Καυτά νέα, κουλ τέχνη

Καυτά νέα, κουλ τέχνη Facebook Twitter
CAPITAL VALUE Το πρόσωπο και το σώμα κυριαρχούν στις δημιουργίες του Daniel Sisnel που θα δούμε στην Breeder.
0

Στην τέχνη τα πράγματα αναμένονται γεμάτα για το μήνα Σεπτέμβριο στην Αθήνα. Ξεκινώντας από τους καλοκαιρινούς ψίθυρους της παραλίας κανείς θα έλεγε βέβαια ότι γενικά φέτος θα είναι μια ενδιαφέρουσα χρονιά. Κατ' αρχάς ηΜπιενάλε Αθηνών ανακοίνωσε τις ημερομηνίες και τον τίτλο της «Heaven»και οι φήμες λένε πως ο κύριος επιμελητής θα είναι ο Δημήτρης Παπαϊωάννου (ο χορογράφος), ο οποίος με τη σειρά του ζήτησε από το φίλο του εικαστικό Ζάφο Ξαγοράρη να συνεργαστούνε...

Ας μείνει το όλο θέμα γενικά ασχολίαστο, προς το παρόν, αλλά αυτού του τύπου η«διεπιστημονικότητα»(interdisciplinarity) στην επιλογή των οργανωτών -εάν αληθεύει η πληροφορία- μπορεί τελικά να αποδειχτεί ενδιαφέρουσα. Ακούγεται όμως και ολίγον «νεοελληνική»... Και αυτό όχι γιατί δεν υπάρχει εκτίμηση στα συγκεκριμένα πρόσωπα στους τομείς τους, κάθε άλλο, ακριβώς επειδή υπάρχει! Η Μπιενάλε συζητείται να γίνει στην παραλιακή Αθηνών, γεγονός πολύ ευρηματικό που σχολιάζει καίρια τον προσανατολισμό της πόλης. Ευχόμαστε τώρα καλές χορηγίες.

ΔΕΣΤΕ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟ

Επιπλέον εθεάθη ο Mathew Barney στην Ύδρα να ρωτάει διάφορες πληροφορίες για την περιοχή... γεγονός που μάλλον επιβεβαιώνει τη φήμη ότι ίσως το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ ανοίγει το «καλοκαιρινό του παράρτημα» σε ένα παλιό σφαγείο του νησιού, όπου καλεσμένοι καλλιτέχνες θα πραγματοποιούν in situ έργα... Αν και το επόμενο καλοκαίρι αργεί, ενός τέτοιου τύπου ευέλικτο παράρτημα κέντρου σύγχρονης τέχνης ακούγεται σαν όνειρο...

KAPUT AS ART

Θετικά επίσης σχόλια ακούγονται από δεξιά και αριστερά για το καινούργιο διαδικτυακό περιοδικό τέχνης kaput του Χριστόφορου Μαρίνου και του Θάνου Σταθόπουλου, και θα συμφωνήσω απολύτως. Πρόκειται για μια τριμηνιαία διαδικτυακή έκδοση που, όπως μας λένε, δανείστηκε το όνομά του από μία γνωστή φράση («art history is as kaput as art is») του ιστορικού τέχνης Hal Foster, που περιλαμβάνεται στη συλλογή δοκιμίων του Design & Crime(2002).Τα δύο πρώτα τεύχη έχουν ήδη βγει (μπορούν να βρεθούν στην ιστοσελίδα www.kaput.gr,) και αποτελούνται από μια σειρά διαφορετικών κειμένων προσανατολισμένων στην ανασκόπηση των εξελίξεων στην ελληνική εικαστική παραγωγή των τελευταίων ετών. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πολυμορφία στις διαφορετικές φωνές -άλλα κείμενα φυσικά, και κυρίως τα λιγότερο εμπαθή, είναι περισσότερο ενδιαφέροντα από άλλα, όπως και η δυνατότητα σε καλλιτέχνες να πειραματιστούν με τον κριτικό λόγο που είναι ένας από τους στόχους του περιοδικού. Ανοίξτε τα μάτια σας και διαβάστε το καλά. Σε σχέση με παρόμοια πειράματα περιοδικών τέχνης στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, το kaput μοιάζει μια από τις πιο σοβαρές προσπάθειες με δομή, συγκεκριμένους στόχους ποιοτικά κείμενα, αμερόληπτο, να αγκαλιάζει με διακριτικά «επαγγελματική» απόσταση ό,τι πραγματικά συμβαίνει γύρω του Ευτυχώς, γιατί η μπανανόφλουδα της εμπάθειας είναι επικίνδυνη στην Ελλάδα... Τέλος μαγειρεύεται έκδοση για την ελληνική πραγματικότητα της τέχνης... Πάνω σε ιδέα και σε επιμέλεια ιδιαίτερα σοβαρών ανθρώπων, από μεγάλο διεθνή εκδοτικό οίκο! Η δουλειά θα πάρει σίγουρα κάποιο χρόνο, αλλά αμήν και πότε! Το χρειαζόμαστε αυτό πολύ!

THE NEW BREEDER

Το καινούργιο κτίριο της γκαλερί Breederστο Μεταξουργείο σε μια παγωτο-βιομηχανία του ‘70, (ένας χώρος γύρω στα 500 τετραγωνικά), η οποία μεταμορφώθηκε από το αρχιτεκτονικό405 γραφείο του Άρη Ζαμπίκου. Η πρώτη έκθεση (25-09/25/10) αφορά την πρώτη ατομική παρουσίαση στην Ελλάδα του καλλιτέχνηDaniel Sisnel, μια σειρά από γλυπτά και πίνακες με θεματολογία ανθρωπομορφικά αντικείμενα, διαφορετικά μέρη του σώματος και πορτρετα! Τριάντα δύο χροόνων, με μια σειρά δυνατών εκθέσεων στο Λονδίνο αλλά και αλλού στο βιογραφικό του, o Daniel Sisnel ισορροπεί ανάμεσα στην απλότητα, τη χρηστικότητα και τον ερωτισμό.

MIR FESTIVAL

Επίσης την πρώτη εκδοχή του MIR Festival, το καινούργιο δημιούργημα της φοβερής Χριστιάνας Γαλανοπούλου, γνωστής από το φεστιβάλ VideoDance, ανοίγει από τις 12 μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου στο πολιτιστικό κέντρο «Μελίνα», στο Θέατρο Άκης Δαβής (Αλκμήνη) και στον πεζόδρομο οδού Θεσσαλονίκης. Μια γιορτή τεχνών ανάμεσα στο χορό, στην performance art, στον ανεξάρτητο κινηματογράφο, στη video art, στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας και στην πειραματική μουσική, μέσα στην οποία, εάν οι ισορροπίες δουλέψουν, καινούργια ερωτήματα σίγουρα θα προκύψουν. Αν αντιλαμβάνομαι πλήρως τη δυναμική προσέλευση κοινού που ενεργοποιούν τα φεστιβάλ, ομολογώ πως δεν είμαι η τυπική θεατής φεστιβάλ διότι και η πολυμορφία στην έκφραση αλλά και το περιορισμένο χρονικό διάστημα με αγχώνει. Ωστόσο, μια σειρά εντελώς καινούργιων ονομάτων της εικαστικής σκηνής μου διεγείρει το ενδιαφέρον στη λίστα του MIR Festival και εγγυάται την πρωτοπορία και το ειδικό ενδιαφέρον του! Τεντώστε τα αυτιά σας και ανοίξτε τα μάτια σας διότι μέσα σε οκτώ μέρες μπορείτε να δείτε αποτελέσματα χρόνιας σοβαρής έρευνας... Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στο www.mirfestival.gr.

ΚΟΔΡΑ + 1 ΕΚΠΛΗΞΗ

Τέλος, μεταξύ 4 και 15 Σεπτέμβριου μια μικρή βόλτα στη Θεσσαλονίκη για το ΚΟΔΡΑ, το ετήσιο Φεστιβάλ Εικαστικών Τεχνών στην Καλαμαριά σε οργάνωση του Χρήστου Σαββίδη αξίζει σίγουρα το κόπο! Όπως πάντα, μια σειρά διαφορετικών εκθέσεων και δράσεων ενεργοποιούν το παλιό στρατόπεδο και το κάνουν να μοιάζει με το σημαντικότερο κέντρο τεχνών της χώρας. Μακάρι να μένει μόνιμα ανοικτό. Ανάμεσα στις πιο ενδιαφέρουσες φετινές εξελίξεις ακούγεται η έκθεση «Letters from a front»σε επιμέλεια Stephanie Bertrand και Λυδίας Χατζηϊακώβου, που φέρνει στη Θεσσαλονίκη καλλιτέχνες όπως η Claire Fontaine και επίσης, όπως πάντα, το πρόγραμμα φιλοξενίας ξένων καλλιτεχνών, το οποίο φέτος επιμελείται η Θάλεια Στεφανίδου με τη Ruth Noak. Η δεύτερη επίσκεψη -τόσο σύντομα- της Γερμανίδας επιμελήτριας της τελευταίας«Ντοκουμέντα» αποδεικνύει την επιτυχία της ιδέας του εικαστικού Αλέξανδρου Γεωργίου να την καλέσει στηνArt Athina, από όπου και ξεπήδησαν νέες συνεργασίες. Τέλος, στο πλαίσιο της έκθεσης Κυπρίων καλλιτεχνών (η οποία παρουσιάστηκε και στην Αθήνα και ελπίζουμε στη Θεσσαλονίκη να είναι πιο επιτυχής) ακούγεται ότι οΣωκράτης Σωκράτους ετοιμάζει μια performance -διά θαλάσσης- η οποία, όταν παρουσιάστηκε στο Παρίσι φημολογείται ότι έκοψε ανάσες, αυτήν τη φορά με τη φίλη του ηθοποιό Όλια Λαζαρίδου. Για περισσότερες πληροφορίες στο www.artbox.gr.

Καλό χειμώνα!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ