Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό

0

Όταν η Λουίζ Μπουρζουά, η οποία έφυγε από τη ζωή πριν από δέκα χρόνια στα 99 της, ένιωθε να πλησιάζει ένα κύμα έγνοιας ή άγχους, καθόταν να ζωγραφίσει. «Ξέρω ότι όταν τελειώσω ένα σχέδιο, το επίπεδο άγχους ελαττώνεται», είχε πει κάποτε η μεγάλη καλλιτέχνιδα. «Όταν κάτσω να ζωγραφίσω σημαίνει ότι κάτι με ενοχλεί, αλλά δεν ξέρω τι ακριβώς. Αυτή είναι η θεραπεία μου για το άγχος».

  

Για μας που δεν έχουμε ενδεχομένως την δυνατότητα μιας τέτοιου είδους θεραπείας αυτές τις δύσκολες μέρες της έντονης ανησυχίας, του φόβου και του εγκλεισμού, μπορεί όμως να λειτουργήσει θεραπευτικά το ζωγραφικό μέρος του έργου της Λουίζ Μπουρζουά όπως παρουσιάζεται στην έκθεση με τίτλο "Louise Bourgeois: Drawings 1947 – 2007" που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες μέρες διαδικτυακά (αναγκαστικά), στην πρώτη online έκθεση που επιχειρεί η διεθνής γκαλερί Hauser & Wirth.

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Άτιτλο, 1970

Διάσημη περισσότερο ίσως για τα επιβλητικά αραχνοειδή γλυπτά ή τα χαρακτικά της, η Λουίζ Μπουρζουά ξεκίνησε να ζωγραφίζει σε μικρή ηλικία, βοηθώντας τους γονείς της στο στούντιο συντήρησης ταπισερί που είχαν έξω από το Παρίσι, πολύ πριν την «επίσημη» έναρξη της καριέρας της, όταν εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη το 1938. Οι αράχνες και οι σπείρες εμφανίζονται τακτικά ως μορφές και στο ζωγραφικό έργο της – δεν είναι τυχαίο το ότι της άρεσε να παρομοιάζει την αγαπημένη της μητέρα που πέθανε όταν η Λουίζ ήταν στα είκοσι της, με αράχνη.

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Spit or Star, 1986
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Άτιτλο, 1951

Τα έργα κινούνται ανάμεσα στην αφαίρεση και στον ρεαλισμό και η ίδια είχε πει σχετικά μ' αυτή την εναλλαγή: «Οι ρεαλιστικές ζωγραφιές είναι ένας τρόπος να ακινητοποιήσω μια ιδέα που δεν θέλω να χαθεί. Με τα αφηρημένα έργα, γλιστρώ στο ασυνείδητο, όταν νιώθω χαλαρή». Η έκθεση διανύει πολλές δεκαετίες και η επιλογή των έργων έγινε από τον Τζέρι Γκόροβοϊ, πρώην βοηθό και στενό φίλο της Μπουρζουά, αλλά και πρόεδρο του Ιδρύματος Easton, που ιδρύθηκε στο όνομα της κορυφαίας εικαστικού. Ο ίδιος είχε γράψει λίγο μετά τον θάνατό της, τον Μάιο του 2010:

«Σαν κάποιον που πάσχει από σύνδρομο Τουρέτ, πάντα αισθανόταν την επιτακτική ανάγκη να εξομολογηθεί τα πάντα, πράγμα που μπορούσε να κάνει τους άλλους να νιώσουν άβολα, και αποκαλούσε τον εαυτό της 'η γυναίκα χωρίς μυστικά'. Στην τέχνη της ήταν απολύτως ατρόμητη, παρότι η ίδια έλεγε ότι στην αληθινή ζωή της ήταν σαν το ποντίκι που έχει κρυφτεί πίσω από το καλοριφέρ». Σε μια ρήση της που έγινε σλόγκαν, η ίδια περιέγραφε την τέχνη ως «εγγύηση ψυχικής υγείας».

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Άτιτλο, 1970
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Σχέδια της Louise Bourgeois καρφωμένα στον τοίχο του σπιτιού της στη Νέα Υόρκη, φωτογραφία του 1962
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Όψη του διαμερίσματος της στη Νέα Υόρκη το 2016, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της

Τα σύνθετα και πολυχρωματικά σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά μπορεί να είναι μόνο τόσο διάσημα όσο άλλες δημιουργίες της, υπήρξαν όμως μια σταθερά σε όλη της την ζωή και ένα σημαντικό κομμάτι της εικαστικής πρακτικής της. Η Λουίζ Μπουρζουά δεν σταμάτησε να παράγει καλλιτεχνικό έργο μέχρι τον θάνατό της, μεταξύ άλλων λόγων και για να συνεχίσει να διατηρεί «σώας τας φρένας». Αυτές τις μέρες, μια παύση για να κοιτάξουμε αυτά τα έργα της μπορεί να μας βοηθήσει κι εμάς να διατηρήσουμε την πολύτιμη ψυχική μας ηρεμία.

Πηγή: Another

Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Louise Bourgeois, Νέα Υόρκη, 2008.
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Louise Bourgeois, Νέα Υόρκη, 1970
Τα σχέδια της Λουίζ Μπουρζουά που παρουσιάζονται σε μια μεγάλη online έκθεση είναι το ιδανικό αγχολυτικό Facebook Twitter
Στο πρώτο της διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη, το 1948.
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ