Καυτά νέα, κουλ τέχνη

Καυτά νέα, κουλ τέχνη Facebook Twitter
CAPITAL VALUE Το πρόσωπο και το σώμα κυριαρχούν στις δημιουργίες του Daniel Sisnel που θα δούμε στην Breeder.
0

Στην τέχνη τα πράγματα αναμένονται γεμάτα για το μήνα Σεπτέμβριο στην Αθήνα. Ξεκινώντας από τους καλοκαιρινούς ψίθυρους της παραλίας κανείς θα έλεγε βέβαια ότι γενικά φέτος θα είναι μια ενδιαφέρουσα χρονιά. Κατ' αρχάς ηΜπιενάλε Αθηνών ανακοίνωσε τις ημερομηνίες και τον τίτλο της «Heaven»και οι φήμες λένε πως ο κύριος επιμελητής θα είναι ο Δημήτρης Παπαϊωάννου (ο χορογράφος), ο οποίος με τη σειρά του ζήτησε από το φίλο του εικαστικό Ζάφο Ξαγοράρη να συνεργαστούνε...

Ας μείνει το όλο θέμα γενικά ασχολίαστο, προς το παρόν, αλλά αυτού του τύπου η«διεπιστημονικότητα»(interdisciplinarity) στην επιλογή των οργανωτών -εάν αληθεύει η πληροφορία- μπορεί τελικά να αποδειχτεί ενδιαφέρουσα. Ακούγεται όμως και ολίγον «νεοελληνική»... Και αυτό όχι γιατί δεν υπάρχει εκτίμηση στα συγκεκριμένα πρόσωπα στους τομείς τους, κάθε άλλο, ακριβώς επειδή υπάρχει! Η Μπιενάλε συζητείται να γίνει στην παραλιακή Αθηνών, γεγονός πολύ ευρηματικό που σχολιάζει καίρια τον προσανατολισμό της πόλης. Ευχόμαστε τώρα καλές χορηγίες.

ΔΕΣΤΕ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟ

Επιπλέον εθεάθη ο Mathew Barney στην Ύδρα να ρωτάει διάφορες πληροφορίες για την περιοχή... γεγονός που μάλλον επιβεβαιώνει τη φήμη ότι ίσως το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ ανοίγει το «καλοκαιρινό του παράρτημα» σε ένα παλιό σφαγείο του νησιού, όπου καλεσμένοι καλλιτέχνες θα πραγματοποιούν in situ έργα... Αν και το επόμενο καλοκαίρι αργεί, ενός τέτοιου τύπου ευέλικτο παράρτημα κέντρου σύγχρονης τέχνης ακούγεται σαν όνειρο...

KAPUT AS ART

Θετικά επίσης σχόλια ακούγονται από δεξιά και αριστερά για το καινούργιο διαδικτυακό περιοδικό τέχνης kaput του Χριστόφορου Μαρίνου και του Θάνου Σταθόπουλου, και θα συμφωνήσω απολύτως. Πρόκειται για μια τριμηνιαία διαδικτυακή έκδοση που, όπως μας λένε, δανείστηκε το όνομά του από μία γνωστή φράση («art history is as kaput as art is») του ιστορικού τέχνης Hal Foster, που περιλαμβάνεται στη συλλογή δοκιμίων του Design & Crime(2002).Τα δύο πρώτα τεύχη έχουν ήδη βγει (μπορούν να βρεθούν στην ιστοσελίδα www.kaput.gr,) και αποτελούνται από μια σειρά διαφορετικών κειμένων προσανατολισμένων στην ανασκόπηση των εξελίξεων στην ελληνική εικαστική παραγωγή των τελευταίων ετών. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πολυμορφία στις διαφορετικές φωνές -άλλα κείμενα φυσικά, και κυρίως τα λιγότερο εμπαθή, είναι περισσότερο ενδιαφέροντα από άλλα, όπως και η δυνατότητα σε καλλιτέχνες να πειραματιστούν με τον κριτικό λόγο που είναι ένας από τους στόχους του περιοδικού. Ανοίξτε τα μάτια σας και διαβάστε το καλά. Σε σχέση με παρόμοια πειράματα περιοδικών τέχνης στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, το kaput μοιάζει μια από τις πιο σοβαρές προσπάθειες με δομή, συγκεκριμένους στόχους ποιοτικά κείμενα, αμερόληπτο, να αγκαλιάζει με διακριτικά «επαγγελματική» απόσταση ό,τι πραγματικά συμβαίνει γύρω του Ευτυχώς, γιατί η μπανανόφλουδα της εμπάθειας είναι επικίνδυνη στην Ελλάδα... Τέλος μαγειρεύεται έκδοση για την ελληνική πραγματικότητα της τέχνης... Πάνω σε ιδέα και σε επιμέλεια ιδιαίτερα σοβαρών ανθρώπων, από μεγάλο διεθνή εκδοτικό οίκο! Η δουλειά θα πάρει σίγουρα κάποιο χρόνο, αλλά αμήν και πότε! Το χρειαζόμαστε αυτό πολύ!

THE NEW BREEDER

Το καινούργιο κτίριο της γκαλερί Breederστο Μεταξουργείο σε μια παγωτο-βιομηχανία του ‘70, (ένας χώρος γύρω στα 500 τετραγωνικά), η οποία μεταμορφώθηκε από το αρχιτεκτονικό405 γραφείο του Άρη Ζαμπίκου. Η πρώτη έκθεση (25-09/25/10) αφορά την πρώτη ατομική παρουσίαση στην Ελλάδα του καλλιτέχνηDaniel Sisnel, μια σειρά από γλυπτά και πίνακες με θεματολογία ανθρωπομορφικά αντικείμενα, διαφορετικά μέρη του σώματος και πορτρετα! Τριάντα δύο χροόνων, με μια σειρά δυνατών εκθέσεων στο Λονδίνο αλλά και αλλού στο βιογραφικό του, o Daniel Sisnel ισορροπεί ανάμεσα στην απλότητα, τη χρηστικότητα και τον ερωτισμό.

MIR FESTIVAL

Επίσης την πρώτη εκδοχή του MIR Festival, το καινούργιο δημιούργημα της φοβερής Χριστιάνας Γαλανοπούλου, γνωστής από το φεστιβάλ VideoDance, ανοίγει από τις 12 μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου στο πολιτιστικό κέντρο «Μελίνα», στο Θέατρο Άκης Δαβής (Αλκμήνη) και στον πεζόδρομο οδού Θεσσαλονίκης. Μια γιορτή τεχνών ανάμεσα στο χορό, στην performance art, στον ανεξάρτητο κινηματογράφο, στη video art, στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας και στην πειραματική μουσική, μέσα στην οποία, εάν οι ισορροπίες δουλέψουν, καινούργια ερωτήματα σίγουρα θα προκύψουν. Αν αντιλαμβάνομαι πλήρως τη δυναμική προσέλευση κοινού που ενεργοποιούν τα φεστιβάλ, ομολογώ πως δεν είμαι η τυπική θεατής φεστιβάλ διότι και η πολυμορφία στην έκφραση αλλά και το περιορισμένο χρονικό διάστημα με αγχώνει. Ωστόσο, μια σειρά εντελώς καινούργιων ονομάτων της εικαστικής σκηνής μου διεγείρει το ενδιαφέρον στη λίστα του MIR Festival και εγγυάται την πρωτοπορία και το ειδικό ενδιαφέρον του! Τεντώστε τα αυτιά σας και ανοίξτε τα μάτια σας διότι μέσα σε οκτώ μέρες μπορείτε να δείτε αποτελέσματα χρόνιας σοβαρής έρευνας... Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στο www.mirfestival.gr.

ΚΟΔΡΑ + 1 ΕΚΠΛΗΞΗ

Τέλος, μεταξύ 4 και 15 Σεπτέμβριου μια μικρή βόλτα στη Θεσσαλονίκη για το ΚΟΔΡΑ, το ετήσιο Φεστιβάλ Εικαστικών Τεχνών στην Καλαμαριά σε οργάνωση του Χρήστου Σαββίδη αξίζει σίγουρα το κόπο! Όπως πάντα, μια σειρά διαφορετικών εκθέσεων και δράσεων ενεργοποιούν το παλιό στρατόπεδο και το κάνουν να μοιάζει με το σημαντικότερο κέντρο τεχνών της χώρας. Μακάρι να μένει μόνιμα ανοικτό. Ανάμεσα στις πιο ενδιαφέρουσες φετινές εξελίξεις ακούγεται η έκθεση «Letters from a front»σε επιμέλεια Stephanie Bertrand και Λυδίας Χατζηϊακώβου, που φέρνει στη Θεσσαλονίκη καλλιτέχνες όπως η Claire Fontaine και επίσης, όπως πάντα, το πρόγραμμα φιλοξενίας ξένων καλλιτεχνών, το οποίο φέτος επιμελείται η Θάλεια Στεφανίδου με τη Ruth Noak. Η δεύτερη επίσκεψη -τόσο σύντομα- της Γερμανίδας επιμελήτριας της τελευταίας«Ντοκουμέντα» αποδεικνύει την επιτυχία της ιδέας του εικαστικού Αλέξανδρου Γεωργίου να την καλέσει στηνArt Athina, από όπου και ξεπήδησαν νέες συνεργασίες. Τέλος, στο πλαίσιο της έκθεσης Κυπρίων καλλιτεχνών (η οποία παρουσιάστηκε και στην Αθήνα και ελπίζουμε στη Θεσσαλονίκη να είναι πιο επιτυχής) ακούγεται ότι οΣωκράτης Σωκράτους ετοιμάζει μια performance -διά θαλάσσης- η οποία, όταν παρουσιάστηκε στο Παρίσι φημολογείται ότι έκοψε ανάσες, αυτήν τη φορά με τη φίλη του ηθοποιό Όλια Λαζαρίδου. Για περισσότερες πληροφορίες στο www.artbox.gr.

Καλό χειμώνα!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM