Για τη μοναδική περίπτωση της Ρίτας Σακελλαρίου

Για τη μοναδική περίπτωση της Ρίτας Σακελλαρίου Facebook Twitter
Η Ρίτα Σακελλαρίου έφυγε από καρκίνο στις 6 Αυγούστου του 1999, πριν από 17 χρόνια και 2 μέρες ακριβώς. Ετών 64. Κι είχα τόσα να κάνω... ήταν τα τελευταία της λόγια. Φωτογραφία του Σπύρου Στάβερη για το περιοδικό "Εικόνες του Κόσμου".
4

 Η Ρίτα Σακελλαρίου ήταν η πρώτη καλλιτέχνιδα που γνώρισα στη ζωή μου σε ηλικία 6 ετών! Πως είχε γίνει αυτό; Το 1980 οι γονείς μου είχαν ανοίξει ένα μαγαζί, κουβερτάδικο, το οποίο, αν και επέζησε για λίγο καιρό μόνο, τα πήγε αρκετά καλά. Θυμάμαι ότι μέσα σε δύο μήνες άνθρωποι από την Κηφισιά και τα βόρεια προάστια κατέφταναν στην Αμφιάλη προκειμένου να αγοράσουν κουβερτάκια και μεγάλες κουβέρτες, ομολογουμένως καλής ποιότητας. Θυμάμαι σαν όνειρο τώρα το σπίτι μας να είναι γεμάτο κουβέρτες τακτοποιημένες, παντού κουβέρτες, που έφευγαν προς πώληση και που αναπληρώνονταν μάνι - μάνι. Από τότε οι κουβέρτες για μένα έγιναν κάτι σαν τα τάπερ με τις περιβόητες κατ' οίκον επιδείξεις τους, σύμβολα δηλαδή του νεοελληνικού καταναλωτισμού των 80s.

Πελάτισσα στην μίνι επιχείρηση - ας την ονομάσω έτσι - των γονιών μου υπήρξε η λαϊκή τραγουδίστρια Ρίτα Σακελλαρίου, η οποία επίσης ήταν Κερατσινιώτισσα και το σπίτι της από το πατρικό μου απείχε τρία τετράγωνα. Η Σακελλαρίου μπαινόβγαινε στο σπίτι μας, όπου η μάνα μου κάθε φορά της ξεδίπλωνε κουβέρτες για να δει τα καινούργια σχέδια (κάτι λιοντάρια είχαν απάνω) και όποιες της "έκαναν" να τις αγοράσει. Αυτό που θυμάμαι καλά είναι εμένα να παίρνω φόρα και να τυλίγομαι με τις κουβέρτες συνέχεια και ως εκ τούτου να χαλάω τη δουλειά, η μάνα μου να γίνεται έξαλλη και η Σακελλαρίου αντιθέτως να γελάει και να διασκεδάζει μαζί μου.

Είναι φοβερή η πορεία της Ρίτας Σακελλαρίου, αντικατοπτρίζει σχεδόν ολόκληρη την ψευδαίσθηση της νεοελληνικής ευμάρειας στα 80s και το πιο γελοίο κατάντημα της χώρας στα 90s.

Την ακούγαμε πολύ τότε στο σπίτι, τραγούδια του Τσιτσάνη, του Στέλιου Χρυσίνη, του Γιάννη Παπαϊωάννου, του Πάνου Γαβαλά, εν ολίγοις προτού το γυρίσει στην...καρβελιάδα ή κάτσει με τον παίδαρο και δεν πάει Μέγαρο. Μια φορά την είχα δει σε κάποια ελληνική ταινία, στρουμπουλή με κοτσίδες, μια εικόνα που δεν είχε καμία σχέση με την κατάξανθη λουσάτη κυρία των πρώιμων παιδικών μου χρόνων. Τρόμαξα να την αναγνωρίσω!

Για τη μοναδική περίπτωση της Ρίτας Σακελλαρίου Facebook Twitter
Φωτογραφία του Σπύρου Στάβερη για το περιοδικό "Εικόνες του Κόσμου".

Το ''Ιστορία μου - αμαρτία μου'' που η Σακελλαρίου τραγούδησε σε πρώτη εκτέλεση,σε μουσική Γιώργου Μανίσαλη και στίχους Κώστα Ψυχογιού, ήταν ένα καταπληκτικό λαϊκό τραγούδι. Αν δεν απατώμαι, έδωσε και τον τίτλο στο τρίτο προσωπικό άλμπουμ της τραγουδίστριας στα 1973 και εκτίναξε στα ύψη την καριέρα της. Το τραγούδι παίζεται ακόμη και σήμερα σε μουσικές σκηνές διασκευασμένο μέχρι και από rock συγκροτήματα, σαν τα Σύννεφα με Παντελόνια που το δισκογράφησαν κιόλας!

Την επόμενη δεκαετία η Ρίτα Σακελλαρίου θα μετακόμιζε από την Αμφιάλη στο Καστρί και θα γινόταν η αγαπημένη τραγουδίστρια του τότε πρωθυπουργού και προέδρου του ΠΑΣΟΚ, Ανδρέα Παπανδρέου. Μα κι αυτός! Πρώην τροτσκιστής και επαναστάτης, θα περίμενε κανείς να ακούει Μαρία Δημητριάδη, όχι Ρίτα Σακελλαρίου. Λίγο όμως η εξουσία, λίγο η κούραση από τους αντιδικτατορικούς θούριους, είδε κι απόειδε ο Πρόεδρος και το 'ριξε στις ζεϊμπεκιές. Τον ακολούθησε ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος με το σπάσιμο των πιάτων και τα λουλουδοπάνερα, ύστερα ήρθε το κωστοπουλικό life - style και για να μη μακρηγορώ, διότι δεν είναι αυτό το θέμα μου, μας πήδηξαν όλοι τους ασάλιωτα με το συμπάθειο.

Είναι φοβερή η πορεία της Ρίτας Σακελλαρίου, αντικατοπτρίζει σχεδόν ολόκληρη την ψευδαίσθηση της νεοελληνικής ευμάρειας στα 80s και το πιο γελοίο κατάντημα της χώρας στα 90s. Τραγούδια σαν το "Είναι γάτα ο κοντός με τη γραβάτα" και "Δεν πάω Μέγαρο, θα μείνω με τον παίδαρο", σουξέ του ταλαντούχου Νίκου Καρβέλα, σώζονται για το χιούμορ τους και για τίποτα άλλο - ούτε καν για τη φωνή της Σακελλαρίου που βρισκόταν ακόμη σε καλά επίπεδα, αν και είχε χάσει αυτή τη γοητευτική "θαμπάδα" της από το ξεκίνημα της στα 1970. Είχα διαβάσει κάποτε και μία συνέντευξη του στιχουργού Γιώργου Παυριανού, ο οποίος έλεγε πως αμέσως μετά τον ''Παίδαρο'' πήγε κάτι στίχους του στη Σακελλαρίου που μιλούσαν για...τσολιάδες. Τους είδε η Ρίτα και γυρίζει και του κάνει: «Δε μου λες, όλες τις μαλακίες εγώ θα τις λέω;»

Ανάμεσα σε όλες αυτές τις "μαλακίες", διότι η Σακελλαρίου δεν ήταν καθόλου αφελής ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνιδα, είχε την τύχη να ερμηνεύσει και το ωραιότερο, μακράν, λαϊκό τραγούδι του Καρβέλα, το "Σώσε με". Αξεπέραστο! Ποιος λαϊκός τραγουδιστής δε θα 'θελε ένα τέτοιο τραγούδι σε πρώτη εκτέλεση στις αποσκευές του; Εξαιρετική και η επιλογή της Μελίνας Κανά να το επανεκτελέσει στο δίσκο της με τίτλο "Juke box" πριν από αρκετά χρόνια.

Υπάρχει μία ξεκαρδιστική ιστορία των τελευταίων χρόνων της ζωής της Ρίτας Σακελλαρίου: Λέγεται πως η Εμμανουέλα Παυλίδου, η πιστή γραμματέας και φίλη της Μελίνας Μερκούρη, μετά το θάνατο της, εργάστηκε σε υψηλή θέση στη δισκογραφική εταιρεία που ανήκε η Ρίτα Σακελλαρίου. Ένα βράδυ, λοιπόν, θα πήγαινε στο μαγαζί με όλο το επιτελείο της δισκογραφικής να την ακούσουν live. Πιάνουν από πριν τη Ρίτα, της λένε ''Απόψε θα έρθει η Εμμανουέλα Παυλίδου και ξέρεις τι εστί, Μελίνα, Ντασέν, Ελύτης, Χατζιδάκις, θα είσαι κοσμιότατη''. ''Θα είμαι τύπος και υπογραμμός'' απαντάει η Ρίτα. Πραγματικά, πρώτο τραπέζι πίστα η παρέα, αλλά μόλις η Ρίτα αρχίζει να τραγουδάει, η Παυλίδου από σεβασμό και φυσική ευγένεια σταματάει να τρώει και να πίνει και προσηλώνεται. Πρώτο τραγούδι, δεύτερο, τρίτο τραγούδι, η Ρίτα διακόπτει το πρόγραμμα και για να δείξει ιδιαίτερη σημασία στην επίτιμη καλεσμένη, της λέει: ''Τι είναι, μάνα μου, γιατί δεν τρως τη μπριζόλα σου; Δεν στην ψήσανε καλά, γαμώ το Χριστό τους;''

Η Ρίτα Σακελλαρίου έφυγε από καρκίνο στις 6 Αυγούστου του 1999, πριν από 17 χρόνια και 2 μέρες ακριβώς. Ετών 64. Κι είχα τόσα να κάνω... ήταν τα τελευταία της λόγια.

Για τη μοναδική περίπτωση της Ρίτας Σακελλαρίου Facebook Twitter
Φωτογραφία του Σπύρου Στάβερη για το περιοδικό "Εικόνες του Κόσμου".
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ