Τα κλεμμένα

Τα κλεμμένα Facebook Twitter
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ Ένα από τα σημαντικότερα εκθέματα-προϊόντα αρχαιοκαπηλίας.
0

Η έκθεση  « Νόστοι-Επαναπατρισμοί»  στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης περιλαμβάνει  επαναπατρισθείσες ελληνικές και ιταλικές αρχαιότητες που παρουσιάστηκαν αρχικά στη Ρώμη στην έκθεση «Nostoi Capolavori Ritrovati»  και άλλες  που επαναπατρίστηκαν  πρόσφατα χάρη στις ελληνικές προσπάθειες διεκδίκησης και εμπλουτίζουν τώρα την έκθεση.

Η αρχαιοκαπηλία είναι μια ιστορία που απασχολεί  πολλές χώρες παγκοσμίως τις τελευταίες δεκαετίες.  Σημαντικοί πολιτιστικοί θησαυροί, αφού εντοπιστούν, ύστερα από παράνομες ανασκαφές  και ανελκύσεις, ή  κλαπούν  -συνήθως- από μουσεία, αρχίζουν την περιπλάνησή τους στη χώρα προέλευσής  τους ή στο εξωτερικό για να καταλήξουν σε συλλογές ιδιωτών, μουσείων και  οίκους δημοπρασιών. Πριν περίπου ένα χρόνο ο υπουργός πολιτισμού κ. Μ. Λιάπης είχε δηλώσει πως «Η αρχαιοκαπηλία... θεωρείται, σε παγκόσμια κλίμακα, η τρίτη επικερδέστερη μορφή παράνομης δραστηριότητας μετά την παράνομη διακίνηση όπλων και ναρκωτικών ουσιών».

Στο χώρο των εικαστικών μια πρώτη γεύση για το θέμα μας είχε δώσει το Μουσείο Μπενάκη το 2006, παρουσιάζοντας την  έκθεση «Η Κλοπή της Ιστορίας» με  ντοκουμέντα  για περιστατικά αρχαιοκαπηλίας σε Ελλάδα, Περού, Βαγδάτη, Σικελία, Κύπρο και αλλού.

Το υπουργείο Πολιτισμού τώρα προχωράει ένα βήμα παραπάνω, παρουσιάζοντας μια έκθεση που προβάλλει όχι απλά την ιστορία κλεμμένων κινητών μνημείων αλλά τα ίδια τα αντικείμενα, τα οποία ύστερα από έρευνες και σκληρές διαπραγματεύσειςεπαναπατρίστηκαν στην Ιταλία και στην Ελλάδα.  

Έτσι θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά αττικά μελανόμορφα αγγεία, όπως ο αμφορέας του 540 περίπου π.Χ., που απεικονίζει έναν από τους άθλους του Ηρακλή, την πάλη με τον Γυρυόνη, καθώς και  αττικά ερυθρόμορφα αγγεία όπως ο κάνθαρος με την ανάγλυφη κεφαλή του Ηρακλή (περ. 470 π.Χ.). Επίσης , παρουσιάζεται η επιτύμβια στήλη της Βοιωτίας που αναπαριστά έναν πολεμιστή και φέρει την επιγραφή ΑΘΑΝΙΑΣ, καθώς και μαρμάρινη λήκυθος  του 4ουαι. π.Χ. με παράσταση σκηνής δεξίωσης για αποχαιρετισμό νεκρού.  Πολύ σημαντικό επίσης έκθεμα είναι ο κρατήρας του Ευφρονίου, ενός από τους σπουδαιότερους ζωγράφους της αττικής ερυθρόμορφης αγγειογραφίας. Ο κρατήρας αυτός χρονολογείται  από τον 5ο αι. π.Χ.  και είναι μοναδική ευκαιρία να τον δει κανείς γιατί, όπως λέγεται, θα επιστραφεί στην Ιταλία, επειδή εκεί βρέθηκε αρχικά.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ