Witty details

Witty details Facebook Twitter
NEO-SURREALISM Σχέδια με ξυλομπογιές σε χαρτί και γλυπτά από πηλό δίνουν μορφή σε φανταστικές εικόνες έρωτα, πάθους και φόβου.
0

«Θέλω πάρα πολύ να ταξιδέψω, να ζήσω κάποιο χρονικό διάστημα στο εξωτερικό, να γνωρίσω καινούργιους ανθρώπους. Ίσως να κάνω κάποιο μεταπτυχιακό, δεν ξέρω ακόμα. Θα ήθελα το Σεπτέμβριο να μην είμαι εδώ, να πάω κάπου...» λέει ηΕιρήνη Μίγα, η νεαρή καλλιτέχνιδα που εκθέτει αυτόν τον καιρό τα έργα της στην γκαλερί The Breeder. Είναι η πρώτη ατομική της έκθεση στην Αθήνα και μιλάει με ενθουσιασμό για τα έργα της, 9 σχέδια και 5 γλυπτά που εκτίθενται στο ισόγειο της γκαλερί. «Τα ετοίμαζα εδώ και ένα χρόνο», μου λέει, «και αφορούν τις σχέσεις των ανθρώπων, τους φόβους που προκύπτουν μέσα απ' αυτές, τα θέλω, το πάθος, την αγάπη. Μέσα απ' αυτό το concept προσπάθησα κι έκανα τα συγκεκριμένα έργα, που είναι λίγο σουρεαλιστικά, λίγο παιχνιδιάρικα».

Ο τίτλος της έκθεσης «Wittingly Sparkling Greedy Dimples», ο οποίος σε προετοιμάζει γι' αυτό που θα δεις, παραπέμπει σε κάτι χαρούμενο και ζωηρό. «Όταν έκανα τα γλυπτά μού προκαλούσαν πολύ γέλιο, φανταζόμουν την αντίδραση του θεατή μπροστά τους» εξηγεί. «Νομίζω ότι το γέλιο είναι κάτι που λείπει. Μου αρέσει οι τίτλοι να κάνουν έναν ήχο, ακόμα και οι τίτλοι απ' τα σχέδια έχουν τον ήχο που θα ήθελα να έχει το κάθε έργο, με παρηχήσεις και τέτοια διάφορα». Της ζητάω να μου περιγράψει τα γλυπτά, φτιαγμένα από λευκό πηλό με γυαλί και πυροχρώματα, στολισμένα με φτερά, στρας, κορδέλες και κομμάτια ξύλων: «Ένα από τα γλυπτά είναι ουσιαστικά διπλό. Δυο βουνά, ένα αρσενικό κι ένα θηλυκό που επικοινωνούν μεταξύ τους με μια γέφυρα από λεπτές αλυσίδες, τα οποία λιώνουν και προσπαθούν το ένα να ακουμπήσει το άλλο. Είναι κατά κάποιο τρόπο ένας άντρας και μια γυναίκα. Υπάρχουν επίσης μια τούρτα με δύο άλογα, έναν μονόκερο και μια μικρή φοράδα, κι ένα άλλο γλυπτό με τα βάρη της Εύας, το οποίο ουσιαστικά είναι τα ταξίδια που κάνει και τα εμπόδια που μπορεί να συναντήσει. Έχει το μήλο που το έχει δαγκώσει και το προσφέρει... Μετά είναι ο θηλυκός ποιμένας, το μπούστο μιας κοπέλας που πρόσφερε την καρδιά της κι από τότε άλλαξαν διάφορα πράγματα μέσα της, ο τρόπος που αντιλαμβάνεται τα πάντα. Τα βάθρα στα γλυπτά είναι συνέχεια των έργων, το κάθε ένα ειδικά σχεδιασμένο για το κάθε γλυπτό, σαν προέκταση. Τα σχέδια που είναι φτιαγμένα από ξυλομπογιές σε χαρτί έχουν άμεση σχέση με το concept».

Η Ειρήνη έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις (στο Χρατς! στο Μουσείο Μπενάκη, στη Helexpo, στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, στην Πάτρα), ενώ έχει κάνει μια ατομική έκθεση στο Τόκιο τον περασμένο Φεβρουάριο. «Αισθάνομαι πολύ τυχερή που κατάφερα να κάνω αυτό που ονειρευόμουν. Μερικές φορές νιώθω ότι όταν θέλεις κάτι πάρα πολύ και το προσπαθήσεις και δουλέψεις πάνω σ' αυτό, θα σου έρθει κάποια στιγμή. Εμένα ήρθε τη στιγμή ακριβώς που τελείωσα τη σχολή μου. Μικρή, απ' το γυμνάσιο ακόμα, είχα αποφασίσει ότι θέλω να κάνω αυτό: να ζωγραφίζω. Σκεφτόμουν πώς θα είναι η ζωή μου μετά από χρόνια και ήταν το μόνο που θα ήθελα να κάνω».

Τη ρωτάω αν την απασχολεί το τι εισπράττει ο κάθε επισκέπτης της έκθεσης από τα έργα της, τι σχόλια ακούει. «Μου αρέσει πάρα πολύ όταν ο καθένας πλάθει τη δική του ιστορία. Νομίζω ότι αυτό είναι το σημαντικότερο. Μερικές φορές μου ζητάνε να τους εξηγήσω τι έχω φτιάξει και τους λέω, αλλά ακούω και τη δική τους εκδοχή. Αυτό είναι που ζωντανεύει το έργο νομίζω. Δηλαδή, το ότι ο καθένας στο μυαλό του το ερμηνεύει διαφορετικά, οπότε μπορεί να έχει πολλές διαστάσεις». Τα ερεθίσματα για να δημιουργήσει έρχονται από παντού. Από τις σχέσεις της με τους ανθρώπους, τις εικόνες της τηλεόρασης, των περιοδικών, τις εικόνες της πόλης. «Μου αρέσει η Φωκίωνος» λέει. «Έχει πολλά παιδιά που παίζουν, ανθρώπους από διαφορετικούς πολιτισμούς, βλέπεις κυρίες της αστικής τάξης, παλιές Αθηναίες με ροζ κραγιόν και γούνα, που ντύνονται στην τρίχα για να πάνε στο σουπερμάρκετ. Με έχει εντυπωσιάσει μια παρέα από τέτοιες κυρίες με ξανθό, πολύ φουντωτό μαλλί, ντυμένες με έντονα χρώματα, που βγάζουν τα κανίς βόλτα όλες μαζί και συχνάζουν στα Goody's».

Χαρίζεις έργα σου σε φίλους; «Όχι πια. Όταν ήμουν μικρότερη έδινα πάρα πολλά, τώρα πια όμως δεν χαρίζω. Σταμάτησα να δίνω όταν ανακάλυψα ότι δεν ήξεραν ούτε πού είχαν το έργο που τους είχα χαρίσει...».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ