Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Katrina Daschner, Powder Placenta
0

Στις 22 του μήνα οι GOMENES I –ένα καλλιτεχνικό project που διερευνά τα στερεότυπα του φύλου στην Ελλάδα, την Αυστρία αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες- παρουσιάστηκαν κατά την διάρκεια της Σύναψης 2, στα πλαίσια της Biennale Αθηνών 2015-2016, ενώ το φθινόπωρο θα βρεθούν στην Βιέννη της Αυστρίας για την δεύτερη παρουσίασή τους υπό τον τίτλο GOMENES II. Η Εύα Γιαννακοπούλου και η Rilène Markopoulou που βρίσκονται πίσω από το project μας εξήγησαν τι ακριβώς είναι και ποια σχεδιάζουν να είναι η πορεία του.

 

— Γιατί χρησιμοποιήσατε μια λέξη με τόσο αμφιλεγόμενη έννοια στα ελληνικά όπως οι γκόμενες; Και γιατί είναι γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες;

Θεωρούμε ότι ο όρος στα Ελληνικά συμπυκνώνει σε μια λέξη έννοιες που σχετίζονται με προκλητικό τρόπο με την διερεύνηση των Φύλων και την σεξουαλικότητα. Πρόκειται για ένα "μη πολιτικά ορθό" όρο, ο οποίος αν και οργανικό στοιχείο της καθομιλουμένης, προκαλεί ως επί το πλείστον αρνητικούς συνειρμούς. Αυτό το πλαίσιο σε συνδυασμό με μια έντονη δική μας διάθεση αυτοσαρκασμού και χιούμορ μας γοήτευε, οπότε αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε τον αμφιλεγόμενο αυτό τίτλο ως αφορμή για αμφιλεγόμενες εικαστικές και θεωρητικές προσεγγίσεις. Ο τίτλος, στην συγκεκριμένη γραπτή του εκδοχή όπου χρησιμοποιούνται κεφαλαίοι λατινικοί χαρακτήρες και αρίθμηση, θεωρούμε ότι αποσυντίθεται εννοιολογικά. Πιστεύουμε ότι το οπτικό αποτέλεσμα αποδυναμώνει την αρνητικά χροιά του όρου προσδίδοντάς του υπαινιγμούς και αφαιρώντας του οποιαδήποτε σαφήνεια.

Σκοπός του εγχειρήματος είναι μια διαδικασία διερεύνησης κατά την οποία αποκαλύπτονται ενδεχόμενες αλληλοεξαρτώμενες συνάφειες του Φύλου και των στερεοτύπων στην Ελλάδα και την Αυστρία υπό ένα εικαστικό πρίσμα.

— Στα αυστριακά υπάρχει λέξη με παρόμοια έννοια;

Στα Γερμανικά υπάρχουν δυο παρόμοιοι όροι (Tussi, Braut), οι οποίοι όμως δεν αποδίδουν επακριβώς την ελληνική έννοια. Αυτό είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον γιατί από νωρίς, όταν δηλαδή προτείναμε το concept στις/στους συμμετέχουσες/οντες, χρειάστηκε να  εξηγήσουμε περιφραστικά περί τίνος επρόκειτο.   

— Τι ακριβώς είναι το project GOMENES; Τι παρουσιάσατε στην Bienalle και τι θα παρουσιάσετε στη Βιέννη;

Οι GOMENES προκύπτουν τόσο από την διερεύνηση των στερεοτύπων του Φύλου έτσι όπως αυτά νοούνται σε κοινωνικό επίπεδο, όσο και από μοτίβα που σχετίζονται με τις κυρίαρχες δομές αφήγησης. Σκοπός του εγχειρήματος  είναι μια διαδικασία διερεύνησης κατά την οποία αποκαλύπτονται ενδεχόμενες αλληλοεξαρτώμενες συνάφειες του Φύλου και των στερεοτύπων στην Ελλάδα και την Αυστρία υπό ένα εικαστικό πρίσμα. Σκοπός μας είναι η διερεύνηση της επίδρασης της πολύπλευρης Ευρωπαϊκής κρίσης στην ενσώματη διάσταση των Φύλων μέσω της πολιτικής, της σεξουαλικότητας και των κυρίαρχων κοινωνικών δομών.


Ως επίκεντρο της πειραματικής τους πρακτικής οι GOMENES I, μέρος της Σύναψης 2 της Αθηναϊκής Biennale, παρουσίασαν performances και Συμπόσια όπου τα όρια μεταξύ θεωρητικού λόγου και καλλιτεχνικής αναπαράστασης, ο ρόλος μεταξύ ομιλητή και καλλιτέχνη, τέθηκαν ως δυσδιάκριτα. Οι GOMENES I βρέθηκαν στις 19/4 στο Μπάγκειον της Ομόνοιας, ενώ στις 20 και 22/4 στο υπόγειο επίπεδο της στοάς στην οδό Πανεπιστημίου 64, καθώς και την πλατεία Ομονοίας, σε μια προσπάθεια να εισέλθουν στο αστικό τοπίο του περιβάλλοντα χώρου.


Στην δεύτερη εκδοχή του project που θα παρουσιαστεί στην Βιέννη, οι ίδιοι συμμετέχοντες θα δράσουν και πάλι από κοινού, έτσι ώστε να διερευνήσουν το Αυστριακό κοινωνικό πλαίσιο με γνώμονα τα ζητήματα Φύλου και στερεοτύπων, ανακαλύπτοντας ενδεχόμενες συνάφειες η διαφορές.

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Μεταθεοδοσία, Σεμέν

— Θα λέγατε ότι υπάρχει μια ευδιάκριτη διαφορά στα στερεότυπα και στην προσέγγιση του φύλου ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αυστρία; Υπάρχουν κάποιες διαπιστώσεις από τις πρώτες συναντήσεις στην Ομόνοια;

Θα λέγαμε πως ναι και όχι παράλληλα. Μοιραζόμαστε σε μεγάλο βαθμό την ίδια διάθεση ερμηνείας των συνθηκών που περιβάλλουν τα Φύλα και τις μεταβαλλόμενες δυναμικές τους σε μία περίοδο έντονης και κριτικής θεωρητικής αναζήτησης. Από την άλλη η Αυστρία είναι μια χώρα στην οποία έχουν δοθεί λύσεις σχετικά με την ισότητα των Φύλων π.χ. Στην Ελλάδα νοιώθουμε πως πρέπει ακόμα να γίνουν πολλά, ειδικά σε ό,τι αφορά στην Διεμφυλικότητα και την κοινωνικοπολιτική της διάσταση.  

  

— Εκτός από την εικαστική προσέγγιση, τι άλλο σκοπεύει να διερευνήσει το project;

H προσέγγισή μας είχε διττό χαρακτήρα, αφενός μια αφηγηματικότητα που άπτεται ζητημάτων των Φύλων μέσω μιας εμπειρικής προσέγγισης και αφετέρου ζητήματα κονωνικοπολιτικής επιτελεστικότητας σε περιόδους κρίσης. Οι 23 καλεσμένες/οι μας, καλλιτέχνες και θεωρητικοί, κυρίως από την Αυστρία και την Ελλάδα αλλά και από την Γαλλία και την Γερμανία, κλήθηκαν να δράσουν από κοινού και να συνδιαμορφώσουν ένα πλαίσιο διερεύνησης, συνύπαρξης και διαλόγου που σχετίζονται με θέματα Φύλου στην σύγχρονη Αθηναϊκή πραγματικότητα. Θεωρήσαμε ότι για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα έπρεπε να εισάγουμε στην πρακτική μας την συνθήκη των Συμποσίων, ένα φαγοπότι δηλαδή που λειτούργησε καταλυτικά για την σύμπραξή μας, εφόσον κατά την διάρκεια των δυο εκ των τριών ημερών του project συμμετέχοντες και θεατές κλήθηκαν να παρακολουθήσουν τις παρουσιάσεις με ποτό και φαγητό.  

— Τι είδους καταγραφή θα υπάρχει;

Υπάρχουν ήδη φωτογραφίες και videos όπου έχουν καταγραφεί όλες οι δράσεις των συμμετεχόντων. Οι μορφές καταγραφής της εικαστικής performance είναι κατά κύριο οπτικές, εμείς όμως αποφασίσαμε να εισάγουμε και την παράμετρο της "λεκτικής αποτύπωσης" στο project. Στην περίπτωση του GOMENES I θα υπάρξει και γραπτή καταγραφή από τον συγγραφέα Δούκα Καπάνταη ο οποίος παρευρέθη στις παρουσιάσεις με σκοπό να αποτυπώσει λογοτεχνικά τις εντυπώσεις του. Το Φθινόπωρο του 2016 σκοπεύουμε να εκδώσουμε ένα εικαστικό κατάλογο όπου θα συμπεριλαμβάνονται οι δράσεις όλων των συμμετεχόντων στην Ελλάδα και την Αυστρία.     

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Περσεφόνη Μύρτσου, Perspectives more southern than the southern ones

— Το είναι το Netting The Work; Πώς προέκυψε ως ιδέα; 

Το Netting the Work είναι μια πλατφόρμα που συστάθηκε με πρωτοβουλία της Rilène Markopoulou και της Εύας Γιαννακοπούλου. Πρόκειται για ένα μεταβαλλόμενο και ελισσόμενο "οργανισμό" ο οποίος με αφετηρία την Αθήνα ταξιδεύει σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες συμμετέχοντας συνήθως σε Φεστιβάλ ή διοργανώσεις εικαστικής performance. H ιδέα προέκυψε αρχικά γιατί και οι δύο βρισκόμαστε εδώ και πολλά χρόνια σε μια κατάσταση έντονης κινητικότητας και ταξιδιών μοιράζοντας τη προσωπική και επαγγελματική μας ζωή μεταξύ διαφορετικών χωρών. Σε αυτό προστέθηκαν σύντομα κάποιες σκέψεις περί μετάβασης, εικαστικής πρακτικής και καλλιτεχνικού νομαδισμού. Σκεφτήκαμε λοιπόν πως όλο αυτό μας αφορούσε και μας ενδιέφερε με πολλούς τρόπους, οπότε αποφασίσαμε να το υλοποιήσουμε. Συνήθως δουλεύουμε με κύκλους παρουσιάσεων που διαρκούν ένα έτος και παρουσιάζονται σπονδυλωτά σε διαφορετικές χώρες. Το concept, η μορφή παρουσίασης και ο αριθμός συμμετεχόντων ποικίλουν από παρουσίαση σε παρουσίαση και από χώρα σε χώρα. 

     

— Στην Ελλάδα πώς μπορεί να παρακολουθήσει κάποιος τη συνέχεια του project;

Μπορεί κάποιος να ενημερώνεται μέσω της ιστοσελίδας του Netting the Work http://nettingthework.com και να ακολουθεί τις ενημερώσεις του facebook οι οποίες εμπλουτίζονται κάθε φορά που γίνονται οι παρουσιάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Φωτεινή Καλλέ, Reproduction
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Lauren Zoe Landeg Martinson and Laura Renvoize
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Mαρία Μπουντούκα, Ξενάγηση
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Stefanie Seibold, I am not half the man I used to be
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Valentine Verhaeghe, Wind (2)
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
I don_t write diaries I&II On Love and Crisis and the Power of Fragility, video-text-montage, Yara Haskiel
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ