Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify Facebook Twitter
Oι playlists του Spotify δεν μπορούν να δημιουργήσουν κάτι καινούριο ή απροσδόκητο – έναν εντελώς φρέσκο και άγνωστο ήχο  για τους χρήστες του.
0


ΣΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ
της δημοσιογράφου Liz Pelly, που έχει τίτλο «Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist» (Η άνοδος του Spotify και το κόστος της τέλειας playlist), οι playlists αποτελούν το κεντρικό πεδίο πολλών από τις ανησυχητικές πρακτικές του Spotify. Η Pelly ξεκίνησε το βιβλίο της όταν μια επαφή που είχε στη μουσική βιομηχανία της πρότεινε να διερευνήσει πώς οι επίσημες playlists της πλατφόρμας διαμορφώνονται από τις μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες. Η έρευνά της επικεντρώνεται στο πλαίσιο των «προτάσεων» (recommendations) του Spotify και τις παρασκηνιακές μηχανορραφίες που τροφοδοτούν σιωπηλά τις λίστες αναπαραγωγής που είναι διαθέσιμες στους 600 εκατομμύρια χρήστες του.

Η εταιρεία αυτοχαρακτηρίζεται ως ο απόλυτος «επιμελητής», κάτι που μοιάζει παράξενο αν σκεφτεί κανείς ότι, για χρόνια μετά την ίδρυσή του το 2006, το Spotify δεν ενδιαφερόταν καθόλου για τις λίστες αναπαραγωγής. Μέχρι το 2013 όμως, οι χρήστες του είχαν δημιουργήσει γύρω στο ένα δισεκατομμύριο playlists. Εκείνη τη χρονιά, το Spotify εξαγόρασε την εταιρεία playlist Tunigo, καταγράφοντας μια σημαντική αλλαγή στη στρατηγική μάρκετινγκ της πλατφόρμας. Πέρα από την πρόσβαση στη βιβλιοθήκη του –η οποία ήταν πρακτικά ίδια με εκείνη των ανταγωνιστών του– το Spotify προσέφερε πλέον τεχνογνωσία και εξειδίκευση. Εκατομμύρια άνθρωποι άρχισαν να ακολουθούν επαγγελματικά επιμελημένες λίστες αναπαραγωγής, όπως λόγου χάρη η Viva Latino και η RapCaviar, οι οποίες ανανεώνονταν συνεχώς. Το 2015, το Spotify παρουσίασε το Discover Weekly, την εβδομαδιαία εξατομικευμένη playlist με προτάσεις. Την επόμενη χρονιά, οι χρήστες άρχισαν να λαμβάνουν έως και έξι εξατομικευμένες playlists την ημέρα.

Όπως γράφει η Pelly στο βιβλίο της, «σε κάποιο σημείο, ένας ακροατής της πλατφόρμας μπορεί κάλλιστα να καταλήξει να πιστεύει ότι αυτό που προτείνει η μηχανή είναι όντως αυτό που του αρέσει, όχι επειδή είναι αλήθεια, αλλά επειδή δεν βλέπει άλλη επιλογή».

Όλα αυτά μπορεί να έμοιαζαν εξωπραγματικά για όποιον μεγάλωσε σε εποχές που ήταν πολύ πιο δύσκολο να ανακαλύπτεις μουσική. Πριν από το διαδίκτυο, οι μέθοδοι εύρεσης νέων ήχων ήταν περιορισμένοι και αποκεντρωμένοι: ραδιόφωνο, λίγη τηλεόραση, μουσικά περιοδικά, κάποιο τοπικό δισκάδικο, cool φίλοι ή μεγαλύτερα αδέλφια. Οποιαδήποτε όμως προσέγγιση κόστιζε χρήματα και χρόνο. Συχνά, άκουγες να εξυμνείται ένας καλλιτέχνης. Ένα συγκρότημα ή ένα άλμπουμ, αλλά επειδή αυτό το υλικό δεν ήταν διαθέσιμο, παρέμενε αντικείμενο εικασιών για χρόνια.

Liz Pelly, που έχει τίτλο “Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist”
Το βιβλίο της Liz Pelly με τίτλο “Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist”. 

Στα πρώτα χρόνια της ψηφιακής εποχής, άλλες υπηρεσίες streaming, όπως οι Imeem, PressPlay και Spinner, είχαν προσπαθήσει να αντιπαρατεθούν στο μοντέλο pay-to-own του iTunes Store της Apple. Οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες διαπραγματεύτηκαν προσωρινές συμφωνίες με αυτούς τους αρχικούς παίκτες, καθορίζοντας τις μηνιαίες ροές και καθιστώντας διαθέσιμο μόνο μέρος του περιεχομένου τους. Αλλά στα μέσα της δεκαετίας του 2000, ήταν σαφές ότι όλα αυτά ήταν απλώς ημίμετρα. Το Spotify κατέληξε στο μοντέλο του την κατάλληλη στιγμή: Χτυπημένη από την ραγδαία πτώση των πωλήσεων CD και από το file sharing (την «πειρατεία» δηλαδή), η μουσική βιομηχανία ήταν ξαφνικά ανοιχτή σε λογισμικά που πρόσφεραν πρόσβαση σε δεκάδες εκατομμύρια τραγούδια. Οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες υπέγραψαν την πρόσβαση στις «βιβλιοθήκες» τους με αντάλλαγμα τεράστιες παραχωρήσεις: αποκλειστικός διαφημιστικός χώρος, εγγυημένα ελάχιστα έσοδα, μερίδια στον τζίρο του Spotify. Οι μεγαλύτερες εταιρείες –η Sony, η Universal και η Warner– πόνταραν στο ότι το Spotify θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα προϊόν πιο ελκυστικό από την πειρατεία. Το στοίχημα απέδωσε. Καθώς το Spotify έγινε η πιο επιτυχημένη μουσική πλατφόρμα streaming στον κόσμο, η αμερικανική μουσική βιομηχανία σταμάτησε την αιμορραγία και τα έσοδα ανέκαμψαν στα προ του διαδικτύου επίπεδα.

Αφότου το Spotify δημιούργησε το κοινό του, ήθελε να κρατήσει τους χρήστες στην εφαρμογή του όσο το δυνατόν περισσότερο. Σύμφωνα με το βιβλίο, τα δεδομένα της εταιρείας έδειξαν ότι ένα τεράστιο μέρος των streams προερχόταν από «παθητική ακρόαση», ένα αυξανόμενο ποσοστό της οποίας αφορούσε «λειτουργική» μουσική: τραγούδια σχεδιασμένα να συνοδεύουν τις καθημερινές δραστηριότητες – χαλάρωση, διαλογισμό, απάντηση σε emails, ακόμη και ύπνο. Εκεί που άλλες υπηρεσίες είχαν πειραματιστεί με αποκλειστικότητες από κορυφαίους ποπ σταρ, οι δημιουργοί των playlists του Spotify άρχισαν να επιμελούνται «χαλαρές» μίξεις με τραγούδια από κυρίως ανώνυμους παραγωγούς ambient και instrumental-hip-hop. Αυτοί οι καλλιτέχνες διαπίστωσαν ότι η τοποθέτηση του σωστού τραγουδιού στη σωστή λειτουργική λίστα αναπαραγωγής μπορούσε να πληρώσει το νοίκι τους, αν και ένα «σουξέ» στο Spotify σπανίως σήμαινε κάτι πολύ σημαντικό εκτός της πλατφόρμας.

Αρχικά, τις playlist τις έφτιαχναν επαγγελματίες που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Το 2017, το Spotify εισήγαγε τις «αλγοριθμικές» λίστες αναπαραγωγής, μια ελαφρώς δαιδαλώδης διαδικασία μέσω της οποίας οι αλγόριθμοι της εταιρείας δημιουργούσαν μια δεξαμενή τραγουδιών με βάση τις ιδιαίτερες «συναισθηματικές και ηχητικές» τους ιδιότητες, ταξινομώντας τα τραγούδια που επέλεξε ο επιμελητής σε μια ιδανική σειρά. Παρατηρώντας τη δημοτικότητα του feed «For You» στο TikTok, το Spotify επέμεινε ακόμη περισσότερο στις αλγοριθμικές προτάσεις, δημιουργώντας playlists εστιασμένες στο mood ή σε ένα συγκεκριμένο είδος, που επιλέχθηκαν «μόνο για εσάς». Στην πράξη, αυτό σημαίνει απλώς κομμάτια που μοιάζουν με κομμάτια που έχετε ήδη παίξει.

Σε μια εποχή πνιγμένη στην πληροφορία, αυτό είναι που περνάει πλέον ως «ανακάλυψη». Όπως και τόσα άλλα προϊόντα που επηρεάζονται από τη μηχανική μάθηση, οι playlists του Spotify δεν μπορούν να δημιουργήσουν κάτι καινούριο ή απροσδόκητο – έναν εντελώς φρέσκο και άγνωστο ήχο για τους χρήστες του. Αντιθέτως, προσφέρουν την αναλαμπή της αναγνώρισης, αντί για την αποκάλυψη που συγκλονίζει το μυαλό και έρχεται μόνο όταν ακούει κανείς κάτι που δεν περίμενε ποτέ. Γύρω στο 2016, το Spotify ανέπτυξε την πρωτοβουλία Perfect Fit Content, συνεργαζόμενο με εταιρείες αδειοδότησης που πλήρωναν επαγγελματίες των στούντιο για να δημιουργούν εύκολα ακούσματα για τον ακροατή – επί της ουσίας, αναπαράγοντας δημοφιλείς ήχους με χαμηλό κόστος. Τα τελευταία χρόνια, το Spotify ανέπτυξε το πρόγραμμα Discovery Mode, στο οποίο οι εταιρίες ανταλλάσσουν ένα μέρος των δικαιωμάτων ενός τραγουδιού με την προτεραιότητα σε μια playlist που δημιουργείται με αλγοριθμικό τρόπο, χωρίς φυσικά καμιά σχετική ενημέρωση του χρήστη. Σήμερα, η πλατφόρμα υπερηφανεύεται ότι το ένα τρίτο των «ανακαλύψεων» των χρηστών του προέρχεται «μέσω εξατομικευμένων συστάσεων σε αλγοριθμικά πλαίσια». Όπως γράφει η Pelly στο βιβλίο της, «σε κάποιο σημείο, ένας ακροατής της πλατφόρμας μπορεί κάλλιστα να καταλήξει να πιστεύει ότι αυτό που προτείνει η μηχανή είναι όντως αυτό που του αρέσει, όχι επειδή είναι αλήθεια, αλλά επειδή δεν βλέπει άλλη επιλογή». Περιβαλλόμαστε ανά πάσα στιγμή από έναν ωκεανό ήχων, αλλά το Spotify αρκείται στο να μας αφήνει αποκλεισμένους στο νησί μας.

Με στοιχεία από The Atlantic

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ