To κέντημα και το πλέξιμο ως ασκήσεις διαύγειας και πειθαρχίας

To κέντημα και το πλέξιμο ως ασκήσεις διαύγειας και πειθαρχίας Facebook Twitter
«Παρατηρώντας την κατάσταση τη δική μου αλλά και των γύρω μου, κυρίως την περίοδο που δούλευα για την έκθεση και λόγω του ότι ήμουν σε μια φάση που χρειαζόταν πειθαρχία και συγκέντρωση, συνειδητοποίησα πόσο μικρές είναι οι στιγμές που πραγματικά είσαι απόλυτα "εκεί", χωρίς να σου αποσπά την προσοχή τίποτε απολύτως». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Πυκνά κεντήματα σε πλούσια χρώματα εναλλάσσονται με φωτεινούς πίνακες σε παστέλ απαρτίζοντας τη νέα σειρά έργων της Ζωής Γαϊτανίδου που εκθέτει, στην πρώτη της ατομική έκθεση με τίτλο «Clarity», στο ισόγειο της γκαλερί The Breeder. Ωστόσο, δεν είναι η πρώτη φορά που η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί το κέντημα για να δημιουργήσει περίτεχνες ταπισερί που συνδυάζουν αφηρημένα μοτίβα. Η τροπική βλάστηση είναι μια θεματική που εμφανίζεται συχνά στο έργο της και είχε οδηγήσει την κριτικό Roberta Smith να παρατηρήσει ότι «θυμίζει έναν ναΐφ απόγονο του νεο-εξπρεσιονισμού, μια σύγχρονη ματιά στο τροπικό όραμα του Henri Rousseau». Και ενώ τότε εστίαζε στους πριμιτίφ πολιτισμούς, ο νέος κύκλος της δουλειάς της εστιάζει στις αλλαγές της διανοητικής μας κατάστασης, στην καθαρότητα ενός άδειου μυαλού, σε αντίθεση με μια δίνη σκέψεων και συναισθημάτων.


Όπως εξηγεί και η ίδια στη σύντομη κουβέντα που είχαμε, ό,τι δείχνει στην Breeder αποτελεί συνέχεια των έργων που έδειξε στην έκθεση «Equilibrists» στο Μπενάκη. «Ήδη από εκείνα τα έργα είχα αρχίσει να βάζω καινούργια στοιχεία, πιο γραμμικά, σε σχέση με προηγούμενα, που το θέμα τους ήταν κυρίως ο άνθρωπος μέσα στη φύση. Άρχισα να ψάχνω ένα νέο περιβάλλον που να μπορεί να περιγράψει την έννοια της διαύγειας. Τελικά, από τα συγκεκριμένα έργα έφυγε εντελώς η ανθρώπινη φιγούρα. Κράτησα μόνο μία, το έργο "Stillness", σαν παρατηρητή της έκθεσης». Κεντρικό στοιχείο αυτού του μικρότερου σε μέγεθος έργου είναι ένα πρόσωπο που κοιτά τον θεατή με μια έκφραση κάπου ανάμεσα στο δέος και την απάθεια, σε μια κατάσταση τέλειας ηρεμίας και διαύγειας, όπου τίποτα δεν έχει σημασία.

Η αλήθεια είναι ότι ενώ το κέντημα φαίνεται μια διαδικασία ήρεμη και χαλαρή, δεν είναι. Αντίθετα, είναι αρκετά σκληρή: τρυπιέσαι και ματώνεις όλη την ώρα, πονάει ο αυχένας σου, τα μάτια σου θολώνουν, αλλά προφανώς, μετά από δέκα ώρες κεντήματος, έχεις μπει σε μια άλλη κατάσταση.


«Παρατηρώντας την κατάσταση τη δική μου, αλλά και των γύρω μου, κυρίως την περίοδο που δούλευα για την έκθεση και λόγω του ότι ήμουν σε μια φάση που χρειαζόταν πειθαρχία και συγκέντρωση, συνειδητοποίησα πόσο μικρές είναι οι στιγμές που πραγματικά είσαι απόλυτα "εκεί", χωρίς να σου αποσπά την προσοχή τίποτε απολύτως, είτε ο ίδιος σου ο εαυτός είτε εξωγενείς παράγοντες. Οι στιγμές αυτές έγιναν πολύτιμες κι έτσι ήρθε ο τίτλος της έκθεσης "Clarity"» λέει η ίδια.

To κέντημα και το πλέξιμο ως ασκήσεις διαύγειας και πειθαρχίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Τη ρωτώ αν η γιόγκα την έχει βοηθήσει στην όλη διαδικασία, μια και διαβάζω στο βιογραφικό της ότι τη διδάσκει. «H γιόγκα με έχει βοηθήσει πολύ όσον αφορά το σωματικό κομμάτι, καθ' ότι το ράψιμο είναι επίπονη διαδικασία για το σώμα. Έχω έναν ώμο αρκετά ζορισμένο και αν δεν έκανα γιόγκα, ίσως από κάποια στιγμή και μετά να μην μπορούσα να ράψω. Η στάση του σώματος, ειδικά όταν ράβεις τόσες ώρες σερί, δεν είναι ό,τι καλύτερο, οπότε με την εξάσκηση επανέρχεσαι και παίρνεις δυνάμεις για να συνεχίσεις».


Αναρωτιέμαι αν η διαδικασία του κεντήματος εμπεριέχει στοιχεία διαλογισμού, όπως η γιόγκα. «Η αλήθεια είναι ότι ενώ το κέντημα φαίνεται μια διαδικασία ήρεμη και χαλαρή, δεν είναι. Αντίθετα, είναι αρκετά σκληρή: τρυπιέσαι και ματώνεις όλη την ώρα, πονάει ο αυχένας σου, τα μάτια σου θολώνουν, αλλά προφανώς, μετά από δέκα ώρες κεντήματος, έχεις μπει σε μια άλλη κατάσταση. Πρέπει να μας δεις στο στούντιο πώς είμαστε με τις φίλες μου, την Κίκα και την Κορίνα, χωρίς τη βοήθεια των οποίων, αλλά και της μητέρας μου, ακόμα θα κεντούσα. Ξεκινάμε με μπιρίτσα και κουβεντούλα και όσο περνάει η ώρα καθένας μπαίνει στον κόσμο του. Οπότε, ναι, είναι ένας τρόπος διαλογισμού, ο οποίος όμως προκύπτει οργανικά».

To κέντημα και το πλέξιμο ως ασκήσεις διαύγειας και πειθαρχίας Facebook Twitter
Ζωή Γαϊτανίδου, Άτιτλο, 2017, παστέλ και κλωστή σε καμβά, 45 x 61.5 x 4 cm, Παραχωρηση The Breeder, Αθήνα


Πώς προκύπτει το πάντρεμα των παστέλ με τη διαδικασία του κεντήματος; «Από την ανάγκη μου για ένα μέσο πιο χειρωνακτικό και ένα αποτέλεσμα πιο άμεσο προέκυψε το παστέλ, που ταίριαξε πολύ με τις κλωστές. Μου έδωσε ποιότητες και υφές που οι κλωστές δεν είχαν και αυτά τα δύο μαζί λειτούργησαν καλά».

 
Παρατηρώντας τα έργα της Γαϊτανίδου, διακρίνω μια μορφή που βρίσκεται σε κάποια στάση της γιόγκα, μια μαϊμού που κρέμεται από ένα δέντρο, γεωμετρικά μοτίβα, κλαδιά και δέντρα να μπλέκονται μαζί, και μόνο μετά από προσεκτική παρατήρηση μπορεί κανείς να διακρίνει τα επιμέρους στοιχεία και τον μόχθο που κρύβει η δημιουργία τους. «Στα έργα υπάρχουν όντως πυκνοκεντημένες περιοχές, τις οποίες διαδέχονται πιο ήσυχες περιοχές, δουλεμένες με παστέλ. Για μένα, εκεί βρίσκεται αυτό που λέγαμε πριν με τις στιγμές διαύγειας. Η διαύγεια είναι στις ήσυχες και κενές περιοχές, μέσα στις πιο πηχτές περιοχές βρίσκονται οι σκέψεις μας, η βαβούρα μας».

 
Το δεύτερο κομμάτι της έκθεσης, στο υπόγειο της γκαλερί, αποτελείται από ένα βίντεο του Γιάννη Γαϊτανίδη –αναρωτιέμαι αν πρόκειται για συνωνυμία– και μια ηχητική εγκατάσταση της Θάλειας Ιωαννίδου που αποκαλύπτουν κομμάτια της διαδικασίας που ακολουθεί η καλλιτέχνις. «Όχι, δεν είναι συνωνυμία», θα μου πει η Γαϊτανίδου, «πρόκειται για τον αδερφό μου, που είναι σκηνοθέτης. Παρατηρούσε τη διαδικασία σε όλη της τη διάρκεια και την κατέγραφε σε βίντεο. Το τελικό αποτέλεσμα ταίριαξε πολύ με την έκθεση και ήρθε να παίξει έναν σοβαρό, συμπληρωματικό ρόλο». Όπως προβάλλεται στον τοίχο, οι υπερβολικές αναλογίες που αποκτά η κλωστή, η οποία περνάει μέσα από την τρύπα μιας βελόνας, δίνουν μια άλλη διάσταση, ενώ στη συνέχεια βλέπουμε ένα κοντινό πλάνο των χεριών της καλλιτέχνιδος την ώρα που ράβει με τη βελόνα και τρυπάει το ύφασμα ξανά και ξανά, τη στιγμή που ακούγεται ένας επιβλητικός ήχος που θυμίζει κύματα ή τον ήχο της αναπνοής (εισπνοή-εκπνοή) σε έναν επαναλαμβανόμενο υπνωτικό ρυθμό. «Η Θάλεια Ιωαννίδου είναι μουσικός και πέραν του ότι μπορείς να χορεύεις μέχρι τα ξημερώματα όταν την ακούς να παίζει, έκανε πάλι τα μαγικά της καταγράφοντας τον ήχο της κλωστής όταν μπαίνει στη βελόνα, όταν τρυπάει τον καμβά, όταν κόβεται – και πάλι από την αρχή. Μας βγήκε πολύ φυσικά όλο αυτό, κάνοντας ο καθένας το κομμάτι του».

To κέντημα και το πλέξιμο ως ασκήσεις διαύγειας και πειθαρχίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
To κέντημα και το πλέξιμο ως ασκήσεις διαύγειας και πειθαρχίας Facebook Twitter
Ζωή Γαϊτανίδου, Stillness, 2017, παστέλ και κλωστή σε καμβά, 60.5 x 47.5 x 2.5 cm, Παραχωρηση The Breeder, Αθήνα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
To κέντημα και το πλέξιμο ως ασκήσεις διαύγειας και πειθαρχίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
To κέντημα και το πλέξιμο ως ασκήσεις διαύγειας και πειθαρχίας Facebook Twitter
Ζωή Γαϊτανίδου, Άτιτλο, 2017, παστέλ και κλωστή σε καμβά, 60 x 48 x 2.5 cmcm. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Info:

Η έκθεση «Clarity» της Ζωής Γαϊτανίδου θα παρουσιάζεται στην γκαλερί The Breeder έως και τις 18/03.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ