Τα σπουδαία έργα του Έντβαρντ Μουνκ πριν από την «Κραυγή» για πρώτη φορά στο Λονδίνο

Τα υπέροχα έργα του Έντβαρντ Μουνκ πριν από την «Κραυγή» για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Έρωτας και Πόνος (Vampire)", 1895, Munch Museum, Όσλο
0

Μια σημαντική συλλογή έργων του Έντβαρντ Μουνκ θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο Ηνωμένο Βασίλειο στην γκαλερί Courtauld. Η έκθεση «Edvard Munch. Masterpieces from Bergen» θα διαρκέσει έως τις 4 Σεπτεμβρίου 2022 και αποτελεί μέρος μιας συνεργασίας μεταξύ του The Courtauld και των μουσείων τέχνης KODE στο Μπέργκεν της Νορβηγίας. Το KODE στο Μπέργκεν φιλοξενεί μία από τις σημαντικότερες συλλογές Μουνκ στον κόσμο, η οποία συγκεντρώθηκε αρχικά στις αρχές του 20ού αιώνα από τον Νορβηγό βιομήχανο Ράσμους Μέγιερ (1858-1916), ο οποίος συνέλεξε το έργο του Μουνκ κατά τη διάρκεια της ζωής του καλλιτέχνη.

Η έκθεση θα συγκεντρώσει περίπου 18 πίνακες από τη συλλογή αυτή και για πρώτη φορά μια ολοκληρωμένη ομάδα έργων από τη συλλογή παρουσιάζεται εκτός Νορβηγίας.

Η έκθεση ξεκινά με σημαντικά πρώιμα δείγματα της «ρεαλιστικής» περιόδου του Μουνκ της δεκαετίας του 1880, η οποία εγκαινίασε την καριέρα του, όπως το «Πρωί» (1884) και η «Καλοκαιρινή νύχτα» (1889), ένα έργο-κλειδί που αντικατοπτρίζει την κίνηση του καλλιτέχνη προς το εκφραστικό και ψυχολογικά φορτισμένο έργο για το οποίο έγινε διάσημος.

Τα έργα αυτά έθεσαν τις βάσεις για τους εξαιρετικά εκφραστικούς πίνακες της δεκαετίας του 1890, συμπεριλαμβανομένων αξιόλογων καμβάδων από τη διάσημη σειρά του Μουνκ «Ζωφόρος της ζωής», η οποία πραγματεύεται βαθιά θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα από σπλαχνικές απεικονίσεις του ανθρώπινου ψυχισμού, όπως το «Βραδιά στο Karl Johan» η «Μελαγχολία» και το «Στο νεκροκρέβατο».

Η μόνιμη συλλογή ιμπρεσιονιστικών και μεταϊμπρεσιονιστικών αριστουργημάτων του Courtauld, που εκτίθεται στην πρόσφατα ανακαινισμένη Μεγάλη Αίθουσα LVMH, θα προσφέρει πλούσιο πλαίσιο για την έκθεση, αποκαλύπτοντας μερικές από τις καλλιτεχνικές εμπνεύσεις που συνάντησε ο Μουνκ κατά τη διάρκεια των πειραματικών του χρόνων στο Παρίσι από το 1889 έως το 1892, όπου ανακάλυψε τις μοντέρνες τεχνοτροπίες των Γκογκέν, Τουλούζ-Λοτρέκ και Βαν Γκογκ.

Οι χώροι του πλέον είναι περισσότερο συμβολικοί παρά ρεαλιστικοί και η «Κραυγή» αντιπροσωπεύει το παγκόσμιο άγχος του σύγχρονου ανθρώπου στη δίνη μιας συναισθηματικής κρίσης με έναν τρόπο ανεπανάληπτο στην ιστορία της τέχνης.

Από νεαρή ηλικία ο Μουνκ επηρεάστηκε από τους ιμπρεσιονιστές όπως ο Μανέ και αργότερα από καλλιτέχνες του μετα-ιμπρεσιονισμού. Ορισμένα πρώιμα έργα του θυμίζουν τον Μανέ. Μετά από πολυάριθμους πειραματισμούς, ο Μουνκ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ιμπρεσιονιστικό ιδίωμα δεν επέτρεπε επαρκή έκφραση. Το θεωρούσε επιφανειακό και πολύ συγγενικό με τον επιστημονικό πειραματισμό. Ένιωθε την ανάγκη να εμβαθύνει και να εξερευνήσει καταστάσεις που ξεχειλίζουν από συναισθηματικό περιεχόμενο και εκφραστική ενέργεια.

 

O γεννημένος το 1863 Μουνκ σε ηλικία 16 ετών γράφτηκε σε τεχνικό κολέγιο για να σπουδάσει μηχανικός, όπου διακρίθηκε στη φυσική, τη χημεία και τα μαθηματικά. Έμαθε να σχεδιάζει με κλίμακα και προοπτική, αλλά οι συχνές ασθένειες διέκοπταν τις σπουδές του. Ενώ ο πατέρας του θεωρούσε την τέχνη «ανίερο επάγγελμα», εκείνος έγραφε στο ημερολόγιό του: «Στην τέχνη μου προσπαθώ να εξηγήσω τη ζωή και το νόημά της». Τελικά, το 1881 ο Μουνκ γράφτηκε στη Βασιλική Σχολή Τέχνης και Σχεδίου της Κριστιάνια, ένας από τους ιδρυτές της οποίας ήταν ο μακρινός συγγενής του Γιάκομπ Μουνκ. Την ίδια χρονιά έφτιαξε τα πρώτα του πορτρέτα, συμπεριλαμβανομένου ενός του πατέρα του και της πρώτης αυτοπροσωπογραφίας του. Το ολόσωμο πορτρέτο του Karl Jensen-Hjell, ενός διαβόητου μποέμ της πόλης, απέσπασε την απορριπτική απάντηση ενός κριτικού: «Είναι ιμπρεσιονισμός που φτάνει στα άκρα. Είναι μια παρωδία της τέχνης». Τα γυμνά του Μουνκ από αυτή την περίοδο σώζονται μόνο σε σκίτσα, εκτός από το έργο «Standing Nude» (1887). Μπορεί να κατασχέθηκαν από τον πατέρα του.

Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Ο Έντβαρντ Μουνκ.

Ο Μουνκ έφτασε στο Παρίσι κατά τη διάρκεια των εορταστικών εκδηλώσεων της Παγκόσμιας Έκθεσης (1889) και έμενε στο δωμάτιο δύο Νορβηγών καλλιτεχνών. Ο πίνακάς του «Πρωί» (1884) εκτέθηκε στο νορβηγικό περίπτερο. Περνούσε τα πρωινά του στο πολυάσχολο εργαστήριο του Μπονά, στο οποίο υπήρχαν μοντέλα, και τα απογεύματα στην έκθεση, στις γκαλερί και στα μουσεία, όπου οι μαθητές έπρεπε να κάνουν αντίγραφα ως μέσο εκμάθησης της τεχνικής και της παρατήρησης.

Εκείνη την περίοδο ο Μουνκ ενθουσιάστηκε από την τεράστια έκθεση μοντέρνας ευρωπαϊκής τέχνης του Γκογκέν, από τον οποίο εμπνεύστηκε κυρίως για την «αντίδρασή του κατά του ρεαλισμού» και το πιστεύω του ότι «η τέχνη ήταν ανθρώπινο έργο και όχι απομίμηση της φύσης», μια πεποίθηση που είχε δηλώσει νωρίτερα και ο Γουίστλερ. Μάλιστα, ο Μουνκ είπε αργότερα ότι ο Γκογκέν «δεν χρειαζόταν να πάει στην Ταϊτή για να δει και να βιώσει το πρωτόγονο της ανθρώπινης φύσης. Κουβαλάει τη δική του Ταϊτή μέσα του».

Στο τέλος της δεκαετίας του 1880, ο πατέρας του Μουνκ πέθανε και ο ζωγράφος μέχρι το 1892 διαμόρφωσε τη χαρακτηριστική και πρωτότυπη συνθετική αισθητική του, όπως φαίνεται στη «Μελαγχολία» (1891), στην οποία το χρώμα είναι το συμβολικό στοιχείο.

Το 1891 ο πίνακας «Μελαγχολία» εκτέθηκε στη Φθινοπωρινή Έκθεση του Όσλο. Θεωρήθηκε ο πρώτος συμβολιστικός πίνακας από Νορβηγό καλλιτέχνη. Ο Μουνκ έκανε την πρώτη του έκθεση στο Βερολίνο, αλλά οι πίνακές του προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις, την περίφημη «Υπόθεση Μουνκ», και μετά από μία εβδομάδα η έκθεση έκλεισε. Ο Μουνκ ήταν ευχαριστημένος από τη «μεγάλη αναταραχή» και έγραψε σε μια επιστολή του: «Ποτέ δεν πέρασα τόσο διασκεδαστικά – είναι απίστευτο ότι κάτι τόσο αθώο όπως η ζωγραφική θα μπορούσε να προκαλέσει τέτοια αναστάτωση».

Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Απόγευμα στο Karl Johan" (1892). Kode Bergen Art Museum, The Rasmus Meyer Collection

Το 1894 ο Δανός συγγραφέας Χόλγκερ Ντράχμαν που είχε συναναστραφεί τον Μουνκ στο Βερολίνο έγραψε για τον Νορβηγό ζωγράφο: «Αγωνίζεται σκληρά. Καλή τύχη στους αγώνες σου, μοναχικέ Νορβηγέ».

Στο Βερολίνο ο Μουνκ σχεδίασε τις περισσότερες από τις ιδέες που θα αποτελούσαν το σημαντικότερο έργο του, τη «Ζωφόρο της ζωής», το οποίο αρχικά σχεδιάστηκε για εικονογράφηση βιβλίων, αλλά αργότερα εκφράστηκε σε πίνακες ζωγραφικής.

Όλα τα σχέδια και τα έργα αυτής της περιόδου παρουσιάζουν μια απλοποίηση της μορφής και της λεπτομέρειας που σημάδεψε το πρώιμο στυλ του.

Οι φιγούρες του Μουνκ μοιάζουν να παίζουν ρόλους σε μια θεατρική σκηνή όπου κάθε χαρακτήρας ενσαρκώνει μια μόνο ψυχολογική διάσταση. Λίγο αργότερα, θα δημιουργούσε την «Κραυγή», το πιο διάσημο έργο του και έναν από τους πιο αναγνωρίσιμους πίνακες του κόσμου. Οι χώροι του πλέον είναι περισσότερο συμβολικοί παρά ρεαλιστικοί και η «Κραυγή» αντιπροσωπεύει το παγκόσμιο άγχος του σύγχρονου ανθρώπου στη δίνη μιας συναισθηματικής κρίσης με έναν τρόπο ανεπανάληπτο στην ιστορία της τέχνης.

Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, 1894, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Παιδιά παίζουν στο Åsgårdstrand" (1901-03). Kode Bergen Art Museum, The Rasmus Meyer Collection
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Death in the Sickroom", 1893, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Ρουλέτα στο Μόντε Κάρλο", 1892, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Αγωνία", 1894, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Red and White", 1899–1900, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Ο Χορός της Ζωής", 1899–1900, Nasjonalgalleriet, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Η Φωνή / Καλοκαιρινή Νυχτα", 1896, Munch Museum, Όσλο
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Μελαγχολία", 1894, KODE Art Museums and Composer Homes Bergen, Νορβηγία
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρτ Μουνκ πριν από την "Κραυγή" για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Edvard Munch, "Αυτοπροσωπογραφία", 1909. Kode Bergen Art Museum, Gift from Bergen Art Society
Τα υπέροχα έργα του Έντβαρντ Μουνκ πριν από την «Κραυγή» για πρώτη φορά στο Λονδίνο Facebook Twitter
Το 1891 ο πίνακας Μελαγχολία εκτέθηκε στη Φθινοπωρινή Έκθεση του Όσλο. Έργο του 1894. KODE Art Museums and Composer Homes Bergen, Νορβηγία
 
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ