Cello Powder

Cello Powder Facebook Twitter
0

Κυριακή απόγευμα, λίγο πριν από την ξαφνική και απρογραμμάτιστη εμφάνισή του στο πάρκο της Χαριλάου Τρικούπη μαζί με το Γιάννη Αγγελάκα, ο Νίκος Βελιώτης φτάνει στο ραντεβού μας φορτωμένος με το τσέλο του. Είναι μία από τις τελευταίες φορές που το χρησιμοποιεί, ίσως και η τελευταία φορά που παίζει με αυτό δημόσια. Το Σάββατο στις 21 του μήνα, σε ένα από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ πειραματικής μουσικής της Ευρώπης, στο Instal της Γλασκόβης, θα παρουσιάσει το Cello Powder, ένα καλλιτεχνικό project σε δύο μέρη, που είναι αρκετά ιδιαίτερο. Η πρώτη ιδιαιτερότητα είναι το μουσικό μέρος: έχει ηχογραφήσει όλες τις πιθανές νότες του τσέλου, 100 συνολικά, για μία ώρα την καθεμία, και τις έχει συνθέσει όλες μαζί σε ένα κομμάτι που θα ακούγεται δυνατά από τα ηχεία του φεστιβάλ. Δουλειά τριών μηνών και 100 ώρες ηχογράφησης έχουν γίνει μία ώρα θορύβου -το μουσικό υπόβαθρο γι' αυτό που θα συμβαίνει ταυτόχρονα: μία performance ακόμα πιο ιδιαίτερη και μοναδική, το κομμάτιασμα του τσέλου του. Στην αρχή θα το διαλύσει με τσεκούρι, μετά με το μηχάνημα που ονομάζεται wood chipper θα μετατραπεί σε ροκανίδια και τέλος, με τη βοήθεια ενός μπλέντερ, θα γίνει σκόνη. Αυτή η σκόνη που θα προκύψει θα μοιραστεί σε 100 βαζάκια, τα οποία θα σφραγιστούν, θα αριθμηθούν και θα πωλούνται μαζί με το CD που έχει ήδη ηχογραφηθεί.

Το γεγονός έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των ξένων media και αναμένεται με ενδιαφέρον. «Το τι θα γίνει είναι κάτι που δεν μπορείς να το ξέρεις, μπορεί κάτι να πάει στραβά, δεν έχεις ευχέρεια για πρόβα, μία φορά θα γίνει και θα το ανακαλύψουμε επιτόπου» λέει ο Νίκος. «Το ήθελα πολύ όμως, εδώ και τρία τέσσερα χρόνια». «Το συνδέω απόλυτα με το ηχητικό μέρος» εξηγεί. «Μου πήρε μήνες να το ολοκληρώσω και στο site υπάρχουν καταγεγραμμένες οι εντυπώσεις μου από κάθε ώρα ηχογράφησης. Μερικά μέρη ήταν πολύ τριπαριστά. Είχε ενδιαφέρον και μόνο του το μουσικό μέρος, αλλά το σκέφτηκα σε μια πρωινή πτήση, το αποφάσισα και μετά δεν υπήρχε γυρισμός...».

«Οι μόνες αναφορές που έχω βρει για κάτι ανάλογο είναι κάποιες fluxus performances, με ανθρώπους που σπάνε πιάνα (κομμάτιασαν ένα πιάνο και το πέρασαν μέσα από έναν κύκλο με μικρή διάμετρο). Άλλη αναφορά είναι ο Πιέρο Μαντσόνι, το merde d' artista ή η αναπνοή του καλλιτέχνη. Επίσης, στο γενικότερο πλαίσιο του Jackass υπάρχουν στο Youtube βίντεο από Αμερικανάκια που καταστρέφουν πιάνα. Μου έχει κάνει μεγάλη εντύπωση, αλλά τα πέταγαν απ' το παράθυρο χωρίς λόγο, απλά για να χαίρονται». «Τα βαζάκια θα πουληθούν στην τιμή του τσέλου, 6.000 ευρώ, διαίρεσα την τιμή του διά 100, 60 ευρώ το ένα. Δεν θέλω να βγάλω απ' αυτό. Γενικώς, επειδή αυτή η performance περιέχει και στοιχεία Fluxus (γίνεται μια καταστροφή, η οποία καταλήγει σε ένα έργο τέχνης), ενθαρρύνω όσους τα πάρουν να μην τα πουλήσουν ποτέ πάνω από αυτή την τιμή. Να μη γίνει συλλεκτικό, να παραμείνει σπάνιο. Δεν θα ήθελα να γίνει έργο τέχνης για γκαλερί. Ακόμα κι αν θελήσουν να αγοράσουν από κάποια γκαλερί, θα τους πω τη φιλοσοφία μου».

Δεν είναι εύκολο για κάποιον μουσικό να αποχωριστεί το όργανό του, με το οποίο δημιουργεί για δέκα ακριβώς χρόνια. Έχει γίνει μέρος του εαυτού του. «Το λυπάμαι το τσέλο» λέει. «Έχω εφιάλτες τελευταία, αλλά θα γίνει. Η αλήθεια είναι ότι δεν είχα concept στο κεφάλι μου, προέκυψε στην πορεία. Και δεν το πετάω, το μεταλλάσσω κάπως. Απ' τη μια έχει ναρκισσισμό, από την άλλη έχει την έννοια του μοιράζομαι κάτι. Επίσης, πουλάς ένα CD με πολύ διαφορετικό τρόπο, είναι κι αυτή μια παράμετρος. Το νέο μου τσέλο είναι από ανθρακονήματα. Με αυτό θα παίζω από εδώ και πέρα. Και είναι άθραυστο...».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ