Μετά το Brexit: Έκθεση του V&A προφητεύει το μέλλον της Ευρώπης σε 2.000 χρόνια από τώρα

Μετά το Brexit: Έκθεση του V&A προφητεύει το μέλλον της Ευρώπης σε 2.000 χρόνια από τώρα Facebook Twitter
Τόσο τα εκθέματα, όσο και ο τρόπος ξενάγησης σ' αυτή την έκθεση του V&A θα έχουν προβοκατόρικο χαρακτήρα αφύπνισης των επισκεπτών
0

Πώς θα είναι η Ευρώπη σε 2.000 χρόνια από τώρα, σε μια εποχή που θα μπορεί κανείς να κάνει τα πάντα μέσω sci-fi τεχνολογίας και ό,τι συμβαίνει τώρα στον κόσμο - γεγονότα όπως το Brexit και όσα ζουν οι Ευρωπαίοι- δεν θα είναι παρά σημειώσεις σε βιβλία ιστορίας, που κι αυτά θα χορηγούνται στους μαθητές στην ηλεκτρονική τους μορφή; 

Αυτά είναι τα ερωτήματα στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν 12 καλλιτέχνες μέσα από μία πρωτοποριακή έκθεση του Victoria & Albert Museum, η οποία ανοίγει για το κοινό τον επόμενο μήνα και για το αποτέλεσμα συνεργάστηκε με το Ινστιτούτο Goethe. Οι συμμετέχοντες δημιουργοί έπρεπε να συνεισφέρουν με τη δική τους απεικόνιση του μέλλοντος, αλλά και με έργα τέχνης που θα εικονοποιούσαν το πώς οι άνθρωποι του μακρινού μέλλοντος θα αντιμετώπιζαν εικόνες των όσων ζούμε σήμερα. 

Τα συγκεκριμένα εκθέματα θα εγκατασταθούν σε διάφορα σημεία του V&A και αναμένεται να διατρέχουν διάφορες θεματικές ενότητες του Μουσείου, ενώ όπως τονίζεται πρόκειται για ένα εγχείρημα που αποτελεί τμήμα του φεστιβάλ με τίτλο "Collecting Europe" που θα διαρκέσει από 1 έως 7 Φεβρουαρίου, με βασική του άξονα τις ανακατατάξεις στην ευρωπαϊκή ήπειρο, μέσα από τα μάτια των καλλιτεχνών. 

Σύμφωνα με τους επιμελητές της έκθεσης τα περισσότερα από τα έργα "μιλούν" για την απόφαση της Βρετανίας να εγκαταλείψει την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τη νίκη του Ντόναλντ Τραμπ στις αμερικανικές εκλογές και στους νοσταλγούς των ακραία δεξιών απόψεων που εκτείνονται και εκτός γηραιάς ηπείρου. Ο Onkar Kular, καθηγητής σχεδίου στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών του Gothenburg έχει ήδη σχεδιάσει χάρτες -ως μέρος των εκθεμάτων της έκθεσης- βασισμένους στη μετακίνηση πλέον των πληθυσμών και όχι στα σύνορα που μέχρι σήμερα γνωρίζουμε. 

"Το Brexit και ο Τραμπ είναι οι ορατές ρωγμές σε πολύ βαθύτερο και ουσιαστικό ζήτημα. Αντιμετωπίζουμε κρίση σε ό,τι αφορά τα βασικά δημοκρατικά ιδεώδη μας, που είχαν σχεδιαστεί για μια εποχή πριν από τις ανάγκες που δημιούργησε η παγκοσμιοποίηση".

Κατά τον ίδιο τρόπο και στα εγκαίνια της έκθεσης και καθ' όλη τη διάρκεια της οι ξεναγοί θα φορούν Τ-shirt που θα φέρουν τυπωμένα τα εξής μηνύματα: "Η Ευρώπη θα κάνει επανεκκίνηση σε 5 λεπτά", "Τώρα ακολουθείτε έναν ξεναγό της μετα-αλήθειας", "Μόλις έκανα download την ιθαγένεια μου". Όπως εξηγεί ο Thomas Marriott, από την Common Initiative, που υποστηρίζει το δημιουργικό και την επικοινωνία της έκθεσης, όλα αυτά είναι ένας τρόπος για να καταστεί σαφές "το πώς τα σύνορα και η εθνικότητα θα προσδιορίζονται στο μέλλον, ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης βαρύτητας που δίνει η Ευρώπη στα προσωπικά δεδομένα μέσω διαδικτύου και τη διαχείριση τους". 

"Το Brexit και ο Τραμπ είναι οι ορατές ρωγμές σε πολύ βαθύτερο και ουσιαστικό ζήτημα. Αντιμετωπίζουμε κρίση σε ό,τι αφορά τα βασικά δημοκρατικά ιδεώδη μας, που είχαν σχεδιαστεί για μια εποχή πριν από τις ανάγκες που δημιούργησε η παγκοσμιοποίηση. Το βασικό ερώτημα που θέτουμε μέσα από αυτή την έκθεση είναι με τι ακριβώς θα μοιάζει η Ευρώπη 2.0;", εξηγεί ο Alastair Parvin, ένας από τους δημιουργούς που θα λάβουν μέρος στο πρότζεκτ. 

Ο ίδιος, όπως και άλλοι δημιουργοί επισημαίνουν ότι το όλο πρότζεκτ επιθυμούν να λειτουργήσει ως αφύπνιση για τους Ευρωπαίους και πριν η έννοια της δημοκρατικής διακυβέρνησης χάσει την ουσία της.  

Με στοιχεία από Art Newspaper 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ