Τα ομοερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ που θεωρούνταν χαμένα εκτίθενται για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant

Τα ομοερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ που θεωρούνταν χαμένα εκτίθενται για πρώτη φορά

0

Τα ερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ, κορυφαίου μέλους της ομάδας Bloomsbury, θα παρουσιαστούν στην αγροτική κατοικία Charleston στο East Sussex του Ηνωμένου Βασιλείου αυτό το φθινόπωρο στην έκθεση «Very Private?» από τις 17 Σεπτεμβρίου 2022 έως τις 12 Μαρτίου 2023.

Τα σχέδια παρουσιάζουν σεξουαλικές συναντήσεις μεταξύ ανδρών – «πρόκειται για ένα πραγματικό Κάμα Σούτρα της σεξουαλικής φαντασίας του Ντάνκαν Γκραντ», δήλωσε στο BBC ο Ντάρεν Κλαρκ, επικεφαλής των συλλογών του Charleston.

Η έκθεση θα είναι μια καλή ευκαιρία να γνωρίσουν το έργο του Γκραντ οι επισκέπτες καθώς τα σχέδια, που επί μακρόν φοβούνταν ότι είχαν χαθεί ή καταστραφεί, δωρίστηκαν στο Charleston, το πρώην σπίτι του Γκραντ, το 2020.

Παραδόθηκαν από τον Γκραντ στον φίλο του Έντουαρντ λε Μπας το 1959, σε έναν φάκελο με την ένδειξη «Αυτά τα σχέδια είναι πολύ προσωπικά», φυλάχθηκαν και πέρασαν από εραστή σε εραστή, από φίλο σε φίλο μυστικά για πολλά χρόνια.

Στο έργο του υπάρχει έντονο το στοιχείο του διαφυλετικού σεξ, με λευκούς και μαύρους άνδρες μαζί. Ο Ντάνκαν Γκραντ είχε μαύρους φίλους που ήταν μοντέλα, οι οποίοι ήταν επίσης εραστές του σε όλη του τη ζωή, αλλά τα έργα έγιναν τη δεκαετία του 1940 και του 1950, όταν η ομοφυλοφιλία ήταν ακόμη παράνομη στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Παραδόθηκαν από τον Γκραντ στον φίλο του Έντουαρντ λε Μπας το 1959, σε έναν φάκελο με την ένδειξη «Αυτά τα σχέδια είναι πολύ προσωπικά», φυλάχθηκαν και πέρασαν από εραστή σε εραστή, από φίλο σε φίλο μυστικά για πολλά χρόνια.

Το Charleston, στο Ανατολικό Σάσεξ, το μέρος στο οποίο θα εκτεθούν, είναι ένα ακίνητο που σχετίζεται με την ομάδα των λογοτεχνών και καλλιτεχνών Bloomsbury, το οποίο είναι ανοιχτό στο κοινό. Ήταν η εξοχική κατοικία της Βανέσα Μπελ και του Ντάνκαν Γκραντ και αποτελεί έναν πυρήνα που αντιπροσωπεύει πάνω από εξήντα έτη καλλιτεχνικής δημιουργικότητας.

Ο Γκραντ ήταν ηγετική φυσιογνωμία στον κύκλο του Bloomsbury, ο οποίος περιλάμβανε τους Βανέσα και Κλάιβ Μπελ, και τον Ρότζερ Φράι ανάμεσα σε άλλους. Η αντισυμβατική ομάδα συνίδρυσε τα Omega Workshops, μια πειραματική σχεδιαστική κολεκτίβα που παρήγαγε είδη σπιτιού, από τυπωμένα υφάσματα και υφάσματα μέχρι κεραμικά.

Ο Γκραντ είναι περισσότερο γνωστός για το ζωγραφικό του στυλ, το οποίο αναπτύχθηκε στον απόηχο των γαλλικών μετα-ιμπρεσιονιστικών εκθέσεων που διοργανώθηκαν στο Λονδίνο το 1910. Συχνά συνεργάστηκε και επηρεάστηκε από ένα άλλο μέλος της ομάδας, τον κριτικό τέχνης και καλλιτέχνη Ρότζερ Φράι. Εκτός από τη ζωγραφική τοπίων και πορτρέτων, ο Φράι σχεδίαζε υφάσματα και κεραμικά.

Η κρυψώνα με περισσότερα από 400 ερωτικά σχέδια του Ντάνκαν Γκραντ, που για πολύ καιρό θεωρούνταν ότι είχε καταστραφεί, ήρθε στο φως το φθινόπωρο του 2020, καθώς μεταβιβάστηκε μυστικά επί δεκαετίες από φίλο σε φίλο και από εραστή σε εραστή.

Ο τελευταίος κάτοχος της συλλογής ήταν ο σκηνογράφος Νόρμαν Κόουτς, ο οποίος για χρόνια αποθήκευε τα σχέδια σε πλαστικούς φακέλους κάτω από το κρεβάτι του. Στις δεκαετίες του 1940 και του '50 ο Γκραντ έκανε εκατοντάδες σχέδια, πολλά από τα οποία ήταν συχνά επηρεασμένα από τις ελληνορωμαϊκές παραδόσεις καθώς και από τα σύγχρονα περιοδικά.

Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Ο Ντάνκαν Γκραντ.

Τα σχέδια κληροδότησε στον Κόουτς ο σύντροφός του Ματέι Ράντεφ που πέθανε το 2009. Στον Ράντεφ, στυλοβάτη του Bloomsbury, ο οποίος ως νεότερος είχε μια μυστική, βασανιστική σχέση με τον E.M. Φόρστερ, τα άφησε ο Έρντλι Νόλις, ο οποίος πέθανε το 1991. Ο Νόλις, ο οποίος διηύθυνε τη διάσημη γκαλερί Storran στο Λονδίνο και είχε δεσμό με τον Ζαν Κοκτό, τα πήρε από τον Λε Μπας.

Ο Γκραντ, που πέθανε το 1978 σε ηλικία 93 ετών, έζησε 82 χρόνια της ζωής του με την ομοφυλοφιλία του να θεωρείται έγκλημα. Υπήρξε ένας από τους πιο διάσημους και επιτυχημένους Βρετανούς καλλιτέχνες των μέσων του 20ού αιώνα, αλλά αυτή η σειρά των έργων δεν μπορούσε να εκτεθεί γιατί παρουσίαζε παράνομες πράξεις.

Ο διευθυντής του Charleston δήλωσε ότι τα σχέδια αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας των ομοφυλοφίλων αλλά και της ιστορίας της τέχνης..

Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant

Οι πρώιμες σχέσεις του Γκραντ ήταν αποκλειστικά ομοφυλοφιλικές. Στους εραστές του περιλαμβάνονταν ο ξάδελφός του, ο συγγραφέας Λίτον Στρέιτσι, ο πολιτικός Άρθουρ Χομπχάουζ και ο οικονομολόγος Τζον Μέιναρντ Κέινς, ο οποίος κάποια στιγμή θεωρούσε τον Γκραντ τον έρωτα της ζωής του. Μέσω του Στρέιτσι ο Γκραντ συμμετείχε στην ομάδα Bloomsbury, όπου έκανε πολλούς σπουδαίους φίλους, μεταξύ των οποίων και η Βανέσα Μπελ με την οποία συγκατοίκησε και εκείνη, αν και παντρεμένη, τον ερωτεύτηκε και έκανε μαζί του ένα παιδί. Αν και η ερωτική τους σχέση έληξε, έζησαν μαζί για περισσότερα από 40 χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η σχέση τους ήταν συντροφική και δημιουργική και συχνά ζωγράφιζαν μαζί στο ίδιο εργαστήριο.

Η συμβίωση με τη Βανέσα Μπελ δεν αποτέλεσε εμπόδιο στις σχέσεις του Γκραντ με άνδρες, ούτε πριν ούτε μετά τη γέννηση της κόρης τους Αντζέλικα.

KYRIAKH TSEK Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από άτιτλο σκίτσο, περ. 1946-59. Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant, licensed by DACS 2020
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
Τα ομοερωτικά σχέδια του Duncan Grant που θεωρούνταν χαμένα σε έκθεση για πρώτη φορά Facebook Twitter
Φωτο: The Charleston Trust © The Estate of Duncan Grant
 
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ