένα σοκ επειδή είχαν κλείσει όλα τα σύνορα και δεν ήξερα πού να πάω. Πήρα τα λεφτά της αποζημίωσης και σκεφτόμουν να πάω στην Τζαμάικα να κάνω μαθήματα στα στούντιο του Kingston ή στο Λονδίνο, που ήταν μια ασφαλής επιλογή.

Όταν με πήρε τηλέφωνο ο Δημήτρης Τάρλοου να μου προτείνει αυτήν τη δουλειά δεν το πίστευα – με είχε βρει από το Linkedln. Πάντα ήθελα να γράψω μουσική για θέατρο. Μέσα σε έναν χρόνο τα μάζεψα όλα και επέστρεψα στην Αθήνα. Έκανα τη σύνθεση, ξεκίνησαν οι πρόβες και κατά τη διάρκειά τους μου πρότειναν να παίζω ζωντανά στην παράσταση. Κάπως έτσι μετέφερα τα συνθεσάιζερ μου εκεί, όπου παίζω μουσική, τραγουδάω και παράλληλα κάνω και το sound design».

Η Corniza απελευθερώθηκε μέσα από την ηλεκτρονική μουσική Facebook Twitter
«Περνούσα άπειρες ώρες και φαντασιωνόμουν πώς θα ήταν η δική μου μουσική, αλλά ποτέ δεν τολμούσα να συνθέσω». Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO

Η Κρυσταλλία γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Καλαμπάκα και το όνειρό της ήταν να ασχοληθεί με τη μουσική. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο πιάνο, αλλά το παράτησε όταν πέρασε στη σχολή Θεατρικών Σπουδών στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Σε μια πολύ δύσκολη περίοδο της ζωής της, μετά από ένα σοβαρό χειρουργείο, ξεκίνησε να μαθαίνει πώς να συνθέτει με ηλεκτρονικά μέσα.

«Ήμουν στο κρεβάτι τότε και δεν μπορούσα να κουνηθώ. Ήμουν 19 χρονών και σκεφτόμουν ότι δεν γίνεται να κάθομαι έτσι και να μην κάνω τίποτα. Ο τότε φίλος μου είχε στον υπολογιστή του το Fruity Loops και άρχισε να μου μαθαίνει τις αρχές του sequencing. Έτσι άκουσα ήχους που δεν ήξερα ότι υπάρχουν, επειδή ήμουν κολλημένη στα φυσικά όργανα.

Περνούσα άπειρες ώρες και φαντασιωνόμουν πώς θα ήταν η δική μου μουσική, αλλά ποτέ δεν τολμούσα να συνθέσω. Είχα ήδη έτοιμη τη μουσική στο μυαλό μου και με το που μου δόθηκαν τα εργαλεία, ξεχύθηκε ένας χείμαρρος πειραματισμού και μουσικής που με τρόμαξε επειδή μου ξύπνησε κάτι πολύ βαθύ μέσα μου».

Τη ρωτάω αν το γεγονός ότι ήταν γυναίκα εμπόδισε την πορεία της στη μουσική. «Το έχουμε δεχτεί και το έχουμε πιστέψει ότι πορευόμαστε πια με την αίσθηση ότι είμαστε κατώτερες καλλιτεχνικά και διανοητικά, ότι δεν μπορούμε να παραγάγουμε ένα έργο εξίσου ευφυές με αυτό των αντρών και αυτό επειδή μας έχουν μάθει ότι μόνο τα ανδρικά μυαλά είναι ευφυή.

Εξαιτίας αυτού η γυναίκα δημιουργός αναγκάζεται να ασχοληθεί περισσότερο με την εικόνα της παρά με την καλλιτεχνική ή μουσική δημιουργία. Μάλιστα, στην Αθήνα είναι πολύ ανδροκρατούμενη η κατάσταση, ειδικά στην ηλεκτρονική και πειραματική μουσική. Μία κασέτα βγήκε από γυναίκες και πήγε άπατη (σ.σ. αναφέρεται στη συλλογή “Σελάνα” που κυκλοφόρησε από τη Nutty Wombat Records).

Η Corniza απελευθερώθηκε μέσα από την ηλεκτρονική μουσική Facebook Twitter
«Έχουμε εγκλωβιστεί σε μια εικόνα η οποία εξυπηρετεί ένα διαφορετικό κάθε φορά αφήγημα. Βέβαια, οφείλω να πω ότι η κατάσταση έχει αλλάξει πολύ τα τελευταία δέκα χρόνια». Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO

Νομίζω όμως ότι κι εμείς υπονομεύουμε λίγο τη θέση μας. Για παράδειγμα, δεν θα πάω ποτέ από μόνη μου να ζητήσω να παίξω live κάπου επειδή αποστρέφομαι τον εγωκεντρισμό του χώρου – όλοι οι ηλεκτρονικοί καλλιτέχνες στη χώρα είμαστε μονάδες. Ως γυναίκες, ειδικότερα, μας έχει δημιουργηθεί ένα κόμπλεξ λόγω της κακομεταχείρισης που έχουμε υποστεί τόσα χρόνια από την εγχώρια ηλεκτρονική σκηνή.

Χάρηκα όσες φορές μου πρότειναν συνεργασία, είτε ήταν η Στέγη, είτε το θέατρο Πορεία, ενώ, λόγω του είδους της μουσικής που κάνω, περίμενα ότι θα είχα περισσότερη αποδοχή από τον χώρο της αθηναϊκής μουσικής σκηνής. Δυστυχώς, δεν έγινε ποτέ κάτι τέτοιο».

«Γιατί πιστεύεις ότι συμβαίνει αυτό;»

«Δεν ξέρω πώς να το εκλάβω. Ίσως δεν εμπιστεύονται μια γυναίκα, ότι μπορεί να παίξει εξίσου καλά; Από την άλλη, ασχολούμαι με την ηλεκτρονική μουσική από το 2010 και πιστεύω ότι δεν βγάζω καθόλου το underground στοιχείο, παρότι μεγάλωσα μέσα σε τέτοια φάση. Επίσης, για το ότι δεν είμαι από την Αθήνα αλλά από την επαρχία έχω δεχτεί ρατσισμό πολλές φορές.

Μοιάζει σαν να θέλεις να μπεις στο Berghain και δεν σε αφήνουν. Θυμάμαι, την πρώτη φορά που πήγα δεν κατάφερα να μπω και μου είπαν όλοι δεν με έβαλαν επειδή φορούσα ροζ μπλουζάκι. Αργότερα φόρεσα μαύρα και τελικά τα κατάφερα και όλο αυτό μοιάζει σαν μια παραβολή για τον χώρο της ηλεκτρονικής και underground μουσικής γενικότερα. Θες να μπεις; Δεν μπορείς με το ροζ μπλουζάκι. Έχουμε εγκλωβιστεί σε μια εικόνα η οποία εξυπηρετεί ένα διαφορετικό κάθε φορά αφήγημα. Βέβαια, οφείλω να πω ότι η κατάσταση έχει αλλάξει πολύ τα τελευταία δέκα χρόνια».

Η Corniza απελευθερώθηκε μέσα από την ηλεκτρονική μουσική Facebook Twitter
Σε μια πολύ δύσκολη περίοδο της ζωής της, μετά από ένα σοβαρό χειρουργείο, ξεκίνησε να μαθαίνει πώς να συνθέτει με ηλεκτρονικά μέσα. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO

Αυτήν τη στιγμή η Κρυσταλλία ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει μια δουλειά σε συνεργασία με τον Biomass, ενώ συνεχίζει τις παραστάσεις στο θέατρο Πορεία. Τι ονειρεύεται να κάνει από δω και πέρα;

«Θέλω να κάνω ένα μεγάλο ταξίδι στους ωκεανούς. Θέλω να ζήσω μέσα σε ένα καράβι και να ταξιδέψω στη θάλασσα, να φτάσω μέχρι την Ανταρκτική. Φυσικά, μαζί με όλα μου τα μουσικά όργανα. Το άλλο μεγάλο μου όνειρο είναι να γράψω μουσική για την Επίδαυρο, το οποίο δεν φαίνεται τόσο μακρινό όσο το άλλο».

Βρείτε πληροφορίες για την παράσταση «Κουκλόσπιτο» εδώ. 

Βρείτε εδώ το προφίλ της Corniza στο Spotify.

Βρείτε εδώ το αλμπουμ CorniZa's Noise στο Spotify.

Βρείτε εδώ την μουσική της Corniza στο bandcamp.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM