Απόψε ο Iasos θα πραγματοποιήσει το όνειρο της ζωής του, να εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Iasos: Ο Έλληνας μουικός θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα Facebook Twitter
Στα 76 του χρόνια, ο Iasos φέρνει τη διαγαλαξιακή μουσική του για πρώτη φορά στον τόπο του. Φωτ.: Instagram
0

ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟΝ ΠΟΥ δεν έχει ασχοληθεί μαζί του, ο Iasos –προφέρεται Γιάσος–, ο ελληνικής καταγωγής μουσικός, μπορεί να φαίνεται σαν ένας παράξενος –ακόμα και γραφικός– τύπος που ασχολείται με το μεταφυσικό, αλλά θεωρείται από τις πιο επιδραστικές φιγούρες της New Age σκηνής της Καλιφόρνιας. Κυκλοφόρησε το πρώτο του άλμπουμ, «Inter-Dimensional Music», το 1975. Παραμένει η πιο σημαντική δουλειά του και αυτή που «ξεκίνησε», όπως γράφει στα liner notes του δίσκου, το είδος της new age μουσικής. Από τότε μετράει πάνω από 20 άλμπουμ στη δισκογραφία του, ενώ τα τελευταία χρόνια ζει στη Χαβάη. Στην Ελλάδα το έργο του παραμένει άγνωστο, κυρίως λόγω της εκκεντρικότητάς του. Ο Iasos έχει μια δικιά του λογική και στηρίζει αυτά που πιστεύει με τέτοια πίστη και επιμονή που καταφέρνει σχεδόν να σε πείσει ότι όντως συνομιλεί με εξωγήινους και με αγγέλους.

Το όνομά του άρχισε να ακούγεται εδώ όταν το 2012 πρωτοπαρουσιάστηκε στον μικρόκοσμο της ελληνικής μπλογκόσφαιρας μέσα από κιτς εικόνες και περίεργους ambient ήχους. Τότε είχε κυκλοφορήσει ένα βίντεο από μια σπάνια εμφάνισή του όπου χαμογελούσε συνέχεια παίζοντας keyboards. Κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει ότι όντως είναι πρωτοπόρος μουσικός και ότι η μουσική του έχει χρησιμοποιηθεί από τη NASA! Το πιο εντυπωσιακό απ' όλα ήταν ότι ξαφνικά είχε γίνει σημείο αναφοράς για ένα σωρό ξένους μουσικούς, και μάλιστα από διαφορετικούς χώρους: από τον hip hop James Pants μέχρι τον «hypnagogic pop» Dolphins Into The Future.

Πάντα με ενδιέφερε το πώς λειτουργεί η πραγματικότητα. Δεν εμπιστεύομαι τι λένε ούτε η επιστήμη, ούτε η θρησκεία. Πιστεύω ότι και οι δύο είναι γεμάτες λάθη. Εδώ και 35 χρόνια εξερευνώ διαφορετικά πράγματα στην επιστήμη και σε διαφορετικές θρησκείες από όλο τον κόσμο, προσπαθώντας να καταλάβω πώς δουλεύουν στ’ αλήθεια.

Φέτος, ο Iasos, στα 76 του χρόνια, θα πραγματοποιήσει το όνειρο της ζωής του, να φέρει τη διαγαλαξιακή μουσική του για πρώτη φορά στον τόπο του. Θα παίξει στο Ρομάντσο το Σάββατο, 28 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο του Dream Palace Symposium, γεγονός που με χαροποιεί ιδιαίτερα. Είχα την ευκαιρία να μιλήσω μαζί του μέσω Skype, μια από τις πιο ευχάριστες εμπειρίες της ζωής μου. Κάποια στιγμή νόμιζα ότι θα σπάσει ο υπολογιστής από τα γέλια του.

Ο Iasos αφηγείται τη ζωή του με δικά του λόγια:

Iasos: Ο Έλληνας θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα Facebook Twitter
Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να κρίνεις την επιτυχία. Ο πιο συνηθισμένος είναι το πόσα λεφτά βγάζεις. Ένας άλλος τρόπος είναι το πόσο βαθιά συγκινείς τους ανθρώπους σε συναισθηματικό επίπεδο.

Ο πατέρας μου ήταν γιατρός στον ελληνικό στρατό και η μητέρα μου ήταν νοσοκόμα. Γνωρίστηκαν, ερωτεύτηκαν, παντρεύτηκαν και γεννήθηκα σε έναν στρατώνα το 1947 στην Αλεξανδρούπολη. Όταν ήμουν 4 χρονών οι γονείς μου, ο μικρότερος αδελφός μου κι εγώ μεταναστεύσαμε στην Αμερική. Για μερικά χρόνια μέναμε στη Νέα Υόρκη, στη συνέχεια πήγαμε στα βόρεια προάστια και εκεί μεγάλωσα. Πήγα στο ελληνικό σχολείο και μετά το λύκειο φοίτησα στο Πανεπιστήμιο Cornell. Σπούδασα πολλά πράγματα, αλλά δεν μου άρεσε τίποτα. Τελικά, συνειδητοποίησα ότι όλη μου η δημιουργικότητα ήταν στη μουσική, έτσι αποφάσισα να την κάνω καριέρα μου. Ήξερα ότι αυτή θα ήταν η δουλειά μου, αυτό ήθελα να κάνω για το υπόλοιπο της ζωής μου.

Η πρώτη μου ανάμνηση είναι στο τεράστιο υπερωκεάνιο που μας πήγαινε από την  Ελλάδα στην Αμερική. Θυμάμαι που αποχαιρετούσαμε στο λιμάνι τους συγγενείς μας τραγουδώντας «Άσ’ τα τα μαλλάκια σου ανακατωμένα». Θυμάμαι που το τραγουδούσα όταν ήμασταν έτοιμοι να σαλπάρουμε. Έχω λίγες αναμνήσεις από το σπίτι της γιαγιάς μου στην Ελλάδα: ένα τεράστιο χολ με πόρτες που οδηγούσαν σε πολλά δωμάτια, έτσι το απόγευμα που έπαιζα μόνος μου έπαιρνα ένα σκοινί και ένωνα τη μια πόρτα με την άλλη φτιάχνοντας κάτι σαν ιστό αράχνης. Όταν κάποιος χτυπούσε την πόρτα για να μπει, έπρεπε να λύσω όλο αυτό το πράγμα και με ενοχλούσε πολύ. Θυμάμαι τη μητέρα μου να μου αγοράζει βανίλια υποβρύχιο και να μου το σερβίρει σε ένα ποτήρι νερό. Το λάτρευα αυτό το γλυκό, αλλά όταν έρχονταν φίλοι στο σπίτι, τους το πρόσφερε και γινόμουν έξαλλος.

Δεν είχα ιδέα τι ήθελα να γίνω όταν θα μεγάλωνα. Δεν είχα καμιά ιδιαίτερη επιθυμία, ούτε συγκεκριμένη κατεύθυνση. Στο τρίτο έτος έφτιαξα την καλύτερη μπάντα της πανεπιστημιούπολης. Γίναμε πάρα πολύ δημοφιλείς, έτσι σκέφτηκα να ασχοληθώ με τη μουσική πιο επαγγελματικά. Όταν πήγα στην Καλιφόρνια το 1968, όμως, δυσκολεύτηκα. Εργαζόμουν με άλλους μουσικούς και οι επιρροές τους έκαναν τη μουσική πιο συμβατική, πιο γήινη. Αυτό που εγώ είχα στο μυαλό μου ήταν να δημιουργήσω περίεργη μουσική. Η καριέρα μου απογειώθηκε όταν ένας φίλος μού πρότεινε να τα κάνω όλα μόνος μου, χρησιμοποιώντας ένα multitrack recorder.

Πάντα με ενδιέφερε το πώς λειτουργεί η πραγματικότητα. Δεν εμπιστεύομαι τι λένε ούτε η επιστήμη, ούτε η θρησκεία. Πιστεύω ότι και οι δύο είναι γεμάτες λάθη. Εδώ και 35 χρόνια εξερευνώ διαφορετικά πράγματα στην επιστήμη και σε διαφορετικές θρησκείες από όλο τον κόσμο, προσπαθώντας να καταλάβω πώς δουλεύουν στ’ αλήθεια. Πριν από 6 χρόνια ανακάλυψα κάτι που είχε ισχυρή επίδραση πάνω μου και έκανε οτιδήποτε άλλο είχα μελετήσει μέχρι τότε να φαίνεται γελοίο. Αυτό ήταν οι πληροφορίες μέσω εξωγήινων. Έχουν έναν άνθρωπο εδώ στη Γη, έναν αντιπρόσωπο που χρησιμοποιούν σαν κανάλι και έχουν μια πνευματική σύνδεση μαζί του για να επικοινωνούν τηλεπαθητικά μέσω της σκέψης του.

Iasos - playing "Splash Happy" on 2 keyboards

Το όνομα του είναι Bashar και μπορείς να δεις για τι πράγμα μιλάω στο ΥouΤube. Για μένα όλα αυτά αποτελούν πολύ σημαντικές πληροφορίες, πολύ πιο σημαντικές από οτιδήποτε άλλο έχω βιώσει. Έχει πολύ ενδιαφέρον η αντίληψή του για την πραγματικότητα. Δεν χρειάζεται να τον ακολουθήσεις τυφλά, μπορείς να εφαρμόσεις τις αρχές του στην καθημερινότητά σου. Όταν το έκανα, σοκαρίστηκα και εντυπωσιάστηκα. Είναι κάτι πρακτικό, δεν είναι απλώς φιλοσοφία, είναι φυσική το πώς η συνείδησή σου δημιουργεί την πραγματικότητά σου.

Είμαι ένας από τους δύο ιδρυτές της new age μουσικής. Ο άλλος είναι ο φίλος μου, Steve Halpern. Και οι δυο κυκλοφορήσαμε τα ντεμπούτο άλμπουμ μας το 1975 και μάλιστα παίζω φλάουτο στο δικό του. Από το 1968 στην Καλιφόρνια, πριν διαδοθούν τα synthesizers, είχα αυτό το όραμα. Τα όργανα ήταν περίεργα, το ίδιο και οι ήχοι που φανταζόμουν και δεν ήξερα πώς να τους δημιουργήσω, αλλά μια φωνή στο κεφάλι μου μού έλεγε ότι μπορώ να το κάνω και την εμπιστεύτηκα.

Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να κρίνεις την επιτυχία. Ο πιο συνηθισμένος είναι το πόσα λεφτά βγάζεις. Ένας άλλος τρόπος είναι το πόσο βαθιά συγκινείς τους ανθρώπους σε συναισθηματικό επίπεδο. Το τελευταίο video που έκανα με τίτλο «Realms of Light» είχε τρομερή ανταπόκριση, επηρέασε πολλούς. Βρήκα ένα πειρατικό site απ' το οποίο μπορείς να κατεβάσεις τη μουσική μου ελεύθερα. Είναι παράνομο, αλλά το κάνουν έτσι κι αλλιώς. Δεν θύμωσα, με έκανε να νιώσω ότι τώρα είμαι πετυχημένος.

Δεν έχω βιώσει κανέναν φόβο για πολλά, πολλά χρόνια. Όταν ήμουν μικρός, είχα έναν φόβο να μη με δείρει ο πατέρας μου για κάτι που έκανα. Αργότερα φοβόμουν να μην αφήσω καμιά γυναίκα έγκυο.

Iasos: Ο Έλληνας θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα Facebook Twitter
Έχω έρθει στην Ελλάδα 6-7 φορές από τότε που έφυγα. Αγαπάω την Ελλάδα. Αγαπάω το ελληνικό φαγητό. Δεν τρώω κρέας πλέον, αλλά λατρεύω τις τυρόπιτες και τις σπανακόπιτες. Λατρεύω τα νησιά, τη Μύκονο, την Ύδρα. Το αγαπημένο μου μέρος είναι οι Δελφοί. Φωτ.: Instagram

Δεν με βαφτίσανε Iasos. Ένα απόγευμα περπατούσα στον δρόμο και ξαφνικά είχα μια αιφνίδια ανάμνηση πολύ δυνατή και έντονη. Μια ανάμνηση του πατέρα μου σε μια άλλη ζωή να μου φωνάζει «Iasos, φέρε μου τα ξύλα για το τζάκι, έλα να φάμε» και ένιωσα πολύ άνετα ακούγοντάς το. Αμέσως αποφάσισα να το υιοθετήσω σαν όνομα και το έκανα. Μετά από πολλά χρόνια, σε μια συζήτηση που είχα με έναν Έλληνα λόγιο, ο οποίος είχε εντυπωσιαστεί που το όνομά μου ήταν Iasos, τον ρώτησα γιατί του φαινόταν τόσο ενδιαφέρον. Είπε ότι το Iasos δεν υπάρχει στη μοντέρνα ελληνική γλώσσα και δεν υπάρχει ούτε στα αρχαία ελληνικά, αλλά αν πας ακόμη πιο πίσω, το συναντάς στα ελληνικά της αρχαϊκής εποχής – καθώς ο καιρός περνούσε, το τελικό σίγμα αντικαταστάθηκε από το νι.

Ζω στην επαρχία όπου υπάρχουν ελάφια, βόρεια του Σαν Φρανσίσκο, στην εξοχή. Κάθε μέρα, όταν σηκώνομαι, πάω να ταΐσω τα ελάφια μου. Είναι άγρια ελάφια, δεν είναι κατοικίδια, αλλά με έχουν μάθει. Βγαίνω έξω, βάζω σπόρους στα πιάτα και φωνάζω «Το φαΐ είναι έτοιμο! Ελάτε!». Αναγνωρίζουν τη φωνή μου και μέσα σε 60 δευτερόλεπτα εμφανίζονται. Κάποιες φορές έρχεται ολόκληρη οικογένεια, μερικές φορές δυο οικογένειες, μερικές φορές μόνο ένα ελάφι, αλλά πάντα είναι χαρούμενα όταν τρώνε το φαγητό. Παλιότερα έπινα το πρωί τούρκικο καφέ, αλλά είναι δύσκολο να τον βρεις εδώ πέρα πια.

Έχω έρθει στην Ελλάδα 6-7 φορές από τότε που έφυγα. Αγαπάω την Ελλάδα. Αγαπάω το ελληνικό φαγητό. Δεν τρώω κρέας πλέον, αλλά λατρεύω τις τυρόπιτες και τις σπανακόπιτες. Λατρεύω τα νησιά, τη Μύκονο, την Ύδρα. Το αγαπημένο μου μέρος είναι οι Δελφοί. Θέλω να κάνω μια συναυλία εκεί γιατί υπάρχουν ορισμένα μέρη στον πλανήτη που είναι διαγαλαξιακές πύλες, όπως το Machu Pichu στο Περού, το Κάιρο στην Αίγυπτο ή το Φουτζιγιάμα. Υπάρχουν μέρη απ' τα οποία μπορείς να έχεις ευκολότερη πρόσβαση σε άλλες διαστάσεις. Οι Δελφοί είναι ένα από αυτά. Όταν πηγαίνω εκεί, αισθάνομαι το μυαλό μου να συνδέεται με ανώτερα επίπεδα πολύ πιο εύκολα. Είναι σαν σπίτι για την ψυχή μου.  

Για τα μόνα που έχω μετανιώσει στη ζωή μου είναι το σεξ και οι γυναίκες. Τίποτε άλλο.

Ο Iasos θα εμφανιστεί στο Ρομάντσο στις 28 Οκτωβρίου στο πλαίσιο του Dream Palace Symposium.

isthisadreampalace.com

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ