ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
0

Την περασμένη Τετάρτη το πρωί, ο Κινέζος καλλιτέχνης απόκτησε ξανά μετά από 600 ημέρες το πολυπόθητο διαβατήριό του, το οποίο του είχαν κατασχέσει οι κινεζικές αρχές. Αμέσως ανέβασε μια φωτογραφία στο Instagram και έγραψε στους 111.000 φόλοουερς: «Σήμερα πήρα το διαβατήριό μου».

Οι θαυμαστές του σε όλο τον κόσμο γέμισαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με την ευχάριστη είδηση, ενώ η Lisson Gallery, η οποία αντιπροσωπεύει τον καλλιτέχνη ανακοίνωσε ότι ο καλλιτέχνης μπορεί πια να ταξιδεύει ελεύθερα στο εξωτερικό και έχει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το γιό του, να πάει στο εργαστήριό του στο Βερολίνο και να επισκεφθεί τις εκθέσεις του σε όλο τον κόσμο ή να μπορεί να επιβλέπει από κοντά τις επικείμενες.

Τους τελευταίους μήνες η σχέση του Αϊ Γουέι-Γουέι με τις κινεζικές αρχές αναθερμάνθηκε διστακτικά. Πριν από 2 μήνες του επέτρεψαν την πρώτη ατομική του έκθεση. Ο καλλιτέχνης δήλωσε στους New York Times ότι αισθάνθηκε «διαφορετικά» να είναι παρών στο δικό του opening.

Ανάμεσα σε αυτές που θα διοργανωθούν σε όλο τον κόσμο, στο Παρίσι, το Ελσίνκι και τη Μελβούρνη,   πιο σημαντική μοιάζει να είναι αυτή στο Λονδίνο, στην Royal Academy. Ωστόσο ο ίδιος πέρα από τα ταξίδια επιθυμεί να εξακολουθήσει να κατοικεί στο σπίτι του στο Πεκίνο.

Το διαβατήριο του Ai Weiwei ανακλήθηκε πριν από 4 χρόνια αφού συνελήφθη από την αστυνομία στο διεθνές αεροδρόμιο του Πεκίνου με την κατηγορία της φοροδιαφυγής. Ολόκληρος ο κόσμος της τέχνης ερμήνευσε αυτή την σύλληψη ως μια προσπάθεια φίμωσης του καλλιτέχνη, καθώς είχε κριτικάρει την θέση της κινεζικής κυβέρνησης σε ότι αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία και την ελευθερία του λόγου, τόσο μέσα από την τέχνη του και τις προσωπικές δηλώσεις.

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Η κατάσχεση του διαβατηρίου του συνέβη χωρίς δίκη ή άλλη επίσημη εξήγηση και το στούντιό του μπήκε σε επιτήρηση. Παρόλα τα εμπόδια ο  Ai Weiwei  συνέχισε να εκθέτει διεθνώς, και έκανε τη φυλάκιση και τον κατ’ οίκον περιορισμό του έργο τέχνης και εφαλτήριο δημιουργίας, μια πηγή έμπνευσης για την τέχνη του. Το έργο σχετικά με τον εγκλεισμό του, το παρουσίασε στην Μπιενάλε της Βενετίας, το 2013 με τίτλο S.A.C.R.E.D. (2011-2013).

Τους τελευταίους μήνες η σχέση του Αϊ Γουέι-Γουέι με τις κινεζικές αρχές αναθερμάνθηκε διστακτικά. Πριν από 2 μήνες του επέτρεψαν την πρώτη ατομική του έκθεση. Ο καλλιτέχνης δήλωσε στους New York Times ότι αισθάνθηκε «διαφορετικά» να είναι παρών στο δικό του opening.

Aυτό τον καιρό ο Ai Weiwei  ετοιμάζει την έκθεσή του στην Royal Academy of Arts, όπου θα εγκαταστήσει 90 τόνους χάλυβα. Η έκθεση ανοίγει στις 19 Σεπτεμβρίου και θα είναι η πρώτη μεγάλη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο αφιερωμένη στο έργο της Διεθνούς Αμνηστίας.

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Εν τω μεταξύ γνωρίζουν το φως της δημοσιότητας άγνωστες και σπάνιες φωτογραφίες του καλλιτέχνη από τη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του 80. Ο Ai Weiwei ζούσε στην Νέα Υόρκη από το 1981-1993 και είχε τραβήξει πολλές φωτογραφίες της πόλης και της ενέργειας που απέπνεε.

Λίγοι γνωρίζουν όμως ότι ο καλλιτέχνης είχε δηλώσει ότι είναι μια πόλη λίγο βαρετή, όπως επίσης το ότι παρόλο που έμενε σε ένα σπίτι χωρίς έπιπλα στο Lower East Side και ήταν πάμπτωχος, νοίκιαζε λιμουζίνα και σοφέρ και πήγαινε στο Atlantic City, όπου έκανε τον γκουρού του μπλακ-τζακ. Υποδυόταν τον σύμβουλο στο παιχνίδι και ήταν τόσο πειστικός που τον θεωρούσαν κορυφαίο παίκτη. Φυσικά αυτό το παιχνίδι το εφηύρε γιατί βαριόταν όπως έχει δηλώσει. Στη διάρκεια της παραμονής του στη Νέα Υόρκη έκανε ένα σωρό δουλειές, δούλευε σε ανακαινίσεις σπιτιών, έκοβε γκαζόν, καθάριζε σπίτια έκανε babysitting. Για να τα βγάλει πέρα έκανε ακόμα και πορτρέτα τουριστών στην Times Square. Είχε πάρε δώσε με τον Άλεν Γκίνσμπεργκ, αλλά δεν διάβασε ποτέ τα ποιήματά του. Το ομολόγησε ο ίδιος σε μια συνέντευξή του το 2007. Το σπίτι του στη Νέα Υόρκη ήταν ένα φιλόξενο καταφύγιο για διάσημους Κινέζους καλλιτέχνες που επισκέπτονταν την Νέα Υόρκη. 

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
O Ai Weiwei με τον Άλλεν Γκίνσμπεργκ
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
O Ai Weiwei στη Νέα Υόρκη το 1986

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Στο Brooklyn το 1983

Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Ο Ai Weiwei στο Museum of Modern Art το 1987
Ο Αϊ Γουέι-Γουέι μπορεί να ταξιδέψει ξανά Facebook Twitter
Η Νέα Υόρκη ήταν η τελευταία στάση στην προεκλογική περιοδεία του Μπιλ Κλίντον το 1992
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT