Βράδυ Σαββάτου με την Έλλη Πασπαλά και τον Vassilikos

Βράδυ Σαββάτου με την Έλλη Πασπαλά και τον Vassilikos Facebook Twitter
0

 

Ταιριάζουν επί σκηνής η Έλλη Πασπαλά και ο Vassilikos! Και δεν είναι μόνο η χατζιδακική συνεργασία τους που μετράει ήδη μία δεκαετία, αρχής γινομένης με τη συμμετοχή των Ε. Πασπαλά - David Lynch στα, κατά Raining Pleasure, ''Reflections''. Περισσότερο είναι που αμφότεροι έχουν γαλουχηθεί με μιαν αγγλοσαξονική - αμερικανική κουλτούρα, γνωρίζουν καλά το ξένο ρεπερτόριο και το υπηρετούν με μια προφορά ζηλευτή από κάθε άλλο Έλληνα συνάδελφο τους. Δηλαδή για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, οι μόνοι τραγουδιστές μας που μπορούν αυτή τη στιγμή να ερμηνεύσουν και όχι απλά να τραγουδήσουν ολόσωστα αγγλόφωνο ρεπερτόριο είναι η Πασπαλά και ο Vassilikos.

Αυτό το γνωρίζουν κι οι ίδιοι, επομένως δεν μου κάνει καμία εντύπωση που το κοινό πρόγραμμα τους στον Σταυρό του Νότου βασίζεται κατά 70% σε αγγλόφωνα τραγούδια: Επιλογές από το ''Vintage'', εκείνο το άλμπουμ του Vassilikos που πολύ μού'χε αρέσει, το ''I'm a fool to want you'' που πρόσφατα ''επανεξέτασε'' και ο Bob Dylan, το ''Moondance'' του Van Morrison, το ''Identical Twins'' από μιαν άλλη συνεργασία της Πασπαλά με τους Raining Pleasure, τα ''A case of you'' και ''Black Crow'' της Joni Mitchell κ.α. Ωστόσο, για να είμαστε και σε όλα ακριβοδίκαιοι, μια και πρόκειται για ένα αμιγώς ''λαϊκό'' πρόγραμμα (δεν ορίζουν μόνο τα μπουζούκια ένα πρόγραμμα ως ''λαϊκό''), νομίζω πως ο κόσμος που γέμισε ασφυκτικά χθες, Σαββάτο βράδυ, τον Σταυρό του Νότου, κρεμιόταν κυριολεκτικά απ' τα χείλη και των δύο καλλιτεχνών σαν έλεγαν ελληνικά τραγούδια! Χαρακτηριστικό είναι πως με το που ακούστηκε η εισαγωγή του κοσμαγάπητου ''Κεμάλ'' του Χατζιδάκι, άρχισαν τα χειροκροτήματα. ''Φάτε γλαρόσουπα...'' έλεγα μέσα μου, ''θα σας αρχίσει ο Vassilikos στα αγγλικά τώρα και δεν πρόκειται να πείτε καληνύχτα στον Κεμάλ''.

Θεωρώ ξεχωριστές στιγμές τη χαμηλότονη ερμηνεία του Vassilikos στο ''Με την πρώτη σταγόνα της βροχής'' των Μ. Χατζιδάκι - Ο. Ελύτη, πάλι από τον ''Μεγάλο Ερωτικό''. Η Πασπαλά τον συνοδεύει στο πιάνο κι από κάτω επικρατεί σιγή. Η ίδια σιγή επανέρχεται λίγο μετά, όταν ο Vassilikos με την ηλεκτρική κιθάρα στα χέρια, παίζει και ερμηνεύει όλο συγκίνηση το ''Ζητάτε να σας πω'' του Αττίκ.

Αφού λοιπόν ακούσαμε και μερικά από τα αγγλόφωνα ''Reflections'', την τιμητική τους είχαν ο Βασίλης Τσιτσάνης με τα ''Λιμάνια'', έτσι όπως τά'χε ηχογραφήσει live στο παρελθόν η Πασπαλά, το ''Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα'', έτσι όπως τό'χε διασκευάσει ο Vassilikos στον πρόσφατο δίσκο του, καθώς και οι Παναγιώτης Καλαντζόπουλος - Ευανθία Ρεμπούτσικα, με τους οποίους η Πασπαλά έχει συνεργαστεί εκτενώς στη δισκογραφία (''Λευκό μου γιασεμί'', ''Ενός λεπτού φιλί'', ''Summertime in Prague'' - νάτο πάλι το αγγλόφωνο το υπέροχο, ''Πως να ξεχάσω'' κλπ.)

Κι ενώ, ας πούμε, το ντουέτο στα ''Λιανοτράγουδα'' από τον ''Μεγάλο Ερωτικό'' του Χατζιδάκι, μου άρεσε από ερμηνευτικής άποψης, δεν θα έλεγα το ίδιο για την ενορχήστρωση του, εφόσον - κατά την ταπεινή μου γνώμη - δεν κόλλαγε καθόλου αισθητικά το πιάνο, παιγμένο σαν τσέμπαλο από τον Τάκη Φαραζή, με το σαξόφωνο του David Lynch. Ένα ηχητικό ανακάτεμα μέσα σε αδικαιολόγητα υψηλά ντεσιμπέλ! Διότι άλλο είναι ν' ακούς τον Vassilikos να τα σπάει ως τραγουδιστής και ως ντράμερ στο ''You are my destiny'' και άλλο τα ''Λιανοτράγουδα'' ως τραγούδι αυτό καθ'αυτό που απαιτεί μία αυστηρή προσήλωση από το κοινό. Να το πω αλλιώς, πιστεύω πως ο Χατζιδάκις μπαίνει σε ένα μύλο ποπ ή τζαζ ή ροκ συνθέσεων και πάει να γίνει κάτι που δεν του ταιριάζει πάντα.

Αντίθετα, θεωρώ ξεχωριστές στιγμές τη χαμηλότονη ερμηνεία του Vassilikos στο ''Με την πρώτη σταγόνα της βροχής'' των Μ. Χατζιδάκι - Ο. Ελύτη, πάλι από τον ''Μεγάλο Ερωτικό''. Η Πασπαλά τον συνοδεύει στο πιάνο κι από κάτω επικρατεί σιγή. Η ίδια σιγή επανέρχεται λίγο μετά, όταν ο Vassilikos με την ηλεκτρική κιθάρα στα χέρια, παίζει και ερμηνεύει όλο συγκίνηση το ''Ζητάτε να σας πω'' του Αττίκ. Μα ναι, εδώ έχουμε ένα σπουδαίο τραγούδι 85 ετών και ένα σπουδαίο ερμηνευτή σε μία εξίσου σπουδαία ερμηνεία!

 

Θα ήταν παράλειψη στο σημείο αυτό να μην εξάρω τη ''fusion'' υφή του προγράμματος. Με τους τέσσερις μουσικούς συχνά να εναλλάσσονται στα πόστα τους (από τα ντραμς, π.χ., περνάνε και η Πασπαλά και ο Vassilikos και ο Lynch) και με την ηλεκτρική κιθάρα να ψυχεδελοροκάρει εν είδει τζαμαρίσματος, πολλά από τα κομμάτια αποδίδονται με μία αυτοσχεδιαστική διάθεση που σπάει τη συμβατική φόρμα τους και δίνει τη δυνατότητα ενός διαλόγου μεταξύ των καλλιτεχνών. Είναι όμορφο να έχεις απέναντι σου μουσικούς που παίζουν με τέτοιο κέφι σαν μία πρόβα ανοιχτή για το κοινό.

Ωραιότερο, όμως, το κλείσιμο της βραδιάς: Ένα αγαπημένο τραγούδι από τα 60s, το ''I got you babe'' με τους Vassilikos - Πασπαλά σε ρόλους Sonny & Cher αντίστοιχα. Εκτέλεση άψογη, διονυσιακή και μια επιλογή αρκετά πρωτότυπη ακόμη και για μια συναυλία βασισμένη, όπως είπαμε, σε αγγλόφωνες συνθέσεις.

* Οι παραστάσεις των Έλλης Πασπαλά - Vassilikos με τίτλο ''Play it again'' στον Σταυρό του Νότου ολοκληρώνονται το επόμενο Σάββατο 14/3. Την Παρασκευή 20/3 η παράσταση θα μεταφερθεί στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ