Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
0

Η Emily Dickinson είναι μια από τις σημαντικότερες Αμερικανίδες ποιήτριες του 19ου αιώνα. Αν και δεν έγινε ποτέ γνωστή κατά την διάρκεια της ζωής της. Έζησε σε ένα αυστηρό πουριτανικό περιβάλλον, το μεγαλύτερο μέρος της ζωής στο σπίτι των γονιών της, απόμακρη από τον κόσμο.  Η Dickinson όμως παρέμεινε δημιουργική μέχρι το τέλος της ζωής της. Έγραψε πάνω από 800 ποιήματα, μόνο 5 δημοσιεύτηκαν όσο ζούσε χωρίς να το γνωρίζει. Μετά το θάνατο της η μικρότερη και αγαπημένη της αδερφή  ανακάλυψε το έργο της, το μάζεψε και το έβγαλε στο φως παρά την επιθυμία της Emily να το καταστρέψει. Η Dickinson πέθανε σε ηλικία 55 ετών, το 1886. Με αφορμή την συμπλήρωση των 185 χρόνων από την γέννηση της η Ελληνοαμερικανική Ένωση τιμά το έργο της και διοργανώνει μια ποιητική βραδιά στο πλαίσιο της εικαστικής έκθεσης ‘those little anodynes’ την Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου, την ημέρα γέννησης της Αμερικανίδας ποιήτριας. Έντεκα ποιητές θα απαγγέλλουν τα ποιήματα της σε διάλογο με τα δικά τους. Παράλληλα θα γίνει μια περφόμανς με τίτλο «Λευκό πάνω σε άσπρο». Την έκθεση επιμελείται η Γκέλυ Γρυντάκη και παρουσιάζονται έργα από δύο νέες εικαστικούς τις Ελένης Θεοφυλάκτου και της Εύας Μαραθάκη. Τους ζητήσαμε να μας απαντήσουν σε μερικές ερωτήσεις.

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Εύα Μαραθάκη

 

Γκέλυ Γρυντάκη

Ήταν μια έκθεση σαν προαποφασισμένη. Ανακάλυψα ξαφνικά ότι δυο καλλιτέχνες που θαυμάζω και που πάντα πίστευα ότι έχουν κοινούς κώδικες,  ασχολούνται με την Ντίκινσον. Έπρεπε απλώς να συμβεί. Κάποια έργα υπήρχαν. Κάποια άλλα φυσικά έγιναν μετά την πρότασή μου  και απλώς εγώ «είδα» τη δυνατότητα της έκθεσης. Επομένως το γεγονός ότι πρόκειται για μια έκθεση με δύο γυναίκες καλλιτέχνες θα μπορούσε να είναι εντελώς συμπτωματικό. Η Ντίκινσον είναι πολυδιάστατη, θα ήταν παράτολμο να προσπαθήσω να την προσεγγίσω σε όλες της τις εκφάνσεις. Επέλεξα λοιπόν εκείνα τα σημεία σύγκλισης των ποιητικών της προβληματισμών με τους γενικότερους προβληματισμούς του ευρύτερου έργου των δύο καλλιτεχνών. Την αναζήτηση της γυναικείας ταυτότητας, την αγωνία της δημιουργικότητας, το ευτράπελο, τη γειτνίαση του σκοτεινού με το φωτεινό, το χιούμορ, την αιχμηρή/ κοφτερή ευαισθησία. 

 

Πάντα μου άρεσε η ποίηση της, τη γνώριζα πάραυτα μόνο αποσπασματικά. Όταν ξεκίνησε η ιδέα της έκθεσης και τη μελέτησα ακόμα πιο διεξοδικά συγκλονίστηκα. Ήταν μια κάποια αποκάλυψη για μένα. Δεν ξέρω αν μπορώ να διαλέξω ένα συγκεκριμένο ποίημα, είναι τόσα πολλά. Θα πω τον πρώτο αγαπημένο  στίχο που μπορώ να σκεφτώ αυτή τη στιγμή, «να αντέξουμε τη σκοτεινή πλευρά μας» όπως μεταφράζει η Μαρία Δαμολή το Our share of night to bear. Ίσως γιατί πιστεύω υπάρχει μια μελαγχολία μέσα σε αυτό το ποίημα και μια καρτερία και μια αποδοχή των λίγων προνομίων της θνητότητας που το καθιστά απολύτως υπεράνω χρόνου. Το πόσο σύγχρονη δείχνει, η ικανότητά της να γίνεται τόσο αιχμηρή μέσα από μια γλώσσα τόσο εύθραυστη, το αναπάντεχο που καραδοκεί, η κομψότητα του στίχου της. Θεωρώ ότι θα είναι πάντα επίκαιρη.

 

Τα θέματα που αγγίζει, η θέση της γυναίκας, ο αυτοκαθορισμός, η αποδοχή της θνητότητας, η διαφορετικότητα, η πάλη με το σκοτάδι μέσα μας, θα απασχολούν πάντα. Ο τίτλος της έκθεσης είναι στίχος από το the heart asks pleasure first, αυτά τα μικρά αναλγητικά, πάντα θεωρούσα ότι η τέχνη δρα ως αναλγητικό. Στην έκθεση θα δει κάποιος μια ζωγραφική εγκατάσταση και σχέδια της Ελένης Θεοφυλάκτου και ζωγραφικά έργα, βίντεο και γλυπτά της Εύας Μαραθάκη. Όλα εμπνευσμένα τόσο από την ποίηση όσο και από την περσόνα της Έμιλι Ντίκινσον όπως έχει διαμορφωθεί από ντοκουμέντα και από τη μυθολογία που αναπτύχθηκε γύρω της. Αν χρειάζεται η ποίηση στην σημερινή εποχή; Ίσως να είναι αυτή που θα σώσει τον κόσμο.

 

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Εύα Μαραθάκη
 

 

Eλένη Θεοφυλάκτου

Η περίοδος αυτή που δούλεψα για την Dickinson ήταν δύσκολη για μένα διότι δούλευα ταυτοχρόνως και μία προσωπική ‘αφήγηση’ οριστικού αποχαιρετισμού του πατέρα μου. Αυτό απο την άλλη δημιούργησε μία φιλία με την Emily, που και αυτή βίωσε κάτι πολύ ανάλογο με τον δικό της πατέρα. Μας έφερε πιο κοντά αυτό το συμβάν όλη την τελευταία χρονιά. Πως προσέγγισα την δουλειά της Emily Dickinson; Δεν πήγαινα γυρεύοντας, όχι. Ήρθε πολύ απλά με ένα δώρο από έναν φίλο που μου χάρισε τα ποιήματά της πριν 2-3 χρόνια και άρχισα να συνομιλώ μαζί της πιο σοβαρά. Όμως άλλοτε αποσυρόταν με διακριτικότητα και άλλοτε να σου την με μια ασφυκτική εγωπάθεια. Τα έργα που παρουσιάζω έγιναν απολύτως ειδικά για την Dickinson και η εγκατάσταση με τα χρυσαφή έργα ειδικά για τον χώρο. Για μένα η Dickinson συμπυκνώνει μία ευαισθησία που ενίοτε γίνεται δηλητηριώδης. Όταν δεν γίνεται λοιπόν πικρή, είναι τρυφερή, λαμπερή, πολυτελής, «η πιο σίγουρη Καταφυγή».  Σημαντική την καθιστά η οξεία γωνία που βλέπει την ζωή. Στην Dickinson βρίσκω στοιχεία πολύ ξένα με μένα γι’ αυτό και πολύ ελκυστικά. Δεν έχω κάποιο αγαπημένο ποίημα αλλά μια έκφρασή της: «η αλήθεια είναι τόσο σπάνιο πράγμα που είναι ευχαρίστηση να την λες». Διαβάζω ποίηση γενικά. Θεωρώ ότι υπάρχει πάντα ή σε σιγή ή με ήχο. Το ότι η εποχή είναι όπως είναι, ευθύνεται αυτή, που δεν έβαλε τα θεμέλιά της στην ποίηση. Αυτήν την χρονική στιγμή είναι ιστορικό πρόταγμα το ποιείν να μην αναλώνεται στο δειπνείν.

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Εύα Μαραθάκη

Εύα Μαραθάκη

Η δουλειά μου αφορά σε κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, πολιτισμικές πρακτικές και κανονικότητες. Χρησιμοποιώ  μεταφορικό “λόγο”, διερευνώντας ζητήματα όπως π.χ. ο εγκλεισμός του σύγχρονου υποκειμένου, πολιτικές της έμφυλης ταυτότητας, και δη της γυναικείας, κοινωνικές και οικογενειακές δομές, σχέσεις εξουσίας, την εικόνα του Εαυτού και του Άλλου. Συχνά, ο εαυτός χρησιμοποιείται ως εικονογραφικό πρότυπο και το αυτοβιογραφικό στοιχείο στο έργο μου αποτελεί το εφαλτήριο για τη διερεύνηση του Άλλου. Η συγγένεια που ένιωσα με την ποιήτρια όταν πρωτοδιάβασα την ποίηση της αλλά και για τη ζωή της με οδήγησαν να κάνω μια σειρά έργων σε  διαφορετικά μέσα, που άρχισα το 2008 και συνεχίζω μέχρι και σήμερα. Δημιούργησα μια περσόνα, ανάμεσα σε μένα και την ποιήτρια, σκέφτομαι συχνά τι όνειρα μπορεί να έβλεπε η Ντίκινσον. Τα έργα υπήρχαν και νομίζω ότι η κοινή μας αγάπη ( με την Γκέλλυ και την Ελένη) για την Ντίκινσον και η ύπαρξη των έργων οδήγησαν στη συγκεκριμένη έκθεση. Για μένα η ποίηση της αντιπροσωπεύει την δίψα. Αυτό που την κάνει σημαντική είναι το πόσο αιχμηρή και απαλή είναι ταυτόχρονα, η δυνατή φωνή της που κατοικεί σ’ ένα παιδικό  δωμάτιο, ο ρομαντισμός και η αγριότητα της. Μου αρέσει που ο λόγος της ενώ είναι μετρημένος ξεχειλίζει, έχει ένα ασυγκράτητα δημιουργικό πνεύμα και ζει μια τόσο ήσυχη ζωή. Το αγαπημένο μου ποίημα της είναι το 124 c.:

Safe in their Alabaster Chambers-

Untouched by morning

And untouched by noon

Lie the meek members of the Resurrection-

Rafter of satin - and Roof of stone-

 

Grand go the Years- in the Crescent -above them-

Worlds scoop their Arcs-

And Firmaments-row-

Diadems-drop-and Doges-surrender-

Soundless as dots-on a Disc of snow-

 

Ασφαλή στ’ Αλαβάστρινά τους Δώματα-

Ανέγγιχτα από το πρωινό

Ανέγγιχτα κι από το μεσημέρι-

Κείτονται της Ανάστασης τα ήρεμα μέλη-

Σατινένια Σκεπή – και Πέτρινη Στέγη!

 

Λαμπρά περνούν τά Χρόνια-στο Φεγγάρι-πάνω απ’ αυτά –

Κόσμοι χαράσσουν τά Τόξα τους-

Και Στερεώματα – κωπηλατούν-

Διαδήματα- πέφτουν-και Δόγηδες – συνθηκολογούν-

Αθόρυβα σαν κουκκίδες – πάνω σ’ ένα Δίσκο χιονιού-

 

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Εύα Μαραθάκη

 

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Εύα Μαραθάκη

 

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Εύα Μαραθάκη

 

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Εύα Μαραθάκη

 

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Eλένη Θεοφυλάκτου

 

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Eλένη Θεοφυλάκτου

 

Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Eλένη Θεοφυλάκτου
Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Eλένη Θεοφυλάκτου
Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Eλένη Θεοφυλάκτου
Those little anodynes: Μια έκθεση για την Emily Dickinson Facebook Twitter
Eλένη Θεοφυλάκτου

Info:

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 19 Δεκεμβρίου στην γκαλερί Κέννεντυ της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης [Μασσαλίας 22, Κολωνάκι]. Η εκδήλωση της Πέμπτης 10 Δεκεμβρίου ξεκινάει στις 19:00 μ.μ. Συμμετέχουν οι: Άννα Γρίβα, Κατερίνα Ηλιοπούλου, Λένια Ζαφειροπούλου, Παναγιώτης Ιωαννίδης, Δήμητρα Κωτούλα, Παυλίνα Μάρβιν, Γιάννα Μπούκοβα, Αλεξάνδρα Πλαστήρα, Χρήστος Σιορίκης, Δανάη Σιώζιου και Μαρία Τοπάλη.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ