Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι

 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
0
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter

Σε λίγες μέρες φτάνει στο τέλος της αλλά αξίζει να αναφερθούμε στην έκθεση του Nam June Paik (1932-2006), στο Παρίσι, στην γκαλερί Μιτεράν δεδομένου ότι οι εκθέσεις του είναι σπάνιες. Η προηγούμενη που έγινε στη Γαλλία ήταν το 1994. Με μόνο πέντε έργα στη δεκαετία του 80, είναι σημαντικό να επισημανθεί η σημασία του έργου ενός δημιουργού, ο οποίος θεωρείται ο «ιδρυτής» της βίντεο-αρτ.

Στα έργα του συμπεριλαμβάνεται ένα ρολόι που δίνει κίνηση σε μια εγκατάσταση που ονομάζεται Μουσικό Ρολόι. Τρία άλλα έργα είναι ένας φόρος τιμής στην ταινία Casablanca σε σκηνοθεσία Michael Curtiz το 1942. Ένα άλλο έργο του αναφέρεται στον Γιόζεφ Μπόις, τον οποίο είχε συναντήσει καθώς και τον Τζον Κέιτζ και τον Μερς Κάνινγκχαμ, στη διάρκεια της παραμονής του στην Ευρώπη, στα τέλη της δεκαετίας του 50. Ακόμα παρουσιάζεται το πρώτο του έργο με βίντεο αρτ το οποίο είχε εκτεθεί το 1963 στο Βούπερταλ. Αυτή ήταν η πρώτη έκθεση παγκοσμίως στην οποία χρησιμοποιήθηκαν οθόνες τηλεόρασης ως έργα τέχνης.

-Αργυρώ Μποζώνη

 

Nam June Paik Buddah

 

Ο Ναμ Τζουν Πάικ, ο πρωτοπόρος αυτός καλλιτέχνης, στοχαστής, γλύπτης, performer, πειραματικός μουσικός και καλλιτέχνης video λάτρεψε την τεχνολογία. Πρωτοπόρος όσο λίγοι ανανέωσε τις καλλιτεχνικές μορφές της τέχνης. Σαγηνεύθηκε από την μαζική κουλτούρα και τη δύναμη της τηλεόρασης και οραματίστηκε ένα μέλλον με τεχνολογικές ανακαλύψεις αλλά και ρομαντισμό, με αντιφάσεις, σκληρότητα, αυθάδεια και χιούμορ.

Η σπουδαία κληρονομιά που άφησε στην τέχνη είναι η αλλαγή του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τις διαδικασίες με τις οποίες δημιουργείται. Τα έργα του ταξίδεψαν επί μισό αιώνα σε όλη την υφήλιο. Ο Πάικ ήταν γιός ενός Κορεάτη εμπόρου υφασμάτων. Μετανάστευσαν στην Ιαπωνία και εκεί σπούδασε Ιστορία τέχνης και ιστορία μουσικής.

Στη δεκαετία του 50 ταξίδεψε στη Γερμανία και άρχισε να παρουσιάζει πειραματικά μουσικά έργα. Συμμετείχε στο κίνημα Fluxus, ένα ανομοιογενές καλλιτεχνικό κίνημα που μετατόπισε κυρίως το βάρος από το καλλιτεχνικό αντικείμενο στην ίδια την καλλιτεχνική πράξη και άρχισε να αναμειγνύει τα καλλιτεχνικά μέσα με πρωτοφανή τόλμη. Είναι από τους καλλιτέχνες που ανανέωσαν θαρραλέα την καλλιτεχνική γλώσσα της εποχής τους.

Περφόρμανς και ποίηση, κινούμενες εικόνες και πειραματική μουσική οργανώνουν το έργο του καλλιτέχνη που πρώτος χρησιμοποίησε το video ως καλλιτεχνικό μέσο. Κάθε δουλειά του, ανέδιδε την αγωνία του καλλιτέχνη να εισπράττει τα μηνύματα των καιρών και να συμβαδίζει με την εποχή του.

 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Nαμ Τζουν Πάικ στη γκαλερί Μιτεράν
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Mirage Stage, 1986
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Electronic Superhighway 1995-6
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Live Feed: 1972 -1994
 Ναμ Τζουν Πάικ στο Παρίσι Facebook Twitter
Nam June Paik, ElectroSymbio-Phonics 1992

Nam June Paik - Global Groove, 1973 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ