A thousand doors

A thousand doors Facebook Twitter
0

 

A thousand doors Facebook Twitter
Georg Herold Bent poetry, w. up!, 1997/ 2014 Wood, ink, metal and wire Installation View Courtesy the artist NataliaTsoukala

Συνεχίζεται στους χώρους και στον εκπληκτικό κήπο της ιστορικής Γενναδείου Βιβλιοθήκης η έκθεση «A thousand doors», μια συνεργασία του οργανισμού πολιτισμού και ανάπτυξης ΝΕΟΝ και της σημαντικής Whitechapel Gallery του Λονδίνου.

 

A thousand doors Facebook Twitter
Francis Upritchard Balata Figures, 2012 Bronze Courtesy the artist and Kate MacGarry, London NataliaTsoukala

Μια συνεύρεση 30 και πλέον καλλιτεχνών, Ελλήνων και ξένων, νέων και παλιότερων, σε μια «διαδρομή» με γνώμονα το βιβλίο και τη γνώση, τον χρόνο και τη φθορά. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίος ο τίτλος, την έμπνευση για τον οποίο έδωσε το διήγημα του Χόρχε Λούις Μπόρχες Η βιβλιοθήκη της Βαβέλ.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Francis Upritchard Balata Figures, 2012 Bronze Courtesy the artist and Kate MacGarry, London NataliaTsoukala
 

Τα εκφραστικά μέσα πολλαπλά: γλυπτά, κατασκευές, εγκαταστάσεις, βίντεο, συγχρονισμένοι ήχοι, εννοιολογική τέχνη. Εξίσου πολλές και οι διάσημες παρουσίες: ο Γιάννης Κουνέλης, ο Ισπανός Juan Munoz, ο Γάλλος Christian Boltanski, ο Ισραηλινοβρετανός Daniel Silver, ο Αμερικανός Matthew Barney, η Γερμανίδα Isa Genzken, η Αμερικανίδα Susan Hiller, η επίσης Γερμανίδας Hannah Hoch, ο Νεοζηλανδός Francis Upritchard. Ακολουθούν πολλοί άλλοι βραβευμένοι καλλιτέχνες, ανάμεσα στους οποίους ακόμα και πιο οικεία ονόματα, όπως αυτό του Νίκου Ναυρίδη.

 

Η έκθεση, η οποία επεκτείνεται σε ολόκληρο το πλάτος και μήκος του κήπου και των εσωτερικών χώρων, είναι μια αποκάλυψη έργων και σημάτων με τα οποία ο επισκέπτης έρχεται σε επαφή, κάνοντας την περιήγησή του. Πολύτιμη είναι η αρωγή νεαρών εθελοντών που βρίσκονται δίπλα σε κάθε έργο και εγκατάσταση για να το περιγράψουν και να το εξηγήσουν.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Adrián Villar Rojas, Return The World (from the series), 2012, Installation, Clay (unfired), wood, cement, metal Weinberg terraces, dOCUMENTA (13) Kassel, Germany Courtesy the artist and kurimanzutto, Mexico City Installation View ©NataliaTsoukala

Η είσοδος του κτιρίου κυριαρχείται από τις πατριαρχικές φιγούρες του Daniel Silver, αρχαιοπρεπή γλυπτά-παραμορφωμένες κεφαλές, μέρος της μεγαλύτερης εγκατάστασής του «Dig» που ο επισκέπτης εντοπίζει σε άλλα δύο σημεία, δίκην φανταστικής ανασκαφής. Μπαίνοντας στο μέγαρο, τόσο στο ισόγειο αλλά και στο δεύτερο επίπεδό του, υπάρχουν έργα και εγκαταστάσεις συχνά περιπαικτικές κι άλλοτε πιο περισπούδαστες, που όμως δρουν πάντα ως σχόλιο ή αναφορά στην τέχνη, στο βιβλίο, στην ιστορία των ανθρώπων. Παράδειγμα αποτελεί η βιντεο-εγκατάσταση «Toute la mémoire du monde/ Alles Wissen dieser Welt» των Nina Fischer και Maroan el Sahi, η οποία, σε αντιδιαστολή με ένα ντοκιμαντέρ του Αλέν Ρενέ του 1956, κινηματογραφεί την Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας εντελώς άδεια από βιβλία, σε μια περίοδο που βρίσκεται εν εξελίξει μέρος του μεγαλεπήβολου «Grand projet» του Φρανσουά Μιτεράν για τη μεταφορά του θησαυρού της σε άλλο κτίριο. Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει το «The library of Unborrowed Books, Section V: The Gennadius Library, ASCS, Athens» της Τουρκάλας Meric Algun Ringborg, με πλήθος ανέγγιχτων τόμων της Γεννναδείου, ενώ τα «άλογα» της Πάκυς Βλασσοπούλου παραπέμπουν στη στρατιωτική ορολογία των αρχαίων χρόνων που διαχώριζε τις απώλειες της μάχης στα λογικά και «άλογα» όντα.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Daniel Silver Dig, 2013 An Artangel commission Installation view NataliaTsoukala
 

Ο Matthew Barney παίρνει παλιά τεύχη περιοδικών από τα οποία απομονώνει εικόνες διασημοτήτων και πρότυπα μιας εύρωστης κοινωνίας, τις τοποθετεί σε κάδρο, τις αναμειγνύει με πλαστικές φόρμες, σιλικόνη και μεταλλικές κατασκευές, αποθεώνοντάς τες σε έναν κόσμο φουτουριστικό. Ο Michael Rakowitz παρουσιάζει την εγκατάσταση «What Dust Will Rise?», ανάθεση της dOCUMENTA 13, όπου σαν μια ανάμνηση-αναφορά στην καταστροφή βιβλίων από τον βομβαρδισμό του Κάσελ το 1941 παίρνει υλικό από την πέτρα των γλυπτών του Βούδα στο Μπαμιγιάν τα οποία κατέστρεψαν οι Ταλιμπάν το 2001 και τη μετατρέπει σε απολιθωμένα βιβλία, χαραγμένα με εργαλεία από οβίδες του ρωσικού στρατού. Το βίντεο που συμπληρώνει το έργο του παρουσιάζει παραδοσιακούς τεχνίτες του Αφγανιστάν επί τω έργω. 

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Daniel Silver Dig, 2013 An Artangel commission Installation view NataliaTsoukala

Η έκθεση συνεχίζει στον προαύλιο χώρο, όπου η εγκατάσταση του Νίκου Ναυρίδη «1000 Φύ(λ)α» είναι ήδη σε αποσύνθεση, αλλά αυτός είναι ο στόχος: «δεμάτια» φύλλων φτιαγμένων από ζυμάρι δεμένων με σπάγκο, λεπτά φύλλα που παραπέμπουν στη διπλή έννοια που στα ελληνικά έχει η λέξη φύλ(λ)ο. Εκτεθειμένα στον ήλιο αλλά και στη βροχή, αναπόφευκτα καταστρέφονται, αλλά απολαμβάνουν και μια ελευθερία στον εξωτερικό χώρο, ενώ η θέση τους λογικά θα ήταν, στα ράφια της βιβλιοθήκης, σε μορφή βιβλίου.


 

A thousand doors Facebook Twitter
Πάκυ Βλασσοπούλου «Θέλω να κάνω σαματά/ σαν τον κακό Γενάρη/ να ρίξω χιόνια και νερά/ άλλος να μη σε πάρει» “Twinkle, twinkle, little star/ how I wonder what you are/ Up above the world so high/ like a diamond in the sky”, 2014 Clay, wood, wire, twine, book pages and tape Courtesy the artist and NEON NataliaTsoukala

Ο Κουνέλης έχει παραγεμίσει ένα παράθυρο με βιβλία, ο Munoz στο «Conversation Piece II» βάζει τις αναγνωρίσιμες φιγούρες του από μπρούντζο να «συνομιλούν» μεταξύ τους, ενώ, κατηφορίζοντας στη μια πλευρά της αυλής, ακούς τις καμπάνες της εγκατάστασης των Jane και Louise Wilson σαν μια μυστηριώδη υπενθύμιση του Κάτω Κόσμου από την ταινία Ορφέας του Ζαν Κοκτώ. Προχωρώντας, βλέπεις τον κορμό δέντρου του Giuseppe Penone, μια κατασκευή με τον τίτλο «Spazio di Luce», έναν ύμνο στη δύναμη του φωτός. Στην απέναντι πλευρά αντικρίζουμε μια ακόμα ηχητική εγκατάσταση με τίτλο «What every gardener knows» της Susan Hiller, ενώ το επιβλητικό γλυπτό του Αργεντίνου Adrian Villar Rojas από τη σειρά του «Return of the World» σε αφήνει με ερωτηματικά σχετικά με την ερμηνεία του.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Giuseppe Penone Spazio di luce, 2008 Bronze, gold Installation View 250 x 220 x 160 cm NataliaTsoukala

 

Όσοι βρεθούν στον προαύλιο χώρο λίγη ώρα πριν το καθημερινό κλείσιμο της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν και την ηχητική εγκατάσταση «Dawn Chorus του Κώστα Ιωαννίδη, που δεν είναι άλλο από μια συγχορδία πουλιών, ένα μιξάρισμα κελαϊδισμάτων που όντως μπορεί κανείς να ακούσει στον κήπο της Γενναδείου.

 

Οι παραπάνω αναφορές είναι ενδεικτικές, τυχαία επιλογή που εν μέρει αντικατοπτρίζει το γενικότερο πνεύμα της έκθεσης, η οποία ξεδιπλώνει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα γκάμα χάρη στην επιμέλεια της Iwona Blazwick.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Νίκος Ναυρίδης 1000 Φύλ(λ)α, 2014 Homemade pastry sheets Coarse wheaten flour, water, salt, string Courtesy the artist and NEON NataliaTsoukala

 

A thousand doors

Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Σουηδίας 61

Mέχρι τις 30/6

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ