NEO VIDCAST

A thousand doors

A thousand doors Facebook Twitter
0

 

A thousand doors Facebook Twitter
Georg Herold Bent poetry, w. up!, 1997/ 2014 Wood, ink, metal and wire Installation View Courtesy the artist NataliaTsoukala

Συνεχίζεται στους χώρους και στον εκπληκτικό κήπο της ιστορικής Γενναδείου Βιβλιοθήκης η έκθεση «A thousand doors», μια συνεργασία του οργανισμού πολιτισμού και ανάπτυξης ΝΕΟΝ και της σημαντικής Whitechapel Gallery του Λονδίνου.

 

A thousand doors Facebook Twitter
Francis Upritchard Balata Figures, 2012 Bronze Courtesy the artist and Kate MacGarry, London NataliaTsoukala

Μια συνεύρεση 30 και πλέον καλλιτεχνών, Ελλήνων και ξένων, νέων και παλιότερων, σε μια «διαδρομή» με γνώμονα το βιβλίο και τη γνώση, τον χρόνο και τη φθορά. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίος ο τίτλος, την έμπνευση για τον οποίο έδωσε το διήγημα του Χόρχε Λούις Μπόρχες Η βιβλιοθήκη της Βαβέλ.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Francis Upritchard Balata Figures, 2012 Bronze Courtesy the artist and Kate MacGarry, London NataliaTsoukala
 

Τα εκφραστικά μέσα πολλαπλά: γλυπτά, κατασκευές, εγκαταστάσεις, βίντεο, συγχρονισμένοι ήχοι, εννοιολογική τέχνη. Εξίσου πολλές και οι διάσημες παρουσίες: ο Γιάννης Κουνέλης, ο Ισπανός Juan Munoz, ο Γάλλος Christian Boltanski, ο Ισραηλινοβρετανός Daniel Silver, ο Αμερικανός Matthew Barney, η Γερμανίδα Isa Genzken, η Αμερικανίδα Susan Hiller, η επίσης Γερμανίδας Hannah Hoch, ο Νεοζηλανδός Francis Upritchard. Ακολουθούν πολλοί άλλοι βραβευμένοι καλλιτέχνες, ανάμεσα στους οποίους ακόμα και πιο οικεία ονόματα, όπως αυτό του Νίκου Ναυρίδη.

 

Η έκθεση, η οποία επεκτείνεται σε ολόκληρο το πλάτος και μήκος του κήπου και των εσωτερικών χώρων, είναι μια αποκάλυψη έργων και σημάτων με τα οποία ο επισκέπτης έρχεται σε επαφή, κάνοντας την περιήγησή του. Πολύτιμη είναι η αρωγή νεαρών εθελοντών που βρίσκονται δίπλα σε κάθε έργο και εγκατάσταση για να το περιγράψουν και να το εξηγήσουν.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Adrián Villar Rojas, Return The World (from the series), 2012, Installation, Clay (unfired), wood, cement, metal Weinberg terraces, dOCUMENTA (13) Kassel, Germany Courtesy the artist and kurimanzutto, Mexico City Installation View ©NataliaTsoukala

Η είσοδος του κτιρίου κυριαρχείται από τις πατριαρχικές φιγούρες του Daniel Silver, αρχαιοπρεπή γλυπτά-παραμορφωμένες κεφαλές, μέρος της μεγαλύτερης εγκατάστασής του «Dig» που ο επισκέπτης εντοπίζει σε άλλα δύο σημεία, δίκην φανταστικής ανασκαφής. Μπαίνοντας στο μέγαρο, τόσο στο ισόγειο αλλά και στο δεύτερο επίπεδό του, υπάρχουν έργα και εγκαταστάσεις συχνά περιπαικτικές κι άλλοτε πιο περισπούδαστες, που όμως δρουν πάντα ως σχόλιο ή αναφορά στην τέχνη, στο βιβλίο, στην ιστορία των ανθρώπων. Παράδειγμα αποτελεί η βιντεο-εγκατάσταση «Toute la mémoire du monde/ Alles Wissen dieser Welt» των Nina Fischer και Maroan el Sahi, η οποία, σε αντιδιαστολή με ένα ντοκιμαντέρ του Αλέν Ρενέ του 1956, κινηματογραφεί την Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας εντελώς άδεια από βιβλία, σε μια περίοδο που βρίσκεται εν εξελίξει μέρος του μεγαλεπήβολου «Grand projet» του Φρανσουά Μιτεράν για τη μεταφορά του θησαυρού της σε άλλο κτίριο. Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει το «The library of Unborrowed Books, Section V: The Gennadius Library, ASCS, Athens» της Τουρκάλας Meric Algun Ringborg, με πλήθος ανέγγιχτων τόμων της Γεννναδείου, ενώ τα «άλογα» της Πάκυς Βλασσοπούλου παραπέμπουν στη στρατιωτική ορολογία των αρχαίων χρόνων που διαχώριζε τις απώλειες της μάχης στα λογικά και «άλογα» όντα.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Daniel Silver Dig, 2013 An Artangel commission Installation view NataliaTsoukala
 

Ο Matthew Barney παίρνει παλιά τεύχη περιοδικών από τα οποία απομονώνει εικόνες διασημοτήτων και πρότυπα μιας εύρωστης κοινωνίας, τις τοποθετεί σε κάδρο, τις αναμειγνύει με πλαστικές φόρμες, σιλικόνη και μεταλλικές κατασκευές, αποθεώνοντάς τες σε έναν κόσμο φουτουριστικό. Ο Michael Rakowitz παρουσιάζει την εγκατάσταση «What Dust Will Rise?», ανάθεση της dOCUMENTA 13, όπου σαν μια ανάμνηση-αναφορά στην καταστροφή βιβλίων από τον βομβαρδισμό του Κάσελ το 1941 παίρνει υλικό από την πέτρα των γλυπτών του Βούδα στο Μπαμιγιάν τα οποία κατέστρεψαν οι Ταλιμπάν το 2001 και τη μετατρέπει σε απολιθωμένα βιβλία, χαραγμένα με εργαλεία από οβίδες του ρωσικού στρατού. Το βίντεο που συμπληρώνει το έργο του παρουσιάζει παραδοσιακούς τεχνίτες του Αφγανιστάν επί τω έργω. 

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Daniel Silver Dig, 2013 An Artangel commission Installation view NataliaTsoukala

Η έκθεση συνεχίζει στον προαύλιο χώρο, όπου η εγκατάσταση του Νίκου Ναυρίδη «1000 Φύ(λ)α» είναι ήδη σε αποσύνθεση, αλλά αυτός είναι ο στόχος: «δεμάτια» φύλλων φτιαγμένων από ζυμάρι δεμένων με σπάγκο, λεπτά φύλλα που παραπέμπουν στη διπλή έννοια που στα ελληνικά έχει η λέξη φύλ(λ)ο. Εκτεθειμένα στον ήλιο αλλά και στη βροχή, αναπόφευκτα καταστρέφονται, αλλά απολαμβάνουν και μια ελευθερία στον εξωτερικό χώρο, ενώ η θέση τους λογικά θα ήταν, στα ράφια της βιβλιοθήκης, σε μορφή βιβλίου.


 

A thousand doors Facebook Twitter
Πάκυ Βλασσοπούλου «Θέλω να κάνω σαματά/ σαν τον κακό Γενάρη/ να ρίξω χιόνια και νερά/ άλλος να μη σε πάρει» “Twinkle, twinkle, little star/ how I wonder what you are/ Up above the world so high/ like a diamond in the sky”, 2014 Clay, wood, wire, twine, book pages and tape Courtesy the artist and NEON NataliaTsoukala

Ο Κουνέλης έχει παραγεμίσει ένα παράθυρο με βιβλία, ο Munoz στο «Conversation Piece II» βάζει τις αναγνωρίσιμες φιγούρες του από μπρούντζο να «συνομιλούν» μεταξύ τους, ενώ, κατηφορίζοντας στη μια πλευρά της αυλής, ακούς τις καμπάνες της εγκατάστασης των Jane και Louise Wilson σαν μια μυστηριώδη υπενθύμιση του Κάτω Κόσμου από την ταινία Ορφέας του Ζαν Κοκτώ. Προχωρώντας, βλέπεις τον κορμό δέντρου του Giuseppe Penone, μια κατασκευή με τον τίτλο «Spazio di Luce», έναν ύμνο στη δύναμη του φωτός. Στην απέναντι πλευρά αντικρίζουμε μια ακόμα ηχητική εγκατάσταση με τίτλο «What every gardener knows» της Susan Hiller, ενώ το επιβλητικό γλυπτό του Αργεντίνου Adrian Villar Rojas από τη σειρά του «Return of the World» σε αφήνει με ερωτηματικά σχετικά με την ερμηνεία του.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Giuseppe Penone Spazio di luce, 2008 Bronze, gold Installation View 250 x 220 x 160 cm NataliaTsoukala

 

Όσοι βρεθούν στον προαύλιο χώρο λίγη ώρα πριν το καθημερινό κλείσιμο της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν και την ηχητική εγκατάσταση «Dawn Chorus του Κώστα Ιωαννίδη, που δεν είναι άλλο από μια συγχορδία πουλιών, ένα μιξάρισμα κελαϊδισμάτων που όντως μπορεί κανείς να ακούσει στον κήπο της Γενναδείου.

 

Οι παραπάνω αναφορές είναι ενδεικτικές, τυχαία επιλογή που εν μέρει αντικατοπτρίζει το γενικότερο πνεύμα της έκθεσης, η οποία ξεδιπλώνει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα γκάμα χάρη στην επιμέλεια της Iwona Blazwick.

 

 

A thousand doors Facebook Twitter
Νίκος Ναυρίδης 1000 Φύλ(λ)α, 2014 Homemade pastry sheets Coarse wheaten flour, water, salt, string Courtesy the artist and NEON NataliaTsoukala

 

A thousand doors

Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Σουηδίας 61

Mέχρι τις 30/6

 

 

0

NEO VIDCAST

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ