Φορέσαμε τα ακουστικά μας για μια ηχητική ψηφιακή βόλτα στη Θεσσαλονίκη

Φορέσαμε τα ακουστικά μας για μια ηχητική ψηφιακή βόλτα στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Δεν χρειάζεται να καταλαβαίνουμε τι είναι η σύγχρονη μουσική, αρκεί να έχουμε περιέργεια για τον ήχο. Πατάς play και ξεκινά η βόλτα στο ηχοτοπίο.
0

Κατεβαίνοντας βιαστικά την Αγίας Σοφίας, στο φανάρι της Εγνατίας, μετρώ τα δευτερόλεπτα που με έπιασε το κόκκινο για να ξεφύγω σφαίρα διαγωνίως από τους πεζούς δίπλα μου και να βγω πρώτη στην προσωρινή διάβαση του εργοταξίου του μετρό, πεπεισμένη έτσι, κάθε φορά, ότι κερδίζω μερικές ανάσες στα αργοπορημένα ραντεβού.

Στα δέκα βήματα πάνω αντηχεί στα αυτιά μου από τα hands free η μουσική σύνθεση «Toonbrood» του Μιχάλη Παρασκάκη. Το κομμάτι ξεκινά αργά και συνεχίζει περισσότερο δυναμικά όσο πλησιάζεις στον Ναό της του Θεού Σοφίας. Είχα κατεβάσει την εφαρμογή «My City, My Sounds» για να ξεκινήσω τον ηχητικό περίπατο που διοργανώνει η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση στη Θεσσαλονίκη, σε 8 σημεία έμπνευσης από 8 συνθέτες του κόσμου. Το «My City, My Sounds» ενισχύει τις εμπειρίες μας στα αστικά περιβάλλοντα. Δεν χρειάζεται να καταλαβαίνουμε τι είναι η σύγχρονη μουσική αρκεί να έχουμε περιέργεια για τον ήχο. Πατάς play και ξεκινά η βόλτα στο ηχοτοπίο. Καθώς είσαι απορροφημένος από τη μουσική των συνθετών πρέπει να προσέχεις όμως τα δίκυκλα και τις διαβάσεις.

Οι 8 συνθέτες κλήθηκαν να γράψουν κομμάτια που δεν θα ακουστούν απαραίτητα σε συναυλία αλλά θα παραμένουν ζωντανά στο ίδιο σημείο, στο ίδιο μνημείο, με διαφορετικό κόσμο ολόγυρα, όλες τις ώρες και τις εποχές του χρόνου. Το πρότζεκτ της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση «Soundscapes Compositions» μας δίνει την ευκαιρία να αφουγκραστούμε τη Θεσσαλονίκη στο εδώ και τώρα της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας.

Ναός της του Θεού Σοφίας

Ο συνθέτης Μιχάλης Παρασκάκης στο Ναό της του Θεού Σοφίας

Φορέσαμε τα ακουστικά μας για μια ηχητική ψηφιακή βόλτα στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Ο Μιχάλης επέστρεψε τα τελευταία δύο χρόνια στην Αθήνα από το εξωτερικό για να δημιουργήσει στην Ελλάδα. Μας εξήγησε ότι όταν έφτασε στο μνημείο της Αγίας Σοφίας την ερωτεύτηκε.

Ο συνθέτης Μιχάλης Παρασκάκης μας συνοδεύει στον ηχητικό περίπατο. Περπατά μαζί μας για να ακούσει για πρώτη φορά τη σύνθεσή του μέσα από την εφαρμογή με hands free, μαζί με τους θορύβους της πόλης και τον καστανά στη γωνία που φωνάζει «κάστανα Πηλίου, 5 ευρώ το κιλό». Στα αστικά περιβάλλοντα αυξάνονται οι εκπλήξεις, δεν είναι το ίδιο με το να ακούς τη σύνθεσή σου σε έναν χώρο συναυλιών, οπότε παίρνει τον χρόνο του και περπατά μόνος περιμετρικά στην αυλή. Προσπερνά τους τουρίστες και μπαίνει μέσα στον ναό. Η σύνθεση του Toonbrood ακούγεται και μέσα στην εκκλησία, μαζί με τους ψαλμούς.

Ο Μιχάλης Παρασκάκης είναι ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του νέου μουσικού συνόλου TETTTIΞ. Είχε την τύχη να επισκεφθεί πρώτος από τους υπόλοιπους καλλιτέχνες τη Θεσσαλονίκη, πριν από έναν χρόνο, και να επιλέξει έναν από τους παλαιότερους και σπουδαιότερους χριστιανικούς ναούς της πόλης, ο οποίος έχει παραμείνει ακέραιος μέσα στο βάθος του χρόνου και λειτουργεί μέχρι σήμερα ως Καθεδρικός Ναός της Θεσσαλονίκης. Στο κομμάτι του εμπνέεται από τα αρχιτεκτονικά και τα θρησκευτικά στοιχεία του ναού της Αγίας Σοφίας που είναι και αναγνωρισμένο Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Ο τίτλος της σύνθεσης προέρχεται από την ολλανδική λέξη για το πρόσφορο, αλλά δηλώνει επίσης τους μεταβαλλόμενους και επαναλαμβανόμενους τόνους – toon: τόνος, brood: ψωμί.


Ο Μιχάλης επέστρεψε τα τελευταία δύο χρόνια στην Αθήνα από το εξωτερικό για να δημιουργήσει στην Ελλάδα. Μας εξήγησε ότι όταν έφτασε στο μνημείο της Αγίας Σοφίας την ερωτεύτηκε. Δεν θέλησε να δώσει έμφαση στους ήχους που άκουσε, απομονώθηκε ηχητικά για να εμπνευστεί αποκλειστικά από το μνημείο. Μπαίνοντας μέσα στον ναό είδε ένα τραπεζάκι που έγραφε «άρτος της προθέσεως», δεν είχε ιδέα τι ήταν αυτό. Του παρακίνησε το ενδιαφέρον, το έψαξε και εμπνεύστηκε από τον άρτο, 7 κομμάτια που τοποθετούνται το ένα πάνω στο άλλο, και έτσι και η μουσική που έγραψε είναι σε επίπεδα που τοποθετούνται δίχως να συγχέονται. Υπάρχει μια μικρή απόκλιση στα βυζαντινά μνημεία, ένα μικρό σφάλμα και αυτό το σφάλμα θέλησε να το μεταφράσει μουσικά.

Η Θεσσαλονίκη ανοίγει τα αυτιά της στη σύγχρονη μουσική

Φορέσαμε τα ακουστικά μας για μια ηχητική ψηφιακή βόλτα στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Ο Χρήστος Καρράς είναι Εκτελεστικός Διευθυντής και Υπεύθυνος τομέα Μουσικής της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

Οι 8 συνθέτες κλήθηκαν να γράψουν κομμάτια που δεν θα ακουστούν απαραίτητα σε συναυλία αλλά θα παραμένουν ζωντανά στο ίδιο σημείο, στο ίδιο μνημείο, με διαφορετικό κόσμο ολόγυρα, όλες τις ώρες και τις εποχές του χρόνου. Αυτό είναι πολύ διαφορετικό από μία συναυλιακή αίθουσα και είναι στην ουσία το νόημα του πρότζεκτ της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση «Soundscapes Compositions» που μας δίνει την ευκαιρία να αφουγκραστούμε τη Θεσσαλονίκη στο εδώ και τώρα της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας. Η σύγχρονη μουσική προσπαθεί να διευρύνει το κοινό της χρησιμοποιώντας την τεχνολογία, για να αποχαρακτηριστεί ως ελιτίστικη. Τα κομμάτια ηχογραφήθηκαν για να ακουστούν μόνο μέσα από ακουστικά smartphone, γι' αυτό έπρεπε να λειτουργήσουν μηχανισμοί εμπιστοσύνης ανάμεσα στους συνθέτες και τους μουσικούς.


«Η τεχνολογία έπαιξε σημαντικό ρόλο ώστε άνθρωποι που έρχονται από περιβάλλοντα μη ακαδημαϊκά να μπορούν να χειριστούν τον ήχο με τρόπο που παλιότερα μόνο σε ακριβά στούντιο μπορούσε να συμβεί» αναφέρει ο Χρήστος Καρράς, Εκτελεστικός Διευθυντής και υπεύθυνος Τομέα Μουσικής της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση. «Έχει ανοίξει το υλικό στην τέχνη. Έπαψε ο δισταγμός της σύγχρονης μουσικής με την ποπ κουλτούρα, πάρα πολλοί σύγχρονοι συνθέτες έχουν εντάξει στοιχεία ποπ ή περιθωριακής κουλτούρας στο έργο τους. Είναι αδύνατον για μένα να πούμε και τεχνικά και αισθητικά τι είναι σύγχρονη μουσική».

Ροτόντα

Ένα σμήνος χελιδόνια ενέπνευσε τη Χριστίνα Αθηνοδώρου για τη Ροτόντα

 

Η συνθέτρια Χριστίνα Αθηνοδώρου, που ζει ανάμεσα στην Κύπρο και τη Γαλλία, ξεκίνησε με μια αστεία στρατηγική, όπως την περιγράφει, για να καταγράψει την αντήχηση του μνημείου και να τη μεταφράσει μουσικά. Πήρε τα ακουστικά και τα μηχανήματά της για να προσμετρήσει μουσικά και αρχιτεκτονικά τη Ροτόντα. Ήθελε να μετρήσει δηλαδή πόσα παράθυρα έχει, πόσες πόρτες, πόσα παράθυρα κόπηκαν για να γίνει το ιερό, πόσες εξωτερικές κολόνες υπάρχουν και πώς μεταδίδεται ο ήχος στα περίκεντρα οικοδομήματα και στο κυκλικό της σχήμα.

Καθώς βράδιαζε βγήκε έξω από το εμβληματικό μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO και είδε ψηλά στον μιναρέ και γύρω από τη στέγη να περιστρέφεται ένα σμήνος χελιδόνια. Ο ήχος από τα χελιδόνια ήταν η έμπνευση που χρειαζόταν για να συνθέσει το έργο «Erot[onde]as». Το έργο της για τη Ροτόντα είναι ο έρωτας, οι ερωτήσεις, τα ερωτήματα, οι πολύ υψηλές συχνότητες των χελιδονιών σαν ερωτήσεις που έπρεπε να απαντηθούν. Το onde είναι το κύμα στα γαλλικά. Αυτά τα στοιχεία στο κομμάτι εκφράζουν μια αρμονική σύνθεση αντιθέσεων με πολλές εναλλαγές τονικές, διαφορετικές ενδείξεις για το μνημείο και πώς το κατάλαβε η ίδια. Η αρμονία της σύνθεσης συνοδεύει τις εικόνες γύρω από το μνημείο που εναλλάσσονται όλο το 24ωρο. Με τους νέους να περνούν τη βραδιά στο διπλανό πάρκο, με τους πλανόδιους πωλητές και τους πάγκους τους, με τη βαβούρα από τα μπαρ και τα φοιτητικά στέκια που παραμένουν ανοικτά όσο έχει ψωμί η νύχτα.

Φορέσαμε τα ακουστικά μας για μια ηχητική ψηφιακή βόλτα στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Αριστερά η συνθέτρια Χριστίνα Αθηνοδώρου και δεξιά η Μαριάνθη Παπαλεξανδρή-Αλεξανδρή.

Πλατεία Ναβαρίνου

Η τριβή από σχοινί δημιούργησε έναν χειροποίητο ήχο, ένα sound design

Η Θεσσαλονικιά Μαριάνθη Παπαλεξανδρή-Αλεξανδρή επισκέφθηκε πέρσι το καλοκαίρι την πλατεία Ναβαρίνου και η εικόνα της ήταν πολύ οικεία, αν και ζει τα τελευταία χρόνια στην Αμερική. Ήθελε να δει τι έμεινε μέσα της από την πλατεία που είναι ένα κράμα μεταξύ του αρχαιολογικού χρόνου και του παρόντος. Από την Αλεξάνδρου Σβώλου προτίμησα να κατέβω από το στενάκι της Απελλού, που ήταν σκιερό, για να με χτυπήσουν ξαφνικά οι αχτίδες του ήλιου στα μάτια, όπως οι νότες από το «Square» που παίζουν αυτόματα όσο η εφαρμογή είναι ενεργοποιημένη.

Η συνθέτρια θέλησε να ανταποκριθεί σε αυτό το κάλεσμα με μία λιτότητα. Επέλεξε κάποιες επιφάνειες από ένα ειδικό χαρτόνι που χρησιμοποιούν οι αρχιτέκτονες για να φτιάξουν τα μοντέλα. Ο μοντελισμός είναι κάτι υπό κατασκευή, κάτι που φτιάχνεται, σαν όραμα, είναι πολύ ωραίο υλικό για να ενισχύσεις ακουστικά τους ήχους. Για τον λόγο αυτό χρησιμοποίησε τέσσερις επιφάνειες με ένα σχοινί που περνάει μέσα σε κάθε χαρτόνι. Οι οκτώ μουσικοί χωρίστηκαν σε τέσσερα ζευγάρια, ο ένας μουσικός κρατούσε την επιφάνεια ο άλλος τραβούσε το σχοινί. Από την τριβή που δημιουργήθηκε ακουστικά επεκτάθηκε ο ήχος σε όλα τα αρχαία υλικά που έχουν αλλάξει ανά τους αιώνες. Έτσι λειτούργησε η έμπνευσή της, σαν να φτιάχνει προγραμματισμό με φυσικά υλικά, ένα χειροποίητο sound design.

«Δίνουμε ελευθερία στο κοινό»

Το μουσικό σύνολο dissonART έδωσε ελευθερία στον ακροατή να περάσει την εμπειρία από το δικό του πρίσμα. Δεν υπάρχουν δύο έργα που μοιάζουν, όπως δεν υπάρχουν και δύο ίδια μνημεία. Οι συνθέσεις είναι δείγμα της εποχής που ζούμε, υπάρχει πρόσβαση στην πληροφορία. Η πρόκληση για την ηχογράφηση ήταν μεγάλη καθώς έπρεπε να βρεθεί φυσικό ήχος που να αναδεικνύει τη σύγχρονη μουσική. Τα όργανα δεν τα χειρίστηκαν με τον κλασικό τρόπο, επιθυμούσαν να δημιουργήσουν μια γλωσσά νέων ηχοχρωμάτων. «Έχουμε βιώσει ανθρώπους να έρχονται για πρώτη φορά και να μένουν με το στόμα ανοικτό με κάτι μη συμβατικό, με νέες προσεγγίσεις, με μια νέα γλώσσα, με τη φύση της μουσικής, που είναι αφαιρετική» εξηγεί ο Θοδωρής Πατσαλίδης, μουσικός του dissonART.

«Σπάμε τα φορμά της συναυλιακής αίθουσας»

«Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται τον προσεχή Μάιο. Έχει ερευνήσει ιδέες, πρακτικές και εργαλεία, ξεκινώντας από ιστοσελίδες με εισαγωγή στη μοντέρνα και σύγχρονη μουσική, με ψηφιακές εφαρμογές για πειραματικούς ήχους και συνθέσεις. Σπάμε το φορμά συναυλιών που σπάνε το φορμά της συναυλιακής αίθουσας, που κληρονομήσαμε από τον 19υ αι., που συνεχίζει, αλλά επιδέχεται αλλαγές» καταλήγει ο κ. Καρράς.

Φορέσαμε τα ακουστικά μας για μια ηχητική ψηφιακή βόλτα στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter

Info

Ο ηχητικός περίπατος της Θεσσαλονίκης «Soundscapes Compositions» χαρτογραφείται στα σημεία: Λευκός Πύργος, Πλατεία Ναβαρίνου, Αψίδα του Γαλέριου, Παναγία Αχειροποίητος, Αγία Σοφία, Ρωμαϊκή Αγορά, Πλατεία Αριστοτέλους, Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Το «Soundscapes Compositions» είναι μια καλλιτεχνική δράση της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση η οποία αποσκοπεί να φέρει το κοινό, ελληνικό και διεθνές, σε επαφή με τη σύγχρονη μουσική δημιουργώντας νέα σημαινόμενα μέσα σε μία πόλη που συνεχίζει να δημιουργεί ιστορίες, ήχους και περιπάτους.

Οι συνθέσεις ηχογραφήθηκαν από το μουσικό σύνολο dissonART που ιδρύθηκε και εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και ασχολείται με τη διάδοση της μουσικής πρωτοπορίας σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.

Η εφαρμογή «My City, My Sounds» αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το ZKM | Center for Art and Media και είναι διαθέσιμη δωρεάν στο App Store.

Μπορείτε να ακούσετε επιπλέον ηχητικούς περιπάτους στην Αθήνα (Κεραμεικός και Ψυρρή) και σε άλλες πόλεις του κόσμου.

 

Συντελεστές

Συνθέτες: Χριστίνα Αθηνοδώρου, Μαριάνθη Παπαλεξανδρή-Αλεξανδρή, Μιχάλης Παρασκάκης, Λάμπρος Πηγούνης, Carola Bauckholt, Ηuihui Cheng, Simone Movio, Niels Roensholdt.

Η ηχογράφηση έγινε από το dissonArt Ensemble: Γιάννης Aνισέγκος (φλάουτο), Αλέξανδρος Σταυρίδης (κλαρινέτο), Λενιώ Λιάτσου (πιάνο), Θοδωρής Πατσαλίδης (βιολί), Γκρέτα Παπά (βιολί), Χαρά Σειρά (βιόλα), Βασίλης Σαΐτης (βιολοντσέλο), Γιάννης Χατζής (κοντραμπάσο)

Μουσική Διεύθυνση: Βλαδίμηρος Συμεωνίδης, Χριστίνα Αθηνοδώρου

Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Happiness Machine»: Ένας 24ωρος μουσικός μαραθώνιος με sleepover στη Στέγη

Culture / «Happiness Machine»: Ένας 24ωρος μουσικός μαραθώνιος με sleepover στη Στέγη

Το «Happiness Machine: 24 ώρες ευτυχίας με το Klangforum Wien» είναι ένας μουσικός προβληματισμός γύρω από την οικονομία του σήμερα, με συζητήσεις, συναυλίες, ταινίες animation και sleepover στο κτίριο της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT