Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη της ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter

Πιετ Μοντριάν: Μια συναρπαστική έκθεση με αφορμή την 150ή επέτειο από τη γέννηση του

0

Με αφορμή την 150ή επέτειο από τη γέννηση του καλλιτέχνη, το Fondation Beyeler αφιερώνει μια ολοκληρωμένη έκθεση στον Ολλανδό ζωγράφο Πιετ Μοντριάν, συγκεντρώνοντας έργα από τη δική του συλλογή και σημαντικά διεθνή δάνεια.

Ως ένας από τους σημαντικότερους και πιο πολυσχιδείς καλλιτέχνες της πρωτοπορίας, ο Μοντριάν διαμόρφωσε αποφασιστικά την εξέλιξη της ζωγραφικής από την παραστατικότητα στην αφαίρεση.

Με 89 έργα από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, η έκθεση «Mondrian Evolution» παρακολουθεί την εντυπωσιακή εξέλιξη του καλλιτέχνη από τον τοπιογράφο του 19ου αιώνα σε έναν από τους κορυφαίους πρωταγωνιστές της σύγχρονης τέχνης.

Η έκθεση προσφέρει μια σπάνια ευκαιρία να ρίξουμε μια νέα ματιά στον ζωγράφο, ο οποίος όχι μόνο επηρέασε σημαντικά την τέχνη του 20ού αιώνα, αλλά και άλλους τομείς όπως το ντιζάιν, η αρχιτεκτονική, η μόδα και η ποπ κουλτούρα. Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση αφιερωμένη στον καλλιτέχνη στην Ελβετία εδώ και 50 χρόνια.

Στα τοπία του, ο Πιετ Μοντριάν πειραματίστηκε με τη λάμψη και την εκρηκτικότητα του χρώματος, προσδίδοντας στους πίνακες αυτούς την έντονα φωτεινή και ζωντανή όψη τους, καθώς και με την επίδραση του φωτός και την εμπειρία του χώρου, της επιφάνειας, της δομής και των αντανακλάσεων.

Ενώ η συλλογή του Fondation Beyeler περιλαμβάνει κυρίως έργα από τις μεταγενέστερες περιόδους του Μοντριάν, η έκθεση εξετάζει κυρίως την εξέλιξη του πρώιμου έργου του. Ο Μοντριάν επηρεάστηκε αρχικά από την ολλανδική τοπιογραφία του τέλους του 19ου αιώνα, αλλά ο συμβολισμός και ο κυβισμός έπαιξαν επίσης σημαντικό ρόλο στην καλλιτεχνική του εξέλιξη. Μόλις στις αρχές της δεκαετίας του 1920 μεταστράφηκε σε ένα εντελώς μη αναπαραστατικό ζωγραφικό ιδίωμα που αποτελείται αποκλειστικά από ευθύγραμμες διατάξεις μαύρων γραμμών και λευκών περιοχών και τα τρία βασικά χρώματα, μπλε, κόκκινο και κίτρινο.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Το Κόκκινο συννεφο, 1907, Kunstmuseum Den Haag, The Hague, The Netherlands © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kunstmuseum Den Haag

Οι αφηρημένοι πίνακες του Μοντριάν είναι το αποτέλεσμα μιας μακράς διαδικασίας πάλης μεταξύ διαίσθησης και ακρίβειας, καθώς και αδιάκοπης και έντονης αυτοκριτικής. Θεωρούσε την αφαίρεση ως μια διαδικασία προσέγγισης της απόλυτης αλήθειας και ομορφιάς, την οποία επεδίωκε ως καλλιτέχνης. Η στυλιστική ευελιξία του προήλθε από τη συνεχή αναζήτηση της ενότητας και της ίδιας της ουσίας της εικόνας. Ο ίδιος χρησιμοποιούσε τον όρο «εξέλιξη» – όχι, ωστόσο, με την έννοια που τη χρησιμοποιούσε ο Κάρολος Δαρβίνος. Για τον Μοντριάν, «εξέλιξη» σήμαινε τη συσσώρευση εμπειριών, πάνω στις οποίες θα μπορούσε να στηριχθεί μια νέα φάση καλλιτεχνικής ανάπτυξης, που με τη σειρά της θα οδηγούσε σε περαιτέρω ενοράσεις.

Η έκθεση είναι σε μεγάλο βαθμό χρονολογική, ωστόσο αντλεί τη ζωντάνια της από την αντιπαράθεση πρώιμων και όψιμων έργων, η οποία φέρνει στο φως τις μετασχηματιστικές δυνάμεις που παίζουν στο έργο του. Σε εννέα αίθουσες, οι θεατές συναντούν επαναλαμβανόμενα μοτίβα όπως ανεμόμυλους, αμμόλοφους, τη θάλασσα, αγροικίες που αντανακλώνται στο νερό και φυτά σε διάφορες καταστάσεις αφαίρεσης. Στα τοπία του, ο Πιετ Μοντριάν πειραματίστηκε με τη λάμψη και την εκρηκτικότητα του χρώματος, προσδίδοντας στους πίνακες αυτούς την έντονα φωτεινή και ζωντανή όψη τους, καθώς και με την επίδραση του φωτός και την εμπειρία του χώρου, της επιφάνειας, της δομής και των αντανακλάσεων.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Μύλος στο φως του ήλιου, 1908, Kunstmuseum Den Haag, The Hague, The Netherlands, bequest Salomon B. Slijper © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kunstmuseum Den Haag

Ο «Μύλος στο φως του ήλιου», που ζωγραφίστηκε το 1908, προκάλεσε τότε αναστάτωση στους σύγχρονους κριτικούς λόγω της έκρηξης των χρωμάτων και της σκιτσογραφικής τεχνικής του. Στην έκθεση παρουσιάζεται επίσης το ατμοσφαιρικό έργο «Το κόκκινο σύννεφο», του 1907, το οποίο αποτυπώνει τη μαγική και φευγαλέα στιγμή κατά την οποία ο ήλιος μετατρέπει ένα σύννεφο σε φωτεινό κόκκινο, ενώ το τοπίο και ο ουρανός εξακολουθούν να έχουν ένα λαμπερό μπλε. Ο πίνακας ανήκει σε μια ομάδα έργων που δημιούργησε ο ζωγράφος το σούρουπο, όταν τα χρώματα και οι χρωματικοί συνδυασμοί υφίστανται έντονες αλλαγές.

Στις αυτοπροσωπογραφίες που ζωγράφισε το 1908 απεικονίζει επίσης τον εαυτό του στο λυκόφως, με τις κόρες του ορθάνοιχτες και δεκτικές ακόμη και στην παραμικρή μεταβολή της σκιάς που προκαλεί το φως. Ο πίνακας μεγάλης κλίμακας «Δάση κοντά στο Oele», του 1908, δάνειο από το Kunstmuseum Den Haag, δείχνει τη θέα προς τον ήλιο πάνω από τον ορίζοντα. Οι κλιμακωτοί βλαστοί των δέντρων, που φαίνονται κόκκινοι ή μοβ απέναντι στο φως, δημιουργούν την ψευδαίσθηση της χωρικότητας.

Μετά τις χρωματικές εκρήξεις των ετών 1907 έως 1911, ο Μοντριάν, εμπνευσμένος από τη γνωριμία του με τον κυβισμό στο Παρίσι, επέστρεψε σε λιγότερο λαμπερά χρώματα. Τα γκρι και οι ώχρες δίνουν πλέον τον τόνο των έργων και η γραμμή αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία. Ο Μοντριάν συνέχισε τη διερεύνηση θεμάτων όπως η αφαίρεση. Η μεταμόρφωση στις απεικονίσεις των δέντρων είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή και καθιστά δυνατή την ανίχνευση του λόγου πίσω από τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις. Η εμπειρία αυτών των εικόνων τού επέτρεψε να αφήσει πίσω του την παραστατικότητα. Η «Σύνθεση Νο IX», του 1913, από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, είναι μια διάταξη αλληλοεμπλεκόμενων σχημάτων που ορίζονται σε μεγάλο βαθμό από ορθές γωνίες.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Τα δάση κοντά στο Όελε, 1908, Kunstmuseum Den Haag, The Hague, The Netherlands, Oil on canvas, 128 × 158 cm, bequest Salomon B. Slijper © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kunstmuseum Den Haag

Το «New York City 1» είναι το πιο πρόσφατο έργο της έκθεσης και ανήκει σε μια μικρή ομάδα πινάκων που δημιουργήθηκαν γύρω στο 1941. Ο πίνακας είναι ημιτελής και αποτελεί σημαντική μαρτυρία για τον τρόπο με τον οποίο ο Μοντριάν δούλευε τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Στη Νέα Υόρκη είχε αρχίσει να αναδιαμορφώνει τους πίνακές του, χρησιμοποιώντας λωρίδες χαρτιού για να τους κάνει πιο δυναμικούς και ρυθμικούς. Οι χρωματιστές επιφάνειες έδωσαν τη θέση τους στις χρωματιστές γραμμές.

Γεννημένος το 1872 στο Amersfoort των Κάτω Χωρών, ο Μοντριάν ήρθε σε επαφή με την τέχνη από νεαρή ηλικία: ο πατέρας του ήταν δάσκαλος σχεδίου, ενώ ο θείος του επιτυχημένος ερασιτέχνης ζωγράφος επηρεασμένος από τη Σχολή της Χάγης, μια ολλανδική μορφή του ιμπρεσιονισμού. Μετά από μια καλβινιστική ανατροφή και εκπαίδευση ως δάσκαλος σχεδίου, μεταξύ 1892 και 1895 ο Μοντριάν σπούδασε στη Rijksakademie van Beeldende Kunsten στο Άμστερνταμ. Συνέχισε να εργάζεται ως δάσκαλος σχεδίου, ζωγράφισε πορτρέτα κατά παραγγελία και παρήγαγε επιστημονικά σχέδια για το Πανεπιστήμιο του Leiden. Παράλληλα, ακολουθούσε και τις καλλιτεχνικές του φιλοδοξίες και ανέπτυξε γρήγορα το δικό του ζωγραφικό στυλ. Τα περισσότερα από τα έργα αυτής της περιόδου, τα οποία παρουσιάζουν κυρίως ανεμόμυλους, ποτάμια και αγροικίες, εξακολουθούν να εμφανίζουν την επιρροή της Σχολής της Χάγης.

Η τέχνη του συνδέεται στενά με το ενδιαφέρον του για τη φιλοσοφία και τον εσωτερισμό. Ξεκινώντας το 1908, εντρυφούσε στη Θεοσοφία, και επηρεασμένος από τα γραπτά του Ρούντολφ Στάινμαϊερ –τότε ακόμα θεοσοφιστή– εντάχθηκε στο ολλανδικό παράρτημα της Θεοσοφικής Εταιρείας το 1909.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Γυναίκα με αδράχτι, 1893-1896, Λάδι σε καμβά, 36,8 × 29,8 εκ. Ευγενική παραχώρηση της γκαλερί Pace © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kerry Ryan McFate
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Ανεμόμυλος το βράδυ, 1917, Kunstmuseum Den Haag, The Hague, The Netherlands, bequest Salomon B. Slijper © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kunstmuseum Den Haag

Η γνωριμία του με τον κυβισμό οδήγησε σε μια πρώτη παραμονή στο Παρίσι στα τέλη του 1911, η οποία διήρκεσε μέχρι το 1914, όταν το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου τον εμπόδισε να επιστρέψει εκεί. Το 1919 μετακόμισε οριστικά στο Παρίσι.

Μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, πολλοί καλλιτέχνες προσπάθησαν να κάνουν ένα ριζοσπαστικό πολιτιστικό νέο ξεκίνημα. Στις Κάτω Χώρες, μια ομάδα ομοϊδεατών καλλιτεχνών της πρωτοπορίας συγκεντρώθηκε και το 1917 άρχισε να εκδίδει το περιοδικό «De Stijl». Ο Mοντριάν διατύπωσε τη φιλοδοξία της ομάδας να καταστρέψει τις παραδόσεις προκειμένου να αναδιαμορφώσει όλες τις πτυχές της ζωής με βάση τα ουσιώδη στοιχεία της τέχνης, όπως τα έβλεπε ο ίδιος, και προσπάθησε να εκθέσει το καλλιτεχνικό του πρόγραμμα σε θεωρητικά δοκίμια. Ονόμασε τον νέο τρόπο έκφρασής του «νεοπλαστικισμό».

Πάνω απ' όλα, ο Μοντριάν αντιλήφθηκε τον νεοπλαστικισμό ως εστιασμένο στα βασικά εκφραστικά μέσα της ζωγραφικής: αφενός, το μαύρο και το λευκό, που βρίσκονται στα αντίθετα άκρα της χρωματικής κλίμακας. Από την άλλη πλευρά, τα βασικά χρώματα, κίτρινο, κόκκινο και μπλε. Κατά κανόνα, το μαύρο είναι το χρώμα των γραμμών που διατρέχουν τον πίνακα κάθετα και οριζόντια και συναντώνται σε ορθή γωνία. Η αλληλεπίδραση αυτών των στοιχείων δίνει άπειρες δυνατότητες ζωγραφικής σύνθεσης. Ο Μοντριάν ασχολήθηκε με την ουσιαστική εικόνα, τη δημιουργία μιας τέλειας αλλά και συναρπαστικής ισορροπίας, στην οποία όλα τα στοιχεία φαίνονται να παίρνουν τη θέση που τους αρμόζει.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Μύλος στο Οostzijdse το βράδυ, 1907-8, Kunstmuseum Den Haag, The Hague, the Netherlands, bequest Salomon B. Slijper © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kunstmuseum Den Haag

Ο Μοντριάν πέρασε τα τελευταία 25 χρόνια της ζωής του στις τρεις πολιτιστικές μητροπόλεις της σύγχρονης εποχής: Παρίσι, Λονδίνο και Νέα Υόρκη. Από τα τέλη του 1911 έως το 1938, με μια διακοπή λόγω του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, έζησε στο Παρίσι. Μετά από μερικά ενδιάμεσα χρόνια στο Λονδίνο, το 1940 μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου πέθανε το 1944 σε ηλικία 71 ετών. Ως μέλος της Θεοσοφικής Εταιρείας, απέδιδε μεγάλη σημασία στη διεθνικότητα. Από τη δεκαετία του 1920, ο Mondrian έγινε διάσημος ως καλλιτέχνης της πρωτοπορίας και συνιδρυτής της αφηρημένης ζωγραφικής. Τα εργαστήριά του ήταν θρυλικά και άκρως εμπνευσμένα, ιδίως για νεότερους καλλιτέχνες όπως ο Βίλεμ ντε Κούνινγκ και η Λι Κράσνερ.

Η έκθεση που συμπίπτει με τα 150 χρόνια από τη γέννησή του υμνεί την εξαιρετική ικανότητα του Ολλανδού καλλιτέχνη για επανεφεύρεση. Τα πρώιμα έργα του δηλώνουν τη διαρκή του ανησυχία, αλλά και ένα προοίμιο για τις επόμενες νεοπλαστικές συνθέσεις.

Ακόμα και όταν ήταν επηρεασμένος από τον κυβισμό στο Παρίσι, δημιουργούσε έργα με τη δική του γλώσσα και δεν ξέχασε ποτέ τη φύση, δημιουργώντας συνθέσεις εξίσου αφηρημένες, με έργα όπως το «Composition No. II» και με ριζοσπαστική χρήση των χρωμάτων. Ο τίτλος της έκθεσης, «Εξέλιξη», αφορά μια ιστορία όχι απόρριψης και επιβίωσης αλλά προσαύξησης. Τίποτα δεν χάθηκε, τίποτα δεν πετάχτηκε, έτσι ώστε τα διάσημά του πλέγματα να γίνονται το άθροισμα όλων όσων προηγήθηκαν. Η ικανότητα του Μοντριάν να μένει για πάντα νέος και να επανεφευρίσκει τον εαυτό του ήταν μοναδική στα 40, στα 50, στα 70 του χρόνια. Ποτέ δεν έμεινε ακίνητος.

ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Φάρμα κοντά στο Duivendrecht, 1916, The Art Institute of Chicago, gift of Dolly J. van der Hoop Schoenberg © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: bpk/The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Βράδυ: Το κόκκινο δέντρο, 1908–1910, Kunstmuseum Den Haag, The Hague, The Netherlands © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kunstmuseum Den Haag
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Δέντρο, 1912, Munson Williams Proctor Arts Institute, Museum of Art, Utica, NY © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: bpk/Munson-Williams-Proctor Arts Institute/Art Resource, NY
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Ανθισμένη Μηλιά, 1912, Kunstmuseum Den Haag, The Hague, The Netherlands © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kunstmuseum Den Haag
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Σύνθεση Νο ΙΙ, 1913, Oil on canvas, 88 × 115 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo, The Netherlands © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Rik Klein Gotnik
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Σύνθεση με κίτρινο και μπλε, 1932, Fondation Beyeler, Riehen/Basel, Beyeler Collection; purchased with a donation by Hartmann P. and Cécile Koechlin-Tanner, Riehen © Mondrian/Holtzman Trust Photo: Robert Bayer, Basel
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Σύνθεση με οκτώ γραμμές και κόκκινο | εικόνα NO. III, 1938, Fondation Beyeler, Riehen/Basel, Beyeler Collection © Mondrian/Holtzman Trust Photo: Robert Bayer, Basel
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
NO. VI / COMPOSITION NO. II, 1920, Tate, purchased in 1967 © 2021 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Tate
ΤΣΕΚ ΦΩΤΟ Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση Facebook Twitter
Πύργος εκκλησίας στο Ντόμπουργκ, 1911, Kunstmuseum Den Haag, The Hague, The Netherlands, bequest Salomon B. Slijper © 2022 Mondrian/Holtzman Trust Photo: Kunstmuseum Den Haag
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ