Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι

 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
0
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter

Σε λίγες μέρες φτάνει στο τέλος της αλλά αξίζει να αναφερθούμε στην έκθεση του Nam June Paik (1932-2006), στο Παρίσι, στην γκαλερί Μιτεράν δεδομένου ότι οι εκθέσεις του είναι σπάνιες. Η προηγούμενη που έγινε στη Γαλλία ήταν το 1994. Με μόνο πέντε έργα στη δεκαετία του 80, είναι σημαντικό να επισημανθεί η σημασία του έργου ενός δημιουργού, ο οποίος θεωρείται ο «ιδρυτής» της βίντεο-αρτ.

Στα έργα του συμπεριλαμβάνεται ένα ρολόι που δίνει κίνηση σε μια εγκατάσταση που ονομάζεται Μουσικό Ρολόι. Τρία άλλα έργα είναι ένας φόρος τιμής στην ταινία Casablanca σε σκηνοθεσία Michael Curtiz το 1942. Ένα άλλο έργο του αναφέρεται στον Γιόζεφ Μπόις, τον οποίο είχε συναντήσει καθώς και τον Τζον Κέιτζ και τον Μερς Κάνινγκχαμ, στη διάρκεια της παραμονής του στην Ευρώπη, στα τέλη της δεκαετίας του 50. Ακόμα παρουσιάζεται το πρώτο του έργο με βίντεο αρτ το οποίο είχε εκτεθεί το 1963 στο Βούπερταλ. Αυτή ήταν η πρώτη έκθεση παγκοσμίως στην οποία χρησιμοποιήθηκαν οθόνες τηλεόρασης ως έργα τέχνης.

-Αργυρώ Μποζώνη

 

Nam June Paik Buddah

 

Ο Ναμ Τζουν Πάικ, ο πρωτοπόρος αυτός καλλιτέχνης, στοχαστής, γλύπτης, performer, πειραματικός μουσικός και καλλιτέχνης video λάτρεψε την τεχνολογία. Πρωτοπόρος όσο λίγοι ανανέωσε τις καλλιτεχνικές μορφές της τέχνης. Σαγηνεύθηκε από την μαζική κουλτούρα και τη δύναμη της τηλεόρασης και οραματίστηκε ένα μέλλον με τεχνολογικές ανακαλύψεις αλλά και ρομαντισμό, με αντιφάσεις, σκληρότητα, αυθάδεια και χιούμορ.

Η σπουδαία κληρονομιά που άφησε στην τέχνη είναι η αλλαγή του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τις διαδικασίες με τις οποίες δημιουργείται. Τα έργα του ταξίδεψαν επί μισό αιώνα σε όλη την υφήλιο. Ο Πάικ ήταν γιός ενός Κορεάτη εμπόρου υφασμάτων. Μετανάστευσαν στην Ιαπωνία και εκεί σπούδασε Ιστορία τέχνης και ιστορία μουσικής.

Στη δεκαετία του 50 ταξίδεψε στη Γερμανία και άρχισε να παρουσιάζει πειραματικά μουσικά έργα. Συμμετείχε στο κίνημα Fluxus, ένα ανομοιογενές καλλιτεχνικό κίνημα που μετατόπισε κυρίως το βάρος από το καλλιτεχνικό αντικείμενο στην ίδια την καλλιτεχνική πράξη και άρχισε να αναμειγνύει τα καλλιτεχνικά μέσα με πρωτοφανή τόλμη. Είναι από τους καλλιτέχνες που ανανέωσαν θαρραλέα την καλλιτεχνική γλώσσα της εποχής τους.

Περφόρμανς και ποίηση, κινούμενες εικόνες και πειραματική μουσική οργανώνουν το έργο του καλλιτέχνη που πρώτος χρησιμοποίησε το video ως καλλιτεχνικό μέσο. Κάθε δουλειά του, ανέδιδε την αγωνία του καλλιτέχνη να εισπράττει τα μηνύματα των καιρών και να συμβαδίζει με την εποχή του.

 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Nαμ Τζουν Πάικ στη γκαλερί Μιτεράν
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Mirage Stage, 1986
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Electronic Superhighway 1995-6
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Live Feed: 1972 -1994
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Nam June Paik, ElectroSymbio-Phonics 1992

Nam June Paik - Global Groove, 1973 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ