Τα σπουδαία έργα του Έντβαρντ Μουνκ πριν από την «Κραυγή» για πρώτη φορά στο Λονδίνο

Τα υπέροχα έργα του Έντβαρντ Μουνκ πριν από την «Κραυγή» για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Έρωτας και Πόνος (Vampire)", 1895, Munch Museum, Όσλο
0

Μια σημαντική συλλογή έργων του Έντβαρντ Μουνκ θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο Ηνωμένο Βασίλειο στην γκαλερί Courtauld. Η έκθεση «Edvard Munch. Masterpieces from Bergen» θα διαρκέσει έως τις 4 Σεπτεμβρίου 2022 και αποτελεί μέρος μιας συνεργασίας μεταξύ του The Courtauld και των μουσείων τέχνης KODE στο Μπέργκεν της Νορβηγίας. Το KODE στο Μπέργκεν φιλοξενεί μία από τις σημαντικότερες συλλογές Μουνκ στον κόσμο, η οποία συγκεντρώθηκε αρχικά στις αρχές του 20ού αιώνα από τον Νορβηγό βιομήχανο Ράσμους Μέγιερ (1858-1916), ο οποίος συνέλεξε το έργο του Μουνκ κατά τη διάρκεια της ζωής του καλλιτέχνη.

Η έκθεση θα συγκεντρώσει περίπου 18 πίνακες από τη συλλογή αυτή και για πρώτη φορά μια ολοκληρωμένη ομάδα έργων από τη συλλογή παρουσιάζεται εκτός Νορβηγίας.

Η έκθεση ξεκινά με σημαντικά πρώιμα δείγματα της «ρεαλιστικής» περιόδου του Μουνκ της δεκαετίας του 1880, η οποία εγκαινίασε την καριέρα του, όπως το «Πρωί» (1884) και η «Καλοκαιρινή νύχτα» (1889), ένα έργο-κλειδί που αντικατοπτρίζει την κίνηση του καλλιτέχνη προς το εκφραστικό και ψυχολογικά φορτισμένο έργο για το οποίο έγινε διάσημος.

Τα έργα αυτά έθεσαν τις βάσεις για τους εξαιρετικά εκφραστικούς πίνακες της δεκαετίας του 1890, συμπεριλαμβανομένων αξιόλογων καμβάδων από τη διάσημη σειρά του Μουνκ «Ζωφόρος της ζωής», η οποία πραγματεύεται βαθιά θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα από σπλαχνικές απεικονίσεις του ανθρώπινου ψυχισμού, όπως το «Βραδιά στο Karl Johan» η «Μελαγχολία» και το «Στο νεκροκρέβατο».

Η μόνιμη συλλογή ιμπρεσιονιστικών και μεταϊμπρεσιονιστικών αριστουργημάτων του Courtauld, που εκτίθεται στην πρόσφατα ανακαινισμένη Μεγάλη Αίθουσα LVMH, θα προσφέρει πλούσιο πλαίσιο για την έκθεση, αποκαλύπτοντας μερικές από τις καλλιτεχνικές εμπνεύσεις που συνάντησε ο Μουνκ κατά τη διάρκεια των πειραματικών του χρόνων στο Παρίσι από το 1889 έως το 1892, όπου ανακάλυψε τις μοντέρνες τεχνοτροπίες των Γκογκέν, Τουλούζ-Λοτρέκ και Βαν Γκογκ.

Οι χώροι του πλέον είναι περισσότερο συμβολικοί παρά ρεαλιστικοί και η «Κραυγή» αντιπροσωπεύει το παγκόσμιο άγχος του σύγχρονου ανθρώπου στη δίνη μιας συναισθηματικής κρίσης με έναν τρόπο ανεπανάληπτο στην ιστορία της τέχνης.

Από νεαρή ηλικία ο Μουνκ επηρεάστηκε από τους ιμπρεσιονιστές όπως ο Μανέ και αργότερα από καλλιτέχνες του μετα-ιμπρεσιονισμού. Ορισμένα πρώιμα έργα του θυμίζουν τον Μανέ. Μετά από πολυάριθμους πειραματισμούς, ο Μουνκ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ιμπρεσιονιστικό ιδίωμα δεν επέτρεπε επαρκή έκφραση. Το θεωρούσε επιφανειακό και πολύ συγγενικό με τον επιστημονικό πειραματισμό. Ένιωθε την ανάγκη να εμβαθύνει και να εξερευνήσει καταστάσεις που ξεχειλίζουν από συναισθηματικό περιεχόμενο και εκφραστική ενέργεια.

 

O γεννημένος το 1863 Μουνκ σε ηλικία 16 ετών γράφτηκε σε τεχνικό κολέγιο για να σπουδάσει μηχανικός, όπου διακρίθηκε στη φυσική, τη χημεία και τα μαθηματικά. Έμαθε να σχεδιάζει με κλίμακα και προοπτική, αλλά οι συχνές ασθένειες διέκοπταν τις σπουδές του. Ενώ ο πατέρας του θεωρούσε την τέχνη «ανίερο επάγγελμα», εκείνος έγραφε στο ημερολόγιό του: «Στην τέχνη μου προσπαθώ να εξηγήσω τη ζωή και το νόημά της». Τελικά, το 1881 ο Μουνκ γράφτηκε στη Βασιλική Σχολή Τέχνης και Σχεδίου της Κριστιάνια, ένας από τους ιδρυτές της οποίας ήταν ο μακρινός συγγενής του Γιάκομπ Μουνκ. Την ίδια χρονιά έφτιαξε τα πρώτα του πορτρέτα, συμπεριλαμβανομένου ενός του πατέρα του και της πρώτης αυτοπροσωπογραφίας του. Το ολόσωμο πορτρέτο του Karl Jensen-Hjell, ενός διαβόητου μποέμ της πόλης, απέσπασε την απορριπτική απάντηση ενός κριτικού: «Είναι ιμπρεσιονισμός που φτάνει στα άκρα. Είναι μια παρωδία της τέχνης». Τα γυμνά του Μουνκ από αυτή την περίοδο σώζονται μόνο σε σκίτσα, εκτός από το έργο «Standing Nude» (1887). Μπορεί να κατασχέθηκαν από τον πατέρα του.

Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Ο Έντβαρντ Μουνκ.

Ο Μουνκ έφτασε στο Παρίσι κατά τη διάρκεια των εορταστικών εκδηλώσεων της Παγκόσμιας Έκθεσης (1889) και έμενε στο δωμάτιο δύο Νορβηγών καλλιτεχνών. Ο πίνακάς του «Πρωί» (1884) εκτέθηκε στο νορβηγικό περίπτερο. Περνούσε τα πρωινά του στο πολυάσχολο εργαστήριο του Μπονά, στο οποίο υπήρχαν μοντέλα, και τα απογεύματα στην έκθεση, στις γκαλερί και στα μουσεία, όπου οι μαθητές έπρεπε να κάνουν αντίγραφα ως μέσο εκμάθησης της τεχνικής και της παρατήρησης.

Εκείνη την περίοδο ο Μουνκ ενθουσιάστηκε από την τεράστια έκθεση μοντέρνας ευρωπαϊκής τέχνης του Γκογκέν, από τον οποίο εμπνεύστηκε κυρίως για την «αντίδρασή του κατά του ρεαλισμού» και το πιστεύω του ότι «η τέχνη ήταν ανθρώπινο έργο και όχι απομίμηση της φύσης», μια πεποίθηση που είχε δηλώσει νωρίτερα και ο Γουίστλερ. Μάλιστα, ο Μουνκ είπε αργότερα ότι ο Γκογκέν «δεν χρειαζόταν να πάει στην Ταϊτή για να δει και να βιώσει το πρωτόγονο της ανθρώπινης φύσης. Κουβαλάει τη δική του Ταϊτή μέσα του».

Στο τέλος της δεκαετίας του 1880, ο πατέρας του Μουνκ πέθανε και ο ζωγράφος μέχρι το 1892 διαμόρφωσε τη χαρακτηριστική και πρωτότυπη συνθετική αισθητική του, όπως φαίνεται στη «Μελαγχολία» (1891), στην οποία το χρώμα είναι το συμβολικό στοιχείο.

Το 1891 ο πίνακας «Μελαγχολία» εκτέθηκε στη Φθινοπωρινή Έκθεση του Όσλο. Θεωρήθηκε ο πρώτος συμβολιστικός πίνακας από Νορβηγό καλλιτέχνη. Ο Μουνκ έκανε την πρώτη του έκθεση στο Βερολίνο, αλλά οι πίνακές του προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις, την περίφημη «Υπόθεση Μουνκ», και μετά από μία εβδομάδα η έκθεση έκλεισε. Ο Μουνκ ήταν ευχαριστημένος από τη «μεγάλη αναταραχή» και έγραψε σε μια επιστολή του: «Ποτέ δεν πέρασα τόσο διασκεδαστικά – είναι απίστευτο ότι κάτι τόσο αθώο όπως η ζωγραφική θα μπορούσε να προκαλέσει τέτοια αναστάτωση».

Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Απόγευμα στο Karl Johan" (1892). Kode Bergen Art Museum, The Rasmus Meyer Collection

Το 1894 ο Δανός συγγραφέας Χόλγκερ Ντράχμαν που είχε συναναστραφεί τον Μουνκ στο Βερολίνο έγραψε για τον Νορβηγό ζωγράφο: «Αγωνίζεται σκληρά. Καλή τύχη στους αγώνες σου, μοναχικέ Νορβηγέ».

Στο Βερολίνο ο Μουνκ σχεδίασε τις περισσότερες από τις ιδέες που θα αποτελούσαν το σημαντικότερο έργο του, τη «Ζωφόρο της ζωής», το οποίο αρχικά σχεδιάστηκε για εικονογράφηση βιβλίων, αλλά αργότερα εκφράστηκε σε πίνακες ζωγραφικής.

Όλα τα σχέδια και τα έργα αυτής της περιόδου παρουσιάζουν μια απλοποίηση της μορφής και της λεπτομέρειας που σημάδεψε το πρώιμο στυλ του.

Οι φιγούρες του Μουνκ μοιάζουν να παίζουν ρόλους σε μια θεατρική σκηνή όπου κάθε χαρακτήρας ενσαρκώνει μια μόνο ψυχολογική διάσταση. Λίγο αργότερα, θα δημιουργούσε την «Κραυγή», το πιο διάσημο έργο του και έναν από τους πιο αναγνωρίσιμους πίνακες του κόσμου. Οι χώροι του πλέον είναι περισσότερο συμβολικοί παρά ρεαλιστικοί και η «Κραυγή» αντιπροσωπεύει το παγκόσμιο άγχος του σύγχρονου ανθρώπου στη δίνη μιας συναισθηματικής κρίσης με έναν τρόπο ανεπανάληπτο στην ιστορία της τέχνης.

Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, 1894, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Παιδιά παίζουν στο Åsgårdstrand" (1901-03). Kode Bergen Art Museum, The Rasmus Meyer Collection
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Death in the Sickroom", 1893, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Ρουλέτα στο Μόντε Κάρλο", 1892, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Αγωνία", 1894, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Red and White", 1899–1900, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Ο Χορός της Ζωής", 1899–1900, Nasjonalgalleriet, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Η Φωνή / Καλοκαιρινή Νυχτα", 1896, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Μελαγχολία", 1894, KODE Art Museums and Composer Homes Bergen, Νορβηγία
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Αυτοπροσωπογραφία", 1909. Kode Bergen Art Museum, Gift from Bergen Art Society
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρντ Μουνκ πριν από την «Κραυγή» για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Το 1891 ο πίνακας Μελαγχολία εκτέθηκε στη Φθινοπωρινή Έκθεση του Όσλο. Έργο του 1894. KODE Art Museums and Composer Homes Bergen, Νορβηγία
 
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ