Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify Facebook Twitter
Oι playlists του Spotify δεν μπορούν να δημιουργήσουν κάτι καινούριο ή απροσδόκητο – έναν εντελώς φρέσκο και άγνωστο ήχο  για τους χρήστες του.
0


ΣΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ
της δημοσιογράφου Liz Pelly, που έχει τίτλο «Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist» (Η άνοδος του Spotify και το κόστος της τέλειας playlist), οι playlists αποτελούν το κεντρικό πεδίο πολλών από τις ανησυχητικές πρακτικές του Spotify. Η Pelly ξεκίνησε το βιβλίο της όταν μια επαφή που είχε στη μουσική βιομηχανία της πρότεινε να διερευνήσει πώς οι επίσημες playlists της πλατφόρμας διαμορφώνονται από τις μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες. Η έρευνά της επικεντρώνεται στο πλαίσιο των «προτάσεων» (recommendations) του Spotify και τις παρασκηνιακές μηχανορραφίες που τροφοδοτούν σιωπηλά τις λίστες αναπαραγωγής που είναι διαθέσιμες στους 600 εκατομμύρια χρήστες του.

Η εταιρεία αυτοχαρακτηρίζεται ως ο απόλυτος «επιμελητής», κάτι που μοιάζει παράξενο αν σκεφτεί κανείς ότι, για χρόνια μετά την ίδρυσή του το 2006, το Spotify δεν ενδιαφερόταν καθόλου για τις λίστες αναπαραγωγής. Μέχρι το 2013 όμως, οι χρήστες του είχαν δημιουργήσει γύρω στο ένα δισεκατομμύριο playlists. Εκείνη τη χρονιά, το Spotify εξαγόρασε την εταιρεία playlist Tunigo, καταγράφοντας μια σημαντική αλλαγή στη στρατηγική μάρκετινγκ της πλατφόρμας. Πέρα από την πρόσβαση στη βιβλιοθήκη του –η οποία ήταν πρακτικά ίδια με εκείνη των ανταγωνιστών του– το Spotify προσέφερε πλέον τεχνογνωσία και εξειδίκευση. Εκατομμύρια άνθρωποι άρχισαν να ακολουθούν επαγγελματικά επιμελημένες λίστες αναπαραγωγής, όπως λόγου χάρη η Viva Latino και η RapCaviar, οι οποίες ανανεώνονταν συνεχώς. Το 2015, το Spotify παρουσίασε το Discover Weekly, την εβδομαδιαία εξατομικευμένη playlist με προτάσεις. Την επόμενη χρονιά, οι χρήστες άρχισαν να λαμβάνουν έως και έξι εξατομικευμένες playlists την ημέρα.

Όπως γράφει η Pelly στο βιβλίο της, «σε κάποιο σημείο, ένας ακροατής της πλατφόρμας μπορεί κάλλιστα να καταλήξει να πιστεύει ότι αυτό που προτείνει η μηχανή είναι όντως αυτό που του αρέσει, όχι επειδή είναι αλήθεια, αλλά επειδή δεν βλέπει άλλη επιλογή».

Όλα αυτά μπορεί να έμοιαζαν εξωπραγματικά για όποιον μεγάλωσε σε εποχές που ήταν πολύ πιο δύσκολο να ανακαλύπτεις μουσική. Πριν από το διαδίκτυο, οι μέθοδοι εύρεσης νέων ήχων ήταν περιορισμένοι και αποκεντρωμένοι: ραδιόφωνο, λίγη τηλεόραση, μουσικά περιοδικά, κάποιο τοπικό δισκάδικο, cool φίλοι ή μεγαλύτερα αδέλφια. Οποιαδήποτε όμως προσέγγιση κόστιζε χρήματα και χρόνο. Συχνά, άκουγες να εξυμνείται ένας καλλιτέχνης. Ένα συγκρότημα ή ένα άλμπουμ, αλλά επειδή αυτό το υλικό δεν ήταν διαθέσιμο, παρέμενε αντικείμενο εικασιών για χρόνια.

Liz Pelly, που έχει τίτλο “Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist”
Το βιβλίο της Liz Pelly με τίτλο “Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist”. 

Στα πρώτα χρόνια της ψηφιακής εποχής, άλλες υπηρεσίες streaming, όπως οι Imeem, PressPlay και Spinner, είχαν προσπαθήσει να αντιπαρατεθούν στο μοντέλο pay-to-own του iTunes Store της Apple. Οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες διαπραγματεύτηκαν προσωρινές συμφωνίες με αυτούς τους αρχικούς παίκτες, καθορίζοντας τις μηνιαίες ροές και καθιστώντας διαθέσιμο μόνο μέρος του περιεχομένου τους. Αλλά στα μέσα της δεκαετίας του 2000, ήταν σαφές ότι όλα αυτά ήταν απλώς ημίμετρα. Το Spotify κατέληξε στο μοντέλο του την κατάλληλη στιγμή: Χτυπημένη από την ραγδαία πτώση των πωλήσεων CD και από το file sharing (την «πειρατεία» δηλαδή), η μουσική βιομηχανία ήταν ξαφνικά ανοιχτή σε λογισμικά που πρόσφεραν πρόσβαση σε δεκάδες εκατομμύρια τραγούδια. Οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες υπέγραψαν την πρόσβαση στις «βιβλιοθήκες» τους με αντάλλαγμα τεράστιες παραχωρήσεις: αποκλειστικός διαφημιστικός χώρος, εγγυημένα ελάχιστα έσοδα, μερίδια στον τζίρο του Spotify. Οι μεγαλύτερες εταιρείες –η Sony, η Universal και η Warner– πόνταραν στο ότι το Spotify θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα προϊόν πιο ελκυστικό από την πειρατεία. Το στοίχημα απέδωσε. Καθώς το Spotify έγινε η πιο επιτυχημένη μουσική πλατφόρμα streaming στον κόσμο, η αμερικανική μουσική βιομηχανία σταμάτησε την αιμορραγία και τα έσοδα ανέκαμψαν στα προ του διαδικτύου επίπεδα.

Αφότου το Spotify δημιούργησε το κοινό του, ήθελε να κρατήσει τους χρήστες στην εφαρμογή του όσο το δυνατόν περισσότερο. Σύμφωνα με το βιβλίο, τα δεδομένα της εταιρείας έδειξαν ότι ένα τεράστιο μέρος των streams προερχόταν από «παθητική ακρόαση», ένα αυξανόμενο ποσοστό της οποίας αφορούσε «λειτουργική» μουσική: τραγούδια σχεδιασμένα να συνοδεύουν τις καθημερινές δραστηριότητες – χαλάρωση, διαλογισμό, απάντηση σε emails, ακόμη και ύπνο. Εκεί που άλλες υπηρεσίες είχαν πειραματιστεί με αποκλειστικότητες από κορυφαίους ποπ σταρ, οι δημιουργοί των playlists του Spotify άρχισαν να επιμελούνται «χαλαρές» μίξεις με τραγούδια από κυρίως ανώνυμους παραγωγούς ambient και instrumental-hip-hop. Αυτοί οι καλλιτέχνες διαπίστωσαν ότι η τοποθέτηση του σωστού τραγουδιού στη σωστή λειτουργική λίστα αναπαραγωγής μπορούσε να πληρώσει το νοίκι τους, αν και ένα «σουξέ» στο Spotify σπανίως σήμαινε κάτι πολύ σημαντικό εκτός της πλατφόρμας.

Αρχικά, τις playlist τις έφτιαχναν επαγγελματίες που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Το 2017, το Spotify εισήγαγε τις «αλγοριθμικές» λίστες αναπαραγωγής, μια ελαφρώς δαιδαλώδης διαδικασία μέσω της οποίας οι αλγόριθμοι της εταιρείας δημιουργούσαν μια δεξαμενή τραγουδιών με βάση τις ιδιαίτερες «συναισθηματικές και ηχητικές» τους ιδιότητες, ταξινομώντας τα τραγούδια που επέλεξε ο επιμελητής σε μια ιδανική σειρά. Παρατηρώντας τη δημοτικότητα του feed «For You» στο TikTok, το Spotify επέμεινε ακόμη περισσότερο στις αλγοριθμικές προτάσεις, δημιουργώντας playlists εστιασμένες στο mood ή σε ένα συγκεκριμένο είδος, που επιλέχθηκαν «μόνο για εσάς». Στην πράξη, αυτό σημαίνει απλώς κομμάτια που μοιάζουν με κομμάτια που έχετε ήδη παίξει.

Σε μια εποχή πνιγμένη στην πληροφορία, αυτό είναι που περνάει πλέον ως «ανακάλυψη». Όπως και τόσα άλλα προϊόντα που επηρεάζονται από τη μηχανική μάθηση, οι playlists του Spotify δεν μπορούν να δημιουργήσουν κάτι καινούριο ή απροσδόκητο – έναν εντελώς φρέσκο και άγνωστο ήχο για τους χρήστες του. Αντιθέτως, προσφέρουν την αναλαμπή της αναγνώρισης, αντί για την αποκάλυψη που συγκλονίζει το μυαλό και έρχεται μόνο όταν ακούει κανείς κάτι που δεν περίμενε ποτέ. Γύρω στο 2016, το Spotify ανέπτυξε την πρωτοβουλία Perfect Fit Content, συνεργαζόμενο με εταιρείες αδειοδότησης που πλήρωναν επαγγελματίες των στούντιο για να δημιουργούν εύκολα ακούσματα για τον ακροατή – επί της ουσίας, αναπαράγοντας δημοφιλείς ήχους με χαμηλό κόστος. Τα τελευταία χρόνια, το Spotify ανέπτυξε το πρόγραμμα Discovery Mode, στο οποίο οι εταιρίες ανταλλάσσουν ένα μέρος των δικαιωμάτων ενός τραγουδιού με την προτεραιότητα σε μια playlist που δημιουργείται με αλγοριθμικό τρόπο, χωρίς φυσικά καμιά σχετική ενημέρωση του χρήστη. Σήμερα, η πλατφόρμα υπερηφανεύεται ότι το ένα τρίτο των «ανακαλύψεων» των χρηστών του προέρχεται «μέσω εξατομικευμένων συστάσεων σε αλγοριθμικά πλαίσια». Όπως γράφει η Pelly στο βιβλίο της, «σε κάποιο σημείο, ένας ακροατής της πλατφόρμας μπορεί κάλλιστα να καταλήξει να πιστεύει ότι αυτό που προτείνει η μηχανή είναι όντως αυτό που του αρέσει, όχι επειδή είναι αλήθεια, αλλά επειδή δεν βλέπει άλλη επιλογή». Περιβαλλόμαστε ανά πάσα στιγμή από έναν ωκεανό ήχων, αλλά το Spotify αρκείται στο να μας αφήνει αποκλεισμένους στο νησί μας.

Με στοιχεία από The Atlantic

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ