Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Η Όπερα του κόσμου, με βάση «Το βομβαρδισμό της Πνομ Πεν», Καμπότζη, Απρίλιος 1975 @ Christine Spengler
0

ΑΠΟ ΤΗN ΣΕΒΕΡΙΝ ΚΛΕΙΔΩΝΑ

Το καλό με τη rue de Fourcy είναι ότι, εάν και βρίσκεται πολύ κεντρικά συνδέοντας το Σηκουάνα και το νησάκι Σεν-Λουί με τη Rue de Rivoli και το Μαραί, είναι ένας αρκετά ήσυχος δρόμος, όσο ήσυχος μπορεί να είναι ένας δρόμος στο κέντρο του Παρισιού.


Είναι κάπως κέντρο-απόκεντρο και κάτι ανάλογο συμβαίνει με τη Maison européenne de la photographie (MEP), στον αριθμό 5-7 της rue de Fourcy. Κάθε σεζόν στο Παρίσι οι εκθέσεις «που δεν πρέπει να χάσεις» είναι πολλές, σημαντικές και με την ανάλογη μηντιακή προβολή. Η MEP, χωρίς να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της grand public πολιτιστικής ατζέντας, έχει πάντα ενδιαφέρουσες εκθέσεις, συνήθως από σύγχρονους φωτογράφους.


Μια από τις εκθέσεις αυτής της περιόδου είναι η αναδρομική έκθεση «L'Opéra du Monde», με έργα της Christine Spengler. H Christine Spengler (γενν.1945) είναι κατ'αρχήν μια γνωστή φωτογράφος πολέμου, μια από τις πρώτες γυναίκες που κάλυψε πολεμικές συγκρούσεις σε διάφορα μέρη του κόσμου και συνεργάστηκε με μεγάλα περιοδικά. Είναι όμως και εικαστικός, τα έργα της είναι πολύ ιδιαίτερα και στην έκθεση «L'Opéra du Monde» στη ΜΕP παρουσιάζονται δείγματα και από τις δυο πλευρές της τέχνης της σε μια ενδιαφέρουσα αντιπαραβολή.

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Φωτομοντάζ με βάση πορτρέτο της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ την εποχή του Εραστή, Saint-Paul- de-Vence, 1994, “Αυτή η φωτογραφία θα γίνει η αφίσα του Βραβείου Margueritte Yourcenar στην Tourville το 2012” @ Christine Spengler

Μέρος πρώτο: το μαύρο και το άσπρο

Όλα ξεκίνησαν από ένα παράτολμο, νεανικό ταξίδι περιπέτειας στο Τσαντ το 1970, που έληξε με 23 ημέρες φυλακή και μια μεγάλη προσωπική απόφαση. Παιδιά καλής οικογένειας από την Αλσατία, η Christine με τον αδερφό της Ερίκ θέλουν να ζήσουν το απόλυτο και να ξεφύγουν από αυτήν ακριβώς την καλή οικογένεια, γι'αυτό διασχίζουν με τζιπ μεγάλο μέρος της Σαχάρας για να φτάσουν στο Τιμπεστί, στο βόρειο Τσαντ και να βρεθούν κοντά στη φυλή των Τούμπου, τους ήρωες της προσωπικής τους μυθολογίας.


Εκεί η Christine Spengler τράβηξε την πρώτη της φωτογραφία, δυο αγωνιστές με τα καλάσνικωφ, πιασμένοι από το χέρι, βαδίζουν αργά, στην έρημο, προς το μέτωπο. Η φωτογραφία τραβήχτηκε σχεδόν κατά λάθος, με τη Nikon του Ερίκ, αλλά η στιγμή ήταν καθοριστική. «Γεννήθηκα την ημέρα που τράβηξα την πρώτη μου φωτογραφία» έχει δηλώσει η φωτογράφος και, αντί για συγγραφέας, αποφασίζει να γίνει πολεμική ανταποκρίτρια.


Ήταν εντελώς αυτοδίδακτη στη φωτογραφία, χωρίς καμιά σχέση με το χώρο, και αν είχε μια αναφορά σε σκηνή πολέμου, αυτή ήταν ο Γκόγια, αγαπημένος της ζωγράφος, και ο πίνακάς του «Los fusilamientos del 3 de mayo» με την αντίσταση των Ισπανών απέναντι στο Ναπολέοντα. Παρ'ολ'αυτά ξεκίνησε αμέσως τα μακρινά ταξίδια, με πολλή όρεξη και θάρρος.


Η είδηση της αυτοκτονίας του Ερίκ, στα 23, τη βρήκε στη Σαϊγκόν και το σοκ ήταν πολύ μεγάλο. Η πρώτη, βαθιά φάση του πένθους κράτησε δέκα ολόκληρα χρόνια και ήταν μια πολύ προσωπική υπόθεση αλλά και μια περίοδος ασταμάτητης, σκληρής δουλειάς με ανταποκρίσεις από πολλά μέρη του κόσμου, μόνο σε ασπρόμαυρο φιλμ, βιώνοντας την ατομική απώλεια μέσα στη γενικότερη καταστροφή.


Στην πρώτη αίθουσα της έκθεσης περιλαμβάνονται κυρίως φωτογραφίες από αυτή τη δεκαετία, Ιρλανδία, Ιράν, Καμπότζη, Βιετνάμ, Λίβανος, Βολιβία, Νικαράγουα, Αγφγανιστάν, Δυτική Σαχάρα. Οι φωτογραφίες είναι ασπρόμαυρες, σε μεγάλο μέγεθος και με ιδιόχειρη λεζάντα πού και πότε από τη φωτογράφο.


Οι επισκέπτες είναι αρκετοί, έρχεται διαρκώς κόσμος και οι περισσότεροι είναι Γάλλοι, νέοι αλλά και μεγαλύτεροι σε ηλικία. Παρατηρώ και νομίζω ότι όλοι πλησιάζουν με κάποιο δέος στην αρχή τις φωτογραφίες, δεν αφορά ακριβώς τις συγκεκριμένες φωτογραφίες, αλλά τον πόλεμο, αυτό το αλλόκοτο και τρομερό γεγονός.


Κι ενώ περιμένει κανείς να δει σκληρά στιγμιότυπα βίας και καταστροφής, στην «L'Opéra du Monde» οι πιο πολλές είναι φωτογραφίες αμυδρής χαράς, καθημερινά στιγμιότυπα σε συνθήκες πολέμου αλλά σε περιβάλλον ανθρώπου και όχι μάχης.
Χωρίς να είναι αυτό ο βασικός σκοπός μου, είμαι ωστόσο πολύ χαρούμενη όταν, στο μέσο του πολέμου και της καταστροφής μπορώ να τραβήξω το χαμόγελο ενός παιδιού, μια αχτίδα ζωής ή την κοπέλα στο Λίβανο με το νυφικό της στη μέση των ερειπίων. Είναι μια μεγάλη χαρά για μένα να δείχνω, όταν μπορώ, την ελπίδα μέσα στην καταστροφή.


Αυτό που προσωπικά με συγκίνησε στη φωτογραφία με την κοπέλα (περισσότερο κι από τη φορμαρισμένη νυφική κουπ σε καιρό πολέμου) ήταν οι γκρεμισμένες πολυκατοικίες της Βηρυττού στο φόντο, ογκώδεις κι εγκαταλελειμμένες: αυτή η εικόνα από τις ειδήσεις της κρατικής τηλεόρασης του '80 διαμόρφωσε στο παιδικό μυαλό μου την έννοια του πολέμου, ελλείψει ευτυχώς άλλων παραστάσεων και παραμένει πολύ δυνατή μέχρι σήμερα.


Η πιο πρόσφατη φωτογραφία είναι από τη ζούγκλα του Καλαί (Απρίλιος 2016), όπου και πάλι αυτό που διάλεξε να φωτογραφήσει από τις τρομακτικές συνθήκες της ζωής εκεί είναι μια σκηνή ζωγραφισμένη αυτοσχέδια με πουλιά κι ο άντρας πίσω από το παράθυρο χαμογελάει, ελαφρώς αλλά χαμογελάει.


Οι περισσότερες φωτογραφίες έχουν τη μικρή λάμψη της ελπίδας αλλά όχι όλες. Ο βομβαρδισμός της Πνομ Πεν το 1975 απο τους κόκκινους Χμερ είναι μια εντελώς ανατριχιαστική φωτογραφία πολέμου, με όλες τις αποχρώσεις του μαύρου, του γκρι και του μεταλλιζέ (το προσωπικό μου χρώμα για το θάνατο), τραβήχτηκε σε real time, η απόγνωση των ανθρώπων είναι τρομαχτική κι όλα έχουν σκοτεινιάσει από την επιδρομή, ακόμα και ο ήλιος που είναι ψηλά... Είναι η φωτογραφία που επαγγελματικά την καθιέρωσε, χάρη σε αυτή έγινε μέλος του πρακτορείου Sygma και στα διάφορα λήμματα και σελίδες σχετικά με "Καμπότζη, Πολ Ποτ κλπ" ακόμα και σήμερα αυτή η φωτογραφία εμφανίζεται πολύ, με ή χωρίς τα credits.


Την ίδια εποχή η Christine Spengler δούλεψε πολύ στο Ιράν επί ΧομεΪνί όπου χάρη στη γυναικεία της ταυτότητα μπόρεσε να μπει σε σπίτια και σε κλειστούς χώρους για να φωτογραφήσει τις ιρανίδες κοπέλες και γυναίκες.


Από τα χιτ της έκθεσης είναι η φωτογραφία στο ιρανικό νεκροταφείο των μαρτύρων του Qöm, όπου δυο γυναίκες, καλυμμένες με τα μαύρα τσαντόρ, κυκλοφορούν ανάμεσα στους τάφους και ψιλοκουβεντιάζουν, μιας και το νεκροταφείο είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη που μπορούν να βρίσκονται χωρίς αντρική συνοδεία. Σε κάθε σημείο ταφής υπάρχει η φωτογραφία του πεθαμένου που είναι στολισμένη με λουλούδια και αγαπημένα μικροαντικείμενα. Αυτά θα είναι η έμπνευση για τα επόμενα, εικαστικά, έργα της Christine Spengler.

Μέρος δεύτερο : η εποχή των χρωμάτων

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Πορτρέτο της Μαρίας Κάλλας, Saint-Paul- de-Vence, 2013, “Ανάλογα με την εποχή, η Μαρία φορούσε μία ή περισσότερες σειρές πέρλες στο λαιμό” @ Christine Spengler

Μετά την πρώτη περίοδο της ασπρόμαυρης φωτογραφίας πολέμου, η Spengler ξεκίνησε το εικαστικό της έργο με αυτό που αποκαλεί «ονειρικά φωτομοντάζ»: φωτογραφίες ανθρώπων που θαυμάζει πολύ όπως η Μαργκερίτ Ντυράς, η Μαρία Κάλλας, ο Κάρλο Γκαρντέλ, μαντόνες, ταυρομάχοι, ή δικές της φωτογραφίες, τις οποίες επεξεργάζεται φωτογραφικά, επηρεάζοντας τη σύνθεση και το χρώμα και προσθέτοντας λουλούδια, πέτρες, φτερά κι άλλες αναπάντεχες ή περίεργες λεπτομέρειες σε εκθαμβωτικά χρώματα. Το αποτέλεσμα είναι μια ονειρική, μπαρόκ, αλμοδοβαρική σύνθεση ενός πολύ προσωπικού μικρο-σύμπαντος.


Για τη δημιουργία όλων αυτών ανακαλεί πολλά από τα παιδικά της χρόνια στην Ισπανία, όπου εγκαταστάθηκε από τα 6, για να μεγαλώσει με τους θείους της μετά το γονικό διαζύγιο. Το αστικό διαμέρισμα της οδού Βελάσκεζ με τους πίνακες του Σολάνα, οι επισκέψεις κάθε δεύτερη Παρασκευή στο Μουσείο του Πράδο, τα μαθήματα φλαμένκο, ο ταυρομάχος θείος, η σουρρεαλίστρια καλλιτέχνις μητέρα δημιουργούσαν το φλογερό εικαστικό σκηνικό των παιδικών χρόνων στη Μαδρίτη.


Με αυτά τα έγχρωμα φωτομοντάζ, νομίζω ότι βρήκα τον τρόπο να καταργήσω τα όρια μεταξύ της ζωής και του θανάτου. Από εκείνη την ημέρα, κάθε φορά που επέστρεφα από ρεπορτάζ, δημιουργούσα, όπου κι αν βρισκόμουν, νεκρές φύσεις γεμάτες χρώμα που με βοήθησαν σιγά-σιγά να συμφιλιωθώ με το θάνατο και να ξεπεράσω τα χρόνια, σε άσπρο-μαύρο, του πολέμου.


Σε μια εσοχή, με χαμηλό φωτισμό, τα ονειρικά φωντομοντάζ περιλαμβάνουν τα πορτρέτα των αγαπημένων της προσώπων που έχουν πεθάνει, στολισμένα κι αυτά με υφάσματα, κοσμήματα και κάθε είδους μεμοραμπίλια, όπως είχε δει να κάνουν οι χήρες στο νεκροταφείο του Ιράν.

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Η Μαργκερίτ Ντυράς παιδί en ménine, Saint-Paul- de-Vence, 2012 @ Christine Spengler


Στις συνεντεύξεις και τα κείμενα της καταλόγου της έκθεσης, η Christine Spengler μιλάει με μεγάλη έμφαση γι' αυτά τα έργα της, ήταν το απαραίτητο αντίβαρο ελεύθερης προσωπικής δημιουργίας μετά από τη μαυρίλα του θανάτου γενικά στο death wish που νιώθει κάθε πολεμικός ανταποκριτής όταν επιστρέφει στη βάση του. Επίσης, τη βοήθησαν πολύ, ψυχαναλυτικά, να αποκαταστήσει τις περίπλοκες οικογενειακές καταστάσεις του παρελθόντος (όπως par excellence η συγκρουσιακή σχέση μητέρας-κόρης) και να δεχτεί το θάνατο ειδικά.


Στις συνεντεύξεις αυτές μιλάει με τον αναμφίβολα γοητευτικό τρόπο κάποιου που έχει ταξιδέψει πολύ και σε συνθήκες κινδύνου, η προσωπικότητά της είναι μυθιστορηματική όταν διηγείται κομμάτια από την προσωπική και οικογενειακή σάγκα ενώ και η εμφάνισή της είναι κάπως αναπάντεχη σε σχέση με τις φωτογραφίες (μεγάλα κοσμήματα, λουλούδι στα μαλλιά, έντονο μακιγιάζ) αλλά πλήρως συντονισμένη με τα εικαστικά της έργα.

Πολεμικές ανταποκρίσεις και ονειρικά φωτομοντάζ: Η ιδιαίτερη προσωπική διαδρομή της Christine Spengler Facebook Twitter
Η μητέρα μου, Huguette Spengler, η τελευταία των σουρρεαλιστών, 2016. Φωτομοντάζ με βάση πορτρέτο της Ιρίνα Ιονέσκο @ Christine Spengler


Για προσωπική αντίληψη μπορεί κανείς να δει δύο ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις με αφορμή την έκθεση που βρίσκονται εδώ και εδώ.  


Ένα από όσα μου έκαναν εντύπωση είναι όταν τη ρωτούν ΤΗΝ κλασική ερώτηση, εάν υπάρχει γυναικεία φωτογραφία, γυναικείο βλέμμα κλπ, η Christine Spengler απαντά, μιλώντας αποκλειστικά για την ίδια, «είχα πάντα τη ψυχική και φυσική αντοχή ενός άντρα για να τραβήξω τα σίγουρα στιγμιότυπα, αυτά που περίμενε από μένα το Παρί Ματς, το Τάιμ και το Λάιφ και μετά συνέχιζα πιο ελεύθερα, η γυναικεία καρδιά μου με πήγαινε σε αυτούς που είχαν μείνει ζωντανοί» (γιατί μια πραγματικά χειραφετημένη γυναίκα δεν έχει στερεότυπα).


Κατά τα άλλα, είναι φανερό ότι όλοι μας, οι περισσότεροι από μας, προχωράμε με αυτό που έχουμε, αυτό μεταφέρουμε σε όλη τη ζωή μας, αυτό το ένα προσπαθούμε να τακτοποιήσουμε με το δικό του τρόπο καθένας, κι όποιος το καταφέρνει είναι πολύ τυχερός.

L'Opéra du Monde

Maison européenne de la photographie (MEP)
4 Ιουνίου 2016

ΥΓ Στην είσοδο της έκθεσης έχει τοποθετηθεί πορτρέτο της Λεϊλά Αλαουί, ως φόρος τιμής στη γαλλο-μαροκινή φωτογράφο που σκοτώθηκε ενώ βρισκόταν σε επαγγελματική αποστολή στη Μπουρκίνα Φάσο, στην εξτρεμιστική επίθεση το Γενάρη του 2016.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ