«Δεν είμαι τουρίστας, ε μαλάκα, είμαι Αθηναίος…»: Ο Momus στην Αθήνα του lockdown

Momus Facebook Twitter
O αιώνιος ποπ εστέτ, διανοούμενος, συγγραφέας, εικαστικός, style icon, αντιρρησίας συνείδησης, κοσμοπολίτης, περιηγητής και δημιουργός βελούδινων ύμνων της νεότητάς μας: ο Nick Currie, γνωστός ως Momus.
0

Το ακούμε κατά καιρούς ότι η Αθήνα έχει γίνει πολύ «καυτή» τα τελευταία χρόνια όχι μόνο ως προορισμός αλλά και (ημι)μόνιμη κατοικία διάφορων ψαγμένων καλλιτεχνών (εικαστικών, μουσικών κ.λπ.) του εξωτερικού που έχουν βρει εδώ ένα ιδανικό αραξοβόλι, μια νέα έδρα δραστηριοτήτων, μια νέα αρχή ή απλά «τον μήνα που τρέφει τους έντεκα», που λέμε εμείς οι καχύποπτοι αυτόχθονες.

Άλλο να το ακούς όμως και άλλο να το διαπιστώνεις, όπως συνέβη με τον μακάβριο τρόπο, όταν μάθαμε στα τέλη του Γενάρη ότι η πρωτοποριακή ποπ σταρ SOPHIE άφησε εξαιτίας τραγικού ατυχήματος την τελευταία της πνοή στην Αθήνα, όπου διέμενε μόνιμα το τελευταίο χρονικό διάστημα.

Και τώρα μαθαίνουμε ότι τους τελευταίους μήνες ζούσε επίσης ανάμεσά μας ένας παλιός γνώριμος, ο αιώνιος ποπ εστέτ, διανοούμενος, συγγραφέας, εικαστικός, style icon, αντιρρησίας συνείδησης, κοσμοπολίτης, περιηγητής και δημιουργός βελούδινων ύμνων της νεότητάς μας: ο Nick Currie, γνωστός ως Momus.

Στα νέα, «αθηναϊκά» τραγούδια του Momus συνυπάρχουν η conceptual αντίληψη, ο λεπτός σαρκασμός και οι εθιστικές μελωδίες που διακρίνουν το έργο του μαζί με έναν εκκεντρικό θίασο εκλεκτών προσκεκλημένων από το υπερπέραν.

Δεν πρόκειται φυσικά για την πρώτη του επίσκεψη στην Αθήνα, όπου είχε περάσει και την παιδική του ηλικία, πριν επιστρέψει στην Βρετανία, μεταξύ Παλαιού Ψυχικού, όπου διέμενε τότε η οικογένειά του, και Πλατείας Κολωνακίου, όπου βρισκόταν το γραφείο του μπαμπά του (στο κτίριο του Βρετανικού Συμβουλίου).

Έχει ξανάρθει μέσα στα χρόνια και για συναυλίες και για Μπιενάλε και για σκέτη αναψυχή, τώρα όμως δημιούργησε ολόκληρο άλμπουμ στα μέρη μας (κυκλοφορεί επίσημα τέλη Απριλίου) και μάλιστα με τον ευθύ κι απροσχημάτιστο τίτλο “Athenian” («Αθηναίος»), ενώ στα βίντεο που συνοδεύουν διάφορα τραγούδια του άλμπουμ (και ειδικά το ομώνυμο) μπορεί κανείς να δει ειδυλλιακές (πραγματικά) εικόνες και σκηνές της Αθήνας του lockdown, από τον Λυκαβηττό ως του Φιλοπάππου, από το Κολωνάκι ως το Μεταξουργείο, από την Κηφισιά ως το Κουκάκι κι από τον Πειραιά ως τη Γλυφάδα.

Momus: Athenian

«Κάθε μέρα που ξημερώνει είναι άλλη μια μέρα στον παράδεισο του lockdown» δηλώνει χαρακτηριστικά ο ίδιος σχετικά με τις περιηγητικές εξορμήσεις του απ΄ άκρη σ’ άκρη στο λεκανοπέδιο, που του θυμίζει με κάποιον τρόπο τη Σεούλ (εξαιτίας των λόφων στο κέντρο της πόλης) και τη Βαρκελώνη (εξαιτίας της παραλιακής ζώνης).

«Είναι είτε η χειρότερη είτε η καλύτερη εποχή στην ιστορία για να ταξιδεύει κανείς, δεν έχω καταλήξει» λέει επίσης, παρότι εμφανίζεται εξαιρετικά ευτυχής και προνομιούχος που διαθέτει τον χρόνο και τα μέσα να γυρνά ανά την Ευρώπη, όπως έκανε πριν καταλήξει στην Ελλάδα ακτοπλοϊκώς μέσω Ιταλίας, σ’ αυτή την αλλόκοτη συνθήκη όπου η εστίαση και η φιλοξενία είναι από περιορισμένη ως ακυρωμένη, τα μέρη όμως είναι απαλλαγμένα από το φορτίο του τουρισμού.

   

Τον περασμένο μήνα, μάλιστα, έκλεισε στην Αθήνα τα 61 του, παρότι εμφανισιακά παραμένει ακαθόριστης ηλικίας και απαράμιλλου στυλ (και με πολύ νεότερη σύντροφο, όπως μπορούμε να δούμε στα βίντεο που ανεβάζει).

Εξάλλου, τεχνικά είναι αθάνατος αφού έχει οικειοποιηθεί από νεαρή ηλικία ως καλλιτεχνικό ψευδώνυμο το όνομα ελάσσονος μεν, αγρίως ιδιοσυγκρασιακού δε, θεού της ελληνικής μυθολογίας. Σύμφωνα με το σχετικό λήμμα της Βικιπαιδείας, ο Μώμος, γιος της Νύχτας (κατ’ άλλους της Θέμιδος και του Ύπνου, κατ’ άλλους αγνώστου πατρός) είναι ο θεός της χλεύης και του σκώμματος, της ειρωνείας και του σαρκασμού, ο οποίος εκδιώχθηκε από τον Όλυμπο επειδή αμφισβήτησε τον θεό Δία, ενώ επίσης κατέκρινε τον θεό Ήφαιστο, επειδή, όταν έφτιαξε τον άνθρωπο, δεν κατασκεύασε παράθυρα στο στήθος του, ώστε να βλέπει ο κόσμος τι σκέπτεται και αν λέει ψέματα ή αλήθεια (!). Λέγεται ακόμα ότι πέθανε από τη λύπη του, επειδή δεν κατόρθωσε να βρει καμία ατέλεια στην θεά Αφροδίτη (!!).

Στα νέα, «αθηναϊκά» τραγούδια του Momus συνυπάρχουν η conceptual αντίληψη, ο λεπτός σαρκασμός και οι εθιστικές μελωδίες που διακρίνουν το έργο του, μαζί με έναν εκκεντρικό θίασο εκλεκτών προσκεκλημένων από το υπερπέραν, όπως ο Λέοναρντ Κοέν, ο Αντόνιο Κάρλος Ζομπίμ, ο Ζορζ Μουστακί, αλλά και ο Μπένι Χιλ (και ειδικά ένα μουσικό νούμερό  του από το 1971 με τίτλο “Pretty Greek Girl”, με αφετηρία το οποίο μπορούμε να διαγράψουμε έναν «ελληνοκεντρικό» άξονα, λιγότερο ή περισσότερο φοκλόρ, που φτάνει μέχρι το “Common People” των Pulp, οι οποίοι είχαν επηρεαστεί από την προσέγγιση του Momus στην εναλλακτική ποπ, όπως είχε αναγνωρίσει ο Jarvis Cocker κάποτε).

Benny Hill - Pretty Greek Girl (1971)

Αφήνω εδώ τους γεμάτους εικόνες από τον «παράδεισο του αθηναϊκού lockdown» στίχους του τραγουδιού «Athenian», το οποίο καταλήγει με τον δημιουργό του να αναφωνεί σε πειραγμένα ελληνικά: «Δεν είμαι τουρίστας, ε μαλάκα, είμαι Αθηναίος…».

ATHENIAN

They're locking down the planet now as liberties unravel
I hope you're in your happy place because it's hard to travel
Me I'm being Athenian and loving every minute
A place like this, a time like this, it's easy to be in it
I guess the only question, now I can't leave anyhow
Is how to be a little more Athenian than thou

The feral cats are friendly and the coffee's good and cheap
And up the hill from me I see a market marks the street
A maze of orange parasols, a blaze of fruit and veg
A radical rembetiko twinkling at the edge
In the National Garden for their Instagram accounts
Teenagers throw poses as sexy as the plants
I took the tram to Edem and the shingle to the gulls
I felt the need to climb the sea or swim the hills
I don't know what to say unless I say today
Has been Athenian in every way

Athenian by name, Athenian by nature
You glide along the beaches from Piraeus to Glyfada
Go shopping in Kifissia like it's Beverly Hills
AWOL in Kolonaki, ogling the girls
The views from Likabetus and Philopappou hill
Although you climb a thousand times they still give you a thrill
I guess the only question, now you can't leave anyhow
Is how to be a little more Athenian than thou
Then ime touristas, eh malakka, ime Athineos!

Open University: Athens

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ