Μια καλλιτέχνις γδύνεται μπροστά σε πίνακα του Μανέ και συλλαμβάνεται

Μια καλλιτέχνις γδύνεται μπροστά σε πίνακα του Μανέ και συλλαμβάνεται Facebook Twitter
Φωτογραφία από την προηγούμενη performance της Deborah de Robertis στο Μουσείο Ορσέ, μπροστά στον πίνακα του Γκυστάβ Κορμπέ "Η προέλευση του κόσμου", 2014.
0

Η Λουξεμβουργέζα καλλιτέχνις Deborah de Robertis συνελήφθη για προσβολή της δημοσίας αιδούς και παρουσιάστηκε στην εισαγγελία του Παρισιού η οποία και θα αποφασίσει για τυχόν δικαστική δίωξη της.  


Το απόγευμα του Σαββάτου, ενώ το Παρισινό κοινό απολάμβανε τις τελευταίες ημέρες της έκθεσης "Αίγλη και αθλιότητα, Εικόνες πορνείας 1850-1910", η νεαρή γυναίκα ξεγυμνώθηκε και ξάπλωσε μπροστά στον διάσημο πίνακα του Εντουάρ Μανέ "Ολυμπία"  
Η "Ολυμπία" απεικονίζει σε πρώτο πλάνο μια νεαρή γυμνή γυναίκα και πίσω της στέκεται μια μαύρη γυναίκα που της παρουσιάζει ένα μπουκέτο λουλούδια. Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε το 1863 και προκάλεσε μεγάλο σκάνδαλο στην εποχή του με την τόσο ρεαλιστική απεικόνιση μιας πόρνης, ενώ σήμερα θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της μοντέρνας τέχνης. 


Η Deborah de Robertis "είχε μαζί της φορητή κάμερα για να καταγράψει την αντίδραση του κοινού" αναφέρει ο δικηγόρος της. "Μπροστά στον πίνακα υπήρχε πολύς κόσμος. Οι υπάλληλοι αντέδρασαν πολύ καλά, έκλεισαν την αίθουσα και της ζήτησαν να ντυθεί. Καθώς εκείνη αρνήθηκε κλήθηκε η αστυνομία και την συνέλαβε" εξήγησε εκπρόσωπος του μουσείου Ορσέ που υπέβαλλε μήνυση για προσβολή της δημοσίας αιδούς. 

¨Ήθελα να αναπαραστήσω το μοντέλο του πίνακα αλλά σε ένα σύγχρονο σκηνικό. Οι φύλακες όμως έτρεξαν και με σκέπασαν με ένα σεντόνι και στάθηκαν μπροστά μου για να κρύψουν την γύμνια μου από το κοινό" είπε η De Robertis λίγο αφού αφέθηκε ελεύθερη από την αστυνομία. "Μαζί μου είχαν έρθει και κάποιοι φίλοι ως ψεύτικο κοινό και το είχαμε σκηνοθετήσει ώστε να χειροκροτήσουν αν η κατάσταση γινόταν δύσκολη αλλά και άλλοι θεατές μέλη του πραγματικού κοινού της έκθεσης χειροκροτούσαν επίσης. Οι φύλακες προσπαθούσαν να εκκενώσουν τον χώρο αλλά δεν ήθελαν όλοι να φύγουν." 

 

 

Αυτή δεν ήταν η πρώτη τέτοιου τύπου performance της καλλιτέχνιδας. Τον Μάιο του 2014, πάλι στο Μουσείο Ορσέ, είχε επιδείξει το αιδοίο της μπροστά στον πίνακα του Γκυστάβ Κουρμπέ "Η προέλευση του κόσμου". Πρόκειται για έναν διάσημο πίνακα που απεικονίζει ένα αιδοίο. Το μουσείο και τότε είχε υποβάλλει μήνυση όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος του. 

Η καλλιτέχνις κατηγορεί το την διοίκηση του μουσείου Ορσέ για υποκρισία: "Το μουσείο δεν έχει κανένα πρόβλημα να χρησιμοποιεί το γυμνό προκείμενου να ενθαρρύνει το κοινό να επισκεφθεί την έκθεση, μάλιστα προβάλλονται και πορνογραφικού περιεχομένου ταινίες, όταν όμως πρόκειται για μια σύγχρονη καλλιτεχνική performance όπως η δική μου δεν την αναγνωρίζουν ως τέχνη και την λογοκρίνουν." 

Ο δικηγόρος της de Robertis κατήγγειλε την μήνυση ώς δυσανάλογο μέτρο. "Το να συλληφθεί και να προφυλακισθεί ένας καλλιτέχνης είναι πολύ κακό δείγμα." λέει διαμαρτυρόμενος. "Αυτό το περιοριστικό μέτρο είναι έκφραση ανησυχητικής δικαστικής σεμνοτυφίας και απευθύνεται σε όλους τους καλλιτέχνες/performers που επιθυμούν να εκφραστούν με ιδιαίτερα ελεύθερο τρόπο  στον δημόσιο χώρο" προσθέτει ο κος. Bouzenoune.


Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στον Νοτιοαφρικανό καλλιτέχνη Steven Cohen, ο οποίος είχε καταδικαστεί για προσβολή της δημοσίας αιδούς τον Μάιο του 2014 από τα ποινικά δικαστήρια του Παρισιού επειδή είχε χορέψει με το πέος του τυλιγμένο σε μία κορδέλα δεμένη σε έναν κόκκορα κατά την διάρκεια μιας παράστασης δρόμου στον περίβολο του Τροκαντερό στην γαλική πρωτεύουσα. Είχε εξαιρεθεί της επιβολής ποινής. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ