Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Η Όπερα του κόσμου, με βάση «Το βομβαρδισμό της Πνομ Πεν», Καμπότζη, Απρίλιος 1975 @ Christine Spengler
0

ΑΠΟ ΤΗN ΣΕΒΕΡΙΝ ΚΛΕΙΔΩΝΑ

Το καλό με τη rue de Fourcy είναι ότι, εάν και βρίσκεται πολύ κεντρικά συνδέοντας το Σηκουάνα και το νησάκι Σεν-Λουί με τη Rue de Rivoli και το Μαραί, είναι ένας αρκετά ήσυχος δρόμος, όσο ήσυχος μπορεί να είναι ένας δρόμος στο κέντρο του Παρισιού.


Είναι κάπως κέντρο-απόκεντρο και κάτι ανάλογο συμβαίνει με τη Maison européenne de la photographie (MEP), στον αριθμό 5-7 της rue de Fourcy. Κάθε σεζόν στο Παρίσι οι εκθέσεις «που δεν πρέπει να χάσεις» είναι πολλές, σημαντικές και με την ανάλογη μηντιακή προβολή. Η MEP, χωρίς να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της grand public πολιτιστικής ατζέντας, έχει πάντα ενδιαφέρουσες εκθέσεις, συνήθως από σύγχρονους φωτογράφους.


Μια από τις εκθέσεις αυτής της περιόδου είναι η αναδρομική έκθεση «L'Opéra du Monde», με έργα της Christine Spengler. H Christine Spengler (γενν.1945) είναι κατ'αρχήν μια γνωστή φωτογράφος πολέμου, μια από τις πρώτες γυναίκες που κάλυψε πολεμικές συγκρούσεις σε διάφορα μέρη του κόσμου και συνεργάστηκε με μεγάλα περιοδικά. Είναι όμως και εικαστικός, τα έργα της είναι πολύ ιδιαίτερα και στην έκθεση «L'Opéra du Monde» στη ΜΕP παρουσιάζονται δείγματα και από τις δυο πλευρές της τέχνης της σε μια ενδιαφέρουσα αντιπαραβολή.

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Φωτομοντάζ με βάση πορτρέτο της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ την εποχή του Εραστή, Saint-Paul- de-Vence, 1994, “Αυτή η φωτογραφία θα γίνει η αφίσα του Βραβείου Margueritte Yourcenar στην Tourville το 2012” @ Christine Spengler

Μέρος πρώτο: το μαύρο και το άσπρο

Όλα ξεκίνησαν από ένα παράτολμο, νεανικό ταξίδι περιπέτειας στο Τσαντ το 1970, που έληξε με 23 ημέρες φυλακή και μια μεγάλη προσωπική απόφαση. Παιδιά καλής οικογένειας από την Αλσατία, η Christine με τον αδερφό της Ερίκ θέλουν να ζήσουν το απόλυτο και να ξεφύγουν από αυτήν ακριβώς την καλή οικογένεια, γι'αυτό διασχίζουν με τζιπ μεγάλο μέρος της Σαχάρας για να φτάσουν στο Τιμπεστί, στο βόρειο Τσαντ και να βρεθούν κοντά στη φυλή των Τούμπου, τους ήρωες της προσωπικής τους μυθολογίας.


Εκεί η Christine Spengler τράβηξε την πρώτη της φωτογραφία, δυο αγωνιστές με τα καλάσνικωφ, πιασμένοι από το χέρι, βαδίζουν αργά, στην έρημο, προς το μέτωπο. Η φωτογραφία τραβήχτηκε σχεδόν κατά λάθος, με τη Nikon του Ερίκ, αλλά η στιγμή ήταν καθοριστική. «Γεννήθηκα την ημέρα που τράβηξα την πρώτη μου φωτογραφία» έχει δηλώσει η φωτογράφος και, αντί για συγγραφέας, αποφασίζει να γίνει πολεμική ανταποκρίτρια.


Ήταν εντελώς αυτοδίδακτη στη φωτογραφία, χωρίς καμιά σχέση με το χώρο, και αν είχε μια αναφορά σε σκηνή πολέμου, αυτή ήταν ο Γκόγια, αγαπημένος της ζωγράφος, και ο πίνακάς του «Los fusilamientos del 3 de mayo» με την αντίσταση των Ισπανών απέναντι στο Ναπολέοντα. Παρ'ολ'αυτά ξεκίνησε αμέσως τα μακρινά ταξίδια, με πολλή όρεξη και θάρρος.


Η είδηση της αυτοκτονίας του Ερίκ, στα 23, τη βρήκε στη Σαϊγκόν και το σοκ ήταν πολύ μεγάλο. Η πρώτη, βαθιά φάση του πένθους κράτησε δέκα ολόκληρα χρόνια και ήταν μια πολύ προσωπική υπόθεση αλλά και μια περίοδος ασταμάτητης, σκληρής δουλειάς με ανταποκρίσεις από πολλά μέρη του κόσμου, μόνο σε ασπρόμαυρο φιλμ, βιώνοντας την ατομική απώλεια μέσα στη γενικότερη καταστροφή.


Στην πρώτη αίθουσα της έκθεσης περιλαμβάνονται κυρίως φωτογραφίες από αυτή τη δεκαετία, Ιρλανδία, Ιράν, Καμπότζη, Βιετνάμ, Λίβανος, Βολιβία, Νικαράγουα, Αγφγανιστάν, Δυτική Σαχάρα. Οι φωτογραφίες είναι ασπρόμαυρες, σε μεγάλο μέγεθος και με ιδιόχειρη λεζάντα πού και πότε από τη φωτογράφο.


Οι επισκέπτες είναι αρκετοί, έρχεται διαρκώς κόσμος και οι περισσότεροι είναι Γάλλοι, νέοι αλλά και μεγαλύτεροι σε ηλικία. Παρατηρώ και νομίζω ότι όλοι πλησιάζουν με κάποιο δέος στην αρχή τις φωτογραφίες, δεν αφορά ακριβώς τις συγκεκριμένες φωτογραφίες, αλλά τον πόλεμο, αυτό το αλλόκοτο και τρομερό γεγονός.


Κι ενώ περιμένει κανείς να δει σκληρά στιγμιότυπα βίας και καταστροφής, στην «L'Opéra du Monde» οι πιο πολλές είναι φωτογραφίες αμυδρής χαράς, καθημερινά στιγμιότυπα σε συνθήκες πολέμου αλλά σε περιβάλλον ανθρώπου και όχι μάχης.
Χωρίς να είναι αυτό ο βασικός σκοπός μου, είμαι ωστόσο πολύ χαρούμενη όταν, στο μέσο του πολέμου και της καταστροφής μπορώ να τραβήξω το χαμόγελο ενός παιδιού, μια αχτίδα ζωής ή την κοπέλα στο Λίβανο με το νυφικό της στη μέση των ερειπίων. Είναι μια μεγάλη χαρά για μένα να δείχνω, όταν μπορώ, την ελπίδα μέσα στην καταστροφή.


Αυτό που προσωπικά με συγκίνησε στη φωτογραφία με την κοπέλα (περισσότερο κι από τη φορμαρισμένη νυφική κουπ σε καιρό πολέμου) ήταν οι γκρεμισμένες πολυκατοικίες της Βηρυττού στο φόντο, ογκώδεις κι εγκαταλελειμμένες: αυτή η εικόνα από τις ειδήσεις της κρατικής τηλεόρασης του '80 διαμόρφωσε στο παιδικό μυαλό μου την έννοια του πολέμου, ελλείψει ευτυχώς άλλων παραστάσεων και παραμένει πολύ δυνατή μέχρι σήμερα.


Η πιο πρόσφατη φωτογραφία είναι από τη ζούγκλα του Καλαί (Απρίλιος 2016), όπου και πάλι αυτό που διάλεξε να φωτογραφήσει από τις τρομακτικές συνθήκες της ζωής εκεί είναι μια σκηνή ζωγραφισμένη αυτοσχέδια με πουλιά κι ο άντρας πίσω από το παράθυρο χαμογελάει, ελαφρώς αλλά χαμογελάει.


Οι περισσότερες φωτογραφίες έχουν τη μικρή λάμψη της ελπίδας αλλά όχι όλες. Ο βομβαρδισμός της Πνομ Πεν το 1975 απο τους κόκκινους Χμερ είναι μια εντελώς ανατριχιαστική φωτογραφία πολέμου, με όλες τις αποχρώσεις του μαύρου, του γκρι και του μεταλλιζέ (το προσωπικό μου χρώμα για το θάνατο), τραβήχτηκε σε real time, η απόγνωση των ανθρώπων είναι τρομαχτική κι όλα έχουν σκοτεινιάσει από την επιδρομή, ακόμα και ο ήλιος που είναι ψηλά... Είναι η φωτογραφία που επαγγελματικά την καθιέρωσε, χάρη σε αυτή έγινε μέλος του πρακτορείου Sygma και στα διάφορα λήμματα και σελίδες σχετικά με "Καμπότζη, Πολ Ποτ κλπ" ακόμα και σήμερα αυτή η φωτογραφία εμφανίζεται πολύ, με ή χωρίς τα credits.


Την ίδια εποχή η Christine Spengler δούλεψε πολύ στο Ιράν επί ΧομεΪνί όπου χάρη στη γυναικεία της ταυτότητα μπόρεσε να μπει σε σπίτια και σε κλειστούς χώρους για να φωτογραφήσει τις ιρανίδες κοπέλες και γυναίκες.


Από τα χιτ της έκθεσης είναι η φωτογραφία στο ιρανικό νεκροταφείο των μαρτύρων του Qöm, όπου δυο γυναίκες, καλυμμένες με τα μαύρα τσαντόρ, κυκλοφορούν ανάμεσα στους τάφους και ψιλοκουβεντιάζουν, μιας και το νεκροταφείο είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη που μπορούν να βρίσκονται χωρίς αντρική συνοδεία. Σε κάθε σημείο ταφής υπάρχει η φωτογραφία του πεθαμένου που είναι στολισμένη με λουλούδια και αγαπημένα μικροαντικείμενα. Αυτά θα είναι η έμπνευση για τα επόμενα, εικαστικά, έργα της Christine Spengler.

Μέρος δεύτερο : η εποχή των χρωμάτων

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Πορτρέτο της Μαρίας Κάλλας, Saint-Paul- de-Vence, 2013, “Ανάλογα με την εποχή, η Μαρία φορούσε μία ή περισσότερες σειρές πέρλες στο λαιμό” @ Christine Spengler

Μετά την πρώτη περίοδο της ασπρόμαυρης φωτογραφίας πολέμου, η Spengler ξεκίνησε το εικαστικό της έργο με αυτό που αποκαλεί «ονειρικά φωτομοντάζ»: φωτογραφίες ανθρώπων που θαυμάζει πολύ όπως η Μαργκερίτ Ντυράς, η Μαρία Κάλλας, ο Κάρλο Γκαρντέλ, μαντόνες, ταυρομάχοι, ή δικές της φωτογραφίες, τις οποίες επεξεργάζεται φωτογραφικά, επηρεάζοντας τη σύνθεση και το χρώμα και προσθέτοντας λουλούδια, πέτρες, φτερά κι άλλες αναπάντεχες ή περίεργες λεπτομέρειες σε εκθαμβωτικά χρώματα. Το αποτέλεσμα είναι μια ονειρική, μπαρόκ, αλμοδοβαρική σύνθεση ενός πολύ προσωπικού μικρο-σύμπαντος.


Για τη δημιουργία όλων αυτών ανακαλεί πολλά από τα παιδικά της χρόνια στην Ισπανία, όπου εγκαταστάθηκε από τα 6, για να μεγαλώσει με τους θείους της μετά το γονικό διαζύγιο. Το αστικό διαμέρισμα της οδού Βελάσκεζ με τους πίνακες του Σολάνα, οι επισκέψεις κάθε δεύτερη Παρασκευή στο Μουσείο του Πράδο, τα μαθήματα φλαμένκο, ο ταυρομάχος θείος, η σουρρεαλίστρια καλλιτέχνις μητέρα δημιουργούσαν το φλογερό εικαστικό σκηνικό των παιδικών χρόνων στη Μαδρίτη.


Με αυτά τα έγχρωμα φωτομοντάζ, νομίζω ότι βρήκα τον τρόπο να καταργήσω τα όρια μεταξύ της ζωής και του θανάτου. Από εκείνη την ημέρα, κάθε φορά που επέστρεφα από ρεπορτάζ, δημιουργούσα, όπου κι αν βρισκόμουν, νεκρές φύσεις γεμάτες χρώμα που με βοήθησαν σιγά-σιγά να συμφιλιωθώ με το θάνατο και να ξεπεράσω τα χρόνια, σε άσπρο-μαύρο, του πολέμου.


Σε μια εσοχή, με χαμηλό φωτισμό, τα ονειρικά φωντομοντάζ περιλαμβάνουν τα πορτρέτα των αγαπημένων της προσώπων που έχουν πεθάνει, στολισμένα κι αυτά με υφάσματα, κοσμήματα και κάθε είδους μεμοραμπίλια, όπως είχε δει να κάνουν οι χήρες στο νεκροταφείο του Ιράν.

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Η Μαργκερίτ Ντυράς παιδί en ménine, Saint-Paul- de-Vence, 2012 @ Christine Spengler


Στις συνεντεύξεις και τα κείμενα της καταλόγου της έκθεσης, η Christine Spengler μιλάει με μεγάλη έμφαση γι' αυτά τα έργα της, ήταν το απαραίτητο αντίβαρο ελεύθερης προσωπικής δημιουργίας μετά από τη μαυρίλα του θανάτου γενικά στο death wish που νιώθει κάθε πολεμικός ανταποκριτής όταν επιστρέφει στη βάση του. Επίσης, τη βοήθησαν πολύ, ψυχαναλυτικά, να αποκαταστήσει τις περίπλοκες οικογενειακές καταστάσεις του παρελθόντος (όπως par excellence η συγκρουσιακή σχέση μητέρας-κόρης) και να δεχτεί το θάνατο ειδικά.


Στις συνεντεύξεις αυτές μιλάει με τον αναμφίβολα γοητευτικό τρόπο κάποιου που έχει ταξιδέψει πολύ και σε συνθήκες κινδύνου, η προσωπικότητά της είναι μυθιστορηματική όταν διηγείται κομμάτια από την προσωπική και οικογενειακή σάγκα ενώ και η εμφάνισή της είναι κάπως αναπάντεχη σε σχέση με τις φωτογραφίες (μεγάλα κοσμήματα, λουλούδι στα μαλλιά, έντονο μακιγιάζ) αλλά πλήρως συντονισμένη με τα εικαστικά της έργα.

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Η μητέρα μου, Huguette Spengler, η τελευταία των σουρρεαλιστών, 2016. Φωτομοντάζ με βάση πορτρέτο της Ιρίνα Ιονέσκο @ Christine Spengler


Για προσωπική αντίληψη μπορεί κανείς να δει δύο ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις με αφορμή την έκθεση που βρίσκονται εδώ και εδώ.  


Ένα από όσα μου έκαναν εντύπωση είναι όταν τη ρωτούν ΤΗΝ κλασική ερώτηση, εάν υπάρχει γυναικεία φωτογραφία, γυναικείο βλέμμα κλπ, η Christine Spengler απαντά, μιλώντας αποκλειστικά για την ίδια, «είχα πάντα τη ψυχική και φυσική αντοχή ενός άντρα για να τραβήξω τα σίγουρα στιγμιότυπα, αυτά που περίμενε από μένα το Παρί Ματς, το Τάιμ και το Λάιφ και μετά συνέχιζα πιο ελεύθερα, η γυναικεία καρδιά μου με πήγαινε σε αυτούς που είχαν μείνει ζωντανοί» (γιατί μια πραγματικά χειραφετημένη γυναίκα δεν έχει στερεότυπα).


Κατά τα άλλα, είναι φανερό ότι όλοι μας, οι περισσότεροι από μας, προχωράμε με αυτό που έχουμε, αυτό μεταφέρουμε σε όλη τη ζωή μας, αυτό το ένα προσπαθούμε να τακτοποιήσουμε με το δικό του τρόπο καθένας, κι όποιος το καταφέρνει είναι πολύ τυχερός.

L'Opéra du Monde

Maison européenne de la photographie (MEP)
4 Ιουνίου 2016

ΥΓ Στην είσοδο της έκθεσης έχει τοποθετηθεί πορτρέτο της Λεϊλά Αλαουί, ως φόρος τιμής στη γαλλο-μαροκινή φωτογράφο που σκοτώθηκε ενώ βρισκόταν σε επαγγελματική αποστολή στη Μπουρκίνα Φάσο, στην εξτρεμιστική επίθεση το Γενάρη του 2016.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φθινοπωρινές αποδράσεις στην Ευρώπη; Μη χάσετε αυτές τις εκθέσεις 

Εικαστικά / Ετοιμάζετε ταξίδι στην Ευρώπη; 5 εκθέσεις που πρέπει να δείτε 

Το φθινόπωρο προβλέπεται έντονο καλλιτεχνικά στις ευρωπαϊκές χώρες. Μια επίσκεψη σε Λονδίνο και Λισαβόνα, στο Πράδο στη Μαδρίτη, στο Palazzo Pitti στη Φλωρεντία αλλά και στην τελευταία έκθεση του Πομπιντού στο Παρίσι, που θα μείνει κλειστό μέχρι το 2030, θα σας πείσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ