Τα ομοερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ που θεωρούνταν χαμένα εκτίθενται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant

Τα ομοερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ που θεωρούνταν χαμένα εκτίθενται για πρώτη φορά

0

Τα ερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ, κορυφαίου μέλους της ομάδας Bloomsbury, θα παρουσιαστούν στην αγροτική κατοικία Charleston στο East Sussex του Ηνωμένου Βασιλείου αυτό το φθινόπωρο στην έκθεση «Very Private?» από τις 17 Σεπτεμβρίου 2022 έως τις 12 Μαρτίου 2023.

Τα σχέδια παρουσιάζουν σεξουαλικές συναντήσεις μεταξύ ανδρών – «πρόκειται για ένα πραγματικό Κάμα Σούτρα της σεξουαλικής φαντασίας του Ντάνκαν Γκραντ», δήλωσε στο BBC ο Ντάρεν Κλαρκ, επικεφαλής των συλλογών του Charleston.

Η έκθεση θα είναι μια καλή ευκαιρία να γνωρίσουν το έργο του Γκραντ οι επισκέπτες καθώς τα σχέδια, που επί μακρόν φοβούνταν ότι είχαν χαθεί ή καταστραφεί, δωρίστηκαν στο Charleston, το πρώην σπίτι του Γκραντ, το 2020.

Παραδόθηκαν από τον Γκραντ στον φίλο του Έντουαρντ λε Μπας το 1959, σε έναν φάκελο με την ένδειξη «Αυτά τα σχέδια είναι πολύ προσωπικά», φυλάχθηκαν και πέρασαν από εραστή σε εραστή, από φίλο σε φίλο μυστικά για πολλά χρόνια.

Στο έργο του υπάρχει έντονο το στοιχείο του διαφυλετικού σεξ, με λευκούς και μαύρους άνδρες μαζί. Ο Ντάνκαν Γκραντ είχε μαύρους φίλους που ήταν μοντέλα, οι οποίοι ήταν επίσης εραστές του σε όλη του τη ζωή, αλλά τα έργα έγιναν τη δεκαετία του 1940 και του 1950, όταν η ομοφυλοφιλία ήταν ακόμη παράνομη στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Παραδόθηκαν από τον Γκραντ στον φίλο του Έντουαρντ λε Μπας το 1959, σε έναν φάκελο με την ένδειξη «Αυτά τα σχέδια είναι πολύ προσωπικά», φυλάχθηκαν και πέρασαν από εραστή σε εραστή, από φίλο σε φίλο μυστικά για πολλά χρόνια.

Το Charleston, στο Ανατολικό Σάσεξ, το μέρος στο οποίο θα εκτεθούν, είναι ένα ακίνητο που σχετίζεται με την ομάδα των λογοτεχνών και καλλιτεχνών Bloomsbury, το οποίο είναι ανοιχτό στο κοινό. Ήταν η εξοχική κατοικία της Βανέσα Μπελ και του Ντάνκαν Γκραντ και αποτελεί έναν πυρήνα που αντιπροσωπεύει πάνω από εξήντα έτη καλλιτεχνικής δημιουργικότητας.

Ο Γκραντ ήταν ηγετική φυσιογνωμία στον κύκλο του Bloomsbury, ο οποίος περιλάμβανε τους Βανέσα και Κλάιβ Μπελ, και τον Ρότζερ Φράι ανάμεσα σε άλλους. Η αντισυμβατική ομάδα συνίδρυσε τα Omega Workshops, μια πειραματική σχεδιαστική κολεκτίβα που παρήγαγε είδη σπιτιού, από τυπωμένα υφάσματα και υφάσματα μέχρι κεραμικά.

Ο Γκραντ είναι περισσότερο γνωστός για το ζωγραφικό του στυλ, το οποίο αναπτύχθηκε στον απόηχο των γαλλικών μετα-ιμπρεσιονιστικών εκθέσεων που διοργανώθηκαν στο Λονδίνο το 1910. Συχνά συνεργάστηκε και επηρεάστηκε από ένα άλλο μέλος της ομάδας, τον κριτικό τέχνης και καλλιτέχνη Ρότζερ Φράι. Εκτός από τη ζωγραφική τοπίων και πορτρέτων, ο Φράι σχεδίαζε υφάσματα και κεραμικά.

Η κρυψώνα με περισσότερα από 400 ερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ, που για πολύ καιρό θεωρούνταν ότι είχε καταστραφεί, ήρθε στο φως το φθινόπωρο του 2020, καθώς μεταβιβάστηκε μυστικά επί δεκαετίες από φίλο σε φίλο και από εραστή σε εραστή.

Ο τελευταίος κάτοχος της συλλογής ήταν ο σκηνογράφος Νόρμαν Κόουτς, ο οποίος για χρόνια αποθήκευε τα σχέδια σε πλαστικούς φακέλους κάτω από το κρεβάτι του. Στις δεκαετίες του 1940 και του '50 ο Γκραντ έκανε εκατοντάδες σχέδια, πολλά από τα οποία ήταν συχνά επηρεασμένα από τις ελληνορωμαϊκές παραδόσεις καθώς και από τα σύγχρονα περιοδικά.

Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Ο Ντάνκαν Γκραντ.

Τα σχέδια κληροδότησε στον Κόουτς ο σύντροφός του Ματέι Ράντεφ που πέθανε το 2009. Στον Ράντεφ, στυλοβάτη του Bloomsbury, ο οποίος ως νεότερος είχε μια μυστική, βασανιστική σχέση με τον E.M. Φόρστερ, τα άφησε ο Έρντλι Νόλις, ο οποίος πέθανε το 1991. Ο Νόλις, ο οποίος διηύθυνε τη διάσημη γκαλερί Storran στο Λονδίνο και είχε δεσμό με τον Ζαν Κοκτό, τα πήρε από τον Λε Μπας.

Ο Γκραντ, που πέθανε το 1978 σε ηλικία 93 ετών, έζησε 82 χρόνια της ζωής του με την ομοφυλοφιλία του να θεωρείται έγκλημα. Υπήρξε ένας από τους πιο διάσημους και επιτυχημένους Βρετανούς καλλιτέχνες των μέσων του 20ού αιώνα, αλλά αυτή η σειρά των έργων δεν μπορούσε να εκτεθεί γιατί παρουσίαζε παράνομες πράξεις.

Ο διευθυντής του Charleston δήλωσε ότι τα σχέδια αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας των ομοφυλοφίλων αλλά και της ιστορίας της τέχνης..

Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant

Οι πρώιμες σχέσεις του Γκραντ ήταν αποκλειστικά ομοφυλοφιλικές. Στους εραστές του περιλαμβάνονταν ο ξάδελφός του, ο συγγραφέας Λίτον Στρέιτσι, ο πολιτικός Άρθουρ Χομπχάουζ και ο οικονομολόγος Τζον Μέιναρντ Κέινς, ο οποίος κάποια στιγμή θεωρούσε τον Γκραντ τον έρωτα της ζωής του. Μέσω του Στρέιτσι ο Γκραντ συμμετείχε στην ομάδα Bloomsbury, όπου έκανε πολλούς σπουδαίους φίλους, μεταξύ των οποίων και η Βανέσα Μπελ με την οποία συγκατοίκησε και εκείνη, αν και παντρεμένη, τον ερωτεύτηκε και έκανε μαζί του ένα παιδί. Αν και η ερωτική τους σχέση έληξε, έζησαν μαζί για περισσότερα από 40 χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η σχέση τους ήταν συντροφική και δημιουργική και συχνά ζωγράφιζαν μαζί στο ίδιο εργαστήριο.

Η συμβίωση με τη Βανέσα Μπελ δεν αποτέλεσε εμπόδιο στις σχέσεις του Γκραντ με άνδρες, ούτε πριν ούτε μετά τη γέννηση της κόρης τους Αντζέλικα.

KYRIAKH TSEK Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από άτιτλο σκίτσο, περ. 1946-59. Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant, licensed by DACS 2020
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
 
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ