«Δεν είμαι τουρίστας, ε μαλάκα, είμαι Αθηναίος…»: Ο Momus στην Αθήνα του lockdown

Momus Facebook Twitter
O αιώνιος ποπ εστέτ, διανοούμενος, συγγραφέας, εικαστικός, style icon, αντιρρησίας συνείδησης, κοσμοπολίτης, περιηγητής και δημιουργός βελούδινων ύμνων της νεότητάς μας: ο Nick Currie, γνωστός ως Momus.
0

Το ακούμε κατά καιρούς ότι η Αθήνα έχει γίνει πολύ «καυτή» τα τελευταία χρόνια όχι μόνο ως προορισμός αλλά και (ημι)μόνιμη κατοικία διάφορων ψαγμένων καλλιτεχνών (εικαστικών, μουσικών κ.λπ.) του εξωτερικού που έχουν βρει εδώ ένα ιδανικό αραξοβόλι, μια νέα έδρα δραστηριοτήτων, μια νέα αρχή ή απλά «τον μήνα που τρέφει τους έντεκα», που λέμε εμείς οι καχύποπτοι αυτόχθονες.

Άλλο να το ακούς όμως και άλλο να το διαπιστώνεις, όπως συνέβη με τον μακάβριο τρόπο, όταν μάθαμε στα τέλη του Γενάρη ότι η πρωτοποριακή ποπ σταρ SOPHIE άφησε εξαιτίας τραγικού ατυχήματος την τελευταία της πνοή στην Αθήνα, όπου διέμενε μόνιμα το τελευταίο χρονικό διάστημα.

Και τώρα μαθαίνουμε ότι τους τελευταίους μήνες ζούσε επίσης ανάμεσά μας ένας παλιός γνώριμος, ο αιώνιος ποπ εστέτ, διανοούμενος, συγγραφέας, εικαστικός, style icon, αντιρρησίας συνείδησης, κοσμοπολίτης, περιηγητής και δημιουργός βελούδινων ύμνων της νεότητάς μας: ο Nick Currie, γνωστός ως Momus.

Στα νέα, «αθηναϊκά» τραγούδια του Momus συνυπάρχουν η conceptual αντίληψη, ο λεπτός σαρκασμός και οι εθιστικές μελωδίες που διακρίνουν το έργο του μαζί με έναν εκκεντρικό θίασο εκλεκτών προσκεκλημένων από το υπερπέραν.

Δεν πρόκειται φυσικά για την πρώτη του επίσκεψη στην Αθήνα, όπου είχε περάσει και την παιδική του ηλικία, πριν επιστρέψει στην Βρετανία, μεταξύ Παλαιού Ψυχικού, όπου διέμενε τότε η οικογένειά του, και Πλατείας Κολωνακίου, όπου βρισκόταν το γραφείο του μπαμπά του (στο κτίριο του Βρετανικού Συμβουλίου).

Έχει ξανάρθει μέσα στα χρόνια και για συναυλίες και για Μπιενάλε και για σκέτη αναψυχή, τώρα όμως δημιούργησε ολόκληρο άλμπουμ στα μέρη μας (κυκλοφορεί επίσημα τέλη Απριλίου) και μάλιστα με τον ευθύ κι απροσχημάτιστο τίτλο “Athenian” («Αθηναίος»), ενώ στα βίντεο που συνοδεύουν διάφορα τραγούδια του άλμπουμ (και ειδικά το ομώνυμο) μπορεί κανείς να δει ειδυλλιακές (πραγματικά) εικόνες και σκηνές της Αθήνας του lockdown, από τον Λυκαβηττό ως του Φιλοπάππου, από το Κολωνάκι ως το Μεταξουργείο, από την Κηφισιά ως το Κουκάκι κι από τον Πειραιά ως τη Γλυφάδα.

Momus: Athenian

«Κάθε μέρα που ξημερώνει είναι άλλη μια μέρα στον παράδεισο του lockdown» δηλώνει χαρακτηριστικά ο ίδιος σχετικά με τις περιηγητικές εξορμήσεις του απ΄ άκρη σ’ άκρη στο λεκανοπέδιο, που του θυμίζει με κάποιον τρόπο τη Σεούλ (εξαιτίας των λόφων στο κέντρο της πόλης) και τη Βαρκελώνη (εξαιτίας της παραλιακής ζώνης).

«Είναι είτε η χειρότερη είτε η καλύτερη εποχή στην ιστορία για να ταξιδεύει κανείς, δεν έχω καταλήξει» λέει επίσης, παρότι εμφανίζεται εξαιρετικά ευτυχής και προνομιούχος που διαθέτει τον χρόνο και τα μέσα να γυρνά ανά την Ευρώπη, όπως έκανε πριν καταλήξει στην Ελλάδα ακτοπλοϊκώς μέσω Ιταλίας, σ’ αυτή την αλλόκοτη συνθήκη όπου η εστίαση και η φιλοξενία είναι από περιορισμένη ως ακυρωμένη, τα μέρη όμως είναι απαλλαγμένα από το φορτίο του τουρισμού.

   

Τον περασμένο μήνα, μάλιστα, έκλεισε στην Αθήνα τα 61 του, παρότι εμφανισιακά παραμένει ακαθόριστης ηλικίας και απαράμιλλου στυλ (και με πολύ νεότερη σύντροφο, όπως μπορούμε να δούμε στα βίντεο που ανεβάζει).

Εξάλλου, τεχνικά είναι αθάνατος αφού έχει οικειοποιηθεί από νεαρή ηλικία ως καλλιτεχνικό ψευδώνυμο το όνομα ελάσσονος μεν, αγρίως ιδιοσυγκρασιακού δε, θεού της ελληνικής μυθολογίας. Σύμφωνα με το σχετικό λήμμα της Βικιπαιδείας, ο Μώμος, γιος της Νύχτας (κατ’ άλλους της Θέμιδος και του Ύπνου, κατ’ άλλους αγνώστου πατρός) είναι ο θεός της χλεύης και του σκώμματος, της ειρωνείας και του σαρκασμού, ο οποίος εκδιώχθηκε από τον Όλυμπο επειδή αμφισβήτησε τον θεό Δία, ενώ επίσης κατέκρινε τον θεό Ήφαιστο, επειδή, όταν έφτιαξε τον άνθρωπο, δεν κατασκεύασε παράθυρα στο στήθος του, ώστε να βλέπει ο κόσμος τι σκέπτεται και αν λέει ψέματα ή αλήθεια (!). Λέγεται ακόμα ότι πέθανε από τη λύπη του, επειδή δεν κατόρθωσε να βρει καμία ατέλεια στην θεά Αφροδίτη (!!).

Στα νέα, «αθηναϊκά» τραγούδια του Momus συνυπάρχουν η conceptual αντίληψη, ο λεπτός σαρκασμός και οι εθιστικές μελωδίες που διακρίνουν το έργο του, μαζί με έναν εκκεντρικό θίασο εκλεκτών προσκεκλημένων από το υπερπέραν, όπως ο Λέοναρντ Κοέν, ο Αντόνιο Κάρλος Ζομπίμ, ο Ζορζ Μουστακί, αλλά και ο Μπένι Χιλ (και ειδικά ένα μουσικό νούμερό  του από το 1971 με τίτλο “Pretty Greek Girl”, με αφετηρία το οποίο μπορούμε να διαγράψουμε έναν «ελληνοκεντρικό» άξονα, λιγότερο ή περισσότερο φοκλόρ, που φτάνει μέχρι το “Common People” των Pulp, οι οποίοι είχαν επηρεαστεί από την προσέγγιση του Momus στην εναλλακτική ποπ, όπως είχε αναγνωρίσει ο Jarvis Cocker κάποτε).

Benny Hill - Pretty Greek Girl (1971)

Αφήνω εδώ τους γεμάτους εικόνες από τον «παράδεισο του αθηναϊκού lockdown» στίχους του τραγουδιού «Athenian», το οποίο καταλήγει με τον δημιουργό του να αναφωνεί σε πειραγμένα ελληνικά: «Δεν είμαι τουρίστας, ε μαλάκα, είμαι Αθηναίος…».

ATHENIAN

They're locking down the planet now as liberties unravel
I hope you're in your happy place because it's hard to travel
Me I'm being Athenian and loving every minute
A place like this, a time like this, it's easy to be in it
I guess the only question, now I can't leave anyhow
Is how to be a little more Athenian than thou

The feral cats are friendly and the coffee's good and cheap
And up the hill from me I see a market marks the street
A maze of orange parasols, a blaze of fruit and veg
A radical rembetiko twinkling at the edge
In the National Garden for their Instagram accounts
Teenagers throw poses as sexy as the plants
I took the tram to Edem and the shingle to the gulls
I felt the need to climb the sea or swim the hills
I don't know what to say unless I say today
Has been Athenian in every way

Athenian by name, Athenian by nature
You glide along the beaches from Piraeus to Glyfada
Go shopping in Kifissia like it's Beverly Hills
AWOL in Kolonaki, ogling the girls
The views from Likabetus and Philopappou hill
Although you climb a thousand times they still give you a thrill
I guess the only question, now you can't leave anyhow
Is how to be a little more Athenian than thou
Then ime touristas, eh malakka, ime Athineos!

Open University: Athens

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ