Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες γίνεται ταινία

Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς που υποδύεται τον Γουέιν σε σκηνή από την ταινία «Louis Wain». Φωτο: Amazon Studios
0

Τον Αύγουστο θα κυκλοφορήσει η ταινία «Louis Wain», που βασίζεται στη βιογραφία του Λούις Γουέιν, του εκκεντρικού και αγαπημένου του κοινού καλλιτέχνη του 19ου αιώνα που λάτρευε τις γάτες και άφησε πίσω του ένα έργο με τις πιο ανθρωπόμορφες απεικονίσεις τους.

Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς υποδύεται τον Γουέιν και η Κλερ Φόι τη γυναίκα του Έμιλι σε μια ταινία που περιστρέφεται γύρω από τις αγάπες της ζωής του και την απροσδόκητη εισβολή ενός μικρού γατιού στη ζωή τους.

Σε ηλικία 23 ετών παντρεύτηκε την κατά δέκα χρόνια μεγαλύτερή του, γκουβερνάντα των αδερφών του Έμιλι Ρίσαρντσον, κάτι που θεωρήθηκε σκανδαλώδες, και μετακόμισε μαζί της στο Χάμστεντ, στο βόρειο Λονδίνο. Η Έμιλι πέθανε τρία χρόνια μετά τον γάμο τους από καρκίνο του μαστού.

Πριν από το θάνατό της, ο Γουέιν ανακάλυψε το θέμα που θα καθόριζε την καριέρα του. Κατά τη διάρκεια της ασθένειάς της, η Έμιλι είχε για παρέα ένα αδέσποτο ασπρόμαυρο γατάκι, τον Πίτερ, που τον έσωσαν όταν τον άκουσαν να κλαίει μια βροχερή νύχτα. Ο Γουέιν άρχισε να κάνει σκίτσα του και η Έμιλι τον ενθάρρυνε να τα δημοσιεύσει. Πέθανε πριν συμβεί αυτό και αργότερα ο Γουέιν έγραψε «Σε αυτόν ανήκει το θεμέλιο της καριέρας μου, οι εξελίξεις των αρχικών μου προσπαθειών και η δημιουργία της δουλειάς μου». Ο Πίτερ μπορεί να αναγνωριστεί σε πολλά από τα δημοσιευμένα του έργα.

Το πρώτο σχέδιο των ανθρωπόμορφων γατιών του Γουέιν δημοσιεύτηκε στο τεύχος των Χριστουγέννων του 1886 του Illustrated London News, με τίτλο «Χριστουγεννιάτικο πάρτι των μικρών γατιών». Στην εικόνα απεικονίστηκαν 150 γάτες, ενώ αργότερα οι γάτες παίζουν μουσικά όργανα, σερβίρουν τσάι, παίζουν χαρτιά, ψαρεύουν, καπνίζουν και απολαμβάνουν μια βραδιά στην όπερα, παρωδώντας την ανθρώπινη συμπεριφορά.

Ο Γουέιν έδωσε πολλές μάχες με τη σχιζοφρένεια και η ζωή του τέλειωσε σε άσυλο. Σε ένα άρθρο του, που θα είναι ο πρόλογος μιας νέας του βιογραφίας, ο πρωταγωνιστής της ταινίας ζητά να δείξουμε ως κοινωνία περισσότερη συμπόνια και αγάπη για όποιον τυχαίνει να είναι διαφορετικός και να μας μοιάζει ξένος.

Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
Ο Λούις Γουέιν με τον Πίτερ.
Λούις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς ως Γουέιν και η Κλερ Φόι ως η γυναίκα του, Έμιλι, σε σκηνή από την ταινία «Louis Wain». Φωτο: Amazon Studios

Αν και τα θέματα του Γουέιν φαίνονται χαρούμενα, έχουν και κάτι ανησυχητικό. Πολλοί έχουν αναρωτηθεί, γνωρίζοντας την ψυχική ασθένεια του Γουέιν, για τον τρόπο και την αφορμή με την οποία δημιουργήθηκαν αυτές οι εικόνες, αλλά η απάντηση φαίνεται να είναι κρυμμένη στο μυαλό του Γουέιν. Σημασία έχει ότι οι εικόνες αυτές έφεραν μεγάλη ευτυχία και διασκέδαση σε αναγνώστες και όσους αγόραζαν τις δημοφιλείς κάρτες με τα έργα του.

Ο Γουέιν εργάστηκε σε διάφορα περιοδικά, συμπεριλαμβανομένων του Illustrated Sporting and Dramatic News, όπου έμεινε για τέσσερα χρόνια, και του The Illustrated London News, ξεκινώντας το 1886.

Το πρώτο σχέδιο των ανθρωπόμορφων γατιών του Γουέιν δημοσιεύτηκε στο τεύχος των Χριστουγέννων του 1886 του Illustrated London News, με τίτλο «Χριστουγεννιάτικο πάρτι των μικρών γατιών». Στην εικόνα απεικονίστηκαν 150 γάτες, ενώ αργότερα οι γάτες παίζουν μουσικά όργανα, σερβίρουν τσάι, παίζουν χαρτιά, ψαρεύουν, καπνίζουν και απολαμβάνουν μια βραδιά στην όπερα, παρωδώντας την ανθρώπινη συμπεριφορά. Τέτοιες ανθρωπομορφικές απεικονίσεις ζώων ήταν δημοφιλείς στη Βικτωριανή Αγγλία και βρέθηκαν συχνά σε εκτυπώσεις, σε ευχετήριες κάρτες και σε σατιρικές απεικονίσεις, όπως στο έργο του Τζον Τένιελ.

Ο Γουέιν παρήγαγε εκατοντάδες σχέδια ετησίως. Εικονογράφησε περίπου εκατό παιδικά βιβλία και το 1898 και το 1911 ήταν πρόεδρος του National Cat Club.

Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Amazon Studios

Παρά τη μεγάλη επιτυχία του έργου του, ο Γουέιν δεν είχε καμία αίσθηση επιχειρηματικότητας και πολλές φορές πούλησε το έργο του χωρίς δικαιώματα. Μέχρι τη στιγμή που ξέσπασε ο πόλεμος, το 1914, ο Γουέιν βρέθηκε να αγωνίζεται να βρει αγοραστές των έργων του εν μέσω της έλλειψης χαρτιού στον πόλεμο. Μέχρι τη δεκαετία του 1920 βυθίστηκε στη φτώχεια.

Η κατάθλιψή του συνεχίστηκε και η ψυχική του υγεία επιδεινώθηκε και τελικά νοσηλεύτηκε στο ψυχιατρικό νοσοκομείο του Λονδίνου Springfield το 1924, σε πτέρυγα απόρων. Εκείνες τις μέρες, η κατανόηση της ψυχικής υγείας ήταν πρωτόγονη. Δεν έχουμε κανέναν τρόπο να κατανοήσουμε πλήρως ούτε καν να γνωρίζουμε ακριβώς από τι υπέφερε ο Γουέιν. Η κουλτούρα εκείνη την εποχή έστελνε απλά οποιονδήποτε είχε ψυχική ασθένεια στο άσυλο.

Τότε, ξεκίνησε μια εκστρατεία από συγγραφείς και καλλιτέχνες. Ακόμη και ο πρωθυπουργός Ράμσι ΜακΝτόναλντ συμμετείχε, γράφοντας ότι «πιθανώς κανένας καλλιτέχνης δεν έχει δώσει μεγαλύτερη ευχαρίστηση στους νέους από αυτόν». Συγκεντρώθηκαν χρήματα και ο Γουέιν μεταφέρθηκε σε ένα νοσοκομείο στην εξοχή όπου συνέχισε να ζωγραφίζει και να σχεδιάζει περισσότερες γάτες, μέχρι τον θάνατό του το 1939.

Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Amazon Studios

Πριν ο Γουέιν αρχίσει να ζωγραφίζει τα γατάκια, στην Αγγλία τα περιφρονούσαν, αλλά με τον εξανθρωπισμό τους στο έργο του απέκτησαν απίστευτη δημοσιότητα και πολλά σπίτια απέκτησαν γάτα, ενώ πολλά ετήσια ημερολόγια των έργων του με γάτες ήταν κρεμασμένα σε τοίχους σπιτιών.

Σήμερα το έργο του συνεχίζει να προσελκύει ενδιαφέρον, αλλά η κληρονομιά του βασίζεται περισσότερο στους αγώνες του με την ψυχική υγεία και όχι στο έργο που δημιούργησε. Αν και ποτέ δεν διαγνώστηκε επίσημα με σχιζοφρένεια, πολλοί πιστεύουν ότι υπέφερε από αυτήν την πάθηση και μερικοί ισχυρίστηκαν ότι τα μετέπειτα σχέδιά του δείχνουν την ψυχωτική του επιδείνωση.

Αν και αυτό είναι σίγουρα μια συναρπαστική πτυχή του, είναι μόνο ένα μέρος μιας μεγαλύτερης ιστορίας που δεν πρέπει να επισκιάσει το συναρπαστικό έργο που δημιούργησε κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Τα ετήσια βιβλία των ετών 1906, 1905, 1914 και 1902 με γάτες του Λούις Γουέιν.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Cat's Nightmare (c. 1890)
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Σελίδα εικονογράφησης βιβλίου με άγνωστη χρονολόγηση.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
I Am Happy Because Everyone Loves Me (1928) | Bethlem Museum
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Prima donna of the night | © Chris Beetles Gallery.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Dancing in the moonlight | © Chris Beetles Gallery.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Shortears Began And Sung A Solo. Then All The Cats Joined And Sung The Chorus To Madame’s Satisfaction (1886) © Louis Wain/Chris Beetles Gallery London
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Μια τυπική συλλογή σχεδίων του Γουέιν που δείχνει την εξέλιξη του έργου του σε πιο αφηρημένο στυλ.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Ο Γουέιν έπλασε ένα σύμπαν γάτων, μια ολόκληρη κοινωνία | © Chris Beetles Gallery.
Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
The Naughty Puss, 1898, | Josef Lebovic Gallery.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ