Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά

Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Γεώργιος Καστριώτης - Άνεμος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
0

H Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά από το 2014 στεγάζεται σε ένα από τα ωραιότερα ανακαινισμένα νεοκλασικά που κάποτε λειτουργούσε ως ταχυδρομείο-τηλεγραφείο-τηλεφωνείο. «Κρύβει» μερικά αριστουργήματα σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων που το κοινό ίσως δεν γνωρίζει ότι βρίσκονται εκεί.

Ο επισκέπτης, λοιπόν, έχει την ευκαιρία να δει έργα των αδελφών Νικόλαου και Περικλή Λύτρα (γιοι του Νικηφόρου), του Κωνσταντίνου Μαλέα, του Μιχαήλ Ρωμανίδη, του Αλέξανδρου Χριστοφή, του Μιχάλη Οικονόμου,του Περικλή Βυζάντιου και πολλών άλλων. Δύο ξεχωριστές συλλογές συμπληρώνουν τον κρυμμένο «θησαυρό» της Πινακοθήκης: εξαιρετικά γλυπτά του σπουδαίου συμβολιστή γλύπτη Γιώργου Καστριώτη (1899-1969), ανάμεσά τους και η προτομή της θείας του καλλιτέχνη, Σοφίας Σλήμαν, αλλά και ολόκληρη η προσωπική συλλογή του σκηνογράφου της όπερας των αρχών του 20ού αι. Πάνου Αραβαντινού (1884-1930), που διέπρεψε στο Βερολίνο και στην Κεντρική Ευρώπη τον Μεσοπόλεμο.

H Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά από το 2014 στεγάζεται σε ένα από τα ωραιότερα ανακαινισμένα νεοκλασικά που κάποτε λειτουργούσε ως ταχυδρομείο-τηλεγραφείο-τηλεφωνείο.

Ο σκηνογράφος υπέγραψε ιστορικές παραστάσεις πρωτοποριακών ανεβασμάτων (π.χ. του πρώτου Βότσεκ του Μπεργκ) και ουσιαστικά θεωρείται ο γεννήτορας της ελληνικής σκηνογραφίας. Σκίτσα και μικρογραφίες σκηνικών και κοστουμιών, μακέτες με κρυφό φωτισμό αλλά και ελαιογραφίες ‒καθώς υπήρξε και ζωγράφος‒, απαρτίζουν αυτό το εξαιρετικό τμήμα της Πινακοθήκης που λίγοι γνωρίζουν. Όταν εκτέθηκε, βέβαια, το 1973, σε επιμέλεια ενός άλλου θρυλικού σκηνογράφου, του Γιώργου Ανεμογιάννη, προσέλκυσε πλήθη επισκεπτών. Αυτή η συλλογή, μαζί με τις υπόλοιπες των ζωγραφικών έργων, βρίσκεται στον 1ο όροφο του κτιρίου και η επισκεψιμότητά της δεν είναι υψηλή, αν εξαιρέσουμε τις εκπαιδευτικές σχολικές επισκέψεις.

Το πιο διάσημο απόκτημα, πάντως, είναι ο «Πειραιάς» του Κωνσταντίνου Βολανάκη, αλλά, καθώς είναι μόνιμα αποσπασμένο στο γραφείο του δημάρχου του Πειραιά, δεν μπορεί εύκολα να το θαυμάσει κανείς. Ελπίζουμε σε μια μελλοντική δημόσια παρουσίασή του στο ευρύτερο κοινό, όπως έγινε το 2019, όταν εκτέθηκαν όλα τα προσωπικά αντικείμενα του Μάνου Κατράκη, τα οποία επίσης ανήκουν στην Πινακοθήκη και βρίσκονται στη μόνιμη συλλογή της.

Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
H Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά από το 2014 στεγάζεται σε ένα από τα ωραιότερα ανακαινισμένα νεοκλασικά του Πειραιά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Νικόλαος Λύτρας - Ηλιοθεραπεία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Αρτέμης- Τουρκολίμανο Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Έργο του Δημήτρη Τηνιακού. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Στρατής Αξιώτης - Το Λιμάνι Πειραιώς. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Γεώργιος Καστριώτης - Δύναμη και Αδράνεια (1954). Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Η τέχνη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Facebook Twitter
Γεώργιος Καστριώτης - Ο Χορός του Ζαλόγγου (1952). Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ