Μια καλλιτέχνις γδύνεται μπροστά σε πίνακα του Μανέ και συλλαμβάνεται

Μια καλλιτέχνις γδύνεται μπροστά σε πίνακα του Μανέ και συλλαμβάνεται Facebook Twitter
Φωτογραφία από την προηγούμενη performance της Deborah de Robertis στο Μουσείο Ορσέ, μπροστά στον πίνακα του Γκυστάβ Κορμπέ "Η προέλευση του κόσμου", 2014.
0

Η Λουξεμβουργέζα καλλιτέχνις Deborah de Robertis συνελήφθη για προσβολή της δημοσίας αιδούς και παρουσιάστηκε στην εισαγγελία του Παρισιού η οποία και θα αποφασίσει για τυχόν δικαστική δίωξη της.  


Το απόγευμα του Σαββάτου, ενώ το Παρισινό κοινό απολάμβανε τις τελευταίες ημέρες της έκθεσης "Αίγλη και αθλιότητα, Εικόνες πορνείας 1850-1910", η νεαρή γυναίκα ξεγυμνώθηκε και ξάπλωσε μπροστά στον διάσημο πίνακα του Εντουάρ Μανέ "Ολυμπία"  
Η "Ολυμπία" απεικονίζει σε πρώτο πλάνο μια νεαρή γυμνή γυναίκα και πίσω της στέκεται μια μαύρη γυναίκα που της παρουσιάζει ένα μπουκέτο λουλούδια. Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε το 1863 και προκάλεσε μεγάλο σκάνδαλο στην εποχή του με την τόσο ρεαλιστική απεικόνιση μιας πόρνης, ενώ σήμερα θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της μοντέρνας τέχνης. 


Η Deborah de Robertis "είχε μαζί της φορητή κάμερα για να καταγράψει την αντίδραση του κοινού" αναφέρει ο δικηγόρος της. "Μπροστά στον πίνακα υπήρχε πολύς κόσμος. Οι υπάλληλοι αντέδρασαν πολύ καλά, έκλεισαν την αίθουσα και της ζήτησαν να ντυθεί. Καθώς εκείνη αρνήθηκε κλήθηκε η αστυνομία και την συνέλαβε" εξήγησε εκπρόσωπος του μουσείου Ορσέ που υπέβαλλε μήνυση για προσβολή της δημοσίας αιδούς. 

¨Ήθελα να αναπαραστήσω το μοντέλο του πίνακα αλλά σε ένα σύγχρονο σκηνικό. Οι φύλακες όμως έτρεξαν και με σκέπασαν με ένα σεντόνι και στάθηκαν μπροστά μου για να κρύψουν την γύμνια μου από το κοινό" είπε η De Robertis λίγο αφού αφέθηκε ελεύθερη από την αστυνομία. "Μαζί μου είχαν έρθει και κάποιοι φίλοι ως ψεύτικο κοινό και το είχαμε σκηνοθετήσει ώστε να χειροκροτήσουν αν η κατάσταση γινόταν δύσκολη αλλά και άλλοι θεατές μέλη του πραγματικού κοινού της έκθεσης χειροκροτούσαν επίσης. Οι φύλακες προσπαθούσαν να εκκενώσουν τον χώρο αλλά δεν ήθελαν όλοι να φύγουν." 

 

 

Αυτή δεν ήταν η πρώτη τέτοιου τύπου performance της καλλιτέχνιδας. Τον Μάιο του 2014, πάλι στο Μουσείο Ορσέ, είχε επιδείξει το αιδοίο της μπροστά στον πίνακα του Γκυστάβ Κουρμπέ "Η προέλευση του κόσμου". Πρόκειται για έναν διάσημο πίνακα που απεικονίζει ένα αιδοίο. Το μουσείο και τότε είχε υποβάλλει μήνυση όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος του. 

Η καλλιτέχνις κατηγορεί το την διοίκηση του μουσείου Ορσέ για υποκρισία: "Το μουσείο δεν έχει κανένα πρόβλημα να χρησιμοποιεί το γυμνό προκείμενου να ενθαρρύνει το κοινό να επισκεφθεί την έκθεση, μάλιστα προβάλλονται και πορνογραφικού περιεχομένου ταινίες, όταν όμως πρόκειται για μια σύγχρονη καλλιτεχνική performance όπως η δική μου δεν την αναγνωρίζουν ως τέχνη και την λογοκρίνουν." 

Ο δικηγόρος της de Robertis κατήγγειλε την μήνυση ώς δυσανάλογο μέτρο. "Το να συλληφθεί και να προφυλακισθεί ένας καλλιτέχνης είναι πολύ κακό δείγμα." λέει διαμαρτυρόμενος. "Αυτό το περιοριστικό μέτρο είναι έκφραση ανησυχητικής δικαστικής σεμνοτυφίας και απευθύνεται σε όλους τους καλλιτέχνες/performers που επιθυμούν να εκφραστούν με ιδιαίτερα ελεύθερο τρόπο  στον δημόσιο χώρο" προσθέτει ο κος. Bouzenoune.


Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στον Νοτιοαφρικανό καλλιτέχνη Steven Cohen, ο οποίος είχε καταδικαστεί για προσβολή της δημοσίας αιδούς τον Μάιο του 2014 από τα ποινικά δικαστήρια του Παρισιού επειδή είχε χορέψει με το πέος του τυλιγμένο σε μία κορδέλα δεμένη σε έναν κόκκορα κατά την διάρκεια μιας παράστασης δρόμου στον περίβολο του Τροκαντερό στην γαλική πρωτεύουσα. Είχε εξαιρεθεί της επιβολής ποινής. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ