Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι

Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι Facebook Twitter
0

Κυνισμός και τρυφερότητα, σκληρή πραγματικότητα, αλλά και αποτυπώσεις που θυμίζουν φαντασία μικρού παιδιού. Και πολλά ελληνικά στοιχεία. Και καλά και κακά. Αυτά είναι τα συστατικά της νέας ατομικής έκθεσης "The Lost Parthenon" του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου, που τον προσεχή Απρίλιο παρουσιάζει στη Melkart Gallery στο Παρίσι.

 Απ' ό,τι μαρτυρά και ο τίτλος της έκθεσης, ένδοξο παρελθόν και εφιαλτικό παρόν, έχουν θέση σε μια δουλειά, η οποία λόγω της θεματογραφίας, αλλά και των υλικών της θυμίζει... ρεπορτάζ. Όπως, μάλιστα, εξηγεί ο Πάτσιος, σε όλη αυτή την προσπάθεια υπήρχε η πρόθεση να καταγράφει η απόσταση μας από την βολική και κάποτε ανόητη επίκληση των «αρχαίων ημών προγόνων» και το πόσο δεν ταξιδέψαμε ούτε εκατοστό από αυτή την κατάσταση. Υπάρχει άλλο μήνυμα, πέρα από αυτή την μάλλον πικρή διαπίστωση;

 

Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι Facebook Twitter
"Ruins of a new Era ", 30x40 cm, mixed media on paper 2015

Στην εποχή της κρίσης, η ήδη υποβαθμισμένη τέχνη έχει απωλέσει την εμπορική της δυναμική και τι μένει; Η συνύπαρξη μαζί της και η καθαρή ψυχαγωγία. Με τα έργα τέχνης δεν διακοσμείς απλώς έναν χώρο, ζεις και αναπνέεις μαζί τους και κάθε μέρα τα αντικρύζεις από μία νέα οπτική. 

«Το μήνυμα είναι ότι κατοικώ σ' αυτή τη χώρα και νιώθω Έλληνας κατά την αριστοτελική εκδοχή, επειδή μετέχω της ελληνικής παιδείας και όχι με όρους φαντασιακής αυτοθέσπισης. Η δουλειά ενός εικαστικού εκφράζει τον συγχρονισμό ανάμεσα στον εαυτό μου και το κοινωνικό γίγνεσθαι, αποτυπωμένα όλα σε ευτελή – και μη – υλικά. Μετουσιώνω, ανακυκλώνω και απεκδύομαι αυτό που νιώθω κι αυτό που συμβαίνει γύρω μου, γι' αυτό και η δουλειά μου είναι ένα ντοκουμέντο και μια μαρτυρία του «τώρα». Εφημερίδες, έντυπα, περιοδικά, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, κατακερματίζονται, μεταμορφώνονται και παρουσιάζουν την προσωπική μου θέση για τον κόσμο. Από την «Οδύσσεια» έως τον «Παρθενώνα», η απόσταση δεν είναι μεγάλη, αλλά σαν Έλληνες δεν ταξιδέψαμε παραπέρα».

Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι Facebook Twitter
"The Lost Parthenon", 25x20 cm, mixed media on paper, 2015

—Πέρα από τη θεματική, ενδιαφέρουσα είναι και η προσέγγιση, αλλά και η μίξη των υλικών.

«Χρησιμοποιώ πληθώρα τεχνικών, ανάλογα με το περιεχόμενο του έργου. Collage, decollage, dripping, frottage, grottage, κατασκευές με ready made υλικά, φωτογραφία. Χρησιμοποιώ αρκετές τεχνικές που εφαρμόστηκαν στο dada και τον σουρεαλισμό, αν και θεωρώ το έργο μου μεταμοντέρνο, με την έννοια ότι η δουλειά μου αποτελεί έναν συγκερασμό από πλαστικές διαλέκτους. Πρόθεση μου είναι η σύνθεση ετερόκλητων στοιχείων, υλικών, τεχνικών και κυρίως εννοιών, και η δημουργία ενός τέλειου υβριδίου, μιας νέας Αρκαδίας. Αποφεύγω τα εύκολα και προφανή νοήματα, τον φτηνό εντυπωσιασμό. Αποφεύγω να δημιουργώ με αποκλειστικό γνώμονα το κέρδος. Επιλέγω να αργώ να ολοκληρώσω μια εικόνα και να εξωθώ στα άκρα τη διαδικασία αυτή, με σαδιστικό τρόπο απέναντι στα υλικά, αλλά και στον ίδιο μου τον εαυτό, αργώ, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι όσο το δυνατόν πιο ικανοποιητικό. Προσδοκώ αυτό που διαλαλούσε ο Νίτσε, ότι το τέλειο δεν έχει κανέναν μάρτυρα».

 

Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι Facebook Twitter
"The Oracle", 35x45 cm, mixed media on paper on paper, 2014... Ο καλλιτέχνης φωτογραφημένος από την Κατερίνα Φαρφαρά για το ΓΚΡΕΚΑ

 

—Και γιατί «Χαμένος Παρθενώνας»;

 «Στη νέα δουλειά μου, η οποία χρησιμοποιεί τον Παρθενώνα, τόσο σαν σύμβολο τεχνικής αρτιότητας, όσο και σαν σύμβολο ισότητας και ισοπολιτείας, μιλάω για τον Χαμένο Παρθενώνα, επιδιώκοντας να δώσω μία αίσθηση αυτών που βιώνουμε ως Έλληνες. Αν και η τέχνη δεν λειτουργεί πάντοτε σαν ρεπορτάζ, αλλά χρησιμοποιεί εικόνες και ντοκουμέντα από το τώρα για να εκφράσει μια πιο οικουμενική κατάσταση του ανθρώπου, ωστόσο μπορεί να περιγράψει τον άνθρωπο της κάθε εποχής, το γεγονός ότι εσωτερικά παραμένει αναλλοίωτος και έχει πάντοτε τις ίδιες ανάγκες».

—Τι σημαίνει να κάνεις Τέχνη στην Ελλάδα της κρίσης ή έστω με αυτή την κατάσταση ως βαρύ σακίδιο στο εξωτερικό; 

 «Κάνω τέχνη, γιατί δεν μπορώ να ζω, χωρίς να κάνω τέχνη. Είναι δομικό στοιχείο της καθημερινότητας μου. Το να εκφράζεσαι μέσα από τα εικαστικά δεν είναι απλώς μια δουλειά, είναι τρόπος ζωής. Στην εποχή της κρίσης, η ήδη υποβαθμισμένη τέχνη έχει απωλέσει την εμπορική της δυναμική και τι μένει; Η συνύπαρξη μαζί της και η καθαρή ψυχαγωγία. Με τα έργα τέχνης δεν διακοσμείς απλώς έναν χώρο, ζεις και αναπνέεις μαζί τους και κάθε μέρα τα αντικρύζεις από μία νέα οπτική. Ανεξάρτητα από την κρίση, η πορεία ενός εικαστικού είναι δύσκολη. Η Ελλάδα δεν προσφέρεται για τέτοιες αναζητήσεις και να ευδοκιμήσει ένα εικαστικό έργο απαιτείται να ικανοποιηθεί μία πληθώρα από συνιστώσες».

 

Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι Facebook Twitter
"The Opus Day",65x65 cm, mixed media on paper on paper, 2014

 

Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι Facebook Twitter
."Mare nostrum", 35x45 cm, mixed media on paper,2014

 

Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι Facebook Twitter
"The New Deal ",150x200 cm, mixed media on paper, 2015
Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι Facebook Twitter
"untitled",18x23 cm, mixed media on paper, 2015

Ο Χαμένος Παρθενώνας του Κωνσταντίνου Ν. Πάτσιου πάει στο Παρίσι Facebook Twitter
"Aneleusis",18x23 cm, mixed media on paper, 2013

  

Info

O Κωνσταντίνος Πάτσιος σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών των Αθηνών, από όπου και αποφοίτησε το 2007, και στο Rhode Island School of Design της Βοστώνης. Μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει έξι ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε  σε πληθώρα ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Nique: Η Ελληνίδα που μπλέκει τους Simpsons και τη Χιονάτη με το graffiti και τη street art

Street Art / Nique: Η Ελληνίδα που μπλέκει τους Simpsons με τη street art

«Θεωρώ ότι το graffiti λειτουργεί ως μια μορφή ψυχοθεραπείας». Η Nique μιλάει στη LiFO για το graffiti και τη street art και εξηγεί πώς καταφέρνει να απεικονίσει αγαπημένους ήρωες από καρτούν σε πιο ενήλικες στιγμές, έτσι όπως δεν τους έχουμε ξαναδεί.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Συστήνουμε την πόλη που για πολλούς αιώνες έμεινε στην αφάνεια»

2023 Ελευσίς / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Συστήνουμε την πόλη που για πολλούς αιώνες έμεινε στην αφάνεια»

Μια διεξοδική συζήτηση με τον γενικό καλλιτεχνικό διευθυντή της διοργάνωσης «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» για την ιδέα, τους θεματικούς άξονες, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα και όλα εκείνα τα στοιχεία που υπόσχονται να μεταμορφώσουν την πόλη της Αττικής την τρέχουσα χρονιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δέσποινα Γερουλάνου

Οι Αθηναίοι / H Δέσποινα Γερουλάνου από την Αθήνα ως την Ελευσίνα: μια ζωή

Η πρόεδρος του Δ.Σ. της διοργάνωσης «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» και μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη μοιράζεται ιστορίες από τους σταθμούς της ζωής της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ελευσίνα: Τα πάντα για την Τελετή Έναρξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Πολιτισμός / Ελευσίνα: Τα πάντα για την Τελετή Έναρξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Είκοσι ένα χιλιόμετρα δυτικά της Αθήνας ξεκινά στις 4 και 5/2 το σημαντικότερο πολιτιστικό γεγονός του 2023. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός μας ξεναγεί βήμα βήμα σε ένα συναρπαστικό διήμερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καμπακόφ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τον δρόμο για τις αποθήκες παίρνει το «Καράβι» του Καμπακόφ - Ποιες εκθέσεις το αντικαθιστούν

Το πιο ακριβό έργο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης βρίσκεται στον τέταρτο όροφο, ο οποίος αδειάζει για να φιλοξενηθούν νέες περιοδικές εκθέσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Nouveau Réalisme - Ο Νεος Ρεαλισμός στο Μουσείο Γουλανδρή στο Παγκράτι

Εικαστικά / Nouveau Réalisme: Yves Klein, Christo, Niki de Saint Phalle στο Μουσείο Γουλανδρή

Η σημαντική έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή αναδεικνύει το νεανικό, πληθωρικό και διασκεδαστικό πνεύμα των καλλιτεχνών του κινήματος της γαλλικής αβανγκάρντ της δεκαετίας του ’60.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Φουγάρο: Γιορτάζοντας 10 χρόνια λειτουργίας στον χώρο πολιτισμού του Ναυπλίου

Εικαστικά / Φουγάρο: Γιορτάζοντας 10 χρόνια λειτουργίας στον χώρο πολιτισμού του Ναυπλίου

Το τοπόσημο της πόλης που αγαπήθηκε από Ναυπλιώτες και επισκέπτες έκλεισε μια δεκατία και εξακολουθεί να τιμά την καλλιτεχνική έκφραση και την ανάγκη συντήρησης του υλικού πολιτισμού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
THE CALLAS

Portraits 2023 / The Callas: «Δύο πράγματα μάς φτιάχνουν σε αυτήν τη ζωή: η τέχνη και η μουσική»

Είκοσι δημιουργικά χρόνια σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο κλείνει φέτος το εκρηκτικό όσο και «ακανόνιστο» αυτό ντουέτο, με το πάθος, την τόλμη, τη γενναιοδωρία, τη συνέπεια και την ευρύτητα πνεύματος να εξακολουθεί να χαρακτηρίζει κάθε τους δουλειά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ