Τα ομοερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ που θεωρούνταν χαμένα εκτίθενται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant

Τα ομοερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ που θεωρούνταν χαμένα εκτίθενται για πρώτη φορά

0

Τα ερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ, κορυφαίου μέλους της ομάδας Bloomsbury, θα παρουσιαστούν στην αγροτική κατοικία Charleston στο East Sussex του Ηνωμένου Βασιλείου αυτό το φθινόπωρο στην έκθεση «Very Private?» από τις 17 Σεπτεμβρίου 2022 έως τις 12 Μαρτίου 2023.

Τα σχέδια παρουσιάζουν σεξουαλικές συναντήσεις μεταξύ ανδρών – «πρόκειται για ένα πραγματικό Κάμα Σούτρα της σεξουαλικής φαντασίας του Ντάνκαν Γκραντ», δήλωσε στο BBC ο Ντάρεν Κλαρκ, επικεφαλής των συλλογών του Charleston.

Η έκθεση θα είναι μια καλή ευκαιρία να γνωρίσουν το έργο του Γκραντ οι επισκέπτες καθώς τα σχέδια, που επί μακρόν φοβούνταν ότι είχαν χαθεί ή καταστραφεί, δωρίστηκαν στο Charleston, το πρώην σπίτι του Γκραντ, το 2020.

Παραδόθηκαν από τον Γκραντ στον φίλο του Έντουαρντ λε Μπας το 1959, σε έναν φάκελο με την ένδειξη «Αυτά τα σχέδια είναι πολύ προσωπικά», φυλάχθηκαν και πέρασαν από εραστή σε εραστή, από φίλο σε φίλο μυστικά για πολλά χρόνια.

Στο έργο του υπάρχει έντονο το στοιχείο του διαφυλετικού σεξ, με λευκούς και μαύρους άνδρες μαζί. Ο Ντάνκαν Γκραντ είχε μαύρους φίλους που ήταν μοντέλα, οι οποίοι ήταν επίσης εραστές του σε όλη του τη ζωή, αλλά τα έργα έγιναν τη δεκαετία του 1940 και του 1950, όταν η ομοφυλοφιλία ήταν ακόμη παράνομη στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Παραδόθηκαν από τον Γκραντ στον φίλο του Έντουαρντ λε Μπας το 1959, σε έναν φάκελο με την ένδειξη «Αυτά τα σχέδια είναι πολύ προσωπικά», φυλάχθηκαν και πέρασαν από εραστή σε εραστή, από φίλο σε φίλο μυστικά για πολλά χρόνια.

Το Charleston, στο Ανατολικό Σάσεξ, το μέρος στο οποίο θα εκτεθούν, είναι ένα ακίνητο που σχετίζεται με την ομάδα των λογοτεχνών και καλλιτεχνών Bloomsbury, το οποίο είναι ανοιχτό στο κοινό. Ήταν η εξοχική κατοικία της Βανέσα Μπελ και του Ντάνκαν Γκραντ και αποτελεί έναν πυρήνα που αντιπροσωπεύει πάνω από εξήντα έτη καλλιτεχνικής δημιουργικότητας.

Ο Γκραντ ήταν ηγετική φυσιογνωμία στον κύκλο του Bloomsbury, ο οποίος περιλάμβανε τους Βανέσα και Κλάιβ Μπελ, και τον Ρότζερ Φράι ανάμεσα σε άλλους. Η αντισυμβατική ομάδα συνίδρυσε τα Omega Workshops, μια πειραματική σχεδιαστική κολεκτίβα που παρήγαγε είδη σπιτιού, από τυπωμένα υφάσματα και υφάσματα μέχρι κεραμικά.

Ο Γκραντ είναι περισσότερο γνωστός για το ζωγραφικό του στυλ, το οποίο αναπτύχθηκε στον απόηχο των γαλλικών μετα-ιμπρεσιονιστικών εκθέσεων που διοργανώθηκαν στο Λονδίνο το 1910. Συχνά συνεργάστηκε και επηρεάστηκε από ένα άλλο μέλος της ομάδας, τον κριτικό τέχνης και καλλιτέχνη Ρότζερ Φράι. Εκτός από τη ζωγραφική τοπίων και πορτρέτων, ο Φράι σχεδίαζε υφάσματα και κεραμικά.

Η κρυψώνα με περισσότερα από 400 ερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ, που για πολύ καιρό θεωρούνταν ότι είχε καταστραφεί, ήρθε στο φως το φθινόπωρο του 2020, καθώς μεταβιβάστηκε μυστικά επί δεκαετίες από φίλο σε φίλο και από εραστή σε εραστή.

Ο τελευταίος κάτοχος της συλλογής ήταν ο σκηνογράφος Νόρμαν Κόουτς, ο οποίος για χρόνια αποθήκευε τα σχέδια σε πλαστικούς φακέλους κάτω από το κρεβάτι του. Στις δεκαετίες του 1940 και του '50 ο Γκραντ έκανε εκατοντάδες σχέδια, πολλά από τα οποία ήταν συχνά επηρεασμένα από τις ελληνορωμαϊκές παραδόσεις καθώς και από τα σύγχρονα περιοδικά.

Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Ο Ντάνκαν Γκραντ.

Τα σχέδια κληροδότησε στον Κόουτς ο σύντροφός του Ματέι Ράντεφ που πέθανε το 2009. Στον Ράντεφ, στυλοβάτη του Bloomsbury, ο οποίος ως νεότερος είχε μια μυστική, βασανιστική σχέση με τον E.M. Φόρστερ, τα άφησε ο Έρντλι Νόλις, ο οποίος πέθανε το 1991. Ο Νόλις, ο οποίος διηύθυνε τη διάσημη γκαλερί Storran στο Λονδίνο και είχε δεσμό με τον Ζαν Κοκτό, τα πήρε από τον Λε Μπας.

Ο Γκραντ, που πέθανε το 1978 σε ηλικία 93 ετών, έζησε 82 χρόνια της ζωής του με την ομοφυλοφιλία του να θεωρείται έγκλημα. Υπήρξε ένας από τους πιο διάσημους και επιτυχημένους Βρετανούς καλλιτέχνες των μέσων του 20ού αιώνα, αλλά αυτή η σειρά των έργων δεν μπορούσε να εκτεθεί γιατί παρουσίαζε παράνομες πράξεις.

Ο διευθυντής του Charleston δήλωσε ότι τα σχέδια αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας των ομοφυλοφίλων αλλά και της ιστορίας της τέχνης..

Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant

Οι πρώιμες σχέσεις του Γκραντ ήταν αποκλειστικά ομοφυλοφιλικές. Στους εραστές του περιλαμβάνονταν ο ξάδελφός του, ο συγγραφέας Λίτον Στρέιτσι, ο πολιτικός Άρθουρ Χομπχάουζ και ο οικονομολόγος Τζον Μέιναρντ Κέινς, ο οποίος κάποια στιγμή θεωρούσε τον Γκραντ τον έρωτα της ζωής του. Μέσω του Στρέιτσι ο Γκραντ συμμετείχε στην ομάδα Bloomsbury, όπου έκανε πολλούς σπουδαίους φίλους, μεταξύ των οποίων και η Βανέσα Μπελ με την οποία συγκατοίκησε και εκείνη, αν και παντρεμένη, τον ερωτεύτηκε και έκανε μαζί του ένα παιδί. Αν και η ερωτική τους σχέση έληξε, έζησαν μαζί για περισσότερα από 40 χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η σχέση τους ήταν συντροφική και δημιουργική και συχνά ζωγράφιζαν μαζί στο ίδιο εργαστήριο.

Η συμβίωση με τη Βανέσα Μπελ δεν αποτέλεσε εμπόδιο στις σχέσεις του Γκραντ με άνδρες, ούτε πριν ούτε μετά τη γέννηση της κόρης τους Αντζέλικα.

KYRIAKH TSEK Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από άτιτλο σκίτσο, περ. 1946-59. Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant, licensed by DACS 2020
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
 
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ