Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery.

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του βιομήχανου και συλλέκτη Πάβελ Τρετιάκοφ, Ίλυα Ρέπιν, 1901.
0

Διάσημα πορτραίτα κορυφαίων προσωπικοτήτων της χρυσής εποχής των τεχνών στην Ρωσσία, 1867-1914, θα παρουσιαστούν συγκεντρωμένα για πρώτη φορά στην Βρετανία. Τα εκθέματα προέρχονται από την περίφημη Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ όπου την ίδια ακριβώς περίοδο θα εκτίθενται προτραίτα διάσημων Βρετανών από την National Portrait Gallery 

Για τον εορτασμό της 160ης επετείου ίδρυσης αμφότερων των ιδρυμάτων δύο δίδυμες εκθέσεις θα λάβουν χώρα και θα παρουσιάζουν σημαντικά έργα που απεικονίζουν τις προσωπικότητες που σημάδεψαν τις τέχνες και τα γράμματα των δύο μεγάλων εθνών. Η πρώτη είναι Η Ρωσία και οι Τέχνες: Η Εποχή του Τολστόι και του Τσαϊκόφσκι και θα διαρκέσει από τις 17/03 έως τις 26/02/2016 ενώ η δεύτερη έχει τον τίτλο Από την Ελισσάβετ στην Βικτώρια: Πορτραίτα Βρετανών από την Συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης Προσωπογραφιών στην Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ, και θα διαρκέσει από 21/04 έως 24/07/2016.

Η έκθεση αποτελεί ουσιαστικά την επισκόπηση της περιόδου άνθησης της πολιτιστικής ζωής της Ρωσίας στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Τα πορτραίτα συγγραφέων, συνθετών, μουσικών και ηθοποιών μαζί με τους πάτρωνες τους αποτελούν την πιο φιλόδοξη έκθεση ρωσικής προσωπογραφίας που έχει φιλοξενηθεί ποτέ σε βρετανικό μουσείο.


Προκειμένου να εορτάσουν με εκδηλώσεις ουσίας την ίδρυση τους, οι δύο σημαντικές πινακοθήκες αποφάσισαν να συγκεντρώσουν και να ανταλλάξουν προσωπογραφίες των σημαντικότερων και επιδραστικών προσωπικοτήτων των δύο χωρών. Η Τρετιάκοφ θα δανείσει στο Λονδίνο 26 από τα πιο ακριβοθώρητα πορτραίτα της, ανάμεσα τους κι εκείνα των Αχμάτοβα, Τσέχωφ, Ντοστογιέφσκι, Μουσσόργκσκι, Ρίμσκι-Κορσακώφ, Ρούμπινστάιν, Τσαϊκόφσκι, Τολστόι και Τουργκένιεφ.
Οι πίνακες είναι έργα των σπουδαιότερων Ρώσων εικαστικών του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου, όπως οι Νικολάι Γκε, Ιβαν Κραμσκόυ, Βασίλυ Πέροφ, Ιλυα Ρέπιν, Βαλεντίν Σέροφ και Μιχαήλ Βρούμπελ. Η πλειονότητα των προσωπογραφιών ήταν απευθείας αγορές ή αναθέσεις στους ζωγράφους από τον βιομήχανο, έμπορο, φιλάνθρωπο και ιδρυτή της συλλογής Πάβελ Τρετιάκοφ, το πορτραίτο του οποίου από τον Ρέπιν είναι ο πρώτος πίνακας της έκθεσης. 

 

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του συγγραφέα Λέοντος Τολστόι, Ίλυα Ρέπιν, 1887.

 

Ανάμεσα στα έργα που θα δανείσει η National Portrait Gallery στην Τρετιάκοφ θα είναι και προσωπογραφίες των Ντίκενς, Νεύτωνα, Γουόλστονκραφτ, Ελισσάβετ Α', Κρόμγουελ, Δαρβίνου και ενός εκ των ιδρυτών της, του Τόμας Κάρλαϊλ τον οποίο πιθανά είχε διαβάσει ο Τρετιάκοφ, μαζί με τον πρώτο πίνακα της συλλογής, το πορτραίτο Τσάντος του Σαίξπηρ


Η έκθεση Η Ρωσία και οι Τέχνες: Η Εποχή του Τολστόι και του Τσαϊκόφσκι περιλαμβάνει πίνακες που θεωρούνται κορυφαία κομμάτια της συλλογής Τρετιάκοφ και δεν έχουν σχεδόν ποτέ εγκαταλείψει τους τοίχους της. Σε αυτά τα αριστουργήματα της ρωσικής τέχνης συμπεριλαμβάνεται το πορτραίτο του Ντοστογιέφσκι, ένα έργο αμύθητης ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας καθώς είναι η μοναδική εν ζωή φιλοτεχνημένη προσωπογραφία του. Ο Τολστόι απεικονίζεται στο σπίτι του στην Μόσχα επί τω έργω στο φιλοσοφικό του δοκίμιο "Τι πιστεύω", ενώ το πορτραίτο του Μουσσόργκσκι φιλοτεχνήθηκε λίγες ημέρες πριν τον θάνατο του σε ένα στρατιωτικό νοσοκομείο.

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του συγγραφέα Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, Βασίλυ Πέροφ, 1872.

Άλλα σημαντικά έργα είναι το μνημειώδες πορτραίτο της Μαρία Ερμόλοβα από τον Σέροφ, το οποίο απαίτησε από την λυρική ηθοποιό να ποζάρει 32 φορές (!) και η προσωπογραφία της ιδιοφυούς και ανεξάρτητης οικοδέσποινας λογοτεχνικού σαλονιού Βαρώνης Ιξκούλ από τον Ίλυα Ρέπιν. Το πορτραίτο του Σέρωφ του Ιβάν Μορόζωφ απεικονίζει τον Ρώσω έμπορο, επιχειρηματία και συλλέκτη μπροστά από τον πίνακα του Ματίς Φρούτα και Χαλκός, τον οποίο ο Μορόζωφ είχε μόλις αποκτήσει και αποτέλεσε τον ακρογωνιαίο λίθο της σημαντικής συλλογής του σύγχρονης γαλλικής τέχνης.  

Η έκθεση αποτελεί ουσιαστικά την επισκόπηση της περιόδου άνθησης της πολιτιστικής ζωής της Ρωσίας στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Τα πορτραίτα συγγραφέων, συνθετών, μουσικών και ηθοποιών μαζί με τους πάτρωνες τους αποτελούν την πιο φιλόδοξη έκθεση ρωσικής προσωπογραφίας που έχει φιλοξενηθεί ποτέ σε βρετανικό μουσείο. Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως υπάρχουν σοβαρές ενδειξεις πως ο Τρετιάκοφ, ο οποίος επισκεπτόταν συχνά το Λονδίνο για δουλειές, συνέλαβε την ιδέα για την συλλογή του εμπνεόμενος από την National Portrait Gallery. 

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο της ηθοποιού Μαρία Ερμόλοβα, Βαλεντίν Σέροφ, 1905.
Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο της προστάτιδας των τεχνών Βαρώνης Ίξκουλ, Ίλυα Ρέπιν, 1889.


Η Ρωσία και οι Τέχνες: Η Εποχή του Τολστόι και του Τσαϊκόφσκι εξερευνά την Χρυσή Εποχή της ρωσικής ζωγραφικής ανάμεσα στα τέλη του 1860 και τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Όσο ο Τολστόι κι ο Ντοστογιέφσκι δημοσίευαν μυθιστορήματα όπως η Άννα Καρένινα και Οι Αδελφοί Καραμαζώφ, όσο ο Μουσσόργκσκι, ο Τσαϊκόφσκι κι ο Ρίμσκυ-Κόρσακωφ απογείωναν την ρωσική μουσική και οι εικαστικοί καλλιτέχνες αποκτούσαν μια άλλη αυτοπεποίθηση. Οι επισκέπτες θα αντιληφθούν πως ο διεισδυτικός Ρεαλισμός των δεκαετιών του 1870 και 1880 συμπληρώθηκε από τις πιο φωτεινές αποχρώσεις του ρώσικου Ιμπρεσσιονισμού και τις έντονες, πολυεδρικές μορφές του Συμβολισμού. Αν θεωρήσουμε ως αφετηρία τα 1860, οπότε και αναδύθηκε μια διακριτή σχολή ρωσικής ζωγραφικής, τα πορτραίτα που έχουν επιλεγεί για την έκθεση παρουσιάζουν τις εξελίξεις στο θέατρο και την μουσική, την επινοητικότητα της ρωσικής λογοτεχνίας και την ισχυρή έκφραση των πλούσιων πατρώνων.  


Λαμβάνοντας χώρα λίγο πριν την επέτειο ενός αιώνα από την Ρωσική Επανάσταση, η έκθεση περιλαμβάνει επίσης ένα μεγάλο σύνολο προσωπογραφιών που προμηνύουν την έλευση του ρωσσικού Ιμπρεσσιονισμού και Συμβολισμού, κινήματα που αποτέλεσαν την δημιουργική απάντηση στις πολιτικές ζυμώσεις και κοινωνικές αναταραχέ στις αρχές του 20ου αιώνα, καθώς και το αυξανόμενο στυλιζάρισμα της παραστατικής ζωγραφικής στο λυκόφως του αυτοκρατορικού καθεστώτος.  

 

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του φιλόσοφου Βλαδίμηρου Σολόφιοφ, Ιβάν Κραμσκόι, 1885.


Η επιμελήτρια της έκθεσης, Δρ. Ρόζαλιντ Μπλέϊξλυ επισημαίνει πως συγκριτικά με το έργο των αβανγκάρντ Ρώσων ζωγράφων, οι εξαιρετικές καλλιτεχνικές παραδόσεις πρότερων περιόδων παραμένουν σχετικά άγνωστες εκτός της χώρας. Με την έκθεση αυτή προσφέρεται στο κοινό η ευκαιρία να απολαύσει τα αριστουργήματα του ρωσικού Ρεαλισμού, Ιμπρεσσιονισμού και Συμβολισμού μέσω ενός από τα ισχυρότερα είδη της ρωσικής σχολής, την προσωπογραφία, κι εκείνες που έχουν επιλεγεί αποτελούν μια συμπυκνωμένη έκφραση της ιδανικής ρωσικής ταυτότητας της εποχής εκείνης. 

Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Πορτραίτο του Ιβάν Μορόζοφ, Βαλεντίν Σέροφ, 1910
Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Μόδεστος Μούσορσκυ, Ίλυα Ρέπιν, 1881
Ο Ντοστογιέφσκι, ο Τσαϊκόφκσι κι η παρέα τους καταλαμβάνουν την National Portrait Gallery. Facebook Twitter
Η ποιήτρια Άννα Αχμάτοβα, Olga Della-Vos-Kardovskaia, 1914
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT