Τι ακριβώς συμβαίνει στη φετινή Μπιενάλε της Αθήνας;

Τι ακριβώς συμβαίνει στη φετινή Μπιενάλε της Αθήνας; Facebook Twitter
0
Τι ακριβώς συμβαίνει στη φετινή Μπιενάλε της Αθήνας; Facebook Twitter
Νίκος Κεσσανλής, Ρινόκερος, 1997, μικτή τεχνική, διαστάσεις μεταβλητές, ευγενική παραχώρηση Κλάρα Ρωμανού © SOOC

Η φετινή Μπιενάλε της Αθήνας 2015-2017 «ΟΜΟΝΟΙΑ» που μόλις ξεκίνησε είναι πολύ διαφορετική από τις μπιενάλε που έχεις συνηθίσει. Είναι «ένα διετές εξελισσόμενο συλλογικό πείραμα που επιχειρεί να μετατρέψει την ίδια την πόλη σε ένα κοινωνικό εργαστήριο ιδεών με τη συμμετοχή ανθρωπολόγων, ερευνητών, ακτιβιστών, πανεπιστημιακών, εικαστικών, οργανώσεων πολιτών και αυτοδιαχειριζόμενων ομάδων». Στις 18 του μήνα ξεκίνησε με τη Σύναψη 1, συνεργασίες δηλαδή με θεσμούς όπως το Εθνικό Θέατρο και ανεξάρτητους χώρους τέχνης, καταστήματα και μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Ομόνοιας, έχοντας ως επίκεντρο το κτίριο Μπάγκειον που ήταν για πολλά χρόνια άδειο και εγκαταλειμμένο. Στην φετινή Μπιενάλε δεν θα δεις εκθέσεις με έργα τέχνης, κι αυτό είναι κάτι που έχει ξενίσει τους περισσότερους που έχουν στο μυαλό τους κάτι συγκεκριμένο από την Μπιενάλε. Η ΟΜΟΝΟΙΑ είναι ένα πείραμα που επιχειρείται για πρώτη φορά και έχει μεγάλο ενδιαφέρον να παρακολουθήσει κάποιος την εξέλιξή της στα δύο χρόνια που θα διαρκέσει. Κι επειδή δεν είναι ξεκάθαρο τι ακριβώς είναι και τι θα περιέχει, ζητήσαμε από έναν από τους δύο ιδρυτές και διοργανωτές της, τον Poka-Yio να μας λύσει κάπως τις απορίες. Όσες γίνεται να λυθούν από μία διοργάνωση που είναι «ζωντανή» και η συνέχειά της εξαρτάται από τις συμμετοχές και όσα θα προκύψουν στην πορεία.

— Τι είναι η ΟΜΟΝΟΙΑ 2015;

Ένα εργοστάσιο, ένα εργαστήριο, αυτή είναι η ιδέα. Αν η ΑΓΟΡΑ (σημ. η προηγούμενη μπιενάλε, στο κτήριο του παλιού χρηματιστηρίου) ήταν ένα κέλυφος για να έρθει ο κόσμος μαζί, να συναντηθεί, τώρα είναι η ώρα να συνδημιουργήσει. Είμαστε μαζί, αλλά είμαστε μαζί για κάποιον σκοπό. Αυτή είναι η ιδέα πίσω από το ΟΝΟΜΟΙΑ 2015, γι’ αυτό το λόγο θα διαρκέσει δύο χρόνια όλο αυτό.

Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπαρχει αυτή τη στιγμή είναι η μισαλοδοξία. Αν υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι ότι λόγω της κρίσης ο κόσμος αφού τα έβαλε με όσους μπορούσε να τα βάλει: με τους ξένους, τους προκάτοχους της εξουσίας κλπ. γυρίζει τα βάζει με τον διπλανό του και όλοι έχουμε γίνει μικροί Ροβεσπιέροι που μετράμε ο ένας την ηθικολογία του διπλανού του.

— Θα «τρέχει» συνέχεια;

Αυτή είναι η σκέψη, ότι ενώνονται οι δύο, η πέμπτη και η έκτη μπιενάλε. Η σκέψη μου είναι ότι δεν μπορούμε να πιάσουμε πια την εποχή μας, κανένας μας. Ούτε καν οι δημοσιογράφοι. Με αποτέλεσμα, αφού δεν μπορούμε να την πιάσουμε, να πρέπει να φτιάξουμε έναν άλλο μηχανισμό που να τρέχει με άλλη ταχύτητα, να μπορεί να κινηθεί ταυτόχρονα με αυτό που γίνεται. Η ιδέα είναι ένα συνεχές εργαστήριο, λοιπόν, και να επιταχύνουμε, ώστε στην πορεία -τα δυο αυτά χρόνια που θα διαρκέσει-, να αρχίσει να «πιάνει» κάτι. Και επίσης να δημιουργηθεί κάτι, γιατί το να καταγράψουμε είναι ελάσσονος σημασίας. Το θέμα είναι τι μπορούμε να κάνουμε για το μέλλον.

— Και τι θα γίνεται αυτά τα δύο χρόνια;

Ξεκινήσαμε να φέρνουμε ομάδες από την Ελλάδα και το εξωτερικό που δουλεύουν σε διαφορετικά πεδία, κοινωνικά, οικονομίας, εναλλακτικής οικονομίας, πολιτισμού, ομάδες καλλιτεχνικές από την Ελλάδα. Όλοι αυτοί έχουν ήδη μάθει να δουλεύουν συνεργατικά για να παράξουν κάτι και αυτό πρέπει να είναι η πρώτη ενέργεια και η πρώτη τεχνογνωσία που θα  μπουν σε αυτό το κτίριο. Σκοπός είναι αυτοί που θα έρθουν μετά το κάλεσμα να μπορέσουν να βρουν κάτι που να τους υποδεχτεί, να υπάρχει ήδη μια κουλτούρα συνεργασίας.

Τι ακριβώς συμβαίνει στη φετινή Μπιενάλε της Αθήνας; Facebook Twitter
Η κάθε μια μπιενάλε είναι η συνέχιση της προηγούμενης. Οργανικά γίνεται η αλλαγή, το περπάτημά της στο επόμενο βήμα.

— Μπορείς να που πεις τι ακριβώς είναι αυτό;

Όπως καταλαβαίνεις, είναι ένα τεράστιο ρίσκο από όλες τις πλευρές. Πειραματιζόμαστε στον πιο ακραίο βαθμό, όπως δεν το έχουμε κάνει ποτέ. Έχουμε γυρίσει τη πλάτη ακόμα και στη φόρμα, στο αστικό γούστο. Λέμε ότι αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να δείξουμε κάτι, γιατί τι να σου δείξω σήμερα που να μην μπορείς να το δει μόνος σου; Να έρχομαι εγώ από πάνω σου να σου πω τι είναι το σημαντικό, όταν με το κινητό μπορείς πια να δεις οτιδήποτε θέλεις; Έχεις άμεση άποψη. Και αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μου πεις εσύ τι πιστεύεις. Άρα είσαι συνδημιουργός κι εσύ, όχι με μια δημοκρατική «σούπα» όπου όλοι είμαστε το ίδιο πράγμα, αλλά με την ουσία, ότι για να συνδημιουργήσουμε κάτι για το μέλλον πρέπει να γίνουν κάποια νέα μοντέλα που δεν έχουν υπάρξει ακόμα στην Τέχνη.

— Πρέπει να τα εφεύρεις;

Αυτό πάμε να κάνουμε. Αυτή είναι η ουσία. Οι καλλιτέχνες έχουν την υπογραφή τους, κι αυτό είναι ένα περιχαράκωμα, έχουμε ένα λεξιλόγιο το οποίο ο καθένας μας το υπερασπίζεται. Πώς να το αφήσεις αυτό πίσω και να πεις «κοίταξε, μπαίνω μέσα με όλα τα φορτία που έχω, τις ιδέες μου, την αισθητική μου, την τοποθέτησή μου, όλα αυτά, αρκεί να μπαίνω με σκοπό να θίξω κάτι μαζί σου»; Αυτό λειτουργεί πολλαπλασιαστικά. Άρα τι γίνεται όταν αυτή την ενέργεια τη φέρνεις μαζί και την πολλαπλασιάζεις; Δεν ξέρω. Σχάση. Ένας επιταχυντής είναι αυτό το πράγμα. Περιμένεις να δεις τι θα γίνει, τι συνάψεις θα δημιουργηθούν όταν έρθουν μαζί.

Τι ακριβώς συμβαίνει στη φετινή Μπιενάλε της Αθήνας; Facebook Twitter
Χρειάζεται από όποια πλευρά και να είμαστε να προτείνουμε μοντέλα για το μέλλον. Νέες φόρμες τέχνης, νέες μορφές θεσμών –δηλαδή πώς πρέπει να είναι ένας θεσμός σαν την Biennale. Πώς μπορούμε συνεργατικά να κάνουμε κάτι. Αυτό δεν υπήρχε παλιότερα στο χώρο της Τέχνης.

— Τον Μασιμιλιάνο Μολόνα για ποιο λόγο τον επιλέξατε;

Είναι κοινωνικός ανθρωπολόγος, επιμελητής, καλλιτέχνης ο ίδιος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Goldsmiths του Λονδίνου. Επιλέξαμε έναν άνθρωπο ο οποίος έχει αυτό το αναγεννησιακό μοντέλο που περιλαμβάνει εργαλεία, γιατί πολλές φορές καλλιτέχνες αυτή τη στιγμή ενδύονται τον μανδύα του κοινωνικού ερευνητή και μπλέκονται σε γειτονιές, ομάδες, μειονότητες… Ακόμα και αυτό, όμως, έχει σημασία πώς το κάνεις, με τι μανδύα το κάνεις. Δεν θέλουμε να το κάνουμε επιδερμικά, σαν παιχνίδι. Δεν είναι αυτή τη στιγμή η κοινωνία -ειδικά μέσα στη κρίση- μια ατελείωτη παιδική χαρά για να κάνουμε πράγματα εμείς οι καλλιτέχνες. Αν θέλουμε σε κάτι να συστρατευθούμε είναι σε έναν κοινό σκοπό –εξου και η ΟΜΟΝΟΙΑ- για να πετύχουμε και κάτι. Τώρα, τι είναι αυτό; Όταν όσοι συμμετέχουν πουν τις απόψεις τους θα υπάρχουν κάποιες συμπτώσεις, οπότε θα βγούμε με ομοφωνία εκεί έξω και θα τεστάρουμε. Αφού καταλάβουμε όμως ποια είναι τα επιτακτικά, για να κινηθούμε πρώτα. Η ΟΜΟΝΟΙΑ είναι στο πιο κεντρικό σημείο της Αθήνας, οπότε αυτό τεστάρει και τον κόσμο.

— ΟΜΟΝΟΙΑ και κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Ναι, προφανώς.

Τι ακριβώς συμβαίνει στη φετινή Μπιενάλε της Αθήνας; Facebook Twitter

— Πώς την επιλέξατε την περιοχή;

Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπαρχει αυτή τη στιγμή είναι η μισαλοδοξία. Αν υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι ότι λόγω της κρίσης ο κόσμος αφού τα έβαλε με όσους μπορούσε να τα βάλει: με τους ξένους, τους προκάτοχους της εξουσίας κλπ. γυρίζει τα βάζει με τον διπλανό του και όλοι έχουμε γίνει μικροί Ροβεσπιέροι που μετράμε ο ένας την ηθικολογία του διπλανού του, πόσο συνάδουν αυτά που λέει με αυτά που κάνει και τέτοια. Όλα αυτά τα πράγματα είναι το πρώτο που πρέπει να ξεπεράσουμε, γιατί μας διαβρώνει. Και δεν το λέω για να κανονικοποιήσουμε την κατάσταση, να την εξωραΐσουμε, να τη δούμε με ροζ γυαλιά. Αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι με αυτήν την πίεση έχουμε γίνει σαν τα ποντίκια. Άρα ΟΜΟΝΟΙΑ είναι η κοινή θέληση να συμπορευτείς. Το πρώτο πράγμα είναι αυτό. Από κει και πέρα η Ομόνοια είναι το κέντρο της Αθήνας και το κέντρο από όλες τις ενέργειες -οι μετανάστες είναι εδώ, όσοι έρχονται πρώτη φορά, ουσιαστικά είναι η καρδιά της Αθήνας. Το Σύνταγμα είναι ίσως το κεφάλι, αλλά η αρτηρία είναι σίγουρα η Ομόνοια. Το κτίριο στη γωνία της Αθηνάς είναι συμβολικό, ένα φανταστικό έργο του Τσίλερ του 19ου αιώνα. Ξέρεις, έχουμε μάθει να περνάμε δίπλα από τέτοια πράγματα, ελέφαντες, και ούτε καν να τους δίνουμε σημασία.

— Ποιοι άλλοι χώροι συμμετέχουν;

Η Στάνη, το γαλακτοπωλείο, η Ύλη, το Εθνικό (η πειραματική σκηνή), το Exile Room, το Bread & Roses, το Ρομάντσο, το Μπαγκλαντές, το Υποβρύχιο Γευσιπωλείον, το Εντός/Εκτός, η καφετέρια Janeiro… Δεν ξέρω πώς θα λειτουργήσει αυτό το πράγμα. Δεν έχει σκοπό να επανακατοικήσει κάτι, αλλά να δημιουργήσει τις μεγαλύτερες δυνατές συνάψεις.

Ο φιλότεχνος –ο άνθρωπος που πάει σε μια Μπιενάλε ή στα μουσεία για να δει τέχνη- θα καταλάβει ότι η τέχνη σήμερα είναι κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που νόμιζε. Η τέχνη είναι μια ενέργεια που μετασχηματίζεται, μετασχηματίζει, δεν είναι κάτι παγιωμένο. Εννοώ η σύγχρονη τέχνη. Αυτό θα ξενίσει πολύ κόσμο. Θα ξινίσει πολύς κόσμος. Είμαι σίγουρος για αυτό.

— Είστε ανοιχτοί σε οποιονδήποτε θέλει να συμμετέχει;

Βάλαμε διευθυντή προγράμματος τον Μασιμιλιάνο, ακόμα παραπάνω δηλαδή από τον επιμελητή, γιατί αυτό που κάνουμε είναι ένα συλλογικό πείραμα και για να έχει σκοπό και αποτέλεσμα πρέπει να γίνει και πιο συντονισμένα. Να είναι ένας άνθρωπος δηλαδή που δουλεύει με μια ομάδα. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν τα συνεργατικά εργαλεία -όπως η συνάθροιση που γίνεται σε λίγα λεπτά δηλαδή- τα οποία θα μπορέσουν να βγάλουν κάποια συμπεράσματα. Τις λεπτομέρειες δεν τις έχουμε σχεδιάσει. Θα τρέχει και θα προκύψουν στην πορεία.

— Γράφετε στο site ένα ερώτημα: «Πώς μπορεί η Τέχνη και τα πολιτιστικά ιδρύματα να συνεισφέρουν σε αυτή την περίοδο ριζικής αλλαγής;». Μπορείς να μου το απαντήσεις;

Τη στιγμή που συρικνώνεται ο δημόσιος χώρος, υπάρχει μια έντονη κινητικότητα από όλες τις πλευρές. Στο επίπεδο το ατομικό, νιώθω ότι εγώ πρέπει να προκαλώ πράγματα, να ποτίσω το φυτό μου απ’ έξω γιατί είδα ότι ο δήμος σταμάτησε να ποτίζει, δηλαδή υπάρχει μια εμπλοκή στο δημόσιο χώρο γιατί μπαίνει η δική μου αισθητική, κι αρχίζει αυτό το πράγμα και εξελίσσεται. Η μικροκοινότητά μας αποφασίζει να φτιάξει ένα πράγμα, να αλλάξει ένα πράγμα, να εξωραΐσει ένα πράγμα, κι αρχίζουν να υπάρχουν περίεργα πράγματα που είναι και καλά και κακά. Τα ιδρύματα επίσης μπαίνουν σε αυτό δυναμικά -με τη δύναμή τους, με τις προθέσεις τους, με το πρόγραμμά τους και μεταστοιχειώνουν αυτό που ονομάζουμε δημόσιο χώρο. Το οποίο είναι και σε συμβολικό και σε φυσικό επίπεδο δημόσιος χώρος. Γενικώς γίνεται ένας μετασχηματισμός σε όλα τα πεδία, πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό, πολιτιστικό κλπ.

— Να το κάνουμε πιο συγκεκριμένο; Αν έρθει κάποιος τώρα, τι θα δει;

Θα γνωρίσει κάποιες από τις ομάδες που δουλεύουν εδώ, θα μπορέσει ενδεχομένως να βρει πεδίο να συνεργαστεί με κάποιους, θα καταλάβει καλύτερα το σκεπτικό μας, τι πάμε να κάνουμε, ενδεχομένως να προβληματιστεί για τη δικιά του δράση και πώς μπορεί να συνεργαστεί με άλλα πράγματα. Επίσης, ο φιλότεχνος –ο άνθρωπος που πάει σε μια Μπιενάλε ή στα μουσεία για να δει τέχνη- θα καταλάβει ότι η τέχνη σήμερα είναι κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που νόμιζε. Η τέχνη είναι μια ενέργεια που μετασχηματίζεται, μετασχηματίζει, δεν είναι κάτι παγιωμένο. Εννοώ η σύγχρονη τέχνη. Αυτό θα ξενίσει πολύ κόσμο. Θα ξινίσει πολύς κόσμος. Είμαι σίγουρος για αυτό.

— Είναι κι αυτός ένας ρόλος της τέχνης;

Πρέπει να κινητοποιεί. Τις προάλλες είδα έναν άνθρωπο από ένα ίδρυμα που μας είχε στηρίξει στο παρελθόν και μου λέει ότι στην αρχή δεν καταλάβαμε τι κάνατε στην ΑΓΟΡΑ. Μετά, σιγά-σιγά, αρχίσαμε να το καταλαβαίνουμε και άλλαξε η γνώμη μας. Στην αρχή αναρωτιόμασταν πού είναι η τέχνη εδώ, τι συμβαίνει; Επίσης, όλα είναι αδιαμόρφωτα. Θα ήταν περίεργο να έχουμε διαμορφωμένη Τέχνη όταν όλα είναι υπό αίρεση. Είναι δυνατόν; Συνήθως η Τέχνη είναι που φέρνει το καινούργιο. Όταν το καινούργιο εκεί έξω και είναι τόσο δυναμικό, εμείς τι μορφή τέχνης να φέρουμε; Μας πήρε και εμάς 10 χρόνια να το καταλάβουμε και να φτάσουμε σε αυτό το επίπεδο. Το πλάθουμε και κάθε φορά το σπρώχνουμε και πιο πέρα.

Τι ακριβώς συμβαίνει στη φετινή Μπιενάλε της Αθήνας; Facebook Twitter

— Και η ΑΓΟΡΑ είχε αρκετά αυτή τη μορφή.

Μα η κάθε μια μπιενάλε είναι η συνέχιση της προηγούμενης. Οργανικά γίνεται η αλλαγή, το περπάτημά της στο επόμενο βήμα.

— Αυτό που γίνεται αυτή τη στιγμή είναι το ξεκίνημα μιας κλιμακούμενης δράσης;

Είναι ένα εργαστήριο. Είναι σημαντικό ότι γίνονται πειράματα σε αυτό το εργαστήριο και ενδεχομένως να βρεθεί και το φάρμακο τάδε. Ή τα φάρμακα τάδε. Άρα είναι σημαντικό αυτό το πράγμα από μόνο του και είναι σημαντικά και όσα θα βγάλει. Μπορεί να τα βγάλει τώρα, μπορεί στη διετία. Ιδανικά προς το τέλος θα ήταν καλό να το συμμαζέψει σε κάτι απτό, σε κάποια παρουσίαση, σε μια έκθεση των πεπραγμένων. Δεν ξέρω να πω ακόμα ακριβώς. Και δεν πρέπει να το φτιάξουμε εμείς αυτό.

— Ο βασικός σκοπός ποιος είναι;

Αυτό που είπαμε είναι ότι χρειάζεται από όποια πλευρά και να είμαστε να προτείνουμε μοντέλα για το μέλλον. Νέες φόρμες τέχνης, νέες μορφές θεσμών –δηλαδή πώς πρέπει να είναι ένας θεσμός σαν την Biennale. Πώς μπορούμε συνεργατικά να κάνουμε κάτι. Αυτό δεν υπήρχε παλιότερα στο χώρο της Τέχνης.

Τέλος, μπορεί να προτείνουν μοντέλα. Μπορεί να έρθει μια ομάδα οικονομίας και να κάνει ένα εργαστήριο για εναλλακτικά νομίσματα. Έγινε ένα σήμερα το πρωί. Και μπορεί σε πειραματικό επίπεδο να δοκιμαστεί μέσα στο χώρο της τέχνης ένα σύστημα ανταλλακτικό. Αυτά είναι μερικά από τα πράγματα που μπορεί να προκύψουν.

— Θα μπορούσε να αλλάξει και κάτι πρακτικά στην καθημερινότητα των ανθρώπων;

Το πρώτο πράγμα που αλλάζει στην καθημερινότητα του καθένα μας είναι η στιγμή που παύουμε να είμαστε αποδέκτες και γινόμαστε δημιουργοί. Πάρα πολλοί με την κρίση έγιναν δημιουργοί. Και δεν μιλάω για σούπερ καλλιτέχνες. Άνθρωποι που ήταν σε γραφείο τώρα άρχισαν να κάνουν χειροτεχνίες. Πάρα πολύς κόσμος έχει αρχίσει και επαναπροσδιορίζεται και βγάζει τον δημιουργικό του εαυτό. Ο δημιουργός τι κάνει; Πιάνει κάτι αφηρημένο και το κάνει απτό για να μείνει και στο μέλλον. Ο δημιουργός δεν θέλει να τα σπάει και να κάνει φασαρίες, θέλει και ο άλλος να ευχαριστηθεί αυτό που κάνει.

Τι ακριβώς συμβαίνει στη φετινή Μπιενάλε της Αθήνας; Facebook Twitter

Η Σύναψη 1 θα τρέχει μέχρι και τις 29 του μήνα. Το πρόγραμμα με όλες τις δράσεις υπάρχει στο site της Μπιενάλε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ