Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Οι Kalos&Klio στο στούντιό τους στην Θεσσαλονίκη, 7 Νοεμβρίου 2017. (Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis/SOOC/LIFO.gr)
0

Από τους γνωστότερους σήμερα Έλληνες εικαστικούς, οι Kalos&Klio γεννήθηκαν στην Θεσσαλονίκη και σπούδασαν καλές τέχνες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα η Κλειώ Τανταλίδου σπούδασε Ζωγραφική (summa cum laude),στο University Hanze University, Groningen, NL, Xαρακτική, Governors' State University, Chicago IL USA, και έχει MFA στα Ψηφιακά Μέσα, με πλήρη υποτροφία του University Of Chicago, IL, USA. Ο Χρήστος Καλός σπούδασε Φωτογραφία στο (Ι.Ι.Ε.Κ) E.S.P. Photography, Θεσσαλονίκη και Ζωγραφική στο Boston College UK.

Χρησιμοποιούν διάφορα μέσα στη δουλειά τους, και καταργούν τα όρια μεταξύ υψηλής και "φτηνής" τέχνης. Τα υλικά τους τα βρίσκουν online αλλά και offline - σε υπαίθριες αγορές του πλανήτη.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Παλιότερο έργο των Kalos&Klio: Exodus, από τη σειρά Violent Silk (2014-15) / Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki


Εκτός από τις διεθνείς εκθέσεις στις οποίες συμμετείχαν δείχνοντας τα δικά τους έργα, οι Kalos&Klio  οργανώνουν εκθέσεις στο Kalos&Klio Showroom -art project space στην Θεσσαλονίκη, παρουσιάζοντας Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. Τους αγαπώ εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία.  Κάθε δουλειά τους είναι διαφορετική, ταυτόχρονα πανέμορφη αλλά και βαθιά κοινωνικοπολιτική.

Σήμερα όμως έχουμε βρεθεί με αφορμή τη συμμετοχή τους στο σπουδαίο Paris Photo 2017 (στο περίπτερο Kalfayan Galleries, απ' τις 9-12 Νοεμβρίου). Εκεί θα παρουσιάσουν δύο δείγματα της νέας τους δουλειάς. Με την ευκαιρία μου έλυσαν και κάποιες απορίες που είχα πάντα...

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
«Στήνουμε οπτικές παγίδες για να αφηγηθούμε την χαοτική ανθρώπινη συμπεριφορά» (Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis/SOOC/LIFO.gr)

— Αλήθεια, πώς αποφασίσατε να γίνετε εικαστικό δίδυμο;

Η πορεία μας ως εικαστικό δίδυμο ξεκίνησε πριν περίπου δώδεκα χρόνια, όταν αρχικά διαπιστώσαμε μια αντίστοιχη οπτική που είχαμε ως προς την κατανόηση του κόσμου που μας περιβάλλει, καθώς και κοινά μορφολογικά στοιχειά και πρακτικές στο έργο του καθενός μας. Μέσα από μια μακρόχρονη, επίμονη και επίπονη διαδικασία εικαστικής ζύμωσης πρόεκυψε η συνέργια μας ως Kalos&Klio, "Δυο άνθρωποι ένας καλλιτέχνης ". Ένα από τα βασικά στοιχεία της μέχρι τώρα διαδρομής μας είναι και ο συγκερασμός του Εγώ από ατομικό σε ομαδικό επίπεδο, από τον οποίο προκύπτει αυτό που σήμερα είναι το προσωπικό μας καλλιτεχνικό σύμπαν και η ουσία του εικαστικού μας έργου, η άρρηκτη σχέση της τέχνης με την καθημερινή εμπειρία.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Pandora's Box απ' τη σειρά The Matrix Extends / Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki

 

Δουλειά της τέχνης είναι να ανοίγει ένα παράθυρο αποκαλύπτοντας το χάος όπως έλεγε ο Κορνήλιος Καστοριάδης. Για την επίτευξη ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι απαραίτητη η μορφή, ένας μορφοπλαστικός τρόπος που θα χτίσει το έργο, χρησιμοποιούμε συχνά μια εικαστική γλώσσα που εμπεριέχει την ομορφιά και διέπεται από τις εικαστικές αξίες και τις πολύπλοκες ισορροπίες φωτός και χρώματος που συναντά κάνεις στην τέχνη πολύ πριν κι από τον μοντερνισμό. Στήνουμε οπτικές παγίδες για να αφηγηθούμε την χαοτική ανθρώπινη συμπεριφορά, κοιτάμε πάντα τον πολιτισμό τόσο του παρελθόντος αλλά και του τρέχοντος παρόντος καθώς και της Ανατολής και της Δύσης ως ένα ενιαίο πεδίο με φωτεινή και σκοτεινή δραστηριότητα.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Equilibrists of Memory. 2016-2017, digital Print on archival paper, 85 x 60 cm. /Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki


— Είδα μόλις τη νέα σας δουλειά, που μια πρόγευσή της παίρνουν από σήμερα οι επισκέπτες της περίφημης Paris Photo 2017... (Πάνω και κάτω είναι οι δύο εικόνες με τις οποίες συμμετέχουν.)

"Οι Ισορροπιστές της Μνήμης","The Equilibrists Of Memory" είναι μια σειρά δεκατριών  ψηφιακών έργων που οικειοποιούνται τους κώδικες της φωτογραφίας πορτραίτου και αποτελούν μια ενότητα, με ένα μικρό μέρος της οποίας συμμετέχουμε στο Paris Photo.

Η σειρά αυτή είναι ο βασικός κορμός της νέα μας δουλειάς, πρόκειται για μια εγκατάσταση, με γενικό τίτλο, "Η Iσορροπία του Tρόμου", "Balance of Terror", που πραγματεύεται μεταφορικά την σύγχρονη  ανθρωπολογική συνθήκη, ως μια διαχρονικά εύθραυστη ισορροπία που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια μας, δίπλα μας πια, με τον ξεριζωμό εκατομμύριων ανθρώπων από τις εστίες τους και την φυγή προς μια κάποια νέα πατρίδα. Τα συντρίμμια αυτού του κόσμου μοιάζουν να είναι τα νέα του μνημεία.Τα δεκατρία  μη-πορτρέτα, εμφανίζονται ως φαντασματικές φιγούρες που η  ταυτότητα, η ηλικία και η εθνικότητα τους αποκρύπτεται κάτω από το ένα μαύρο πέπλο.

Οι μορφές στοιβάζουν και ισορροπούν τοτεμικά, με αρχαϊκό τρόπο, πάνω στο κεφάλι τους αστικά και πολιτισμικά θραύσματα, συντρίμμια από μνημεία και τοπόσημα ανακατεμένα με προσωπικά αντικείμενα, ως τα απομεινάρια μνήμης, της έννοιας της ταυτότητας, της κουλτούρας, ενός τόπου και μιας αίσθησης του ανήκειν. Οι μορφές αναδύονται από το σκοτάδι μέσα από έναν κόσμο που δεν αποκαλύπτεται αλλά υποδηλώνεται. Το σκοτάδι εδώ χρησιμοποιείται με τον αντίστροφο τρόπο από ότι στην αγιογραφία, δηλαδή την ιερή μεταφυσική του μη κόσμου, που συμβολίζει το φύλλο χρυσού πίσω από τις μορφές των αγίων, ενώ στους Ισορροπιστές της Μνήμης ο κόσμος που ασφυκτιά κρύβεται στο σκοτάδι.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Equilibrists of Memory. 2016-2017, digital Print on archival paper, 85 x 60 cm. /Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki

— H νέα σας δουλειά μοιάζει πιο σκοτεινή σε σχέση με τις πιο ποπ και αποστασιοποιημένες προηγούμενες. Ήταν συνειδητή η απόφαση;

Όταν μπροστά στα μάτια σου συμβαίνει μια φρικτή συνθήκη, ένα έγκλημα, δεν έχεις πολλές επιλογές, ή κινείσαι ακτιβιστικά ή επιλέγεις να μην αποστρέψεις το βλέμμα σου, κατά κάποιο τρόπο στέκεσαι ως ένας "εικαστικός αυτόπτης".Σε αυτήν την σειρά των έργων διατηρούμε το πολίτικο βλέμμα  όπως και στις προηγούμενες δουλειές μας, αλλά στους Ισορροπιστές της Μνήμης, υιοθετούμε μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση ενός εσωτερικού κόσμου, η εικαστική μας γλώσσα αλλάζει, χρησιμοποιούμε λιτότερα εκφραστικά μέσα φτιάχνοντας αλληγορίες με το ύφος του μαγικού ρεαλισμού.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
«Η τέχνη, για εμάς, είναι ο τρόπος ζωής μας, όποτε όταν δεν κοιμόμαστε δουλεύουμε» (Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis/SOOC/LIFO.gr)


— Τι σας εμπνέει;

Μας εμπνέει ο κόσμος γύρω μας, η ανθρώπινη δραστηριότητα σε όλες τις εκφάνσεις της, ο υλικός πολιτισμός, αλλά και η αξιοποίηση της νέας όρασης που προκύπτει από την νέα ανθρωπολογική συνθήκη του διαδικτύου. Σκεφτείτε πόσο χρόνο θα χρειαζόταν  να μείνει κανείς στην βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, αν βέβαια κατάφερνε να έχει την πρόσβαση, για να έρθει σε επαφή με την γνώση της εποχής του, σήμερα όλα είναι εκεί αρκεί να θέλεις να τα δεις.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Evangelion (2011) / Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki
Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
War Carousel, από τη σειρά Violent Silk (2014-15) / Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki


— Πόσο κομμάτι της ζωής σας καταλαμβάνει η ενασχόληση με την τέχνη; Τι κάνετε στο υπόλοιπο;

Η τέχνη, για εμάς, είναι ο τρόπος ζωής μας, όποτε όταν δεν κοιμόμαστε δουλεύουμε, είναι ένας τρόπος να εισπράττεις τον κόσμο, είναι ένα δημιουργικό apparatus σε διαρκή λειτουργιά.Το διάβασμα, τα ταξίδια, ο κινηματογράφος, η μουσική και η μαγειρική καταλαμβάνουν το υπόλοιπο του χρόνου μας και όλα για εμάς είναι εν δυνάμει αφορμές για νέα έργα.

— Δεν έχετε φύγει απ' την Θεσσαλονίκη. Γιατί;

Απαντάμε με τον στίχο από το τραγούδι του Curtis Μayfield, "Ηere but Ι'm Gone".

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ