Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες γίνεται ταινία

Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς που υποδύεται τον Γουέιν σε σκηνή από την ταινία «Louis Wain». Φωτο: Amazon Studios
0

Τον Αύγουστο θα κυκλοφορήσει η ταινία «Louis Wain», που βασίζεται στη βιογραφία του Λούις Γουέιν, του εκκεντρικού και αγαπημένου του κοινού καλλιτέχνη του 19ου αιώνα που λάτρευε τις γάτες και άφησε πίσω του ένα έργο με τις πιο ανθρωπόμορφες απεικονίσεις τους.

Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς υποδύεται τον Γουέιν και η Κλερ Φόι τη γυναίκα του Έμιλι σε μια ταινία που περιστρέφεται γύρω από τις αγάπες της ζωής του και την απροσδόκητη εισβολή ενός μικρού γατιού στη ζωή τους.

Σε ηλικία 23 ετών παντρεύτηκε την κατά δέκα χρόνια μεγαλύτερή του, γκουβερνάντα των αδερφών του Έμιλι Ρίσαρντσον, κάτι που θεωρήθηκε σκανδαλώδες, και μετακόμισε μαζί της στο Χάμστεντ, στο βόρειο Λονδίνο. Η Έμιλι πέθανε τρία χρόνια μετά τον γάμο τους από καρκίνο του μαστού.

Πριν από το θάνατό της, ο Γουέιν ανακάλυψε το θέμα που θα καθόριζε την καριέρα του. Κατά τη διάρκεια της ασθένειάς της, η Έμιλι είχε για παρέα ένα αδέσποτο ασπρόμαυρο γατάκι, τον Πίτερ, που τον έσωσαν όταν τον άκουσαν να κλαίει μια βροχερή νύχτα. Ο Γουέιν άρχισε να κάνει σκίτσα του και η Έμιλι τον ενθάρρυνε να τα δημοσιεύσει. Πέθανε πριν συμβεί αυτό και αργότερα ο Γουέιν έγραψε «Σε αυτόν ανήκει το θεμέλιο της καριέρας μου, οι εξελίξεις των αρχικών μου προσπαθειών και η δημιουργία της δουλειάς μου». Ο Πίτερ μπορεί να αναγνωριστεί σε πολλά από τα δημοσιευμένα του έργα.

Το πρώτο σχέδιο των ανθρωπόμορφων γατιών του Γουέιν δημοσιεύτηκε στο τεύχος των Χριστουγέννων του 1886 του Illustrated London News, με τίτλο «Χριστουγεννιάτικο πάρτι των μικρών γατιών». Στην εικόνα απεικονίστηκαν 150 γάτες, ενώ αργότερα οι γάτες παίζουν μουσικά όργανα, σερβίρουν τσάι, παίζουν χαρτιά, ψαρεύουν, καπνίζουν και απολαμβάνουν μια βραδιά στην όπερα, παρωδώντας την ανθρώπινη συμπεριφορά.

Ο Γουέιν έδωσε πολλές μάχες με τη σχιζοφρένεια και η ζωή του τέλειωσε σε άσυλο. Σε ένα άρθρο του, που θα είναι ο πρόλογος μιας νέας του βιογραφίας, ο πρωταγωνιστής της ταινίας ζητά να δείξουμε ως κοινωνία περισσότερη συμπόνια και αγάπη για όποιον τυχαίνει να είναι διαφορετικός και να μας μοιάζει ξένος.

Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
Ο Λούις Γουέιν με τον Πίτερ.
Λούις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς ως Γουέιν και η Κλερ Φόι ως η γυναίκα του, Έμιλι, σε σκηνή από την ταινία «Louis Wain». Φωτο: Amazon Studios

Αν και τα θέματα του Γουέιν φαίνονται χαρούμενα, έχουν και κάτι ανησυχητικό. Πολλοί έχουν αναρωτηθεί, γνωρίζοντας την ψυχική ασθένεια του Γουέιν, για τον τρόπο και την αφορμή με την οποία δημιουργήθηκαν αυτές οι εικόνες, αλλά η απάντηση φαίνεται να είναι κρυμμένη στο μυαλό του Γουέιν. Σημασία έχει ότι οι εικόνες αυτές έφεραν μεγάλη ευτυχία και διασκέδαση σε αναγνώστες και όσους αγόραζαν τις δημοφιλείς κάρτες με τα έργα του.

Ο Γουέιν εργάστηκε σε διάφορα περιοδικά, συμπεριλαμβανομένων του Illustrated Sporting and Dramatic News, όπου έμεινε για τέσσερα χρόνια, και του The Illustrated London News, ξεκινώντας το 1886.

Το πρώτο σχέδιο των ανθρωπόμορφων γατιών του Γουέιν δημοσιεύτηκε στο τεύχος των Χριστουγέννων του 1886 του Illustrated London News, με τίτλο «Χριστουγεννιάτικο πάρτι των μικρών γατιών». Στην εικόνα απεικονίστηκαν 150 γάτες, ενώ αργότερα οι γάτες παίζουν μουσικά όργανα, σερβίρουν τσάι, παίζουν χαρτιά, ψαρεύουν, καπνίζουν και απολαμβάνουν μια βραδιά στην όπερα, παρωδώντας την ανθρώπινη συμπεριφορά. Τέτοιες ανθρωπομορφικές απεικονίσεις ζώων ήταν δημοφιλείς στη Βικτωριανή Αγγλία και βρέθηκαν συχνά σε εκτυπώσεις, σε ευχετήριες κάρτες και σε σατιρικές απεικονίσεις, όπως στο έργο του Τζον Τένιελ.

Ο Γουέιν παρήγαγε εκατοντάδες σχέδια ετησίως. Εικονογράφησε περίπου εκατό παιδικά βιβλία και το 1898 και το 1911 ήταν πρόεδρος του National Cat Club.

Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Amazon Studios

Παρά τη μεγάλη επιτυχία του έργου του, ο Γουέιν δεν είχε καμία αίσθηση επιχειρηματικότητας και πολλές φορές πούλησε το έργο του χωρίς δικαιώματα. Μέχρι τη στιγμή που ξέσπασε ο πόλεμος, το 1914, ο Γουέιν βρέθηκε να αγωνίζεται να βρει αγοραστές των έργων του εν μέσω της έλλειψης χαρτιού στον πόλεμο. Μέχρι τη δεκαετία του 1920 βυθίστηκε στη φτώχεια.

Η κατάθλιψή του συνεχίστηκε και η ψυχική του υγεία επιδεινώθηκε και τελικά νοσηλεύτηκε στο ψυχιατρικό νοσοκομείο του Λονδίνου Springfield το 1924, σε πτέρυγα απόρων. Εκείνες τις μέρες, η κατανόηση της ψυχικής υγείας ήταν πρωτόγονη. Δεν έχουμε κανέναν τρόπο να κατανοήσουμε πλήρως ούτε καν να γνωρίζουμε ακριβώς από τι υπέφερε ο Γουέιν. Η κουλτούρα εκείνη την εποχή έστελνε απλά οποιονδήποτε είχε ψυχική ασθένεια στο άσυλο.

Τότε, ξεκίνησε μια εκστρατεία από συγγραφείς και καλλιτέχνες. Ακόμη και ο πρωθυπουργός Ράμσι ΜακΝτόναλντ συμμετείχε, γράφοντας ότι «πιθανώς κανένας καλλιτέχνης δεν έχει δώσει μεγαλύτερη ευχαρίστηση στους νέους από αυτόν». Συγκεντρώθηκαν χρήματα και ο Γουέιν μεταφέρθηκε σε ένα νοσοκομείο στην εξοχή όπου συνέχισε να ζωγραφίζει και να σχεδιάζει περισσότερες γάτες, μέχρι τον θάνατό του το 1939.

Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
Φωτο: Amazon Studios

Πριν ο Γουέιν αρχίσει να ζωγραφίζει τα γατάκια, στην Αγγλία τα περιφρονούσαν, αλλά με τον εξανθρωπισμό τους στο έργο του απέκτησαν απίστευτη δημοσιότητα και πολλά σπίτια απέκτησαν γάτα, ενώ πολλά ετήσια ημερολόγια των έργων του με γάτες ήταν κρεμασμένα σε τοίχους σπιτιών.

Σήμερα το έργο του συνεχίζει να προσελκύει ενδιαφέρον, αλλά η κληρονομιά του βασίζεται περισσότερο στους αγώνες του με την ψυχική υγεία και όχι στο έργο που δημιούργησε. Αν και ποτέ δεν διαγνώστηκε επίσημα με σχιζοφρένεια, πολλοί πιστεύουν ότι υπέφερε από αυτήν την πάθηση και μερικοί ισχυρίστηκαν ότι τα μετέπειτα σχέδιά του δείχνουν την ψυχωτική του επιδείνωση.

Αν και αυτό είναι σίγουρα μια συναρπαστική πτυχή του, είναι μόνο ένα μέρος μιας μεγαλύτερης ιστορίας που δεν πρέπει να επισκιάσει το συναρπαστικό έργο που δημιούργησε κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Τα ετήσια βιβλία των ετών 1906, 1905, 1914 και 1902 με γάτες του Λούις Γουέιν.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Cat's Nightmare (c. 1890)
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Σελίδα εικονογράφησης βιβλίου με άγνωστη χρονολόγηση.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
I Am Happy Because Everyone Loves Me (1928) | Bethlem Museum
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Prima donna of the night | © Chris Beetles Gallery.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Dancing in the moonlight | © Chris Beetles Gallery.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Shortears Began And Sung A Solo. Then All The Cats Joined And Sung The Chorus To Madame’s Satisfaction (1886) © Louis Wain/Chris Beetles Gallery London
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Μια τυπική συλλογή σχεδίων του Γουέιν που δείχνει την εξέλιξη του έργου του σε πιο αφηρημένο στυλ.
Λουις Γουέιν: Οι παράξενες και λαμπρές φουτουριστικές γάτες και η μάχη με την ψυχική ασθένεια ενός σπουδαίου εικονογράφου Facebook Twitter
Ο Γουέιν έπλασε ένα σύμπαν γάτων, μια ολόκληρη κοινωνία | © Chris Beetles Gallery.
Λούις Γουέιν: Ο άνθρωπος που αγαπούσε τις γάτες και τις έκανε έργα τέχνης Facebook Twitter
The Naughty Puss, 1898, | Josef Lebovic Gallery.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ