Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Ο Sufjan Stevens. Τραγουδιστής, τραγουδοποιός, πολυ-οργανίστας και πολύ αγαπητός στο μεγάλο κοινό.
1

Το 2003, ο David Keenan, ένας από τους πιο γνωστούς αρθρογράφους του περιοδικού «The Wire», βρέθηκε στο Βερμόντ των ΗΠΑ για να καλύψει το διήμερο Brattleboro Free Folk Fest. Σε ένα από τα άρθρα που προέκυψαν από αυτή την εμπειρία του κατέγραψε τη γέννηση ενός νέου μουσικού κινήματος ή, πιο σωστά, μια γενιά Αμερικανών μουσικών που στιγμάτισαν την πορεία της παγκόσμιας μουσικής σκηνής για τα επόμενα χρόνια. Βάφτισε το κίνημα «New Weird America». Εισήγαγε, επίσης, επίσημα τον όρο «free folk», ο οποίος στη συνέχεια έγινε «freak folk» ή, πιο ευρέως, «psych folk», βάζοντας στην ίδια κατηγορία μουσικούς που φαινομενικά δεν είχαν καμία σχέση μεταξύ τους, όπως ο Jack Rose, οι Charalambides και ο Devendra Banhart.

Η νέα γενιά που περιγράφει ο Keenan, μολονότι στηρίζεται στην κλασική folk, θα έλεγε κανείς ότι την αποδομεί, της επιτίθεται και τέλος πειραματίζεται περισσότερο με την αισθητική μουσική φόρμα της. Κι αυτό την κάνει πιο undergound. 

 Σύμφωνα με τον Keenan, η folk μουσική είναι «ο πιο αυθεντικός και παλιός απ’ όλους τους ανθρώπινους τρόπους έκφρασης». Το είδος δεν εξαφανίστηκε τη δεκαετία του ’80 ή του ’90. Υπήρχαν μεμονωμένα αριστουργήματα ή μεταλλάξεις της, όπως π.χ. το neofolk. Απλώς, τις αρχές της νέας χιλιετίας γνώρισε την πιο πετυχημένη αναγέννησή της από τις δεκαετίες του ’50 και του ’60. Ο Keenan στο άρθρο του θεωρούσε ότι το συγκεκριμένο κίνημα ήταν στη βάση του παρόμοιο με αυτό που περιέγραφε στο βιβλίο του «Invisible Republic» (1998) ο Greil Marcus για την Old Weird America, όπου συνέδεε τον Bob Dylan με τους προπολεμικούς folk μουσικούς που είχε συγκεντρώσει ο μυστικιστής και εθνομουσικολόγος Harry Smith σε μια συλλογή με τον τίτλο «Anthology of American Folk Music».

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Η Circuit des Yeux. Ο τελευταίος δίσκος της "In Plain Speech" ήταν ένα μικρό διαμάντι.

Η νέα γενιά που περιγράφει ο Keenan, μολονότι στηρίζεται στην κλασική folk, θα έλεγε κανείς ότι την αποδομεί, της επιτίθεται και τέλος πειραματίζεται περισσότερο με την αισθητική μουσική φόρμα της. Κι αυτό την κάνει πιο undergound. «Όπως και ο Smith, οι κύριοι εκφραστές του κινήματος θεωρούν ότι η μουσική τους είναι ο καταλύτης για μια κοινωνική αλλαγή» γράφει ο Keenan. «Η μουσική είναι ένας τρόπος έκφρασης μιας κοινότητας αυτοσυντηρούμενης από άτομα με την ίδια φιλοσοφία, που έχουν αφοσιωθεί στην ανακάλυψη της δικής τους φωνής και στη δημιουργία μιας τέχνης όσο γίνεται πιο ελεύθερης από εξωτερικές επιρροές». O Κeenan σημειώνει τη σπουδαιότητα που έχουν οι ζωντανές εμφανίσεις, «τη στιγμή που οι κυκλοφορίες λειτουργούν περισσότερο ως ακατέργαστα αρχειακά στιγμιότυπα που καταγράφουν ένα έργο σε εξέλιξη, παρά ένα τελικό εμπορικό προϊόν». Αυτό εξηγεί εν μέρει την εκτενή και χαοτική δισκογραφία πολλών συγκροτημάτων και μουσικών, που φαίνεται να αντλεί επιρροή από καλλιτέχνες όπως ο Sun Ra. Και αν οι κυριότερες επιρροές τους είναι όλη η σκηνή του ’60 και ’70, με πρώτους και καλύτερους τους John Fahey και Robbie Basho, τον Sandy Bull και τους Holy Modal Rounders, αλλά και Βρετανούς όπως ο Roy Harper, o Simon Finn και οι Pentangle, The Incredible String Band, οι Donovan και Comus, ένα άλλο στοιχείο που τους συνδέει με την τζαζ είναι ο άκρατος αυτοσχεδιασμός τους, μόνο που εδώ απογυμνώνεται από την υπερβολική χρήση του drone.  

Το πόσο σημαντικές είναι οι αυτοσχεδιαστικές ζωντανές εμφανίσεις εκείνης της περιόδου, οι οποίες χαρακτηρίζονται από έντονο διονυσιακό χαρακτήρα, το αναφέρει στο άρθρο του ο John Moloney, o άνθρωπος πίσω από τους Sunburned Hand Of The Man.

«Υπάρχει πάντοτε ένα ασαφές σχέδιο που ανατρέπεται τη στιγμή που ανάβουμε τους ενισχυτές μας. Όπως και στο Brattleboro, η μουσική, οι ήχοι, η ένταση, απλώς παίρνουν τον έλεγχο. Νιώθω σαν να μαζεύουμε ήχους από το υπερπέραν. Πραγματικά, αισθάνομαι ότι είμαστε κάτι σαν κανάλι ενέργειας ή μέντιουμ. Όχι σαν τα σκουπίδια του new age αλλά ένα είδος συνειδητής σύμπτωσης. Είναι μια ξεσηκωτική εμπειρία και είμαστε περήφανοι που κάνουμε το κοινό να χαμογελάει και να βγαίνει έξω από τον εαυτό του, έστω και για λίγο».

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Η freak folk ήταν γεμάτη γυναίκες δημιουργούς. Μερικές από τις πιο σημαντικές γυναικείες φωνές του 21ου αιώνα ξεπήδησαν από εκεί. Μια απ΄αυτές είναι η Josephine Foster.
Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
O James Blackshaw κιθαρίστας ακουστικής 12χορδης κιθάρας.

Πέρα, όμως, από τους Sunburned Hand of Man, οι άλλοι μουσικoί-κλειδιά της σκηνής είναι ο Chris Corsano (o δεξιοτέχνης ντράμερ που έμελλε να γίνει στενός συνεργάτης της Βjörk στο άλμπουμ «Volta» και να τη συνοδεύει στις περιοδείες της), o Matt Valentine (από τους διοργανωτές του φεστιβάλ στο Βερμόντ), ο αδικοχαμένος Jack Rose και ο Ben Chasny (ο Six Organs of Admittance). Χρειάζεται, επίσης, να αναφερθούν τα ονόματα όσων έπαιζαν με αυτό τον τρόπο πολλά χρόνια πριν και βρήκαν επιτέλους ένα γόνιμο έδαφος για να κινηθούν και να ανακαλυφθούν εκ νέου, όπως ο sir Richard Bishop των Sun City Girls, οι Jackie O Motherfucker ή ο Dredd Foole.

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Devendra Banhart.

Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο είναι ότι η freak folk ήταν γεμάτη γυναίκες δημιουργούς. Σε κάθε συγκρότημα υπήρχε τουλάχιστον ένα ισότιμο και ιδρυτικό γυναικείο μέλος (η Marcia Barrett των Double Leopards, η Heather Murray και η Christina Carter των Charalambides, η Erika Elder των MV&EE). Μερικές από τις πιο σημαντικές γυναικείες φωνές του 21ου αιώνα ξεπήδησαν από εκεί, όπως η Tara Burke (Fursaxa), η Josephine Foster, η Scoutt Niblet, η Jana Hunter, η Marissa Nadler και, φυσικά, η Joanna Newsom. Επίσης, χάρη σε αυτήν τη σκηνή αναστήθηκαν κυριολεκτικά καριέρες ξεχασμένων τραγουδοποιών, όπως η Vashti Bunyan και η Linda Perhacs.

Το πρώτο περιοδικό που ξεκίνησε να γράφει εκτενέστερα για το συγκεκριμένο είδος και τους καλλιτέχνες του ήταν το «Arthur», που είχε ως βάση του το Λος Άντζελες. Στο «Golden Apples οf the Sun», μια συλλογή που επιμελήθηκε ο Devendra Banhart, με artwork που σχεδίασε ο ίδιος για το περιοδικό, για πρώτη φορά φάνηκε πόσο διαφορετικά ήταν αυτά τα σχήματα και οι μουσικοί μεταξύ τους. Στα 20 κομμάτια που περιέχονται στο CD υπάρχει ένα συνονθύλευμα ειδών και επιρροών, από acid folk μέχρι tropicalia και free jazz, μαζί με hip hop και noise από μπάντες όπως οι Espers και οι Vetiver, σε συνεργασία με τη Hope Sandoval των Mazzy Star, μέχρι τον Iron & Wine. Στο peak του το freak folk έφτασε γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’00, με την επιτυχία του Devendra Banhart, της Joanna Newsom, των CocoRosie, του Antony and the Johnsons, των Animal Collective, του Bon Iver, του Father John Misty και του σούπερ σταρ Sufjan Stevens. Ξαφνικά, το είδος έγινε mainstream (μέχρι και ο Πάπας έβγαλε φέτος ένα folk άλμπουμ αλλά και οι Arcade Fire έκαναν τα πρώτα τους βήματα). Παράλληλα, πέρασε και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με τρανταχτά παραδείγματα από την ανεξάρτητη σκηνή της Βρετανίας, της Φιλανδίας και του Βελγίου, όπως οι Ashtray Navigations, ο James Blackshaw, o Kemialliset Ystävät, o Ignatz κ.ά.

Για λίγα χρόνια είχε κατακλύσει τα πάντα στην ανεξάρτητη μουσική βιομηχανία και αν δεν ήσουν μουσικός που έπαιζες κάτι παρόμοιο, το Pitchfork απλώς σε έθαβε. Δεν γνώρισαν, όμως, όλοι οι καλλιτέχνες του είδους την επιτυχία που τους αναλογούσε. Ο Chasny π.χ. παρέμεινε ταυτισμένος με το είδος και ξεχάστηκε σταδιακά, παρά τις συχνές κυκλοφορίες του. Βέβαια, στα τέλη του 2015 συνεχίζουν να βγαίνουν μικρά διαμάντια από καλλιτέχνες (ο πρόσφατος νέος δίσκος της Circuit Des Yeux) που διακατέχονται από το ίδιο ελεύθερο πνεύμα εκείνης της περιόδου αλλά και «τεράστιοι» δίσκοι, όπως το «Carrie & Lowell», ο φετινός του Sufjan Stevens, ένας ύμνος για τη σχιζοφρενή μητέρα του.

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Οι πολύ ιδιαίτερες CocoRosie. Η "freak folk" μουσική τους περιέχει στοιχεία από pop, blues, electronica, hip hop και opera.

Όσον αφορά την Ελλάδα, είχαμε την τύχη να δούμε πολλούς από αυτούς τους καλλιτέχνες στην αρχή την καριέρα τους ή στην καλύτερη φάση τους.

Από τους πρώτους που ήρθαν στην Αθήνα ήταν η Marissa Nadler και η Jana Hunter το 2005, στο Μικρό Μουσικό Θέατρο. Και οι δύο έφυγαν με τις καλύτερες αναμνήσεις. Η Nadler ξαναέπαιξε στην Αθήνα, στο six d.o.g.s αυτήν τη φορά, το 2014. Στο Μικρό Μουσικό Θέατρο έπαιξε και ο James Blacksaw το 2007 και το 2012 στο six d.o.g.s – μια χρονιά πριν είχε εμφανιστεί με τους Current 93. Μαζί τους ήρθε και ο Ben Chasny το 2006 στο θέατρο «Δημήτρης Χορν». Για δεύτερη φορά, οι Six Organs of Admittance έπαιξαν τον Δεκέμβριο του 2009 σε ένα άδειο Rodeo, λόγω των ταραχών με αφορμή την επέτειο του ενός χρόνου από τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου. Επίσης, πολλές φορές μας έχει επισκεφθεί και ο Chris Corsano, και μαζί με την Björk το 2008 αλλά και το 2006 και το 2011 μόνος του. Οι CocoRosie, επίσης, μας έχουν κάνει την τιμή το 2005 στο Bios και 6 χρόνια μετά στο Gagarin205. Τέλος, από την Ελλάδα έχουν περάσει και ο Antony and the Johnsons και ο Devendra Banhart. Έπαιζαν την ίδια ζεστή μέρα του Ιουλίου, σε διαφορετικά venues. O πρώτος στο Θέατρο Βράχων και ο δεύτερος σε ένα καταϊδρωμένο Underworld club – και όποιος πρόλαβε να δει και τα δύο, πρόλαβε. Το τρομερό με την περίπτωση του Banhart ήταν ότι είχε ξανάρθει το 2003 για να ανοίξει για τον Michael Gira, μόνο που τότε δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του. Είχε καταφέρει, όμως, να κλέψει την παράσταση! 

Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
O Justin Vernon τραγουδιστής-τραγουδοποιός των Bon Iver της σπουδαίας αμερικάνικης indie folk μπάντας (2007).
Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
O Chris Corsano, o δεξιοτέχνης ντράμερ που έμελλε να γίνει στενός συνεργάτης της Βjörk στο άλμπουμ «Volta» και να τη συνοδεύει στις περιοδείες της.
Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Antony and the Johnsons
Αυτή είναι η σύγχρονη φολκ μουσική σκηνή Facebook Twitter
Marissa Nadler.
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

σχόλια

1 σχόλια